Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Såklart att det är fel, men det måste ju gå att bevisa. Hur bevisar man att personen sov? Det är hur-eller-hur korkat att sätta sig i en situation, där man försätter sig i ett hjälplöst tillstånd genom att somna, tillsammans med personer av annat kön (eller personer av samma kön med homosexuell läggning), om man inte kan låsa ordentligt om sig.
Det är även korkat att hålla på och "teasa". Läste om ett fall för några år sedan, det var en svensexa och sedan hade brudgummen och hans vänner hamnat på en "efterfest" hemma hos någon tillsammans med några kvinnor. Kvinnan det gällde var 28 år, så hon var ingen oerfaren tonåring direkt utsläppt från klosterskolan. Ändå hade hon krupit ner i samma säng som brudgummen, klädd i bara trosorna. Sedan hände det som måste hända, och brudgummen dömdes för våldtäkt - förutom att det aldrig blev något bröllop. Så onödigt. Man behöver inte SKAPA sådana situationer - och som sagt: för 50-60 år sedan och längre tillbaka hade ingen kvinna betett sig så. Förutom någon som redan var prostituerad eller helt på dekis, förstås.
Föräldrarna kan förresten gott hämta sina döttrar när de är lite äldre än 18 också, så länge som de bor hemma. Och sedan hoppas man ju att goda vanor har satt sig, d.v.s. att den unga kvinnan inte sätter sig i en situation där hon inte kan ta sig hem på natten, utan blir fast någonstans...
Ja och det är hårda beviskrav när det kommer till våldtäkt.
Den som skapar "sådana situationer" är den som våldtar. Det är
inte den våldtagna som "skapar sådana situationer". Den som våldtar är störd på något sätt och bryr sig inte om rätt eller fel. Går jag förbi en snygg sportbil där nycklarna sitter i, skulle jag göra ägaren uppmärksam på att någon lätt kan stjäla bilen. Ligger en het kvinna/man bredvid mig i bara underkläderna så njuter jag av närheten, men
låter bli att gå över gränsen. Osv. Och varför gör jag ingenting? Det är ju "öppet mål" så att säga. Jo: för att jag har förstånd att fatta att ägaren till bilen vill ha sin bil själv och att en kvinna/man som
sover bredvid mig i underkläderna, vill
sova inte bli knullad mot sin vilja. Jag kan skilja på rätt och fel, nämligen. Och det är vi rätt många som kan. Och det vet givetvis många damer om. Därav vågar damer somna bredvid folk de inte har för avsikt att ha sex med.
Men somnar de bredvid en person som inte kan skilja på rätt och fel, tja, då kan det ske en våldtäkt. Och då är det givetvis
förövarens ansvar att det blev en våldtäkt. Inte offrets.
Finns ju folk som blivit mördade efter en dispyt. Ska vi anklaga dessa mordoffer för sin egen död också? "Ligg inte i underkläderna bredvid någon om du inte vill ha sex med den"/"bråka inte med någon om du inte vill ha en kniv i ryggen". De allra flesta av oss våldtar inte/misshandlar inte/mördar inte. Utan kan skilja på rätt och fel. Ändå sker det en hel del våldtäkter/misshandel/mord. Just pga. vissa individer har en skruv lös. Ska vi alla anpassa våra liv efter dem som har en skruv lös? Eller ska vi låsa in dem?
När jag och mina polare var unga, sov vi ofta borta. Både här och där. Det var alltid lugnt och tryggt. De jag känner som har blivit våldtagna är:
- En kvinna som blev utsatt för grov våldtäkt av sin dåvarande pojkvän. Mitt på dagen dessutom.
- En man som blev utsatt för upprepade våldtäkter som barn av en närstående.
- En kvinna som somnade på en fest, där det hade kommit in obehöriga på festen medans hon sov (ingen kände dem), varav en av de obehöriga våldtog henne.
Men när kvinnorna i gänget har sovit hos männen i gänget, har det alltid varit lugnt. Det har tom. varit att föredra i vissa lägen, om en av damerna varit för överförfriskad. Som sagt: i mina kretsar kan vi skilja på rätt och fel. Ingen har en skruv lös där inte.