• 1
  • 2
2022-11-27, 14:35
Medlem
Hur många böter har utfärdats för ""Lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter"?

Det känns som en tandlös lag, tycker dagligen jag ser någon som bryter mot denna lagen när jag är i mer centralt område.

Dumt att ha lagar som inte kan upprätthållas av ordningsmakten. Om inte polisen klarar av det skulle man kunna överlåta uppgiften till väktare.

Mer info om lagen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2018-2088

Pressmeddelande:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ia-den-1-juli/
Citera
2022-11-27, 14:43
Citat:
Ursprungligen postat av leviathan90
Hur många böter har utfärdats för ""Lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter"?

Det känns som en tandlös lag, tycker dagligen jag ser någon som bryter mot denna lagen när jag är i mer centralt område.

Dumt att ha lagar som inte kan upprätthållas av ordningsmakten. Om inte polisen klarar av det skulle man kunna överlåta uppgiften till väktare.

Mer info om lagen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2018-2088

Pressmeddelande:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ia-den-1-juli/

Lite off-topic kanske, men ska vi skrota lagar som ordningsmakten inte kan upprätthålla kan vi skrota halva lagboken vid det här laget. Polisen har långt ifrån kontroll över samhället.
Citera
2022-11-27, 14:46
Medlem
ArgusOnes avatar
Troligtvis få. Jag ser fortfarande folk röka på ställen de inte får och har aldrig sett en väktare eller polis säga till.

Det är inte lagen som är dum, utan det faktum att ingen bryr sig.
Citera
2022-11-27, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Troligtvis få. Jag ser fortfarande folk röka på ställen de inte får och har aldrig sett en väktare eller polis säga till.

Låt dem röka var de vil, bry sig om kränkta ickerökare. Ta lite extra vaccin så klarar ni röken
Citera
2022-11-27, 15:08
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimulux
Låt dem röka var de vil, bry sig om kränkta ickerökare. Ta lite extra vaccin så klarar ni röken

Samtidigt så kan vi parkera var vi vill, kasta skräp på marken, dumpa sopor i naturen och låta snattare få sno. Du vill väl inte framstå som kränktis?
Citera
2022-11-27, 15:15
Bannlyst
Citat:
Samtidigt så kan vi parkera var vi vill, kasta skräp på marken, dumpa sopor i naturen och låta snattare få sno. Du vill väl inte framstå som kränktis?

Du är en kränkt idiot som bara gillar att försöka trycka ner folk ta ditt vaccin nu
Citera
2022-11-27, 15:17
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leviathan90

Jadu, jag är också väldigt tveksam gentemot den här lagen, trots att jag slutat röka.
Har varit skeptisk ända sen de föreslog lagen.

"Dumt att ha lagar som inte kan upprätthållas av ordningsmakten."
Det är inte bara dumt, lagstiftare har som tumregel att de inte ska stifta lagar som rättsväsendet varken kan eller vill upprätthålla.

Därför blev jag väldigt förvånad när denna lag klubbades.
Citera
2022-11-27, 15:17
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimulux
Du är en kränkt idiot som bara gillar att försöka trycka ner folk ta ditt vaccin nu

Va? Du får gärna utveckla ditt resonemang. Vad har något vaccin med tråden att göra?
Citera
2022-11-27, 15:19
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Polisen har varken tid eller energi till att övervaka ciggrökare.

Skulle en rökare ändå vara så dum att han/hon slängde en fimp på marken inom synhåll för en polis,
så skulle polisen förmodligen inte göra något ändå, eftersom det skulle kännas för löjligt, både för snuten och för "gärningsmannen".

Skulle en polis ändå göra något i enlighet med lagen så skulle följande dialog utspelas:
- Hur var det här då, du slängde visst en fimp på marken?
- Oj, hej! Jag såg visst inte dig.
- Det blir tusen kronor i böter för den där fimpen.
- Det har man ju ingen lust med! Då plockar jag upp fimpen på en gång!

Då har polisen två alternativ när det kommer till att svara:
- Dessvärre så är brottet redan begått! Du får följa med till stationen för förhör.
Eller.
- Jaha, men vad bra då! Då var vi klara. Cirkulera!
Citera
2022-11-27, 15:22
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Polisen har varken tid eller energi till att övervaka ciggrökare.

Skulle en rökare ändå vara så dum att han/hon slängde en fimp på marken inom synhåll för en polis,
så skulle polisen förmodligen inte göra något ändå, eftersom det skulle kännas för löjligt, både för snuten och för "gärningsmannen".

Skulle en polis ändå göra något i enlighet med lagen så skulle följande dialog utspelas:
- Hur var det här då, du slängde visst en fimp på marken?
- Oj, hej! Jag såg visst inte dig.
- Det blir tusen kronor i böter för den där fimpen.
- Det har man ju ingen lust med! Då plockar jag upp fimpen på en gång!

Då har polisen två alternativ när det kommer till att svara:
- Dessvärre så är brottet redan begått! Du får följa med till stationen för förhör.
Eller.
- Jaha, men vad bra då! Då var vi klara. Cirkulera!

Man kan resonera ungefär likadant när det gäller många andra småbrott. Betyder inte att lagen är dum.
Citera
2022-11-27, 15:28
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Man kan resonera ungefär likadant när det gäller många andra småbrott. Betyder inte att lagen är dum.
Om lagen aldrig tillämpas, av de som upprätthåller lagen, så är lagen relativt meningslös.

Förut var det ett lagbrott att gå mot röd gubbe, men eftersom ingen lagfördes för "brottet" så avkriminaliserade de det.
Citera
2022-11-27, 15:57
Medlem
BananShans avatar
Kanske inte så många dömda eftersom många respekterar den? Sällan man ser någon röka precis vid en dörr nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in