2022-11-27, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
De här trådarna har alltid varit fulla med HR-boende som skall fynda, när priserna faller. Ända sedan 2010. Men dom har ju aldrig kommit till skott med själva köpandet.

Nu har ju faktiskt den här tråden varit precis lika full med de som förnekar att en extrem nedgång i bostadspriserna redan ägt rum, som du själv. Tycker det är lite humoristiskt hur båda sidor beter sig likadant. Dessa ”HR-boende” du hänvisar till… vad har du för data att backa upp att de aldrig kommit till skott? Det går väl emot hela din tes om att bostadspriserna ska sluta falla då du menar att det ska finnas en efterfrågan. Så hur ska du ha det? Vill ”hyrestorskarna” köpa eller inte? Underligt
Citera
2022-11-27, 19:51
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Nu har ju faktiskt den här tråden varit precis lika full med de som förnekar att en extrem nedgång i bostadspriserna redan ägt rum, som du själv.
Var gör jag det?
Jag redovisar mätdata. Om du anser att det är någon slags förnekelse så avslöjar du bara att du har fantasier om prisfall som inte stämmer med mätdata. Och hävdar då indirekt att uppmätt data är felaktigt då det inte stämmer med dina fantasier.

Citat:
Tycker det är lite humoristiskt hur båda sidor beter sig likadant.
Bubbelpratarna ägnar sig väldigt mycket åt fantasier och väldigt lite åt verkligheten.

Citat:
Dessa ”HR-boende” du hänvisar till… vad har du för data att backa upp att de aldrig kommit till skott?
Dels baserat på de prisnivåer de sagt att de skall fynda vid. Dels att de aldrig bekräftat att de köpt.

Citat:
Det går väl emot hela din tes om att bostadspriserna ska sluta falla då du menar att det ska finnas en efterfrågan.
Hur i all världen tänkte du där???

Priserna har fallit under produktionskostnad och produktionen stannar av. Jag ser inga som helst indikationer på att folk har ändrat preferenserna. Dvs priserna kommer återgå så att produktionen kommer igång igen.
Just nu får vi en dip dels baserat på elpriser, dels baserat på att consumer confidence är i botten. Och då tar hushållen inte initiativ till bostadsköp. När börsen går upp igen så att kontantinsatserna stiger och consumer confidence återgår kommer bostadspriserna stiga igen.

De djärva uppgraderar nu. Precis som dom gjorde under finanskrisen.
(Men det kostar ju. Vinstskatt skall betalas med sparande. Så det vill till att man förberett sig i tid).
Citera
2022-11-27, 19:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jag köper det rakt av.

Det är både sunt och uppenbart att köparna började fundera på KALP-räntor när karusellen gick igång den 28 april, och fortfarande befarar det. Men vi kommer givetvis aldrig hamna på sådana nivåer utan 3-3,5% styrränta blir det och folk kan pusta ut vid -25% nedgång som mest i Hufvudstan. Vi bottnar i maj 2023.

Citera mig på detta.
Det kommer bli en lättnad i marknaden när RB säger att dom höjt klart. (Såvida inte något annat elände dykt upp). Då vet folk lite mer vad som gäller. Och då vågar man agera.
Citera
2022-11-27, 20:09
Medlem
En annan rolig grej med Liksom-Fb. Förutom vansinnesuppfattningar om saker och ting förstår han heller inte att RB inte sättas boräntan. Det är det marknaden som gör. Samma marknad som denna centerpartistbög dyrkar står och dikterar upplåningskostnaderna för banker.

I hans egna fantasi dyrkar han fortsatt till Rb-chefen om amnesti från den kommande slakten.

För honom är det en fullt godtarbar analys att rita en rät linje med fortsatt ökande bostadspriser om 5-10% årligen och sen hävda att RB vänder och samtidigt yra om byggnadspriser. Det är deeeet som ska ge ökande priser nästa år.

Vilken lodis.
Citera
2022-11-27, 20:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Fin analys, men vad ni som har en lite mer positiv syn på den inte alltför avlägsna framtiden inte verkar förstå att är att de branta räntehöjningarna kommer sätta en lavin i rörelse som leder till lågkonjunktur med ganska kraftigt ökad arbetslöshet.
Om du skulle gå igenom min postningshistorik kommer du hitta att jag flera ggr förklarar orsaken till räntehöjningarna och vad RB avser upp nå med de.

Citat:
Det är som att ni tror att inflationen kom, räntorna höjdes, inflationen började vika och sen var det frid och fröjd efter det.
Lite så är det ju. Fast jag skulle inte formulera mig så.

Det skedde en "överstimulans" av världens regeringar i samband med corona. (Tror faktiskt man kan säga att den svenska var lite mer sansad än resten. Det märks och på att statsskulden minskar).

Under Q3 2020 var "faran över" för ekonomierna i allmänhet. Då skulle man strypt ned lättnader så bara de som absolut är betjänta av de är mottagare. Så skedde inte. Trump skulle vinna valet på att folk hade det gott ställt så där östes det på. Och Biden lyckades inte dämpa ned det. Snarlikt i Europa.

Detta ledde till en "överefterfrågan" samtidigt som producenterna inte kunde köra på för fullt och frakterna inte kunde gå för fullt. Varvid priser drog iväg.
Det är orsaken till inflationen.

Så det är helt riktigt som CB-folket säger att den är transitionary. T ex eftersom underskott i fraktkapacitet inte kommer bestå.
Men för att inflationen skall gå över måste finanspolitiken ta ansvar och strypa ned sin stimulans. Det har dom inte gjort. Inte tillräckligt iaf.
Och när detta pågår och Regeringarna inte tar sitt ansvar så börjar löneinflation uppstå. Och då måste CB agera.
Och det är vad som händer. Dom drar upp räntan. Och kyler ned efterfrågan. Och då stannar prisuppgången av.
Men när CB drar upp räntan så skadas ekonomin. Så är det.
Hur stora skador som uppstår är idag oklart. Finns spekulationer. Men de domedags-scenarion som misantroperna i forumet ägnar sig åt är orealistiska.

Citat:
Vad fan .. fattar ni inte att det värsta ligger framför oss?
Det kan du i sig ha rätt i. Det har ju inte hänt speciellt mycket. Börsen har backat en bit för att anpassa sig till en lägre efterfrågan.

Forecasten för arbetslöshet är att den toppar som i Januari 2022. Det är knappast något fasansfullt som kommer lämna några men.

Citat:
Det är bara det att vi kommer inte lämna den perioden som om ingenting har hänt, det finns liksom inte på kartan.
Nja, hur tänkte du då?
En del har uppgraderat bostaden. Det är klart att det märks ju.
Citera
2022-11-27, 20:21
Medlem
slemhogs avatar
Här är något för Flanders att slå till på.

Välkommen till "Sillmjölkens platå" på Kvarnholmen!

https://www.jm.se/stockholm-lan/nacka-kommun/kvarnholmen/sillkajens-plata/10702/#

4 rok, 86 kvm
Pris 9 995 000 kr
Avgift 8 921 kr
Våning 1 / 7

1.5 miljon kontantinsats.
Månadskostnad vid 4% ränta: 44 720 kr/mån inkl 14 116 kr i amortering. (2%)
Månadskostnad vid 5% ränta: 50 387 kr/mån inkl 14 116 kr amortering (2%)

Varmvatten, hushållsel samt inköp av rostfria vitvaror tillkommer.
Premium är inbyggd micro, 2.4 m takhöjd, 3-stav parkett för 169 kr m2 samt avskalad stilren tegelfasad.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-27 kl. 20:29.
Citera
2022-11-27, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Om markanden tror på en uppgång om ett par månader så kommer bara de mest desperata och okunniga att sälja till desperata priser nu. Det är lite det vi redan ser, cirka 50% färre objekt säljs nu än förra året samma månad trots rekord i antal objekt som är ute.
Slutsats? Minst 50% av säljarna tror på bättre säljtider i närtid.

Nja, många av dem hoppas nog snarare än något annat. Frågan är bara vad som skall driva en ny prisuppgång? Notera att de stigande priserna skedde under en tid som präglades av noll- eller minusränta och högkonjunktur. Nu står vi snart i stället i en lågkonjunktur med 3% styrränta, som även kommer leda till en betydligt långsammare utveckling på börsen. Dessutom ändrar bankerna sina KALP-uträkningar med minskade lånemöjligheter som följd.
Att i det läget tro på en snabb vändning låter aningen naivt, för att uttrycka det milt.
Citera
2022-11-27, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Här är något för Flanders att slå till på.

Välkommen till "Sillmjölkens platå" på Kvarnholmen!

https://www.jm.se/stockholm-lan/nacka-kommun/kvarnholmen/sillkajens-plata/10702/#

4 rok, 86 kvm
Pris 9 995 000 kr
Avgift 8 921 kr
Våning 1 / 7

1.5 miljon kontantinsats.
Månadskostnad vid 4% ränta: 44 720 kr/mån inkl 14 116 kr i amortering. (2%)
Månadskostnad vid 5% ränta: 50 387 kr/mån inkl 14 116 kr amortering (2%)

Varmvatten, hushållsel samt inköp av rostfria vitvaror tillkommer.
Premium är inbyggd micro, 2.4 m takhöjd, 3-stav parkett för 169 kr m2 samt avskalad stilren tegelfasad.

Kräver en idiot av magnitud för att köpa det där. I metropolen NY, Manhattan, får du motsvarigt boende för motsvarigt pris.

Den där bostaden kommer aldrig gå att sälja. Inte ens till någon som Flanders AB, vars flickväns pojkvän fullständigt bajsar pengar som svar på hennes tjänster.
Citera
2022-11-27, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Kräver en idiot av magnitud för att köpa det där. I metropolen NY, Manhattan, får du motsvarigt boende för motsvarigt pris.

Den där bostaden kommer aldrig gå att sälja. Inte ens till någon som Flanders AB, vars flickväns pojkvän fullständigt bajsar pengar som svar på hennes tjänster.

Har du 4.2 miljoner i likvider så kommer jag att avregga mitt konto här.
Citera
2022-11-27, 20:37
Medlem
Citat:
Jag köper det rakt av.

Det är både sunt och uppenbart att köparna började fundera på KALP-räntor när karusellen gick igång den 28 april, och fortfarande befarar det. Men vi kommer givetvis aldrig hamna på sådana nivåer utan 3-3,5% styrränta blir det och folk kan pusta ut vid -25% nedgång som mest i Hufvudstan. Vi bottnar i maj 2023.

Citera mig på detta.
Negativ realränta kommer inte trycka ned inflationen. Givetvis måste räntan upp över 10% för att inflationsmålet ska uppnås.
Citera
2022-11-27, 21:02
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Jag köper det rakt av.

Citera mig på detta.

Du har en fallenhet för ironi, nästan så jag trodde du var allvarlig ett tag.
Citera
2022-11-27, 21:47
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Negativ realränta kommer inte trycka ned inflationen. Givetvis måste räntan upp över 10% för att inflationsmålet ska uppnås.

Om det är givet har du många långräntor där ute att blanka och bli stenrik på. Har du fel kommer Kronis såklart och knackar på dörren flera gånger om, men du har ju rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in