Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Lika med 0 är det ju inte då det bevisligen skett en del mord i mördarnas vardagsrum. Men förstår din poäng, och det är inte det smartaste stället att ha ihjäl nån då det brukar lämna en uppsjö av spår.
Det som skett efter mordet visar på övermod och nonchalans så jag utesluter inte att det planeras till viss del. Sätter min slant på att tanken slog J efter bråket på Nöjet.
Utan att ha insyn ännu, gissar jag att här finns liknande psykologiska mönster som finns i våld i nära relation, även om det i det här fallet inte handlar om våld mot en närstående eller ex.
Jag tänker mer på den personlighet som möjligen JJ kan ha och hur hon agerar mot andra.
Forskning visar att det inte sällan u våld i nära relation som leder till döden, har funnits flera varningssignaler innan mordet. Mordiska tankar och dödshot har förekommit ofta innan. Om jag inte missminner mig tror jag att det fanns i typ 80 % av fallen i en studie allmänna tankar om att döda.
Det visar på ett långvarigt hat, och även om morden inte hade föregåtts av någon noggrann planering alltid, så var det alltså inte en slump att det skedde.
I Lena Eesströms fall fanns flera varningssignaler och även allvarliga dödshot innan. Trots att Stefan D säkerligen kunnat planera mordet bättre, verkar det som att den länge tillbakahållna ilskan och hatet ändå en dag inte gick att hålla tillbaka.
Ett medhavt tillhygge är väl det som tyder på viss planering innan mordet, och att Lena på något vis lurats ut bakom ett bullerplank blott 150 meter från sitt hem. Hon slogs brutalt ihjäl med sjutton slag över skallen. Mycket brutalt och blodigt, precis i ett bostadsområde.
Man kan väl tycka att han skulle kunna ha planerat det bättre, men jag misstänker att han egentligen inte ville det.
Mordet var trots långvariga hatkänslor som inte gick att styra förmodligen ganska impulsstyrt.
Jag tror att det kan finnas liknande psykologiska mönster här.
Långvarig konflikt, som skulle kunna lösa på enkelt sätt. Men gm väljer att lösa problemet med mord. Det handlar om att upprätthålla kontroll, lättkränkthet, dominans, långsinthet, okontrollerbart hat, upplevelse av att inte kunna kontrollera den andra som kanske ställer krav, sätter sig emot, inte ”lyder”.
Det gemensamma här är nog mer gm personlighet och inte själva relationen alltså.
Tänker på MH också här. Kanske hon som uppvuxen i ett hem med stark förankring till pingstkyrkan, har en vana att leva i lite strikta former där det är mycket regler, hieraki och åtlydnad. Vet inte hur det varit i MHs familj, men det finns liknande struktur kanske i den relation mellan JJ och MH?
Det här är bara. Mina egna funderingar.