2022-11-27, 11:50
Medlem
Adelaides avatar
Den senaste tiden har jag faktiskt börjat inse att jag inte är särskilt förtjust i Blackmore som leadgitarrist. Hans solon låter ofta ostädade och det är sällan han lyckas göra en ton snygg. Däremot har han skrivit flera bra riff och det ger jag honom cred för.
Citera
2022-11-27, 11:53
Medlem
HasseBanans avatar
Sepulturas "Arise" från tidigt 90-tal är något av det bästa som gjorts inom trash metal. Uppföljaren, Chaos AD, som fick större genomslag, tycker jag är ganska mycket sämre, med några undantag låtmässigt.

Hammerfall och Sonata Arctica, som visserligen är skickliga musikaliskt, lyckas inte få rätt känsla för den sortens hårdrock de spelar och därför faller de ner till 2 på en 10-gradig betygsskala.
Citera
2022-11-27, 11:54
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Inte vad jag kan minnas. Men det jag hört är ju i princip bara...partyrock.
Om man tycker Queen är partyrock så kan man ju inte hört mycket. Vad är ens partyrock? Arenarock?

En grej Queen hade var väl att visa att dom kunde briljera inom varje genre. Om du lyssnar på annat än radioskval så märker du det.

Queen är helt enkelt ett av de allra största och bästa banden, av många olika anledningar.

Min kontroversiella åsikt rörande Queen är kanske att min favoritlåt är "39" och den ska sjungas av Brian och inte Freddie. Det är ju Brians låt och han sjunger den bättre och med mer "respekt" än Freddie. Världens bästa frontman får hålla sig till att köra.

https://www.youtube.com/watch?v=H6_5oP1mIdw
Citera
2022-11-27, 15:52
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Om man tycker Queen är partyrock så kan man ju inte hört mycket. Vad är ens partyrock? Arenarock?

En grej Queen hade var väl att visa att dom kunde briljera inom varje genre. Om du lyssnar på annat än radioskval så märker du det.

Queen är helt enkelt ett av de allra största och bästa banden, av många olika anledningar.

Min kontroversiella åsikt rörande Queen är kanske att min favoritlåt är "39" och den ska sjungas av Brian och inte Freddie. Det är ju Brians låt och han sjunger den bättre och med mer "respekt" än Freddie. Världens bästa frontman får hålla sig till att köra.

Medhåll. Stilmässigt var Queen definitivt ett av världens mest mångsidiga band, knappast enbart att kategorisera som "partyrock". Med det sagt lyssnar jag aldrig på deras hits. De har så många andra stora stunder som inte är hälften så sönderspelade.
Citera
2022-11-27, 17:04
Medlem
Citat:

Medhåll. Den du citerat kan inte argumentera sakligt. Bara subjektiv rappakalja där hans främsta argument är att ta sitt eget tyckande som fakta.
Citera
2022-11-27, 17:24
Medlem
Voelsens avatar
Länka gärna bra låtar med Queen, "hitsen" spyr jag på.
Citera
2022-11-27, 22:13
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Sepulturas "Arise" från tidigt 90-tal är något av det bästa som gjorts inom trash metal. Uppföljaren, Chaos AD, som fick större genomslag, tycker jag är ganska mycket sämre, med några undantag låtmässigt.
Vilken jävla slump, jag lyssnade på tidiga Sepultura på gymmet idag men kom inte fram till "Arise" utan höll mig till de första plattorna. Bra thrash även där

Apropå tidiga thrash-plattor så är "Show No Mercy" med Slayer faktiskt riktigt skön. "Reign In Blood" må vara deras magnum opus (tar den framför 'Seasons in the Abyss' alla dagar i veckan), men jag diggar energin i debuten, om ni förstår hur jag menar nu då?

Apropå kontroversiella åsikter om thrash så tycker jag att "The Big 4" är rätt så tråkiga förutom just Slayer. Anthrax begrep jag mig aldrig på, Metallica var väl OK i början men sen gick det ju som bekant åt helvete och Megadeth har jag inte haft tid, ork och energi att lyssna igenom ordentligt efter att ha gjort ett stickprov på sisådär 10-15 låtar spridda över olika album.
Citera
2022-11-28, 00:32
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Apropå kontroversiella åsikter om thrash så tycker jag att "The Big 4" är rätt så tråkiga förutom just Slayer. Anthrax begrep jag mig aldrig på, Metallica var väl OK i början men sen gick det ju som bekant åt helvete och Megadeth har jag inte haft tid, ork och energi att lyssna igenom ordentligt efter att ha gjort ett stickprov på sisådär 10-15 låtar spridda över olika album.

Håller med där. Är bara Slayer som är riktigt bra av "The Big 4". Visst Mettalica var bra till en början, men de blev fort dåliga.
Citera
2022-11-28, 10:34
Medlem
Adelaides avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Medhåll. Stilmässigt var Queen definitivt ett av världens mest mångsidiga band, knappast enbart att kategorisera som "partyrock". Med det sagt lyssnar jag aldrig på deras hits. De har så många andra stora stunder som inte är hälften så sönderspelade.

Detta är väl ändå partyrock? https://youtu.be/XRa8mqWIX-0

Sen såklart Don't Stop Me Now, Another One Bites The Dust, Radio Ga Ga osv. Skrevs dessa låtar för att man skulle koppla av till dem?
Citera
2022-11-28, 12:03
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Detta är väl ändå partyrock? https://youtu.be/XRa8mqWIX-0

Sen såklart Don't Stop Me Now, Another One Bites The Dust, Radio Ga Ga osv. Skrevs dessa låtar för att man skulle koppla av till dem?
Klart Queen gjorde partyrock OCKSÅ, men det är knappast det enda de gjorde. De utforskade hur många olika stilar som helst (se föregående herres inlägg). T.o.m. hitsen är olika varandra. Man får arbeta hårt för att kunna kategorisera Bohemian Rhapsody och Radio GaGa inom samma fack stilmässigt. Crazy Little Thing Called Love flörtar dessutom med rockabilly, vilket de knappast gjorde regelbundet.
Sedan har vi en skiva som Sheer Heart Attack. Där svänger det åt flera håll. Det är bra jobbat att få in kompositioner som Misfire och Bring Back That Leroy Brown på samma skiva som Brighton Rock och Stone Cold Crazy, och samtidigt inte bryta den röda tråden.
Senast redigerad av TheNarrowMargin 2022-11-28 kl. 12:07.
Citera
2022-11-28, 18:40
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Metallica släppte nyss ny musik, och jag har inga som helst planer på att höra den.
Det finns få grejer som intresserar mig mindre än ny musik från detta föredetting-band som kommer undan med allt enbart pga. sitt namn.
Citera
2022-11-28, 19:34
Medlem
Ratads avatar
Led Zeppelin är förbannat överskattade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in