Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Det hela handlar om inflation. Du kan tycka det är något bra om du vill. Jag tycker det är dåligt att 100kr för 50 år sedan inte är värt 100kr idag utan jag måste investera dessa på något sätt om jag vill behålla kövärdet.
Ja men guld gör det. Nu är du bara obstinat. Kan du visa att Bitcoin faktiskt behåller sig värde över tid. Det går inte.
Det fladdrar upp och ned som en jojo och har peakat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Vad har du för belägg för det? Det fungerar som pengar redan idag, vare sig du vill eller inte.
På samma sätt som aktier. Det är ytterst få ställen som man kan handla med Bitcoin. Även om du anser att det skulle vara annorlunda så är verkligheten inte sån, hur många ställen du än räknar upp. Du växlar kronor till Bitcoin, sedan växlar du Bitcoin till kronor för att kunna handla. De som säljer sina varor i Bitcoin i Sverige, växlar dessa till kronor.
Sedan som sagt, vet du inte hur mycket du betalar, för det beror på dagens kurs, vilket kan variera oerhört. Det enda du kan jämföra det med är en annan valuta. Så det blir den du utgår från. Inte antalet bitcoindelar i sig. Bitcoin är inte en basvaluta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Precis, det finns ett värde i saker utöver deras industriella värden. Så även i Bitcoin.
Värdet av Bitcoin är förnärvarande nästan 17 000 dollar per Bitcoin, det kommer du inte ifrån.
Om Bitcoin kommer vara backbone för framtidens finans så kommer priset vara så otroligt mycket högre än så.
16500 nu, 16400 i morse. Imorgon, vem vet.
Om om vore, vore ändan fram. Om folk fortsätter att rata Bitcoin kanske den försvinner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Isf saknar alltiing en fast punkt. Jag vet inte om du just hittade på "fast punkt".
Det finns inget universiellt "värde" utan värde är subjektivt och något som människan skapar. Annars är en guldtacka lika mycket värd som en hög med lort.
Värde är vad folk är beredd att betala för något.
Vi kan ta dollar som världsvaluta. Dess stabilitet beror att den är kopplad till verkligheten, då de flest naturresurser handlas i den. Bitcoin är kopplat till efterfråga och energipriset. Men energipriset är inte stabilt och följer inte inflationen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Jag har rätt bra koll på hur miningen fungerar och kan säga att du har fel.
Mingingen är vad som löser det gamla dilemmat "Byzantinska Generalernas Problem" som är A och O när det handlar om vikt.iga informations transaktioner.
Mer om det
här och
här.
Förstår man inte Byzantinska Generalernas Problem så skall man inte diskutera vad Proof of Work handlar om...
Orkade inte läsa länkar som hänvisar till länkar, men det har inget med det jag diskuterat..
Poängen med det jag sa är anledningen till att man bara har ett visst antal Bitcoin och att det blir svårare och svårare att skapa nya. Den idén kommer från guldet faktiskt. Hur man ska säkerställa en konstant ökning av värdet. Tror man.
Däremot har man för lite Bitcoin tillgängligt för att det ska fungera. Istället fick man en extrem ökning, följd av en dipp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Ju färre Bitcoins det finns, desto högre pris blir det på de kvarvarande.
Notera att 1st Bitcoin är delbar i 100 000 000 st "satoshis".
Varför sjunker dom i värde? De är bara värda vad man är beredd att betala för dem. Finns ingen automatik i det. Vill ingen använda dem, är de värda noll. Värdet bestäms egentligen bara av spekulation, Som aktier. Tror de flesta att aktien ska sjunka, köper få den och den sjunker i pris.
Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Nej, 1kg guld tappar köpvärde över tid.
Guld är helt omöjligt att hantera, bära med sig, skära av en bit, likvidera, köpa osv osv. Därför säger man att Bitcoin är det digitala guldet.
Det är förstås en ren lögn om man ser till guldets utveckling, däremot är det jobbigare och besvärliga att göra det med guld. Det går inte att gå in på OKQ8 och köpa en korv med. Men det går inte med Bitcoin heller. Så då tvingas man växla, vilket gör det besvärligare och jobbigare än att bara handla med kronor. Inte heller kan man visa att Bitcoin är stabilt, på samma sätt som guld.
Sen till själva tråden, ser man redan här att de flesta som håller på med Bitcoin, är mer eller mindre fanatiker. Så det handlar inte om att de som kritiserar Krypto är hatiska mot valutan. Utan att man helt enkelt blir less på alla som ska övertyga människor att det är världens bästa valuta, trots dess brister och har svårt att ta kritik. Man framhärdar i absurdum.