2022-11-27, 14:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
I en förort på tunnelbanenätet ser lägenheter ut ha tappat närmare 20-25% på majoriteten av objekt nu mot toppen, inte så långt kvar till 2013-2014 års prisnivå, 20% kvar.
Södertälje ser jag har backat med 1.6% på BR under 12 månader.
Men det är ju inte T-bana där utan pendeltåg. Är pendeltåg så positivt att det drar upp priserna över T-bana. Låter tveksamt.

Österåker har backat med 0.8% under 12 månader. Men dom har väl varken det ena eller det andra?

Sigtuna har tom ökat med 0.2%. Om du köper snabbt i Sigtuna så kanske du kommer in innan priserna drar iväg upp
Citera
2022-11-27, 14:31
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Stannar vi kvar på max 3% styrränta = 3,5-4% boränta och gemene man vet om detta så är jag säker på att köparna hittar tillbaka och vågar köpa igen. Det är inga pengar att prata om när det berör sitt livs köp, dvs 1,5% eller 3,5-4%
Allt handlar om att stabilitet behövs på markanden, som med aktier.

Däremot skulle vi att åka hela vägen upp till en boränta på 7% så vore detta ett nackhugg för väldigt många och för markanden hade vi sett ett mycket större än vad vi har sett hittils. Hoppas verkligen inte vi kommer komma dit. Finns inga belägg för det heller hos "experterna" utanför denna tråd.
Kommer 7% boränta så gäller det att klamra sig fast och rida ut skiten.

Nu spårar du ur igen. Du behöver ju inte ljuga för du sitter fastlåst i din sunkiga BR och knaprar stilnoct och losec.

Rörliga boräntan på SBAB är 3.27% vid 1.75% styrränta.
Vid 3 % styrränta går SBAB rörlig upp till 4.5-4.6% och storbankerna 4.9-5% innan prut.

Priserna kommer falla i flera år om styrräntan skulle ligga fast på 3% en längre tid, 35-50% tapp beroende på område.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-27 kl. 14:37.
Citera
2022-11-27, 14:36
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Finns det sparkonton med 6-7ggr hävstång?

Ponera att du köpt en villa för 5M med 4M lån. Nu när priserna gått ned med 20% så var man redan vaskat hela det egna kapitalet. Nu kommer inte raset stanna där för hus, utan vi ska snarare ned 20% till. När lånet för den överbelånade säkerheten ska bindas om, så kommer banken vilja bli av med dig och sätter dig på listränta. Knarr i förhållandet då, kan göra att man tvingas sälja och dela på ett blancolån på 1M som ska amorteras ned på 10år.

Jag tror inte jag behöver din kunskap faktiskt, nu äger jag förvisso två våningar varav en på två våningsplan. Och visst har de gått ned, men jag äger dem själv till 100% så den vanligaste anledningen som är seperation berör mig inte.

När jag söker avkastning på mitt kapital så söker jag inte nåt fjantigt 2% räntekonto. Jag har t ex mina pengar i dollar, så i SEK sätt så har avkastningen varit hyfsad. Dock inga 30-40% som på den goda QE tiden. Bra att konsumtionsvaror såsom bostäder går ner i pris så att unga med lovande löner lättare kan komma in
Lite synd då att dollarn har backat en del, men det är ju precis som med bostäder och aktier, "det spelar ingen roll för jag ska inte sälja"
Citera
2022-11-27, 14:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Han är smartare än så.
Snarare så att ingen mäklare ser honom som seriös budgivare. slemhog kommer därför aldrig att kunna köpa något.

Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Vi "losers" som inte äger vår bostad vi avvaktar ett år till ungefär eller kanske tom till våren 2024, nästa vinter kommer att knäcka många och då kommer vi och befriar dom från deras börda, dvs bostaden.
Säg att Nisse och Fia nyligen köpt bostad och låna 4 MSEK.
För att få låna så pass måste deras gemensamma bruttoinkomst per månad vara 67 kSEK.
Och då har dom en nettoinkomst på ca 50 k.

Ränta på lånet vid säg 5% blir ca 11.7 k. Kvar att bränna under månaden har dom då 38.3K.
Är det den ynkliga summan som knäcker dom?
Citera
2022-11-27, 14:44
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Nu spårar du ur igen. Du behöver ju inte ljuga för du sitter fastlåst i din sunkiga BR och knaprar stilnoct och losec.

Rörliga boräntan på SBAB är 3.27% vid 1.75% styrränta.
Vid 3 % styrränta går SBAB rörlig upp till 4.5-4.6% och storbankerna 4.9-5% innan prut.

Priserna kommer falla i flera år om styrräntan skulle ligga fast på 3% en längre tid, 35-50% tapp beroende på område.
Nu ljuger du.
2,97% har Sbab på 1,75% styrränta. Nischbanker har kunnat ge ännu lägre på 2,7%
Ska vi upp med 1,25% till hela 3% styrränta till så borde det vara någonstans på 3,90%-4%
https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/sa_blir_din_ranta.html#!/kalkyl#%2Fkalkyl
Får se I början på December hur 2,5% syns men om man ska följa trenden så är det runt 95 punkter över styrräntan hos nischbanker som gäller och runt 100-120 punkter hos storbankerna beroende på belåning.

Du som är ensam lånetagare får dock räkna på en tokhög ränta typ listränta. Mycket risk att låna ut pengar till en ensam individ.
Senast redigerad av foxxi 2022-11-27 kl. 14:46.
Citera
2022-11-27, 14:47
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Nu ljuger du.
2,97% har Sbab på 1,75%. Nischbanker har kunnat ge ännu lägre på 2,7%
Ska vi upp med 1,25% till hela 3% styrränta till så borde det vara någonstans på 4% eller 3,9% eller 3,99% hos nischbanker.
https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/sa_blir_din_ranta.html#!/kalkyl#%2Fkalkyl
Får se I början på December hur 2,5% syns men om man ska följa trenden så är det runt 95 punkter över styrräntan hos nischbanker som gäller och runt 100-120 punkter hos storbankerna beroende på belåning.

Du som är ensam lånetagare får dock räkna på en tokhög ränta typ listränta. Mycket risk att låna ut pengar till en ensam individ.

Det står klart och tydligt runt 3.3% ränta på SBAB kalkylator vid 85% belåning på villor och bostadsrätter. Snart går det upp till 4% närmaste 1-2 mån. Du kommer ha 130% belåning när du ska köpa nytt sen så räntan blir bluestep +3% påslag utöver det. Du kommer ligga helt melankolisk i en rostig hammock sen med öppen mun precis som torsken i Icas fiskdisk.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-27 kl. 14:56.
Citera
2022-11-27, 14:53
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Det står klart och tydligt runt 3.3% ränta på SBAB kalkylator vid 85% belåning på villor och bostadsrätter. Snart går det upp till 4% närmaste 1-2 mån. Du kommer ha 130% belåning när du ska köpa nytt sen så räntan blir bluestep +3% påslag utöver det.
85% belåning är långt ifrån snittbelåning, särskilt när priserna har gått ner.
Citera
2022-11-27, 14:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
knaprar stilnoct och losec.
Noterar att du har erfarenhet av sådant.

Citat:
Många vill bo mer centralt. Priserna stiger i stort sett monotont för varje T-banestation man kommer närmare T-centralen.

Är det inte tvärtom så att många kommer titta efter möjligheter att bo mer centralt nu när marknaden är lite svagare.

De här trådarna har alltid varit fulla med HR-boende som skall fynda, när priserna faller. Ända sedan 2010. Men dom har ju aldrig kommit till skott med själva köpandet.
Nu lär det finnas BR boende som ser möjligheter att flytta en T-banestation närmare. Det lär hålla priserna uppe. Men dom vill antagligen inte köpa vad som helst utan kollar efter bra objekt. Och slår till när dom hittar det.

Ovanpå uppgraderarna så lär spekulanter dyka upp. Dvs de som kommer köpa och hyra ut 12 mån eller så länge man får, och så sälja med vinst när priserna dragit iväg.

De här köparna gör att priserna inte faller hur mycket som helst.

Och när det börjar gå uppåt igen så vädrar säljarna morgonluft och blir mer ovilliga att sälja till annat än stigande pris.
Citera
2022-11-27, 15:15
Medlem
foxxis avatar
När Rb meddelar i februari att det blir 0,25 höjning och sedan i april att det blir 0 höjning. Herrejävlar vilket tryck vi kommer att ha på markanden.. Många som avvaktar nu. Läste I SvD att 12 st spekulanter hade dykt upp på en och samma visning men ingen vågade buda pga marknadsläget.
Citera
2022-11-27, 16:05
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
När Rb meddelar i februari att det blir 0,25 höjning och sedan i april att det blir 0 höjning. Herrejävlar vilket tryck vi kommer att ha på markanden.. Många som avvaktar nu. Läste I SvD att 12 st spekulanter hade dykt upp på en och samma visning men ingen vågade buda pga marknadsläget.

De kommer buda - 40% under utgångspris.
Citera
2022-11-27, 16:33
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Är bubblor cykliska? Första gången jag har hört det.

Kunskap skola sätta dig fri.
Det längsta prisindex i världen för bostäder rensat för inflation.
https://en.wikipedia.org/wiki/Herengracht_index

Läs gärna denna mycket läsvärda genomgång och betrakta hur bostadsprisernas utveckling plötsligt verkar (skenbart) ha förändras.
Slutsatser får du dra själv…
https://thegoldobserver.substack.com/p/amsterdam-real-housing-prices-highest

cykliska priser (rensat för inflation)
https://hotelivory.files.wordpress.com/2010/08/herengracht21.jpg

grafen GRAF: Denna bara måste ses!
https://substackcdn.com/image/fetch/f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fbucketeer-e05bbc84-baa3-437e-9518-adb32be77984.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F 52 8d89c0-1537-485d-987d-a021222512d6_7152x4039.png

Låt oss anta att Herengracht indexet fortfarande är cykliskt; fundera lite på hur en rekyl skulle kunna se ut…

Om inte fortfarande cykliskt, vad skulle vara orsaken?
Citera
2022-11-27, 16:45
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Haha fast nu är kärringen på Nordea och SEB inne på samma spår. 2,75% och broms.
Personligen tycker jag att en nedtrappning från 75 till 25 är för stort kliv. Man borde trappa ner med 25 punkter så 50 i februari och 25 i april, sedan stopp. Då hamnar vi på 3,25% och Rb kan sänka med 25 punkter till hösten om inflationen sjunker som en sten.

…och fortfarande ha en negativ realränta?

Du är klok som Ingves…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in