2022-11-25, 15:57
Medlem
Knastratts avatar
https://mögel-test.se/mogel/
Citera
2022-11-25, 16:12
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Hur ser ventilationen ut? Om värmepump finns, kör på max. Och bearbeta badrum med ättika.

Vi har värmepump och AC, men det är kallt hos os, ca 16-18 inomhus då vi inte har råd att höja värmen just nu. Om vintrarna brukar jag hammocken kläder och ibland även jacka
Citera
2022-11-25, 16:14
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jepp. Ring Anticimex så kommer dom & kollar.

Får väl göra det, hoppas bara det inte kostar en förmögenhet.
Jag såg online att man kunde beställa en skål som man ska låta ligga öppen, finns det mycket mögel lär de börja frossas i skålen.
Citera
2022-11-25, 16:21
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Hej! Jag (28 årig kvinna) bor med mina föräldrar i ett radhus, tillsammans med min 24-åriga syster.

Jag flyttade in hit för ca 3 år sedan. Jag har under dessa tre år mått sämre och sämre. Jag började för ca 2 år sedan få en snuva som bara pågår medan jag vistas i huset. För ca 1 år sedan började jag även få mild astma, det väser och piper när jag andas här hemma. Jag har även börjat det senaste året tappa extrema mängder går och måste gå runt med keps och mössa etc. Jag och pappa har hudutslag och vi är alla överkänsliga mot mat, medel, papper, tvättmedel, luft etc.

Min syster är dammallergiker och hostar och nyser hela tiden men jag upplever att hon senaste året har varit sjuk gång på gång med luftrörskatarr, lunginflammation etc.
Alla i hemmet har varit sjuka eller har pågående problem med luftrören. Jag är trött på att vakna täppt, vakna och snora som en idiot tills jag kommit fram till jobbet. När jag är framme på arbetet eller när jag vistats ute i någon halvtimme är jg symptomfri.

Vi bytte fönster för några veckor sedan och då sade mina föräldrar att min mörkläggningsgardin hade mögel på sig som de kastade. Jag är ren men detta fönster täcktes av en garderob och därför har jg inte sett möglet. Nu är all fönster bytta i hela hemmet.

Jag skulle vilja testa för svartmögel? Hur går jag vidare med detta? Eller har ni andra teorier? Vi har rensat hemmet på pälsjackor och det är väldigt städat här.
Bor du i tättbebyggt område eller på landet?
Allergiker? Luftrenare i sovrummet är bra.
Det är helt kolsvart ovanpå kanterna i mina fönster. Vi lever i en giftig miljö.
Det är faktiskt att det är en myt att alla typer mögel är dåligt för hälsan! Läste nyligen en artikel från en professor som var mycket intressant. Länkar om jag hittar den.
Citera
2022-11-25, 16:38
Medlem
PyroPelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Kontakta vården. Men införskaffa också en sån här!
Enda negativa är att filtren kostar lite.

https://www.kjell.com/se/produkter/s...trenare-p47007

Övrigt: har du tittat efter mögel i tak, garderober, sängen och kring andra möbler? Finns det hund i hushållet?
Har du nyligen undersökts för vitaminbrist och allergier?
Städar ni ofta eller lever ni i stök, damm och lort?
Har du provat att byta tvättmedel mot ett allergifritt alternativ?
Håller med föregående talare, införskaffa en luftrenare! Bra mot kvalster o.s.v.
Finns flera på Elgiganten där man får prova på i 60 dagar och sedan lämna tillbaka om man inte är nöjd. Helt klart värt att testa!
Citera
2022-11-25, 18:17
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyroPelle
Håller med föregående talare, införskaffa en luftrenare! Bra mot kvalster o.s.v.
Finns flera på Elgiganten där man får prova på i 60 dagar och sedan lämna tillbaka om man inte är nöjd. Helt klart värt att testa!

En luftrenare löser inte problemet bara delar av det.
Risken är stor att det blir betydligt värre med mögelsanering och fuktskador som kan påverka husets konstruktion negativt. Börja med att se över ventilationen. Kolla syllen och kika även på vinden om det nu finns sådan. Våtrummen är en klassiker annars där svartmögel kommer så snart dålig ventilation uppträder. Hur gammalt är badrummet? Kanske har det läckt mellan golvbrunn och kakel/plastmatta?
Mycket frågor och du verkar inte vara den mest insatte.
Ring Anticimex så de får göra en besiktning! Kostar väl en 5000kr-8000kr att göra men ta den kostnaden för annars kan ni ha ett mycket större problem . Och vänta inte !! Sedan finns det massa sorters mögel inte bara svartmögel. Har du otur så är det hussvamp…
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2022-11-25 kl. 18:19.
Citera
2022-11-25, 20:41
Medlem
Citat:
Hej! Jag (28 årig kvinna) bor med mina föräldrar i ett radhus, tillsammans med min 24-åriga syster.

Jag flyttade in hit för ca 3 år sedan. Jag har under dessa tre år mått sämre och sämre. Jag började för ca 2 år sedan få en snuva som bara pågår medan jag vistas i huset. För ca 1 år sedan började jag även få mild astma, det väser och piper när jag andas här hemma. Jag har även börjat det senaste året tappa extrema mängder går och måste gå runt med keps och mössa etc. Jag och pappa har hudutslag och vi är alla överkänsliga mot mat, medel, papper, tvättmedel, luft etc.

Min syster är dammallergiker och hostar och nyser hela tiden men jag upplever att hon senaste året har varit sjuk gång på gång med luftrörskatarr, lunginflammation etc.
Alla i hemmet har varit sjuka eller har pågående problem med luftrören. Jag är trött på att vakna täppt, vakna och snora som en idiot tills jag kommit fram till jobbet. När jag är framme på arbetet eller när jag vistats ute i någon halvtimme är jg symptomfri.

Vi bytte fönster för några veckor sedan och då sade mina föräldrar att min mörkläggningsgardin hade mögel på sig som de kastade. Jag är ren men detta fönster täcktes av en garderob och därför har jg inte sett möglet. Nu är all fönster bytta i hela hemmet.

Jag skulle vilja testa för svartmögel? Hur går jag vidare med detta? Eller har ni andra teorier? Vi har rensat hemmet på pälsjackor och det är väldigt städat här.
Luftföroreningar utifrån? Flyttat till ett område med mer trafik än tidigare?
Rengör ni ACn ofta eller växer det i den?
Citera
2022-11-26, 01:00
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Fukt och svartmögel kan göra så du blir dålig. Har ni krypgrund i radhuset?
Vilket år är det byggt?
Vet ni vilka material huset är byggt med?
Har ni gjort radonmätning i huset?
Upplever grannarna också att dom har sämre hälsa?
Tycker ni borde ta dit någon som kollar upp huset om det är som du säger att ni alla i familjen har sämre hälsa så kan det bero på något i huset.
Citera
2022-11-26, 22:36
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Luftföroreningar utifrån? Flyttat till ett område med mer trafik än tidigare?
Rengör ni ACn ofta eller växer det i den?

Jag bor i utkanten av Stockholm, i princip äng och skog efter 5 minuters promenad.
Vi har inte rengjort ACn.
Vi plockade undan alla dunjackor nu då jag är väldigt allergisk mot dun, men tvivlar på att det är orsaken.
Citera
2022-11-26, 22:39
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
En luftrenare löser inte problemet bara delar av det.
Risken är stor att det blir betydligt värre med mögelsanering och fuktskador som kan påverka husets konstruktion negativt. Börja med att se över ventilationen. Kolla syllen och kika även på vinden om det nu finns sådan. Våtrummen är en klassiker annars där svartmögel kommer så snart dålig ventilation uppträder. Hur gammalt är badrummet? Kanske har det läckt mellan golvbrunn och kakel/plastmatta?
Mycket frågor och du verkar inte vara den mest insatte.
Ring Anticimex så de får göra en besiktning! Kostar väl en 5000kr-8000kr att göra men ta den kostnaden för annars kan ni ha ett mycket större problem . Och vänta inte !! Sedan finns det massa sorters mögel inte bara svartmögel. Har du otur så är det hussvamp…

Jag kan inte så mycket om hus och hem tyvärr.
Tror dessa radhus är byggda på 70-talet. Vi har renoverat med nytt kök, samt nya tapet och golv och lister men detta var 3 år sedan. Och nu senast helt nya fönste och karmar.
Vi har ingen vind i detta radhus. Och det enda som tar bort fukten från badrummet på övervåningen (husets enda dusch) är liksom en liten fläkt som man själv köper. Jag kan ju fota lite annars.
Radhuset har en fasad i trä.
Citera
2022-11-26, 22:44
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Fukt och svartmögel kan göra så du blir dålig. Har ni krypgrund i radhuset?
Vilket år är det byggt?
Vet ni vilka material huset är byggt med?
Har ni gjort radonmätning i huset?
Upplever grannarna också att dom har sämre hälsa?
Tycker ni borde ta dit någon som kollar upp huset om det är som du säger att ni alla i familjen har sämre hälsa så kan det bero på något i huset.

Jag vet inte Om vi har krypgrund. Radhuset är byggt på 70taket. Yttersidan är trä. Inomhus… vet inte. Gips?
Vi har inte talat med grannarna och radon mätning har nog ej gjorts på 5-6 år.
Citera
2022-11-26, 23:28
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Jag kan inte så mycket om hus och hem tyvärr.
Tror dessa radhus är byggda på 70-talet. Vi har renoverat med nytt kök, samt nya tapet och golv och lister men detta var 3 år sedan. Och nu senast helt nya fönste och karmar.
Vi har ingen vind i detta radhus. Och det enda som tar bort fukten från badrummet på övervåningen (husets enda dusch) är liksom en liten fläkt som man själv köper. Jag kan ju fota lite annars.
Radhuset har en fasad i trä.

Generellt så är 70-tals hus mögelskadade om man inte har sanerat och bytt ut.
Okej ingen vind. Jag skulle kolla badrummet och våtutrymmen främst. När är badrummet omgjort och är det riktigt med fuktspärr och golvbrunn? Du skrev att ni duschar mycket och länge. Om badrummet är mögelskadat så kan det vara svårt att upptäcka om man inte tar loss golvet eller river ner kakel eller tapeten. En enkel sak att kolla om det är tillräckligt med ventilation är att imma på speglarna i badrummet skall försvinna inom 10min från det att man slutar duscha.
Men även om ventilationen skulle vara ok så kan badrummet som sagt vara fuktskadat iallafall. Badrum är en av de största orsakerna till mögel och fuktproblem .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in