Även om många fortfarande bryter mot lagen tycker jag mig se att den haft tydlig effekt, om inte minst på mitt bekantskapsgäng - som tidigare exempelvis kunde röka på stora tågperronger utomhus - men nu aldrig skulle få för sig att göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av
leviathan90
Det känns som en tandlös lag, tycker dagligen jag ser någon som bryter mot denna lagen när jag är i mer centralt område.
Dumt att ha lagar som inte kan upprätthållas av ordningsmakten.
Är det verkligen nåt negativt med en tandlös lag dock?
Även om lagbrott har noll påföljder i prakitken så kan ju lagen i sig ha gett effekt och minskat dumheter, genom att upplysa allmänheten om att man inte borde hålla på så - vilket åtminstone kanske fått 25% av de som tidigare höll på, att sluta.
Tillägg: Håller med om att det är lite 'orent' med lagar som inte bemödas upprätthållas. Man kunde ju uppnå effekt med något annat; skyltar och uppmaningar kanske hade räckt för att få vissa att sluta
Men i teorin: i enstaka fall där personer skiter i rekommendationerna - då kanske det ändå är trevligt att veta att det åtminstone finns ett lagligt stöd som kan stoppa dom, om det nu råkar va så att en sysslolös polis går förbi och vill hugga - så får dom göra det. Även om det i praktiken nästan aldrig händer, så har man åtminstone möjligheten.