2022-11-27, 16:22
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Finns rubriken på svenska?

Ring de som är ansvariga, de vet detta. Hur fan ska vi veta?
Citera
2022-11-27, 16:24
Medlem
Även om många fortfarande bryter mot lagen tycker jag mig se att den haft tydlig effekt, om inte minst på mitt bekantskapsgäng - som tidigare exempelvis kunde röka på stora tågperronger utomhus - men nu aldrig skulle få för sig att göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av leviathan90

Det känns som en tandlös lag, tycker dagligen jag ser någon som bryter mot denna lagen när jag är i mer centralt område.

Dumt att ha lagar som inte kan upprätthållas av ordningsmakten.
Är det verkligen nåt negativt med en tandlös lag dock?
Även om lagbrott har noll påföljder i prakitken så kan ju lagen i sig ha gett effekt och minskat dumheter, genom att upplysa allmänheten om att man inte borde hålla på så - vilket åtminstone kanske fått 25% av de som tidigare höll på, att sluta.

Tillägg: Håller med om att det är lite 'orent' med lagar som inte bemödas upprätthållas. Man kunde ju uppnå effekt med något annat; skyltar och uppmaningar kanske hade räckt för att få vissa att sluta

Men i teorin: i enstaka fall där personer skiter i rekommendationerna - då kanske det ändå är trevligt att veta att det åtminstone finns ett lagligt stöd som kan stoppa dom, om det nu råkar va så att en sysslolös polis går förbi och vill hugga - så får dom göra det. Även om det i praktiken nästan aldrig händer, så har man åtminstone möjligheten.
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-11-27 kl. 16:36.
Citera
2022-11-27, 18:34
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Om lagen aldrig tillämpas, av de som upprätthåller lagen, så är lagen relativt meningslös.

Förut var det ett lagbrott att gå mot röd gubbe, men eftersom ingen lagfördes för "brottet" så avkriminaliserade de det.

Nu vet jag inte hur ofta den tillämpas men jag tycker den här en funktion. Rökande kring vissa platser har avtagit rejält, vilket är trevligt. Sen finns det alltid muppar som inte vet eller bryr sig.
Citera
2022-11-27, 19:33
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nu vet jag inte hur ofta den tillämpas men jag tycker den här en funktion. Rökande kring vissa platser har avtagit rejält, vilket är trevligt. Sen finns det alltid muppar som inte vet eller bryr sig.
Jo, jag blir nog ändå tvungen att hålla med dig. Rökarna "aktar" sig helt klart mer nu än tidigare, vad det gäller rökförbud och (fimp-)nedskräpning, trots att lagen i princip inte upprätthålls.

Av samma anledning så kommer det ju alltid att vara ett visst antal rökare som struntar i lagen,
helt utan att drabbas av rättsliga konsekvenser, så länge de inte blir tagna på bar gärning.

Generellt sett så är det inte bra med avskräckande lagar, som enbart uppehålls godtyckligt eller inte alls.
Det blir enbart en massa problem både för rättsväsendet och invånarna om personer upplever att de helt godtyckligt får ett "löjligt" hårt straff för något som "alla ändå gör hela tiden".

Förmodligen därför man avkriminaliserade brottet att "gå mot röd gubbe".
Citera
2022-11-27, 19:43
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leviathan90
Hur många böter har utfärdats för ""Lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter"?
Zero. Zip. Noll.

Det är nämligen inget straff (exempelvis böter eller fängelse) kopplat till reglerna om rökfria utomhusmiljöer enligt lagen.

Det är alltså inte straffbart att röka inom ett område med rökförbud.

Inte heller den som är ansvarig för rökförbudet kan få något straff om han inte gör tillräckligt för att se till så att förbudet följs.
Citera
2022-11-27, 20:14
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Jo, jag blir nog ändå tvungen att hålla med dig. Rökarna "aktar" sig helt klart mer nu än tidigare, vad det gäller rökförbud och (fimp-)nedskräpning, trots att lagen i princip inte upprätthålls.

Av samma anledning så kommer det ju alltid att vara ett visst antal rökare som struntar i lagen,
helt utan att drabbas av rättsliga konsekvenser, så länge de inte blir tagna på bar gärning.

Generellt sett så är det inte bra med avskräckande lagar, som enbart uppehålls godtyckligt eller inte alls.
Det blir enbart en massa problem både för rättsväsendet och invånarna om personer upplever att de helt godtyckligt får ett "löjligt" hårt straff för något som "alla ändå gör hela tiden".

Förmodligen därför man avkriminaliserade brottet att "gå mot röd gubbe".

Sådana här lagar fungerar oftast för normala svenskar, men grusas ofta av diagnosfall, socialfall och nysvenskar.
Citera
2022-11-27, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Zero. Zip. Noll.

Det är nämligen inget straff (exempelvis böter eller fängelse) kopplat till reglerna om rökfria utomhusmiljöer enligt lagen.

Det är alltså inte straffbart att röka inom ett område med rökförbud.

Inte heller den som är ansvarig för rökförbudet kan få något straff om han inte gör tillräckligt för att se till så att förbudet följs.

Sista stycket stämmer inte riktigt. Restauranger kan t.ex. få serveringstillstånd indraget om kommunen anser att ansvariga inte gör nog för att se till att förbudet följs.
Citera
2022-11-27, 22:07
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Samtidigt så kan vi parkera var vi vill, kasta skräp på marken, dumpa sopor i naturen och låta snattare få sno. Du vill väl inte framstå som kränktis?
Rökning har varit tillåten i hundratals år, så hittar några pappersvändare på en ny lag bara för att..

Allvarligt, jag visste inte ens det blivit förbjudet att röka på (allmän plats?) Nejdå, jag varken röker eller snusar, slutade för dryga 15 år sedan när smugglet tog slut. (Unnar inte staten de extra skattekronorna det kostade mig att förnöja mig med en cigarett) Skatten kändes lika motiverad som Tv-lisensen som de ändå tvingade på oss till slut fast vi föraktar deras mediakanaler, lekprogram, sport och ointressanta galor.

Nej har inte hört talas om någon som dömts efter den nya lagen som jag inte ens visste fanns.
Citera
2022-11-27, 22:15
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Rökning har varit tillåten i hundratals år, så hittar några pappersvändare på en ny lag bara för att..

Allvarligt, jag visste inte ens det blivit förbjudet att röka på (allmän plats?) Nejdå, jag varken röker eller snusar, slutade för dryga 15 år sedan när smugglet tog slut. (Unnar inte staten de extra skattekronorna det kostade mig att förnöja mig med en cigarett) Skatten kändes lika motiverad som Tv-lisensen som de ändå tvingade på oss till slut fast vi föraktar deras mediakanaler, lekprogram, sport och ointressanta galor.

Nej har inte hört talas om någon som dömts efter den nya lagen som jag inte ens visste fanns.

Du har säkert inte märkt att du inte får röka på en pub, bar eller restaurang heller med tanke på att du sällan går ut.
Citera
2022-11-27, 22:18
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Du har säkert inte märkt att du inte får röka på en pub, bar eller restaurang heller med tanke på att du sällan går ut.
Jodå det märkte jag på den tiden jag rökte, blev betydligt minder krogbesök efter det. Eller så gick man helt enkelt vidare till nästa ställe när man vill ha en cigg. Utan att googla var det väl på 90talet de hittade på den lagen..
Citera
2022-11-27, 22:22
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Jodå det märkte jag på den tiden jag rökte, blev betydligt minder krogbesök efter det. Eller så gick man helt enkelt vidare till nästa ställe när man vill ha en cigg. Utan att googla var det väl på 90talet de hittade på den lagen..

Den fungerade ganska väl. Och nu slipper vi kedjerökare vid varenda publik plats.

Kanon.
Citera
2022-11-27, 22:24
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Den fungerade ganska väl. Och nu slipper vi kedjerökare vid varenda publik plats.

Kanon.
Gjorde väl det. Sparade en massa pengar på att skita i att gå på krogen jag, slutade dock röka några år senare ändå men orkade inte börja med kroglivet igen, 50 - 70 kr för en öl, nej tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in