2022-11-27, 12:45
Medlem
foxxis avatar
[quote=Alpoxen|82554700]
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen

Inte så mycket siffror och tvära kast där
?
Vilka räntor stiger? Har någon i Sverige fått högre ränta på sitt sparkonto? Ingen har fått det
Börjar du bli desperat? Mest flum ju ha ha

Nu levererar inte jag några expertråd utan bara förklarar för djupt okunniga.

lb

Absolut
Du får 2,5% sparränta hos Komplett bank exempelvis och Santander erbjuder liknande.
Citera
2022-11-27, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Skillnaden mellan bostadsägare och "alla andra", ligger på den privata skuldsättningssidan. Å andra sidan har hyresgäster en hyresvärds vinstmarginal att uppfylla. Frågan blir vilken av dessa som kommer att väga tyngst, när "vinnarsidan ska koras".

Jag tror att 2022, blir ett av de få åren det sista kvartsseklet som det "lönat sig" att bo i HR. Kanske även 2023. I det långa loppet, lönar sig i princip alltid ägt boende. Såväl ekonomiskt som livskvalitativt.
Normalt sett lägger BRinnehavare mer än Hyresrättsboende på löpande kostander, det vi brukar kalla 'hyra' per månad. Det skiljer inte mycket i månadskostnad men BR innehavarna brukar ligga något högre.

Sen kan man ju sova gott på natten i vetskapen att man inte har lån. Det kan ju inte köpas för pengar. Jo det kan köpas för pengar
Citera
2022-11-27, 12:54
Medlem
[quote=foxxi|82555482]
Citat:
Du får 2,5% sparränta hos Komplett bank exempelvis och Santander erbjuder liknande.
Great. Erbjuder de ID kontroll också eller måste man vara kund hos en av de fyra Storbankerna för att kunna legitimera sig? Jag tror nog att det är så.
Citera
2022-11-27, 12:56
Medlem
foxxis avatar
Citat:
eller måste man vara kund hos en av de fyra Storbankerna för att kunna legitimera sig? Jag tror nog att det är så.

Ja absolut, och? Blev det bökigt nu?
Citera
2022-11-27, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Ja absolut, och? Blev det bökigt nu?
Nej, om du tycker att det är normalt att tvingas bli kund hos ett specifikt företag för att kunna legitimera sig visar det bara vilken makt ett fåtal aktörer har över våra liv och att det inte uppmärksammas mer är helt sjukt.

Nu har ju Kinberg Batras utredning visat sårbarheterna i detta så staten kommer kunna erbjuda e-legitimation men det är ju helt sjukt hur länge denna galna ordning fått fortgå.

https://www.digg.se/om-oss/nyheter/nyheter/2022-11-17-debatt-statlig-e-legitimation-minskar-det-digitala-utanforskapet
Citera
2022-11-27, 13:09
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Hon har också uttalat sig i veckan om att svenska hushåll inte klarar av en högre ränta samt att det kommer knäcka bostadsmarknaden totalt. Detta tvärtemot vad alla bubbelförnekare menar...

Japp, 25p till så orkar BLT inte med mer och säljer till slemmis

Det finns ingen "tipping point" på bostadsmarknaden på det viset. 3% är värre än 1.5%, 5% är värre än 3% osv. Det enda som får en multiplikatoreffekt är att egna kapitalet urholkas för bostadskarriäristerna vid nedgång vilket gör att de inte kan buda sig upp genom pyramiden med mer leverage. Då får man amortera och spara istället.
Citera
2022-11-27, 13:22
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Nej, om du tycker att det är normalt att tvingas bli kund hos ett specifikt företag för att kunna legitimera sig visar det bara vilken makt ett fåtal aktörer har över våra liv och att det inte uppmärksammas mer är helt sjukt.

Nu har ju Kinberg Batras utredning visat sårbarheterna i detta så staten kommer kunna erbjuda e-legitimation men det är ju helt sjukt hur länge denna galna ordning fått fortgå.

https://www.digg.se/om-oss/nyheter/nyheter/2022-11-17-debatt-statlig-e-legitimation-minskar-det-digitala-utanforskapet

Åh herregud, det är nog bäst att du sitter kvar och ruttnar i din hyreslägenhet
Citera
2022-11-27, 13:26
Medlem
DVikings avatar
Räntan på sparande ligger fortfarande långt efter styrränta eller bolåneräntan:

Hushållens genomsnittsränta för nya insättningar på bankkonton var 0,55 procent. Räntan på konton med bindningstid eller begränsat antal fria uttag till 1,24 procent.

Icke-finansiella företags genomsnittsränta för nya insättningar på bankkonton var 0,60 procent. Räntan på konton med bindningstid eller begränsat antal fria uttag var 1,64 procent.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansmarknadsstatistik/finansmarknadsstatistik/pong/statistiknyhet/finansmarknadsstatistik-oktober-2022/

Kommer väl hoppa upp lite nu efter höjningen från RB men de pengarna som slaskar runt på lönekonton kommer bankerna fortsatt kunna använda "gratis".
Citera
2022-11-27, 14:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Räntan på sparande ligger fortfarande långt efter styrränta eller bolåneräntan:
SBAB rörlig sparränta 2.0%
SBAB 3 mån bolåneränta 3.04%

Är ungefär som vanligt. Om du kan fixa detta billigare (i ränteskillnad) så starta en bank.

--------------------------------
Man bör begrunda att ett transaktionskonto har kostnader för just transaktioner. Dessa kostnader betalas för med lägre ränta.

En del ekonomiska analfabeter tror antagligen att det inte finns några kostnader för transaktioner. Men i verkligheten finns det.
Citera
2022-11-27, 14:09
Medlem
foxxis avatar
Stannar vi kvar på max 3% styrränta = 3,5-4% boränta och gemene man vet om detta så är jag säker på att köparna hittar tillbaka och vågar köpa igen. Det är inga pengar att prata om när det berör sitt livs köp, dvs 1,5% eller 3,5-4%
Allt handlar om att stabilitet behövs på markanden, som med aktier.

Däremot skulle vi att åka hela vägen upp till en boränta på 7% så vore detta ett nackhugg för väldigt många och för markanden hade vi sett ett mycket större än vad vi har sett hittils. Hoppas verkligen inte vi kommer komma dit. Finns inga belägg för det heller hos "experterna" utanför denna tråd.
Kommer 7% boränta så gäller det att klamra sig fast och rida ut skiten.
Citera
2022-11-27, 14:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Great. Erbjuder de ID kontroll också eller måste man vara kund hos en av de fyra Storbankerna för att kunna legitimera sig? Jag tror nog att det är så.
Har du blivit bannad där?

Dock finns 10 utfärdare av Bank id. Så har du inte hunnit göra dig omöjlig hos alla dessa så kan du skaffa bank-id. ICA finns med där t ex. Men det är ju privat så det går väl inte.
Swedbank är ju nästan kooperativt. Dom har ju en icke fungerande bankförening som ägare. Det borde väl gå an för dig.

EDIT:
Bästa att jag lägger till att man får ju ränta om man har ett sådan bankkonto.
Och den räntan beskattas av staten.
Verkar vara många som är okunniga om det. Tål att repeteras.
Senast redigerad av liksom-fb 2022-11-27 kl. 14:14.
Citera
2022-11-27, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
SBAB rörlig sparränta 2.0%
SBAB 3 mån bolåneränta 3.04%

Är ungefär som vanligt. Om du kan fixa detta billigare (i ränteskillnad) så starta en bank.

--------------------------------
Man bör begrunda att ett transaktionskonto har kostnader för just transaktioner. Dessa kostnader betalas för med lägre ränta.

En del ekonomiska analfabeter tror antagligen att det inte finns några kostnader för transaktioner. Men i verkligheten finns det.

Finns det sparkonton med 6-7ggr hävstång?

Ponera att du köpt en villa för 5M med 4M lån. Nu när priserna gått ned med 20% så var man redan vaskat hela det egna kapitalet. Nu kommer inte raset stanna där för hus, utan vi ska snarare ned 20% till. När lånet för den överbelånade säkerheten ska bindas om, så kommer banken vilja bli av med dig och sätter dig på listränta. Knarr i förhållandet då, kan göra att man tvingas sälja och dela på ett blancolån på 1M som ska amorteras ned på 10år.

Jag tror inte jag behöver din kunskap faktiskt, nu äger jag förvisso två våningar varav en på två våningsplan. Och visst har de gått ned, men jag äger dem själv till 100% så den vanligaste anledningen som är seperation berör mig inte.

När jag söker avkastning på mitt kapital så söker jag inte nåt fjantigt 2% räntekonto. Jag har t ex mina pengar i dollar, så i SEK sätt så har avkastningen varit hyfsad. Dock inga 30-40% som på den goda QE tiden. Bra att konsumtionsvaror såsom bostäder går ner i pris så att unga med lovande löner lättare kan komma in
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in