Från
artikeln av Sakine Madon och Fredrik Krohnman 2012-11-01:
Citat:
[...] Med mediemakt kommer ansvar. Den antifeministiska debattören Pär Ström företräder en ensidig syn på jämställdhet, och till synes håller knappt någon av våra kolleger med honom i sak. Trots det säljer hans senaste bok som smör. Att han fick tala om boken i en morgonsoffa fick journalisten Inti Chavez Perez att rasa över samhällsjournalistikens förfall. Ingen borde ta Ström på allvar. Han har ju inte ens släppt boken hos ett riktigt förlag, hette det. Perez har arbetat med debattjournalistik på SVT och hos Aftonbladet, som dagligen publicerar skribenter utan "riktigt förlag" i ryggen. Liknande tongångar finns att hitta i Facebook-gruppen "Vita kränkta män", som grundaren och vänstertwittraren Kawa Zolfagary ska skapa en bok av. Gruppen, vars inlägg delas friskt bland journalister och twittrare, är ett tydligt exemp*el på den självutnämnda toleransens intolerans. I stället för att bemöta åsikter i sak strävar gruppen över att nå en så stor nätmobb som möjligt.
Och naturligtvis pryds gruppen av en karikatyrbild av - Pär Ström. Det är inte utan att man undrar om epitetet "man", "vit", eller för den delen "gubbe", kan vara ensam grund för att diskvalificeras från att tas på allvar. Det är lätt att skratta, sucka och retweeta.
Vi som skriver den här texten är sannerligen inga änglar själva. Men när journalister, i sina försök att övertyga varandra om sin egen förträffliga tolerans, sparkar nedåt och hyser förakt mot den som saknar plattform är det kanske inte så konstigt att nätets kommentarsfält fylls av frustrerat hat. [...]
Hittade även 2017-07-17 att
Katerina Janouch har bett om ursäkt för hennes inblandning sedan allt detta rasade.
Citat:
Märkligt nog ber journalister väldigt sällan om ursäkt, så det är också av den anledningen jag vill visa att det är möjligt. Det här har legat och skavt ett tag och nu har det blivit dags att prata om det. Självrannsakan borde nog bli mer på modet, när jag tänker efter.
Citat:
Förutom okvädinsord på sociala medier blev han även konfronterad i verkliga livet av Maria Sveland, som ger sin bild av hur hon uppfattar Ström… Hon var inte ensam om att beskriva Ström som hin håle, att jämställa med en våldtäktsman eller mördare, en man som hin håle, att jämställa med en våldtäktsman eller mördare, en man som verkligen hatade kvinnor, och som i sin tur stod bakom floderna av kvinnohat som många offentliga feminister fick ta emot.
Citat:
Det bildades två läger, kan man förenklat säga. Det hela slutade med att Pär Ström valde att lämna debatten 2012, något han skrev om i en avslutande debattartikel. En av dem som bidrog till att tysta honom var jag.
Har för mig att detta blev en stor grej i bl.a. SVT. Även om jag bara hittar ett fåtal klipp så är här från 2011-11-24
ett av dem (1) (2). Det verkar ha delats ut mordhot friskt både åt höger och vänster till samtliga som velat ha en offentlig saklig debatt om ämnet genus. Katerinas reflektion över att det bildades två läger verkar inte minst tydlig när man tittar på programmet. Förstår till viss del att Pär valde att lägga ner sitt engagemang i att delge sin syn på ordet genus. Efter att ha tittat i femton minuter blev det tydligt hur låst diskussionen faktiskt var.