2022-11-25, 15:40
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Jag tycker det är lite roligt med pojkstreck. Som vi sade förr...
Det blir lite kontrast till dagens PK-samhälle...
Jag tycker likadant. Man testkör ju den 4 ggr om året så då upptäcker man att den borta.
En tuta ifrån Finlandsfärjan hade kanske kunnat konkurrera med Hesa Fredrik.
Det kommer vara en kul story ifrån busungen senare i livet.
Citera
2022-11-25, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Jag tycker det är lite roligt med pojkstreck. Som vi sade förr...
Det blir lite kontrast till dagens PK-samhälle...
Även förortsgängen är kontrast till PK-samhället...
Citera
2022-11-25, 16:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Förbannade tråkmånsar i tråden. Det är ett jävla pojkstreck. Sånt där gör alla tonåringar. Han försökte bara vara cool och impa på polarna.

Ta ifrån honom bilen i ett par månader och tvinga honom att skruva upp sirenen igen så är saken ut världen.
Håller med.
Alla har vi varit unga (och dumma..)
Det är lätt hänt i den åldern.
De triggar varandra och oftast är det han med bokstavskombinationen som "vinner"..
Tittar man på kriminalitet och våld i stort i vårt samhälle idag, ter sej detta rätt ljummet.
Det är givetvis inget försvar för tilltaget, men personligen kan jag le lite grann..
Citera
2022-11-25, 16:42
Medlem
fittslems avatar
Skön grabb ju, hans ska ha kredd för kreativiteten. Allvarligt att det är en hesa Fredrik givetvis men risken är låg att den kommer användas här mer än var tredje måndag.
Citera
2022-11-25, 17:48
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlems
Är det livstid för blåljussabotage? Du skojar?
Min ej angivna källa innan jag skrev det, var denna (och skämt förekom i den meningen ja).
Citera
2022-11-25, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Man är straffmyndig från 15.
Fortfarande är det vårdnadshavare som är skyldig att ersätta vid skadestånd.
Citera
2022-11-25, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Fungerade Hesa Fredrik i A-traktorn, eller var den bara monterad som prydnad?

Någon som vet hur många volt en Hesa Fredrik-tuta går på?

Så gott som alla "Hesa Fredrik" är Kockums Tyfoner som går på tryckluft.
Varje installation har ett par trycktankar med luft och en kompressor som laddar tankarna.

Det finns nya installationer som använder elektroniska sirener med högtalare men dom är ganska ovanliga.
Citera
2022-11-25, 18:43
Medlem
Jösses vilket jävla påhitt. Katastrofalt! Jag hoppas och tror att vederbörande förstår allvaret i stölden och att han lär sig en rejäl läxa. Enligt hörsägen på byn ska det vara Alv*r Ol**on (född 2007) som ligger bakom stölden av ”Hesa Fredrik”. Han ska tydligen tillhöra ett större gäng också som hotar folk med knivar under kvällar och helger. Man kan ju hoppas att ungen åker dit rejält, det vill säga ett rejält bötesbelopp och gallerskakning några år framför för bland annat blåljussabotage och stöld. Det blev rejäl publicitet för stölden, det står om detta i bland annat Aftonbladet, Dagens Nyheter, Sydsvenskan, Sveriges Radio (SR) etc. Det snackades redan en hel del om honom och familjen i byn sedan innan, man kan undra hur det lyckats gå så långt och dessutom gång efter gång? Var är föräldrarna och deras jävla ansvar? 😶😫😬
Citera
2022-11-25, 19:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Personkrets3-1
Även förortsgängen är kontrast till PK-samhället...
Helt riktigt. Låt dem leka rommen av sig. Så blir det karlar av de med..
Citera
2022-11-25, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Så gott som alla "Hesa Fredrik" är Kockums Tyfoner som går på tryckluft.
Varje installation har ett par trycktankar med luft och en kompressor som laddar tankarna.

Det finns nya installationer som använder elektroniska sirener med högtalare men dom är ganska ovanliga.
Det är lite blandat vad de har för tyfoner idag, den i AB artikel är en gammal sort, nyare har plasttrattar som är lätta att skruva av och dessa brukar ungdomar sno, fick stopp på stölderna i Hjällbo (invandrarområde) efter att ha börjat smeta in dem med lagerfett .

Sen finns lite nyare anläggningar som drivs med batterier, och saknar tryckluftstankar. Tex den som finns nedanför stigbergstorget ner mot majorna (göteborg).

Sen kan man undrar vad polisens mål är när de hellre jagar skiten ur ägare till A-traktorer istället för att jaga de där skjutgalna barnen i ghettona som faktiskt är en större fara för människor än en stulen tyfon...
Senast redigerad av beaver_se 2022-11-25 kl. 19:42.
Citera
2022-11-25, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Sen kan man undrar vad polisens mål är när de hellre jagar skiten ur ägare till A-traktorer istället för att jaga de där skjutgalna barnen i ghettona som faktiskt är en större fara för människor än en stulen tyfon...

Jag gissar att Ljusdalspolisen inte har ett så stort problem med skjutbana barn i getton.
Citera
2022-11-25, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Detta måste ändå vara värt en egen tråd.

"Räddningstjänsten i Ljusdal är bekymrad över att ett antal tutor tillhörande larmsystemet "Hesa Fredrik" stulits i Hälsingekommunen under ett år."

"Nyligen såg ett vittne en stöld och en A-traktor i närheten av brottsplatsen. Med hjälp av uppgifterna kunde man ta reda på vem som ägde fordonet, och polisen åkte dagen därpå ut för att kontrollera det.

— Då låg tutan inkopplad i en förstärkare i lådan i baksätet, inmonterad och klar,"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/APr4oz/stal-hesa-fredrik-satte-den-pa-a-traktor

vad skall straffas vara för detta?
In med dom bakom lås och bom sen kasta nyckeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in