2022-11-25, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jo men så är det ju såklart...

Men priserna kan ju gå upp igen väl ?

Kan kan de ju alltid men det finns ju noll och ingenting som talar för prisuppgångar på vare sig kort eller medellång sikt.
Citera
2022-11-25, 11:23
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Hur tänker du ?

Fick en fråga om man äger ett boende och någon blir av med jobbet...

Då svarade jag att då får man ju sälja...!

Ska jag tänka på grannskapet då som kanske ska sälja om 5-7 år att jag påverkar kanske deras priser ?
Vad jag menar är att det troligtvis är många i samma situation.
Citera
2022-11-25, 11:24
Medlem
Citat:
Hur tänker du ?

Fick en fråga om man äger ett boende och någon blir av med jobbet...

Då svarade jag att då får man ju sälja...!

Ska jag tänka på grannskapet då som kanske ska sälja om 5-7 år att jag påverkar kanske deras priser ?

Givetvis ska du inte tänka på dem men du måste ju förstå att din grannes försäljning för 30% under upplevt värde prissätter hela området. Visst att det kan komma någon krösus sork som skiter i ränteuppgifter och buda upp just ditt hus när du sen säljer men risken är ju snarare överhängande att folk tittar på historiska försäljningar i närtid och där tycker sig se vad fastigheten är värd. Det är ju inte sällan som mäklare marknadsfört sig med just närtida försäljningspriser. Jag får minst ett flygblad i månaden från någon sliskig kostymnisse som skryter om att de minsann lurat skjortan av någon sämre insatt person som "köpt en tvåa i ditt område för 3.xxx.xxx:-"
Citera
2022-11-25, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Övervintrar var det ja, det låter ju verkligen som något som kommer att sätta fart på fastighetsmarknaden....
Du tänker som i Japan?

Du menar att staten ska tvinga folk att sälja istället?
Citera
2022-11-25, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Givetvis ska du inte tänka på dem men du måste ju förstå att din grannes försäljning för 30% under upplevt värde prissätter hela området. Visst att det kan komma någon krösus sork som skiter i ränteuppgifter och buda upp just ditt hus när du sen säljer men risken är ju snarare överhängande att folk tittar på historiska försäljningar i närtid och där tycker sig se vad fastigheten är värd. Det är ju inte sällan som mäklare marknadsfört sig med just närtida försäljningspriser. Jag får minst ett flygblad i månaden från någon sliskig kostymnisse som skryter om att de minsann lurat skjortan av någon sämre insatt person som "köpt en tvåa i ditt område för 3.xxx.xxx:-"

Det är så en marknad fungerar. Lägsta priset gäller.

Men vad är problemet med det för grannarna? Mer än mentalt.

Du menar att de omedelbart säljer sitt hus till det lägre priset fast de kan betala sina räkningar och vill bo kvar?

Låter inte så troligt
Citera
2022-11-25, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Vad jag menar är att det troligtvis är många i samma situation.

Många i grannskapet som också måste sälja ?

Jaha då får dom väl också sälja !!

Du menar att det skulle vara ett problem ?

Eller menar du att många köpt 2015-2021 och stora delar i grannskapet plötsligt måste sälja ?
Citera
2022-11-25, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
När tror du marknaden kommer vända upp igen, och hur snabbt?
Kan vi se ATH priser redan 2030 ?

Det står skrivet i stjärnorna hur snabbt.

Men priserna kommer absolut att vara tillbaka 2030. Helt klart.

Åtta års inflation kommer att ”skriva ned” skulderna ihop med amorteringar samtidigt som lönerna kommer att öka minst med inflationen ränta på ränta.

Åtta år är en lång tid.
Citera
2022-11-25, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr

Jag fattar att det blir 30% mindre i pris men om jag inte köpt på toppen så säljer jag inte med förlust...

Dessa 30% är ju uppgång sen 2018
Citera
2022-11-25, 11:46
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil2021
Dem höjda räntorna gör att jag knappt kan spara pengar till sämre dagar. Är det så man vill ha det? Folk som inte kan spara pengar?

Du får spara pengar i goda dagar istället. Tyvärr är det då folk brukar bete sig som slösa istället.
Citera
2022-11-25, 12:02
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Och? Spelar roll?

Du förstår väl att folk minskar överkonsumtion om boendekostnaderna stiger?
Alla kommer att prioritera boendet.

Det är därför det blir lågkonjunktur. För att folk minskar konsumtionen

När alla prioriterar boende framom annan konsumtion så blir samma personer arbetslösa i högre grad. Då blir det på fler som måste sälja.
Citera
2022-11-25, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
När alla prioriterar boende framom annan konsumtion så blir samma personer arbetslösa i högre grad. Då blir det på fler som måste sälja.

Nej det är inte samma personer.

Du menar att alla borde sälja sina hus med förlust istället för att dra ned på sina övriga konsumtion för att vara solidariska mot de som blir arbetslösa?
Citera
2022-11-25, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Nej det är inte samma personer.

Du menar att alla borde sälja sina hus med förlust istället för att dra ned på sina övriga konsumtion för att vara solidariska mot de som blir arbetslösa?

Ja? Och sen ska äldre överlåta sina bostäder till yngre av solidaritet. Vem som ska definieras som äldre eller yngre är oklart. Tråden är lite förvirrad på de här punkterna.

Precis som alla i tråden som spyr galla över blts och sen pratar om hur de drömmer om att köpa in sig när priserna gått med och själva bli blts (med 4% istället för 1% ränta i varje månads avi från banken)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in