Citat:
Ursprungligen postat av
Fear2be
Najs! Då behöver man inte vara så deppig över raset på Coinbase utan kan dubbla innehavet relativt riskfritt. Speciellt när en av konkurrenterna har gått i konkurs.
Min ingångspunkt är att Bitcoin mycket väl kan komma att anses vara luft. Å andra sidan så är en valuta som späds ut mer än 90% under en livstid också ungefär potentiellt lika värdelös som luft.
De som köper aktier vet oftast att "cash is trash". Fiatvaluta ger politiker ett verktyg som tidigare i historien hade gett dödsstraff, för att späda ut guld ja då hällde man flytande guld i halsen på den som spädde ut den ädla metallen. Men nu är vi mer civiliserade - än så länge. Jag är förvånad över att folk utan större protester ger politiker tillgång till ett verktyg som späder ut alla tillgångar till noll och ingenting.
I det långa loppet tror jag inte att folk är så lättlurade att de sparar i Fiat valuta. Jag tror heller inte att Fiat valutan kommer att överleva ädelmetaller. Att släpa runt på en klump ädelmetaller innebär i och för sig en risk så någon form av säker framtida valuta kommer att ha den digitala säkerheten samtidigt som att den har ett fysiskt värde - till skillnad från nuvarande Bitcoin och Ethereum.
Du har fattat det hela.
Anledningen till att jag inte ser att Bitcoin är luft är för att jag, liksom du, förstår att folk köper aktier (och ALLA andra värdepapper) för att "fly fiat", inte för att få tillgång till något töntigt "kassaflöde".
Det Bitcoin nu introducerar är ett så mycket överlägsnare sätt att fly fiat, främst tack vare att den är decentraliserad, digital, lätt att när som helst på dygnet köpa/likvidera/göra transaktioner med, utan förvaltningskostnader samt att det är en okonfiskerbar bearer asset du kan ta med dig överallt när som helst (plus ytterligare massa andra egenskaper).
Detta ovan faktum gör att det finns goda chanser för Bitcoin att sakta men säkert äta upp stora delen av market capen hos aktier, fonder, fastigheter, ädelmetaller, konstig och andra tillgångar som idags används för att fly fiat. Dvs "store of value". Detta skulle ge 1 Bitcoin ett värde mellan 5 och 15 miljoner dollar på sikt. Och detta värde skulle sedan aldrig sluta stiga, pga inflation i fiat.
Hela poängen beskrivs på 60 sekunder här:
https://youtu.be/sjYANTSww34?t=42