2022-11-27, 16:16
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Har du problem med att Bitcoin folk knackar dörr eller vad?

Hänger du på ett Bitcoin forum så får du räkna med att folk kommer diskuterar Bitcoin, där är vi väl eniga?

Nje, men folk runtom kring. På arbetsplatser, bekanta osv. Dom uppför ju sig som om dom är med i en sekt som ska hela tiden värva nya medlemmar.

Jag hänger inte i kryptoforum, enda anledningen varför jag svarade i denna tråden var för att den låg högst upp i nya ämnen och jag ville lyfta det.
Citera
2022-11-27, 16:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Nje, men folk runtom kring. På arbetsplatser, bekanta osv. Dom uppför ju sig som om dom är med i en sekt som ska hela tiden värva nya medlemmar.
Ok, jo sånt folk är irriterande, oavsett vad ämnet är.
Har någon träningsexpert på jobbet som alltid skall ha 100 åsikter om hur andra kollegor väljer att motionera.
Citera
2022-11-27, 16:39
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ok, jo sånt folk är irriterande, oavsett vad ämnet är.
Har någon träningsexpert på jobbet som alltid skall ha 100 åsikter om hur andra kollegor väljer att motionera.

Exakt. Det spelar ingen roll vad ämnet handlar om.

Tyvärr har jag i princip bara träffat sådana personer kring krypto och hjälper inte direkt. Därför blir många emot krypto.

Hade jag varit intresserad av jehovas vittnen hade jag gått dit. Hade jag varit intresserad av krypto hade jag frågat och letat egen fakta. Det här med att pusha på folk sin egen övertygelse är otroligt irriterande.
Citera
2022-11-27, 16:42
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Exakt. Det spelar ingen roll vad ämnet handlar om.

Tyvärr har jag i princip bara träffat sådana personer kring krypto och hjälper inte direkt. Därför blir många emot krypto.

Hade jag varit intresserad av jehovas vittnen hade jag gått dit. Hade jag varit intresserad av krypto hade jag frågat och letat egen fakta. Det här med att pusha på folk sin egen övertygelse är otroligt irriterande.
Kost och träningsexperter går det hundra på ett tjog i min vardag kring fika/lunch -borden. Krypto har nog aldrig kommit upp, men vi kanske jobbar i olika miljöer.
Citera
2022-11-27, 16:44
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Kost och träningsexperter går det hundra på ett tjog i min vardag kring fika/lunch -borden. Krypto har nog aldrig kommit upp, men vi kanske jobbar i olika miljöer.
Det beror nog på att du är den i sammanhanget som inte kan hålla tyst om krypto på fikat (och som alla andra hatar). Precis som den där veganen som inte kan hålla tyst.
Citera
2022-11-27, 16:48
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det beror nog på att du är den i sammanhanget som inte kan hålla tyst om krypto på fikat (och som alla andra hatar). Precis som den där veganen som inte kan hålla tyst.
Kollegorna vet inte om att jag har Bitcoin ens, snyggt försök dock
Citera
2022-11-27, 16:54
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det hela handlar om inflation. Du kan tycka det är något bra om du vill. Jag tycker det är dåligt att 100kr för 50 år sedan inte är värt 100kr idag utan jag måste investera dessa på något sätt om jag vill behålla kövärdet.
Ja men guld gör det. Nu är du bara obstinat. Kan du visa att Bitcoin faktiskt behåller sig värde över tid. Det går inte.
Det fladdrar upp och ned som en jojo och har peakat.

Citat:
Vad har du för belägg för det? Det fungerar som pengar redan idag, vare sig du vill eller inte.
På samma sätt som aktier. Det är ytterst få ställen som man kan handla med Bitcoin. Även om du anser att det skulle vara annorlunda så är verkligheten inte sån, hur många ställen du än räknar upp. Du växlar kronor till Bitcoin, sedan växlar du Bitcoin till kronor för att kunna handla. De som säljer sina varor i Bitcoin i Sverige, växlar dessa till kronor.
Sedan som sagt, vet du inte hur mycket du betalar, för det beror på dagens kurs, vilket kan variera oerhört. Det enda du kan jämföra det med är en annan valuta. Så det blir den du utgår från. Inte antalet bitcoindelar i sig. Bitcoin är inte en basvaluta.

Citat:
Precis, det finns ett värde i saker utöver deras industriella värden. Så även i Bitcoin.
Värdet av Bitcoin är förnärvarande nästan 17 000 dollar per Bitcoin, det kommer du inte ifrån.

Om Bitcoin kommer vara backbone för framtidens finans så kommer priset vara så otroligt mycket högre än så.
16500 nu, 16400 i morse. Imorgon, vem vet.
Om om vore, vore ändan fram. Om folk fortsätter att rata Bitcoin kanske den försvinner.

Citat:
Isf saknar alltiing en fast punkt. Jag vet inte om du just hittade på "fast punkt".
Det finns inget universiellt "värde" utan värde är subjektivt och något som människan skapar. Annars är en guldtacka lika mycket värd som en hög med lort.
Värde är vad folk är beredd att betala för något.
Vi kan ta dollar som världsvaluta. Dess stabilitet beror att den är kopplad till verkligheten, då de flest naturresurser handlas i den. Bitcoin är kopplat till efterfråga och energipriset. Men energipriset är inte stabilt och följer inte inflationen.

Citat:
Jag har rätt bra koll på hur miningen fungerar och kan säga att du har fel.
Mingingen är vad som löser det gamla dilemmat "Byzantinska Generalernas Problem" som är A och O när det handlar om vikt.iga informations transaktioner.
Mer om det här och här.
Förstår man inte Byzantinska Generalernas Problem så skall man inte diskutera vad Proof of Work handlar om...
Orkade inte läsa länkar som hänvisar till länkar, men det har inget med det jag diskuterat..
Poängen med det jag sa är anledningen till att man bara har ett visst antal Bitcoin och att det blir svårare och svårare att skapa nya. Den idén kommer från guldet faktiskt. Hur man ska säkerställa en konstant ökning av värdet. Tror man.
Däremot har man för lite Bitcoin tillgängligt för att det ska fungera. Istället fick man en extrem ökning, följd av en dipp.

Citat:
Ju färre Bitcoins det finns, desto högre pris blir det på de kvarvarande.
Notera att 1st Bitcoin är delbar i 100 000 000 st "satoshis".
Varför sjunker dom i värde? De är bara värda vad man är beredd att betala för dem. Finns ingen automatik i det. Vill ingen använda dem, är de värda noll. Värdet bestäms egentligen bara av spekulation, Som aktier. Tror de flesta att aktien ska sjunka, köper få den och den sjunker i pris.

Citat:
Nej, 1kg guld tappar köpvärde över tid.

Guld är helt omöjligt att hantera, bära med sig, skära av en bit, likvidera, köpa osv osv. Därför säger man att Bitcoin är det digitala guldet.
Det är förstås en ren lögn om man ser till guldets utveckling, däremot är det jobbigare och besvärliga att göra det med guld. Det går inte att gå in på OKQ8 och köpa en korv med. Men det går inte med Bitcoin heller. Så då tvingas man växla, vilket gör det besvärligare och jobbigare än att bara handla med kronor. Inte heller kan man visa att Bitcoin är stabilt, på samma sätt som guld.

Sen till själva tråden, ser man redan här att de flesta som håller på med Bitcoin, är mer eller mindre fanatiker. Så det handlar inte om att de som kritiserar Krypto är hatiska mot valutan. Utan att man helt enkelt blir less på alla som ska övertyga människor att det är världens bästa valuta, trots dess brister och har svårt att ta kritik. Man framhärdar i absurdum.
Citera
2022-11-27, 17:12
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ja men guld gör det. Nu är du bara obstinat. Kan du visa att Bitcoin faktiskt behåller sig värde över tid. Det går inte.
Vi pratade om inflation och 1 Bitcoin är alltid 1 av 21 miljoner Bitcoin.

Stiger priset på en ädelmetall så kommer det börja brytas mer av denna, och det ökade utbudet kommer att hålla priset nere.
Stiger priset på Bitcoin, så kommer det fortfarande bara finnas 21 miljoner Bitcoin.

Att priset är volatilt är en helt annan sak. Övertid så stiger dock Bitcoin med över 100% per år i snitt.

Citat:
På samma sätt som aktier. Det är ytterst få ställen som man kan handla med Bitcoin. Även om du anser att det skulle vara annorlunda så är verkligheten inte sån, hur många ställen du än räknar upp.
Nu börjar du prata om "handla" igen. Okej, hur många ställen tar emot guld menar du?
Du måste förstå att något kan ha ett värde utan att det går att använda i dagligvaruhandeln för den delen.

Bitcoin är "store of value" till att börja med. Om den kan bli "medium of exchange" över tid så är det en bonus, men då måste den först fylla sin fulla potential som store of value och på så sätt bli mindre volatil.

Citat:
16500 nu, 16400 i morse. Imorgon, vem vet.
0.5 dollar 2010, 10 dollar 2011, 250 dollar 2015, 7000 dollar 2018, vad den kan ha för pris 2025 återstår att se.

Citat:
Värde är vad folk är beredd att betala för något.
Vi kan ta dollar som världsvaluta. Dess stabilitet beror att den är kopplad till verkligheten, då de flest naturresurser handlas i den. Bitcoin är kopplat till efterfråga och energipriset. Men energipriset är inte stabilt och följer inte inflationen.
Nej, hashpower är korrelerat till energipriset till viss del möjligtvs.
Bitcoins pris är kopplad till simple tillgång och efterfrågan precis som guld och dollar. Dock med stora skillnaden att tillgången på Bitcoin aldrig kommer vara mer än 21 miljoner.

Citat:
Varför sjunker dom i värde?
Bitcoins pris stiger i värde över tid.

På ämnet så noterar jag att du undvek frågan jag ställde tidigare:

Om du fick 1 miljon kr värt av Euro eller 1 miljon kr värt av Bitcoin (5,8 BTC) som du var tvungen att hålla i 10 år innan du fick börja använda det, vad skulle du valt?

Med inflationen i åtanke så är valet för mig enkelt. Jag vet inte ens om Euron existerar om 10 år.
Citera
2022-11-27, 17:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Vi pratade om inflation och 1 Bitcoin är alltid 1 av 21 miljoner Bitcoin.

Stiger priset på en ädelmetall så kommer det börja brytas mer av denna, och det ökade utbudet kommer att hålla priset nere.
Stiger priset på Bitcoin, så kommer det fortfarande bara finnas 21 miljoner Bitcoin.

Att priset är volatilt är en helt annan sak. Övertid så stiger dock Bitcoin med över 100% per år i snitt.

Nu börjar du prata om "handla" igen. Okej, hur många ställen tar emot guld menar du?
Du måste förstå att något kan ha ett värde utan att det går att använda i dagligvaruhandeln för den delen.

Bitcoin är "store of value" till att börja med. Om den kan bli "medium of exchange" över tid så är det en bonus, men då måste den först fylla sin fulla potential som store of value och på så sätt bli mindre volatil.

0.5 dollar 2010, 10 dollar 2011, 250 dollar 2015, 7000 dollar 2018, vad den kan ha för pris 2025 återstår att se.

Nej, hashpower är korrelerat till energipriset till viss del möjligtvs.
Bitcoins pris är kopplad till simple tillgång och efterfrågan precis som guld och dollar. Dock med stora skillnaden att tillgången på Bitcoin aldrig kommer vara mer än 21 miljoner.

Bitcoins pris stiger i värde över tid.

På ämnet så noterar jag att du undvek frågan jag ställde tidigare:

Om du fick 1 miljon kr värt av Euro eller 1 miljon kr värt av Bitcoin (5,8 BTC) som du var tvungen att hålla i 10 år innan du fick börja använda det, vad skulle du valt?

Med inflationen i åtanke så är valet för mig enkelt. Jag vet inte ens om Euron existerar om 10 år.

Nu repeterar du dig bara. Att jag redan har sagt att man inte kan använda guld direkt, bryr du dig inte om, utan repeterar det som att jag skulle ha sagt att man kan det. Tjatar utan att argumentera. Påstår att du kan se in i framtiden.
Vi får se vad som händer. Men jag ser nog dig mest som en övertygad fanatiker.

Jag vill helst få det i guld om det vore möjligt. Skulle kännas absolut tryggast. Vad skulle du välja om det alternativet fanns?
Citera
2022-11-27, 17:38
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag vill helst få det i guld om det vore möjligt. Skulle kännas absolut tryggast. Vad skulle du välja om det alternativet fanns?
Jag noterar att du undvek frågan, jag tar det som svar nog.

Även med guld som alternativ så skulle jag valt Bitcoin. Inflationsjusterat så har guldet inte slagit sin topp 1980 och ser snarare ut att vara på nergång.
https://www.sunshineprofits.com/media/cms_page_media/2018/2/7/gold-price-adjusted-for-inflation-1968-2017.png
Bitcoin är betydligt riskfullare, men med tanke på att uppsidan är att jag kan ha 5,8 Bitcoin som skulle vara värt 58 miljoner kronor om Bitcoin når $1M (vilket jag inte ser som otroligt), så är valet fortfarande ganska enkelt.
Citera
2022-11-27, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Inte för att jag är någon anhängare av höga skatter men skatter i någon form måste vi ha. Det är en vanlig missuppfattning att det är inkomstskatter som staten lever på. Det är arbetsgivaravgifter och momsen som är de viktiga inkomstkällorna för staten. Båda dessa inkomstkällor bygger på att betalströmmarna kan kontrolleras av ex. skattemyndigheterna. Föreställ dig transaktionen du gör när du köper en liter bensin från Koppartrans. Varken inkomst eller vinst är inblandat men det mesta du skickar iväg till Koppartrans skickas i sin tur iväg till staten.

Hur lösa det med kryptovaluta om dessa inte kan kontrolleras utan transaktionerna sker mer eller mindre mörklagda?

Om det hela ska fungera i ett normalt samhälle måste således kryptovalutan gå att spåra helt fullständigt och en viss person måste således betala moms på fläskkorven och blodkorven som köps i butiken. Likaså arbetsgivaravgiften som du, visserligen indirekt, betalar till kassabiträdet.

Det finns en uppenbar risk för att det du talar gott om, kryptovalutan, förvandlas till statens och kontrollsamhällets våta önskedröm. Den totala kontrollen över alla transaktioner. När du ger barnet veckopeng kommer detta att noteras hos myndigheterna.

Det är inte alls osannolikt att detta också kommer att ske i framtiden d.v.s med kryptoteknik men under fullständig myndighetskontroll.

Är det dit du och kryptofolket egentligen vill komma?

Du menar precis som det är idag?
Swischar jag grabben en tjuga så vet myndigheterna om det. När jag betalar med mitt kort eller min mobil så vet myndigheterna om det. När arbetsgivaren ger mig min lön så vet myndigheterna om det. När jag tankar min bil så vet myndigheterna om det.

Det är nästan gulligt när man ser folk hävda att dom är rädda för myndighetskontroll och därför undviker crypto. Newsflash: vi är redan där! Såvida du inte går omkring och betalar med kontanter, så har dom redan full kontroll.
Införande av crypto skulle innebära snabbare och billigare överföringar, plus att vem som helst skulle kunna se transaktionerna, inte bara banker och myndigheter. Deras monopol skulle brytas och deras "tjänster" som vi betalar för idag skulle bli värdelösa. Det är skillnaden, inget annat.
Jag är absolut ingen foliehatt, men jag är fullt medveten om att myndigheterna har total kontroll, men jag ser det däremot inte som ett problem. Fördelen med crypto är att det ger alla full kontroll. Det som ändras är hur pengarna förflyttas. Istället för att använda bankernas tjänster som vi betalar för idag, så kan vi skicka pengar till vem vi vill, när vi vill, helt avgiftsfritt. Det har ingenting med skatter, avgifter, moms eller kontroll att göra.

Att man betalar moms, skatt och avgifter har ingenting med valuta att göra. Momsen är inräknad i priset du betalar i affären, om du sen betalar i kronor, dollar, euro eller bitcoin spelar ingen roll, momsen ligger fortfarande där. Samma sak med arbetsgivaravgifter. Din arbetsgivare betalar avgiften innan han betalar ut din lön. Om han sen betalar din lön i kronor, bitcoins eller käftsmällar spelar ingen som helst roll, staten har redan fått sitt.
Återigen, det är vinst och inkomst som beskattas, inte transaktioner.
Citera
2022-11-27, 17:55
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag noterar att du undvek frågan, jag tar det som svar nog.

Även med guld som alternativ så skulle jag valt Bitcoin. Inflationsjusterat så har guldet inte slagit sin topp 1980 och ser snarare ut att vara på nergång.
https://www.sunshineprofits.com/media/cms_page_media/2018/2/7/gold-price-adjusted-for-inflation-1968-2017.png
Bitcoin är betydligt riskfullare, men med tanke på att uppsidan är att jag kan ha 5,8 Bitcoin som skulle vara värt 58 miljoner kronor om Bitcoin når $1M (vilket jag inte ser som otroligt), så är valet fortfarande ganska enkelt.

Svaret på din fråga är så klart Euro, så vi inte missuppfattar varandra. Jag har följt Bitcoin och har noll förtroende för den. Det enda du säger nu, är att du hellre skulle spekulera än spela säkert. Vilket jag menar, visar att du inte själv tror riktigt på Bitcoin som en värdebevarare, utan ser den som en ren spekulationsvaluta. Precis som mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in