2022-11-27, 13:02
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Med Bitcoin kan du betala din väns nota i baren i Australien i detta nu (det är söndag).
Vilken bar är det som tar betalt i direkt bitcoin om jag får fråga?

Det finns mängder av tjänster om jag vill föra över pengar motsvarande en barnota över hela världen redan idag (och sedan 20 år tillbaka)
Citera
2022-11-27, 13:05
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Wow, håll dig till fiat du. Det har du förjänat.

Ja det tänker jag göra för det fungerar till exakt 100% av allt jag behöver, och dom allra flesta andra människor.
Citera
2022-11-27, 13:33
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
1 Bitcoin är 1 Bitcoin.
Its a feature, not a bug.
Dummaste jag hört. Ett gram guld är ett gram guld. Vad en Bitcoin är vet ingen, för den är inte verklig. En abstrakt konstruktion. Den går inte att hålla, känna på, eller ens att se. Dess värde finns bara i ögonblicket.

Citat:
Mjo...
Ja, så frågan är, promotar man den här bara för att själv bli rikare, eller handlar det om att man ens bryr sig om den, bara man kan få fler att köpa den för egen vinning.

Citat:
Konstig jämförelse. Vet du ens vad ett pyramidspel är för något?
Ett pyramidspel går ut på att du får % på det arbete som folk under dig i pyramiden utför. Om jag säljer en Bitcoin till dig, hur hjälper det mig vad du sedan gör med denna och vice versa?

Om Bitcoin är ett pyramidspel enligt din definition, är då inte guld, diamanter och hela aktiemarknaden ett pyramidspel?
Jag kan väl ta tillbaka det om pyramidspel. Men valutan är konstruerad, av de som startade den, för att den skulle öka i värde hela tiden, desto fler man lyckas övertyga. Den har inget reellt värde bakom sig att följa som andra spekulationspapper. Så det är bara ett spekulationspapper utan koppling till verkligheten mer än dess fiktiva värde i riktiga valutor och är egentligen ingen valuta i sig, mer än att man kan byta den mot riktiga pengar, som en aktie. Därför kommer den aldrig att bli en riktig valuta.

Men guld och diamanter är inga spekulationspapper, det är fysiska saker som folk använder, men som går att spekulera i, liksom gamla bilar eller tavlor, men där de har ett personligt användarvärde också. Guld och diamanter har även ett tillverkningsvärde utöver det.
Senast redigerad av EnCarte 2022-11-27 kl. 13:42.
Citera
2022-11-27, 13:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Bitcoin var ett skydd för dem som befann sig i konfliktområdet och behövde fly därifrån. Inte ett skydd genom prisstegring utan genom att de hade kontroll över sina tillgångar och kunde ta dem med sig, i bjärt kontrast till dem som hade sina tillgångar i banksystemet.

Även guld fungerar bristfälligt om man vill ta med sig sitt kapital över nationsgränser.
Men inte för de som stannade. De skulle ha köpt guld istället. Nu köpte man inte heller före krisen utan i samband med den, när även deras egen valuta hade börjat falla, så ännu större förlust. De som inte bodde i konfliktområdet och trodde på en allmän krasch, förlorade även de pengar på den.
Citera
2022-11-27, 13:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men inte för de som stannade. De skulle ha köpt guld istället. Nu köpte man inte heller före krisen utan i samband med den, när även deras egen valuta hade börjat falla, så ännu större förlust. De som inte bodde i konfliktområdet och trodde på en allmän krasch, förlorade även de pengar på den.

Guld.
Med tanke på inflationen senaste åren så har man gått back även på guld

Bästa för dom hade väl varit att investera i Usdt som är peggad till usd.
Citera
2022-11-27, 13:48
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Guld.

Nej, i kronor har guld ökat i värde och kompenserat för inflationen.

Edit: Men inte för de som bor i USA.
Senast redigerad av EnCarte 2022-11-27 kl. 13:52.
Citera
2022-11-27, 13:49
Medlem
Citat:

När krisen väl var ett faktum var det väl för sent, rätta mig om jag har fel?

Men oavsett, bitcoin är ett skydd mot problem med själva bank- och penningsystemet. Om man tror att bank- och penningsystemet är robust, så är inte det argumentet så viktigt, men det är likafullt ett giltigt argument. Bitcoin är oberoende av banksystemets och den lokala fiatvalutans öde.

Kanske Libanon är ett bättre exempel. De som hade ett sparkapital i form av bitcoin i stället för ett tillgodohavande på banken, berördes inte nämnvärt av att bankerna plötsligt vägrade lämna tillbaka insättarnas pengar. (Guld hade fungerat också, i det fallet, om man förvarade det hemma och inte i bankfack.)

https://www.youtube.com/watch?v=d0ldjz7IRPs
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-27 kl. 13:51.
Citera
2022-11-27, 13:57
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
När krisen väl var ett faktum var det väl för sent, rätta mig om jag har fel?

Men oavsett, bitcoin är ett skydd mot problem med själva bank- och penningsystemet. Om man tror att bank- och penningsystemet är robust, så är inte det argumentet så viktigt, men det är likafullt ett giltigt argument. Bitcoin är oberoende av banksystemets och den lokala fiatvalutans öde.

Kanske Libanon är ett bättre exempel. De som hade ett sparkapital i form av bitcoin i stället för ett tillgodohavande på banken, berördes inte nämnvärt av att bankerna plötsligt vägrade lämna tillbaka insättarnas pengar. (Guld hade fungerat också, i det fallet, om man förvarade det hemma och inte i bankfack.)

https://www.youtube.com/watch?v=d0ldjz7IRPs

Fråga valfri libanes om denne skulle hellre vilja ha $16000 USD eller 1 bitcoin. Vi vet nog alla svaret.

För övrigt finns en stor och utbredd svart marknad för just USD i Libanon.
Citera
2022-11-27, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Guld.

Så gör många. Jag förstår lockelsen i detta, även om jag själv inte skulle lägga några nämnvärda summor i en sådan stablecoin. Den är centralstyrd och inte alls säker såsom bitcoin, även om den håller sitt dollarpris (än så länge). Som kortvarig lösning vid transport mellan länder kan den väl vara rimlig, men inte som långsiktig och kristålig förvaring av kapital.
Citera
2022-11-27, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Fråga valfri libanes om denne skulle hellre vilja ha $16000 USD eller 1 bitcoin. Vi vet nog alla svaret.

För övrigt finns en stor och utbredd svart marknad för just USD i Libanon.

De som hade USD på banken blev dock av med rubbet, utom någon enstaka som hann "råna" banken för att få tillbaka sitt kapital.

Men visst, USD (och USDT) är poppis där och på många andra ställen runt om i världen. När dollarn också kraschar står bitcoin på tur som ny favorit.

Edit. Du skrev valfri libanes. Då väljer jag Saifedan Ammous. Han vill garanterat hellre ha en bitcoin.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-27 kl. 14:31.
Citera
2022-11-27, 14:19
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Dummaste jag hört. Ett gram guld är ett gram guld. Vad en Bitcoin är vet ingen, för den är inte verklig. En abstrakt konstruktion. Den går inte att hålla, känna på, eller ens att se. Dess värde finns bara i ögonblicket.
Poängen är att guld utvinns hela tiden. Du kan inte fly inflationen genom att lägga dig i guld.
Visst, guld har inte samma inflation som fiat men det finns mer guld idag än för 10, 20 och 50 år sedan.

1 Bitcoin kommer dock vara 1 Bitcoin såväl som för 10 år sedan, som nu, som om 100 år framöver.

Citat:
Ja, så frågan är, promotar man den här bara för att själv bli rikare, eller handlar det om att man ens bryr sig om den, bara man kan få fler att köpa den för egen vinning.
Spelar det någon roll? Är Bitcoin bra så är den bra oavsett.
Jag personligen kanske promotar den av flera av anledningarna du nämner, jag vet inte. Har inte reflekterat över det.
Men de fördelar jag drar upp kring Bitcoin, drar jag upp för att det är fakta, inte för att jag vill lura någon så jag kan dumpa Bitcoin på dem.

Citat:
Jag kan väl ta tillbaka det om pyramidspel.
Tack
Citat:
Men valutan är konstruerad, av de som startade den, för att den skulle öka i värde hela tiden, desto fler man lyckas övertyga. Den har inget reellt värde bakom sig att följa som andra spekulationspapper.

Vad är det reella värdet bakom diamantpriset?
Guldets reella värde i industrin är en bråkdel av priset, resten är bara spekulationssyfte.
Detsamma gäller aktier och fonder. Skulle man stycka av bolag och likvidera dem så skulle man få svårt att få ut 10% av deras reella värde. Visst kan man prata om avkastning på aktier, men de flesta stora bolag har inte ens aktieutdelning, och de som har utdelning så är det bara några få % av aktiepriset. Även aktiers pris är uppblåsta av anledningen "store of value" och priset speglar absolut inte deras reella värde.
Man kan titta på fastighetsmarknaden i London, New York eller typ Hamptons för att första att inte ens fastigheters pris speglar deras reella värde utan är "fiktivt" och drivs till stora delar av spekulation.

Så man måste för eller senare acceptera att egenskapen "store of value" är någon som är eftertraktat.

Citat:
Men guld och diamanter är inga spekulationspapper, det är fysiska saker som folk använder, men som går att spekulera i, liksom gamla bilar eller tavlor, men där de har ett personligt användarvärde också. Guld och diamanter har även ett tillverkningsvärde utöver det.
Som sagt, guldets användningsområde i industrin speglar INTE guldets pris. Det blir extra tydligt när du tittar på diamanter. En karat kostar flera hundra tusen, vad kan du göra med den diamanten förutom att titta på den?
Senast redigerad av Leaston 2022-11-27 kl. 14:23.
Citera
2022-11-27, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Det har man börjat med ifrån vulkanenergi och restenergi inom gas och oljeindustri.

https://www.euronews.com/next/2021/10/29/volcanic-energy-is-creating-bitcoin-in-el-salvador

https://www.binance.com/en-NG/feed/post/52360

Den strömmen kunde drifta produktiva industri istället för kryptovaluta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in