2022-11-27, 12:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag säger inte att vi kommer att se en allmän bitcoinisering över en natt. I en övergångsfas kan vi även få se lösningar där bitcoin används i bakgrunden utan att Svenssonanvändaren är medveten om det. Butikerna förbättrar sina marginaler genom att undvika kortbetalningar, så där finns incitament.

Bitcoin är dock ett skydd emot kriser, eftersom det är systemoberoende. Nuvarande "kris", som främst beror på att räntor höjs och att mängden dollar i världen minskas, skyddar bitcoin inget vidare emot. Mot hyperinflation, bankkollapser, krig och dylikt som slår mot hela systemet är den dock ett bra skydd.

Finns inga belägg för det, det är bara en åsikt, faktiskt.

Faktum är att när kriget i Ukraina startade, steg den till över 40 tusen. Men sen har den sjunkit till 16 tusen så de som köpte då har förlorat mer än häften, vilket inte ens kronan tappat. Medan guldet faktiskt har legat rätt så stabilt. Så guld är definitivt bättre skydd. Problemet är att de som skapade Bitcoin trodde att guldets stabilitet berodde på dess sällsynthet, vilket inte är korrekt. Alla metallvärlden håller sina priser rätt stabilt. Men ingen vill ha 2 ton koppar hemma. Då föredrar man ett kilo guld eller i vissa fall 20 kilo silver. Problemet är att Bitcoin inte är kopplat till verkligheten mer än genom dollarn. Därför är den inte stabil och inte alls ett skydd, tvärtom är den en risk i dåliga tider, uppenbart
Citera
2022-11-27, 12:29
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ja men skillnaden är att den absoluta majoriteten kommer att använda euro och kronor för att göra affärer, men inte Bitcoin.
Idag är det så, jo.

Om 10 år kan läget vara helt annorlunda. Och vill man inte stå på sidan då, så är det isf nu man bör lägga några av sina ägg i Bitcoin korgen. Känner man att det är för stor risk, så håller man sig borta med vetskapen att man kanske missar en stor uppgång hos Bitcoin.

Alla får sätta sig in själva och göra bedömningar åt vilket håll det blåser. Klart är att Bitcoin hittills snittat över 100% uppgång per år, utslaget över tid. Det behöver inte fortsätta, men varför skulle det inte?

Ps.
Om du fick 1 miljon kr värt av Euro eller 1 miljon kr värt av Bitcoin (5,8 BTC) som du var tvungen att hålla i 10 år innan du fick börja använda det, vad skulle du valt?

Med inflationen i åtanke så är valet för mig enkelt. Jag vet inte ens om Euron existerar om 10 år.
Senast redigerad av Leaston 2022-11-27 kl. 12:33.
Citera
2022-11-27, 12:35
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Med inflationen i åtanke så är valet för mig enkelt. Jag vet inte ens om Euron existerar om 10 år.
Du vet inte om bitcoin existerar om 10 år heller. Konsensus är nog att det är större sannolikhet att euron gör det.
Citera
2022-11-27, 12:36
Medlem
Bitcoin ska vara det ”digitala guldet” och ersätta fiat men det ger jag inre mycket för.

Guld kan jag smälta ner och göra en guldring med en bitcoin kan jag inte göra någonting. Med en hundring i fiat kan jag iallafall torka röven.

När det kommer en krypotvaluta där man kan omvandla sin coin till något i den verkliga världen utan byteshandel så är jag intresserad.
Citera
2022-11-27, 12:37
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ja detta är en valid kritik. Så länge Bitcoin är volatil så kommer den inte funka på kort sikt.

Men man kan reflektera att Bitcoin gått från 5 dollar till 1 dollar, från 20 dollar till 4 dollar, från 100 dollar till 14 dollar, från 1000 dollar till 190 dollar, från 20 000 dollar till 35000 dollar och nu från 67 000 dollar till 16 000 dollar.

Om man ser ett scenario att vi fortsätter så här och går från 180 000 dollar till 75 000 dollar, så kanske det är bättre läge att hoppa på den resan när Bitcoin rasat 70% än när den pumpat 70%. Vad vet jag.

Men volatiliteten är ett resultat av spekulation och avsaknad av regleringar. Jag har länge varit en förespråkare av nyktra regleringar då jag tror Bitcoin har allt att tjäna på att sådana införs.

Är man lite försiktig med sina investeringar så väntar man med fördel ut dessa regleringar, men då skall man inte tro att man ändå kunde köpa in sig "tidigt" på låga priser.
Nej felet är att man inte kan öka eller minska mängden så den håller sig stabil. D.v.s. reglera mängden pengar utifrån hur många som använder den. Skulle hela världen gå över till Bitcoin skulle den öka till flera miljarder, vilket väl många som har den hoppas. Men precis som i ett pyramidspel, skulle de sista som skaffade den, liksom de som köpte den för 66 tusen tidigare, vara de stora förlorarna.

Så de som framhärdar är förstås de som hoppas bli stenrika på den, bara genom dess konstruktion. Men den kommer aldrig att bli vars man valuta. Därför att den inte är stabil och aldrig kommer att bli det.
Citera
2022-11-27, 12:44
Avstängd
Citat:
Om 10 år kan läget vara helt annorlunda. Och vill man inte stå på sidan då, så är det isf nu man bör lägga några av sina ägg i Bitcoin korgen. Känner man att det är för stor risk, så håller man sig borta med vetskapen att man kanske missar en stor uppgång hos Bitcoin.
Det hela känns lite som Pascals argument för religion (kristendom): om man tror har man chans att komma till himlen, har man fel har man inget förlorat.
Citera
2022-11-27, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Nej det slukar energi som man kan ta direkt ifrån en källa utanför elnätet. Detta görs både principiellt och i realiteten.

Intressant. Då har man alltså ett kraftverk att tillgå?
Som producerar billig el?
Jag skulle vilja ha ett sådant till min villa.
Citera
2022-11-27, 12:48
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Kan du vara lite mer konkret? Vilken energikälla? Hur många promille av kryptovalutan framställs av folk med ett eget kraftverk? Utanför elnätet? Nästan all strömproduktion kan kopplas till elnätet, privatpersoners solceller på taket t.ex..
Det har man börjat med ifrån vulkanenergi och restenergi inom gas och oljeindustri.

https://www.euronews.com/next/2021/10/29/volcanic-energy-is-creating-bitcoin-in-el-salvador

https://www.binance.com/en-NG/feed/post/52360
Citera
2022-11-27, 12:49
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Bitcoin ska vara det ”digitala guldet” och ersätta fiat men det ger jag inre mycket för.

Guld kan jag smälta ner och göra en guldring med en bitcoin kan jag inte göra någonting. Med en hundring i fiat kan jag iallafall torka röven.

När det kommer en krypotvaluta där man kan omvandla sin coin till något i den verkliga världen utan byteshandel så är jag intresserad.

Med Bitcoin kan du betala din väns nota i baren i Australien i detta nu (det är söndag).
Med Bitcoin får du med dig dina värden när du flyr en krigshärd i Syrien, Ukraina, Afrika.
Med Bitcoin är din värden inte upplåsta av en bank som dom varit för folk i Libanon i 3 års tid eller som för folk i Kanada tidigare i år.
Med Bitcoin så kan inte regeringen plötsligt besluta sig för att konfiskera allas sparpengar över 300k så som i Grekland här om året.
Med Bitcoin så drabbas du inte av inflationen så som för folk i Turkiet, Argentina och hela världen.
Med Bitcoin kan du enkelt skala av 1kr, 100kr eller 100 000kr om du behöver.

Lycka till att göra allt detta med ditt guld. Vet du ens vart du tar dig när du skall smälta ner det och vad kommer det kosta dig? När har dom öppet på smälteriet?
Citera
2022-11-27, 12:50
Medlem
Citat:
Finns inga belägg för det, det är bara en åsikt, faktiskt.

Faktum är att när kriget i Ukraina startade, steg den till över 40 tusen. Men sen har den sjunkit till 16 tusen så de som köpte då har förlorat mer än häften, vilket inte ens kronan tappat. Medan guldet faktiskt har legat rätt så stabilt. Så guld är definitivt bättre skydd. Problemet är att de som skapade Bitcoin trodde att guldets stabilitet berodde på dess sällsynthet, vilket inte är korrekt. Alla metallvärlden håller sina priser rätt stabilt. Men ingen vill ha 2 ton koppar hemma. Då föredrar man ett kilo guld eller i vissa fall 20 kilo silver. Problemet är att Bitcoin inte är kopplat till verkligheten mer än genom dollarn. Därför är den inte stabil och inte alls ett skydd, tvärtom är den en risk i dåliga tider, uppenbart

Bitcoin var ett skydd för dem som befann sig i konfliktområdet och behövde fly därifrån. Inte ett skydd genom prisstegring utan genom att de hade kontroll över sina tillgångar och kunde ta dem med sig, i bjärt kontrast till dem som hade sina tillgångar i banksystemet.

Även guld fungerar bristfälligt om man vill ta med sig sitt kapital över nationsgränser.
Citera
2022-11-27, 12:53
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Nej felet är att man inte kan öka eller minska mängden så den håller sig stabil. D.v.s. reglera mängden pengar utifrån hur många som använder den.
1 Bitcoin är 1 Bitcoin.
Its a feature, not a bug.

Citat:
Skulle hela världen gå över till Bitcoin skulle den öka till flera miljarder, vilket väl många som har den hoppas.
Mjo...

Citat:
Men precis som i ett pyramidspel, skulle de sista som skaffade den, liksom de som köpte den för 66 tusen tidigare, vara de stora förlorarna.
Konstig jämförelse. Vet du ens vad ett pyramidspel är för något?
Ett pyramidspel går ut på att du får % på det arbete som folk under dig i pyramiden utför. Om jag säljer en Bitcoin till dig, hur hjälper det mig vad du sedan gör med denna och vice versa?

Om Bitcoin är ett pyramidspel enligt din definition, är då inte guld, diamanter och hela aktiemarknaden ett pyramidspel?
Citera
2022-11-27, 12:57
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det hela känns lite som Pascals argument för religion (kristendom): om man tror har man chans att komma till himlen, har man fel har man inget förlorat.
Det är ingen skillnad från alla andra saker man utvärderar innan man väljer att göra sin investering?

Kommer man fram till att Bitcoin är en dålig investering så skall man hålla sig borta. Jag är isf intresserad av att höra argumentet, men bara om man gjort en ordentlig utvärdering.

En ordentlig utvärdering är inte att gå in på flashback och läsa någons kommentar typ "Bitcoin är värdelöst för inget digitalt kan ha ett värde", utan en utvärdering är så mycket mer än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in