Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
SBAB rörlig sparränta 2.0%
SBAB 3 mån bolåneränta 3.04%
Är ungefär som vanligt. Om du kan fixa detta billigare (i ränteskillnad) så starta en bank.
--------------------------------
Man bör begrunda att ett transaktionskonto har kostnader för just transaktioner. Dessa kostnader betalas för med lägre ränta.
En del ekonomiska analfabeter tror antagligen att det inte finns några kostnader för transaktioner. Men i verkligheten finns det.
Finns det sparkonton med 6-7ggr hävstång?
Ponera att du köpt en villa för 5M med 4M lån. Nu när priserna gått ned med 20% så var man redan vaskat hela det egna kapitalet. Nu kommer inte raset stanna där för hus, utan vi ska snarare ned 20% till. När lånet för den överbelånade säkerheten ska bindas om, så kommer banken vilja bli av med dig och sätter dig på listränta. Knarr i förhållandet då, kan göra att man tvingas sälja och dela på ett blancolån på 1M som ska amorteras ned på 10år.
Jag tror inte jag behöver din kunskap faktiskt, nu äger jag förvisso två våningar varav en på två våningsplan. Och visst har de gått ned, men jag äger dem själv till 100% så den vanligaste anledningen som är seperation berör mig inte.
När jag söker avkastning på mitt kapital så söker jag inte nåt fjantigt 2% räntekonto. Jag har t ex mina pengar i dollar, så i SEK sätt så har avkastningen varit hyfsad. Dock inga 30-40% som på den goda QE tiden. Bra att konsumtionsvaror såsom bostäder går ner i pris så att unga med lovande löner lättare kan komma in