Mycket bra lista. Jag tog mig friheten att numrera den för att kunna svara på ett bra sätt:
1) Om Helena fått skjuts men dödats genom en olyckshändelse kan förövaren vilja få det att se ut som om Helena bara har försvunnit. Dvs om någon säger: du plockade upp Helena så vill förövaren/förövarna kunna hävda att de släppt av henne t.ex. på Hällristningsvägen, på Ekuddenvägen, på lekplatsen eller på annan plats. En försvunnen Helena innebär att det blir svårt för polisen att hävda att hon dog strax efter det att förövarna plockade upp henne, vilket i sin tur öppnar för att ingen kan bevisa att skjutsarna varit inblandade.
2) Att köra på en cykelväg kan reta folk. Att köra in på en av vägarna innebär att vända regskylten rakt mot eventuella vakna personer. Att stå på Ekuddenvägen kan ha bedömts som en större risk att bli iakttagen än att köra in på cykelvägen, som är närmaste väg in. Cykelvägen var dessutom inbäddad i grönska, så den var ganska trygg, åtminstone i dess norra del:
https://ibb.co/tsWJwCL
3) Att ingen sett Helena stiga in i en bil betyder mycket lite eftersom det inte heller finns någon som med säkerhet sett henne gå över bron och västerut.
4) Jag håller med, men brottsplatsundersökningen var dålig och Helena kan t.ex. ha dött genom ett olyckligt fall. Att släpspår saknas talar i viss mån för att förövarna var mer än en person.
5) Att skorna lämnats med
flit är inte helt säkert. Om mordet beror på en olyckshändelse så är nog stressnivån hög och risken för misstag stor. I fallet Lisa Holm så är fakta att det låg spår som ledde till förövarens hem. Vissa hävdar att Lisas mördare placerat ut spåren i efterhand för att leda polisen fel

andra hävdar att han bara kastat dem för att bli av med dem. Att intelligenta personer letar efter intelligenta förklaringar åt idioter är i grunden lite märkligt. Vi måste hålla öppet för att folk gör fel. Hur som helst, att både gömma en kropp och lämna spår är något som Helena fallet har gemensamt med Lisa Holm fallet. Tydligen utesluter inte det ena den andra, men om jag eller farbror_barbro är i farten så kommer det att vara rent.
6) Ja, det är ovanligt eftersom många kvinnor mördas när de är ensamma med en våldtäktsman eller partner. Men om det rör sig om ett misstag, t.ex. en olycklig knuff, så är gärningsmannen en medan den andre bara blir vittne. Vittnet kan då ha valt att hålla tyst för att skydda sin kompis så att kompisen inte får ta ansvar för en gärning som bara är ett misstag. Risken för att vittnet råkar svärta ned sig själv genom att göra sig till medhjälpare i brott mot griftefriden ökar om någon form av rus är i bilden. I efterhand blir det då svårare för vittnet att träda fram, om inte annat så av sociala skäl, omgivningens fördömande. Att vittnet inte skickar ett anonymt tips om var hon är kan bero på att vittnet har dött eller att vittnet har gömt henne på ett sådan ställe att vittnet själv blir misstänkt när hon återfinns.