Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Jo, det kan vi. Eftersom det inte bara handlar om att en kvinna inte vågar säga nej. Det kan likaväl handla om att hon inte kan säga nej. För drogad och berusad för att förmå detta. Eller paralyserad. Eller sovande.
Vi behöver uppenbarligen lagar som säger till folk att det inte är "fritt fram" att ligga när man själv är kåt och har lust att ligga. Vissa är nämligen idioter och tror att deras egen lust går före andras sexuella integritet. Dessa idioter ska man givetvis kunna polisanmäla. Och finns bevis: även döma.
Du och jag hör inte till dessa idioter. Vi tappar lusten om vi märker att den vi vill ha sex med, inte är med på noterna. Men det finns alltså idioter som skiter i det och ändå ligger med den som uppenbarligen inte vill. Lagen behövs för sådana idioter. Du och jag behöver inte oroa oss för den lagen, vi kommer nämligen aldrig bli anmälda för oaktsam våldtäkt, eftersom vi har vett att avbryta om vi är tveksamma till om samtycke finns.
Och jag menar att man inte kan lagstifta bort människors oförmåga att kunna säga ifrån.
Jag håller med dig i allt men du måste förstå att jag tycker att den här lagstiftningen är skrämmande fascistoid. Ska vi behöva be om lov att få heja till folk snart, eller uppfattas det som en kränkning varpå offret inte heller kan signalera obehaget och det räcker att offret har en trovärdig berättelse om sin kränkthet för att fälla en gärningsman?
En lag måste tillåtas dras ut till sin spets. Om en kvinna inte säger något och inte medvetet visar en enda handling mot obehag av situationen ska inte en man kunna dömas för våldtäkt.