2022-11-21, 18:59
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Vanja ska prata NFT och krypto i SVT.

Företag som bränner hela kassan på 3 miljoner på ett halvår, och endast åstadkommer 5000 digitala massproducerade konstverk, 100 halsband och några lekar i en chatt kan upplevas som suspekta av andra anledningar än att de är först, just sayin.

Om svt väljer att gulla med denna bluffmakerska kommer jag kontakta ansvariga för programmet och ställa några väl riktade frågor.

Urk jag får obehagliga rysningar varje gång vanja skriver sitt hotfulla

Citat:
Web3 - en plats ALLA kommer behöva befinna sig på inom en snar framtid. 🚀

Och ja det är klart att det är affärsvärldens våta dröm att kunna göra business inom metaverse, men jag som konsument är jävligt anti tanken på att jag ska spendera mina hårt förvärvade slantar på att köpa ett ingenting, representerat av pixlar på en skärm.
Citera
2022-11-21, 21:46
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Om svt väljer att gulla med denna bluffmakerska kommer jag kontakta ansvariga för programmet och ställa några väl riktade frågor.

SVT-Ekonomibyrån brukar blanda högt och lågt med ibland intressanta gäster för att sedan slänga in Victoria Silvstedt för en snabb kommentar om hur hon på bara känsla klivit ur på toppen. Att det blir en intervju betyder att hon nog bara får någon minut då fokus är på gästerna i det halvtimmeslånga programmet. Förhoppningsvis är det någon gäst som vågar påpeka den uppenbara bluffen.
Citera
2022-11-23, 09:37
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Vanja ska prata NFT och krypto i SVT.

Företag som bränner hela kassan på 3 miljoner på ett halvår, och endast åstadkommer 5000 digitala massproducerade konstverk, 100 halsband och några lekar i en chatt kan upplevas som suspekta av andra anledningar än att de är först, just sayin.
Fyfan vad det här triggar mig. Vi måste skicka in en fråga typ 'vad tycker ni om den ogrundade kritiken från flashback?'

Förhoppningsvis kommer alla lurade småbarnsföräldrar in här och läser om bluffen.
Citera
2022-11-23, 15:57
Medlem
kaktusplastiks avatar
Vanja fortsätter göra reklam för WoA weekends "exklusiva workshops" och försöker nu locka med goodiebags och presenter ifall holders dyker upp: https://vanjawikstrom.motherhood.se/world-of-alidia/workshops/

Det måste betyda att det fortfarande är massa platser lediga. Av de 20 som fanns från början...

Om det här eventet floppar, är det också världsekonomins fel? Finns det något i WoA som blivit fel pga dåliga beslut från Vanja och Niklas? Hade varit uppfriskande att höra det istället för att skylla på allt och alla andra istället.
Citera
2022-11-26, 08:18
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88

No need! Jag har kollat nu och hon var med i ungefär 3 sekunder. Hennes företag nämndes överhuvudtaget inte utan hon presenterades typ som en desperat bloggare som försökte tjäna pengar på att investera i krypto sedan hennes man blev sjuk. Hon svamlade något om att "allt jag satsat på har störtdykt men det gör inget, för jag ser det som långsiktiga investeringar". Klipp till en expert i studion och programledaren frågar henne:
"Kan man göra det, se det som långsiktiga investeringar?"
"Nej."

Nu är det dags för WoA weekend, tagga goodiebags och web3 och sponskaffe!
Citera
2022-11-26, 11:31
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:

Ser mest fram emot bilder på ett gäng kärringar som vattenfärgar i "Make your own NFT"-workshopen och så kan vi hoppas på några skandaler när gratisspriten börjar slå in.

AnnaPanna länkar denna neutrala text om web3 på discord och drar hem en del lajks.

Citat:
När man gör research på vad Web3 är märker man snabbt att många källor är långt ifrån neutrala. Toppresultaten är ofta företag, experter och influencers som självsäkert säger att Web3 är framtiden och menar att alla som förnekar det är som de som var skeptiska till internet på 90-talet.

Sen finns det också en uppsjö av mer kritiska källor, ofta etablerade medier och journalister, uppbackade av en del tunga forskare och teknikmoguler (som Bill Gates), som kallar Web3 ett luftslott, en upphypad bubbla eller rent av en scam.
Senast redigerad av MittNyaSaliv 2022-11-26 kl. 11:41.
Citera
2022-11-26, 13:43
Medlem
MittNyaSalivs avatar
https://www.svtplay.se/video/eD9VGxP/ekonomibyran/baksmallan 23:30. Vanja framställer sig själv som en hårdhudad veteran som lärt sig att det går både upp och ner. NFT har gått upp - nu går det ner och kommer sannolikt aldrig gå upp igen. Fin sågning av experten, "många oseriösa aktörer på marknaden."
Citera
2022-11-26, 16:43
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
No need! Jag har kollat nu och hon var med i ungefär 3 sekunder. Hennes företag nämndes överhuvudtaget inte utan hon presenterades typ som en desperat bloggare som försökte tjäna pengar på att investera i krypto sedan hennes man blev sjuk. Hon svamlade något om att "allt jag satsat på har störtdykt men det gör inget, för jag ser det som långsiktiga investeringar". Klipp till en expert i studion och programledaren frågar henne:
"Kan man göra det, se det som långsiktiga investeringar?"
"Nej."

Jag har också kollat nu och du återger exakt vad som hände där. Guuud vad tillfredsställande att vanja blir ägd i riktig media, till skillnad från alla blogg-podd-kompisar som klappat henne medhårs hela vägen från huvudknoppen till stortån.

Det kommer förvåna mig om vanja ens kommer marknadsföra att hon var med i ekonomibyrån, hela premissen andades "det här har gått åt helvete och här har ni ett varnande exempel".

Äntligen lite valuta för svt pengarna man tvingas betala. Jag ger också tummen upp till reportern som säger att han bevakat blockkedjetekniken i 8 år och väntar fortfarande på att ett vettigt/stort user-case ska uppenbara sig. Det är där vi är, inte "om ett år ska aaaaalla in i web3 lalalala".
Citera
2022-11-26, 17:05
Medlem
Pragmats avatar
Om Vanja knystar ett ord till om den där intervjun… haha pinsamt var ordet
Citera
2022-11-26, 17:07
Medlem
livesändning till och från
https://www.instagram.com/worldofalidia/live/

lite mer från SVT:https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/mammabloggaren-vanja-wikstrom-satsade-pa-krypto-nar-maken-blev-kroniskt-sjuk-alla-mina-investeringar -har-stortdykt
Senast redigerad av tooodd 2022-11-26 kl. 17:48.
Citera
2022-11-26, 19:04
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Ser mest fram emot bilder på ett gäng kärringar som vattenfärgar i "Make your own NFT"-workshopen och så kan vi hoppas på några skandaler när gratisspriten börjar slå in.

AnnaPanna länkar denna neutrala text om web3 på discord och drar hem en del lajks.

Hehe AnnaPanna är ju ett riktigt troll enligt vanja&Niklas måttstock!

Citat:
Web3 är framtiden och menar att alla som förnekar det är som de som var skeptiska till internet på 90-talet.

Jag avskyr den trötta och felaktiga jämförelsen mot web2... Ingenting i web2 är nytt, det är bara en effektivisering av sånt som folk alltid hållit på med. Därmed kan allt i web2 förklaras med några ord så att t o m en 80åring fattar meningen med det direkt. Typ, vad är en webbshop? Det är som en postorderkatalog. Vad är Instagram? Ett fotoalbum. Vad är e-post? Det är som att skicka brev osv osv. En del web2 är sammansatt av flera grejer vilket ger det en mer revolutionerande känsla, men beståndsdelarna är fortfarande inget nytt (Facebook, kontaktbok+fotoalbum).

Web3 däremot... vad är en nft? Det är en länk på blockkedjan till en jpeg på en server och det är ditt ägandebevis men vem som helst kan rightclicksaveas bilden och jpegen försvinner om servern stänger men du kan sälja nften för flera miljoner. = ehum wtf???
Senast redigerad av Katciu88 2022-11-26 kl. 19:26.
Citera
2022-11-26, 19:36
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Primärt kanske inte för projektet i sig utan för den väldigt intressanta målgruppen någorlunda resursstarka medelklassstockholmskvinnor 30ish upp till klimakteriet, ofta med meningslösa yrkestitlar inom administration eller någon form av "kreativt yrke" (läs av mannen sponsrad dagaktivitet).

Efter att ha tagit en titt på filmsnuttarna från woa eventet så kan man se att du prickade helt rätt där i trådstarten. Jag såg också iaf en leopardblus där i vimlet.

Hipsterhen som satt och snurrade på kontorsstolen... där var det manliga segmentet i ett nötskal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in