• 1
  • 2
2022-11-25, 12:05
Medlem
Heauxms avatar
Hej! Jag (28 årig kvinna) bor med mina föräldrar i ett radhus, tillsammans med min 24-åriga syster.

Jag flyttade in hit för ca 3 år sedan. Jag har under dessa tre år mått sämre och sämre. Jag började för ca 2 år sedan få en snuva som bara pågår medan jag vistas i huset. För ca 1 år sedan började jag även få mild astma, det väser och piper när jag andas här hemma. Jag har även börjat det senaste året tappa extrema mängder går och måste gå runt med keps och mössa etc. Jag och pappa har hudutslag och vi är alla överkänsliga mot mat, medel, papper, tvättmedel, luft etc.

Min syster är dammallergiker och hostar och nyser hela tiden men jag upplever att hon senaste året har varit sjuk gång på gång med luftrörskatarr, lunginflammation etc.
Alla i hemmet har varit sjuka eller har pågående problem med luftrören. Jag är trött på att vakna täppt, vakna och snora som en idiot tills jag kommit fram till jobbet. När jag är framme på arbetet eller när jag vistats ute i någon halvtimme är jg symptomfri.

Vi bytte fönster för några veckor sedan och då sade mina föräldrar att min mörkläggningsgardin hade mögel på sig som de kastade. Jag är ren men detta fönster täcktes av en garderob och därför har jg inte sett möglet. Nu är all fönster bytta i hela hemmet.

Jag skulle vilja testa för svartmögel? Hur går jag vidare med detta? Eller har ni andra teorier? Vi har rensat hemmet på pälsjackor och det är väldigt städat här.
Citera
2022-11-25, 12:10
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Ser du svartmögel i badrum eller annat utrymme? Vid lister i taket, typ? I så fall angrip med ättika och utrota problemet.

I annat fall: inte svartmögel, utan covid, hypokondri, metabolt syndrom, whatever.

Köp Mölllers tran samt multivitamin. Ät fisk, ägg och grönsaker.
Citera
2022-11-25, 12:15
Medlem
quts avatar
Jag stöter på svartmögel i jobbet och man mår inte bra av svartmögel. Har du lite svartmögel angrepp så kan du tvätt med Klorin annars bör någon sanerare ta bort det med ett starkare medel.
Kolla badrum t,ex eller där det är risk för fukt.

Svarta prickar blir det till en början sen blir det helt svart till slut.

http://www.bums.se/sa-undviker-du-svartmogel/
Citera
2022-11-25, 12:17
Medlem
MrMadoffs avatar
Histaminintolerans?
Citera
2022-11-25, 12:21
Medlem
Timoteuss avatar
Har en släkting med symptom som liknar dina. Han har allergi mot kvalster och på nåt sätt är hans hus konstruerat på ett sätt som inbjuder till kvalstrens förökning.
Men jag gissar att de hus som har mögel och de som har kvalster delar egenskaper, typ otillräcklig/felbyggd ventilation, fukt etc.

Det finns väl hundar som kan sniffa sig till mögel?

Jag tycker du skall ta tag i det så snart du kan. För typ 20 år sedan hade Moderna Museet i Stockholm mögel. De fick stänga och personalen blev sjuk. Några blev permanent skadade. Inget att leka med.

Kolla dessutom upp villkoren i köpeavtalet för huset,. Ring er mäklare och ert försäkringsbolag och fråga vad som gäller om det verkligen är mögel. Vem betalar saneringen: ni, säljaren, försäkringsbolaget, och liknande frågor.
Citera
2022-11-25, 13:06
Medlem
Narutoshippchops avatar
Kontakta vården. Men införskaffa också en sån här!
Enda negativa är att filtren kostar lite.

https://www.kjell.com/se/produkter/s...trenare-p47007

Övrigt: har du tittat efter mögel i tak, garderober, sängen och kring andra möbler? Finns det hund i hushållet?
Har du nyligen undersökts för vitaminbrist och allergier?
Städar ni ofta eller lever ni i stök, damm och lort?
Har du provat att byta tvättmedel mot ett allergifritt alternativ?
Citera
2022-11-25, 14:42
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Ser du svartmögel i badrum eller annat utrymme? Vid lister i taket, typ? I så fall angrip med ättika och utrota problemet.

I annat fall: inte svartmögel, utan covid, hypokondri, metabolt syndrom, whatever.

Köp Mölllers tran samt multivitamin. Ät fisk, ägg och grönsaker.

Jag har tagit blodprover då jag tänkte att jg utvecklas allergi eller hormonproblrm/ sköldkörtel problematik. Men allt såg bra ut förutom att jag hade lite mycket höga vita blodkroppar som tydde på att jag kanske hade en infektion eller bara långvarig stress.

Jag låter liksom förkyld här hemma men ut rör jag helt normal.
Citera
2022-11-25, 14:43
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Histaminintolerans?

Hm ska ta upp det med läkte men jag mår genast bra så fort jg vistas utomhus i 15 min
Citera
2022-11-25, 14:46
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Kontakta vården. Men införskaffa också en sån här!
Enda negativa är att filtren kostar lite.

https://www.kjell.com/se/produkter/s...trenare-p47007

Övrigt: har du tittat efter mögel i tak, garderober, sängen och kring andra möbler? Finns det hund i hushållet?
Har du nyligen undersökts för vitaminbrist och allergier?
Städar ni ofta eller lever ni i stök, damm och lort?
Har du provat att byta tvättmedel mot ett allergifritt alternativ?

Vi har inga husdjur. Däremot har vi 2 stycken äkta persiska mattor.

Jag har kollat mitt blod 3 ggr i år, senast förra veckan och allt var normalt förutom höja vita blodkroppar.

Vi städar ofta! Vi är kurder så allt är liksom extra rent, inplastad fjärrkontroll, plast på all matbord, täckta soffor haha.

Vårt tvättmedel är redan för allergiker då syrran är känslig och jag med. Jag har inte hittat mer mögel än det som upptäcktes vid fönsterbyte. Dock läste jag att mögel kan finnas men ej vara synligt för att de sätter sig liksom inuti väggen. Vi har det väldigt fuktigt här på övervåningen pga att all duschar hela jävla tiden med kokhett vatten.
Citera
2022-11-25, 14:49
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Hur ser ventilationen ut? Om värmepump finns, kör på max. Och bearbeta badrum med ättika.
Citera
2022-11-25, 14:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Det finns väl hundar som kan sniffa sig till mögel?
Jepp. Ring Anticimex så kommer dom & kollar.
Citera
2022-11-25, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Vi har inga husdjur. Däremot har vi 2 stycken äkta persiska mattor.

Jag har kollat mitt blod 3 ggr i år, senast förra veckan och allt var normalt förutom höja vita blodkroppar.

Vi städar ofta! Vi är kurder så allt är liksom extra rent, inplastad fjärrkontroll, plast på all matbord, täckta soffor haha.

Vårt tvättmedel är redan för allergiker då syrran är känslig och jag med. Jag har inte hittat mer mögel än det som upptäcktes vid fönsterbyte. Dock läste jag att mögel kan finnas men ej vara synligt för att de sätter sig liksom inuti väggen. Vi har det väldigt fuktigt här på övervåningen pga att all duschar hela jävla tiden med kokhett vatten.

Nummer ett nu! kasta genast bort all plast! Behöver ni täcka över nåt använd endast bomullstyg! Fuktigt hemma säger du, alla typer av mögel älskar och frodar i fukt - speciellt om den får plasttäcke över sig 😟
Senast redigerad av cactaceae 2022-11-25 kl. 15:46. Anledning: Felstavning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in