Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Dummaste jag hört. Ett gram guld är ett gram guld. Vad en Bitcoin är vet ingen, för den är inte verklig. En abstrakt konstruktion. Den går inte att hålla, känna på, eller ens att se. Dess värde finns bara i ögonblicket.
Poängen är att guld utvinns hela tiden. Du kan inte fly inflationen genom att lägga dig i guld.
Visst, guld har inte samma inflation som fiat men det finns mer guld idag än för 10, 20 och 50 år sedan.
1 Bitcoin kommer dock vara 1 Bitcoin såväl som för 10 år sedan, som nu, som om 100 år framöver.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Ja, så frågan är, promotar man den här bara för att själv bli rikare, eller handlar det om att man ens bryr sig om den, bara man kan få fler att köpa den för egen vinning.
Spelar det någon roll? Är Bitcoin bra så är den bra oavsett.
Jag personligen kanske promotar den av flera av anledningarna du nämner, jag vet inte. Har inte reflekterat över det.
Men de fördelar jag drar upp kring Bitcoin, drar jag upp för att det är fakta, inte för att jag vill lura någon så jag kan dumpa Bitcoin på dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Jag kan väl ta tillbaka det om pyramidspel.
Tack
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Men valutan är konstruerad, av de som startade den, för att den skulle öka i värde hela tiden, desto fler man lyckas övertyga. Den har inget reellt värde bakom sig att följa som andra spekulationspapper.
Vad är det reella värdet bakom diamantpriset?
Guldets reella värde i industrin är en bråkdel av priset, resten är bara spekulationssyfte.
Detsamma gäller aktier och fonder. Skulle man stycka av bolag och likvidera dem så skulle man få svårt att få ut 10% av deras reella värde. Visst kan man prata om avkastning på aktier, men de flesta stora bolag har inte ens aktieutdelning, och de som har utdelning så är det bara några få % av aktiepriset. Även aktiers pris är uppblåsta av anledningen "store of value" och priset speglar absolut inte deras reella värde.
Man kan titta på fastighetsmarknaden i London, New York eller typ Hamptons för att första att inte ens fastigheters pris speglar deras reella värde utan är "fiktivt" och drivs till stora delar av spekulation.
Så man måste för eller senare acceptera att egenskapen "store of value" är någon som är eftertraktat.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Men guld och diamanter är inga spekulationspapper, det är fysiska saker som folk använder, men som går att spekulera i, liksom gamla bilar eller tavlor, men där de har ett personligt användarvärde också. Guld och diamanter har även ett tillverkningsvärde utöver det.
Som sagt, guldets användningsområde i industrin speglar INTE guldets pris. Det blir extra tydligt när du tittar på diamanter. En karat kostar flera hundra tusen, vad kan du göra med den diamanten förutom att titta på den?