2022-11-23, 16:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag kanske missförstår ditt inlägg. Vad jag menar med "Hannas" vittnesmål är att Helena kanske levde när bilen lämnade lekplatsen. Skriket kanske upphörde för att hon blev inslängd i en bil.
Missförståndet var på min sida! Jag läste slarvigt utan att begripa hur du tänkte.

Att HA kan ha varit vid liv när hon lämnade lekplatsen i bil tror jag även polisen räknar som en möjlighet. Man kan ju faktiskt tänka att det är en av få anledningar att transportera henne ifrån platsen överhuvudtaget. Men då återstår smyckena och skorna. De förra kan ha ramlat ut, men skorna måste GM ha gått ut på stigen för att kasta bort, samtidigt som HA är i bilen. Den har jag svårt att se.
Citera
2022-11-23, 16:47
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Bilden tror jag är denna:
https://ibb.co/Sm0k2qG

Mitt intresse då var Shane, som ju har koppling till BW som har koppling till en av de sista observationerna av Helena. Jag försöker helt enkelt kartlägga folk.

PeVa:s namn har jag observerat och lagt på minne, men det som sägs i tråden är intressant nog. Han förtjänar sin plats på HincRoburs lista, men jag vet inte vad jag skall göra med honom. Om andra vill diskutera honom så är det deras sak, men för trådsanitetens skull påpekar jag att källorna som pekar mot PeVa är mycket svaga och att stark källkritik bör tillämpas.

Mycket intressant artikel där BW säger:" att Helena sade till honom att Ulrika hade sagt att hon skulle ta taxi, men att hon ville ha luft och beslöt att gå hem". Han säger också att han fick till och med en kram. Jag tycker nog inte att han känns lögnaktig i här. Det är mitt fösta intryck i alla fall. Jag finner det inte heller så konstigt att hon just ville ha luft och gå hem, rent spontant.

Det är även mycket intressant att han vill att Polisen skall leta vid Sandviken och Leksberg. Sandviken där just denna grop fanns...och även bilen som Viking711 såg i krogarna strax nedanför vid Sjöängen. Det finns indikationer på misstänkt aktivitet i det området kring Golfbanan.

Om han är inblandad skulle det var tokigt av honom att vilja rikta Polisen mot det området. PeVas föräldrahem ligger för övrigt alldeles i anslutning till Leksbergs skogsområde. Bara en notering.
Citera
2022-11-23, 17:23
Medlem
Tack Thord!
Onekligen ett helt gäng med mycket uppseende väckande uttalanden från BW o HM/HJ.
1. Helena var nykter. Det är något som passar in i ”gravidmotivet”.
2. Killarna påstår att Helena ville promenera hem. Ingen förutom brovittnet (som kan ha uppmanats att vittna av just dessa killar för att rikta misstankarna mot KM) observerar dock Helena på väg hem. Jag tänker att det är smart om man nu är inblandad att säga att hon gick medan man själv i själva verket stod för skjutsen.
3. De talar om huruvida en GM skulle köra runt med kroppen i bilen. var det vid det här laget ens allmänt känt att en bil var inblandat? Det var definitivt inte känt att kroppen skulle ha förts bort i bil, väl?
4. Märkligt att peka ut ställen där polisen ska leta. I det här laget var det väl bäst att leta på vägen hem för att se om hon hade ramlat i vattnet eller dylikt.
HM/HJ har jag alltid tyckt av intresse pga hans lokalkännedom samt vatten/seglingsvana. BW är onekligen intressant.

Citat:
Bilden tror jag är denna:
https://ibb.co/Sm0k2qG

Mitt intresse då var Shane, som ju har koppling till BW som har koppling till en av de sista observationerna av Helena. Jag försöker helt enkelt kartlägga folk.

PeVa:s namn har jag observerat och lagt på minne, men det som sägs i tråden är intressant nog. Han förtjänar sin plats på HincRoburs lista, men jag vet inte vad jag skall göra med honom. Om andra vill diskutera honom så är det deras sak, men för trådsanitetens skull påpekar jag att källorna som pekar mot PeVa är mycket svaga och att stark källkritik bör tillämpas.
Senast redigerad av Skvagg 2022-11-23 kl. 17:44.
Citera
2022-11-23, 17:38
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Punkt (1) är kopplad till (5) såtillvida att om GM vill att det skall se ut som HA har försvunnit så är det ju en dålig ide att lämna skorna vid stigen i kohagen. Du anmärker på ordet men ”flit”, men vi kan omformulera det som ”inte av misstag”. GM måste ha varit medveten om att han kastar skorna på var sin sida om stigen.

Det kan givetvis vara hjärnsläpp av GM som får honom att gå tillbaka (?) från bilen ett stycke in på stigen och slänga skorna där. Men med tanke på att han tar sig tid och möda att ta med sig en hel kropp (mycket riskabelt!) tycker jag inte att vi skall utgå från det. Det måste ha tagit en stund att lasta in (eller lasta om) kroppen och efter detta bestämer han sig på något plan för att ändå lämna skorna*.

Vad gäller punkt (6) om två GM så ser jag inget rimligt scenario där en ung frisk kvinna dör av olyckshändelse på stigen eller lekplatsen, i alla fall inte utan att lämna blodspår. Och även om det är en olyckshändelse, t.ex. påkörning med bilen, varför skulle skor och ringar m.m. hamna där de gör?

Detta utesluter givetvis inte att det var två GM inblandade i ett kvinnomord i form av ett överfall, men ovanligt (unikt?) vore det definitivt.

—————
*) din jämförelse med Lisa Holm haltar eftersom BP där var GMs arbetsplats. Han kunde inte görns lämna offret hängande där. Att han sedan inte kunde eller förstod att plocka bort alla snören med blod, hår och andra spår är en annan sak menar jag.

Vi kan vara överens om att mördaren eller eventuell medhjälpare har kastat ut skorna som en aktiv handling. Det vi är oense om är graden av eftertanke kring det hela. Du antar dessutom att den som kastade skon har gått österut från lekplatsen. Förmodligen bygger du det på antagandet att Helena skall ha blivit mördad eller åtminstone neutraliserats på lekplatsen och därvid förlorat ringar mm. Om det antagandet är korrekt så följer att skorna måste ha burits österut vilket helt korrekt indikerar en högre grad av medveten handling och reflexion.

Den alternativa teorin är att förloppet börjat på Ekuddenvägen och rört sig västerut. Platsen där hon dödas kan i så fall vara i anslutning till där skorna hittades. En eller båda skorna kan ha fallit av under tumultet. Det kan även vara så att skorna börjat glida av eller stört den som bar henne vid fotändan så att skorna fallit av eller aktivt tagits av någon bit väster om platsen där hon dödades eller fångades.

Jag håller med dig om att det är dumt att kasta skorna åt sidorna, men mördare under stress begår misstag. Eftersom många mördare fälls just på grund av sina misstag så blir det mycket dumt att dissa varje teori som inte innebär att mördare varit 100% logiska.

Men varför bära henne västerut om bilen står på Ekuddenvägen? Jo, därför att cykelvägen är inramad i lövverk medan bilar hastigt kan anlända på Ekuddenvägen. https://imgbb.com/tsWJwCL Att få bort bilen från Ekuddenvägen är därför prioriterat.

Beträffande sättet för hennes död, om hon nu dödades på platsen, så tänker jag på en allvarligare nackskada t.ex. genom hastigt fall mot en vassare sten där all kraft absorberas på liten yta eller kanske genom att mördaren vridit tag i hennes huvud på ett olyckligt sätt.

Leif GW menar att Helenas tillhörigheter återfunnits genom att de trillat ur ryggsäcken. Varför vid lekplatsen och i så fall inte tidigare, kan någon invända mot min teori. Ja, det är nog inte så svårt att förklara. Om två bär Helena så kommer rumpan att hänga lägst och inget trillar ur ryggsäcken på en mycket lång sträcka. Men innan Helena lastast in i en bil skall hon lyftas och saker kan behöva läggas till rätta osv. Risken att något skall falla ur ryggsäcken är därför mycket låg medan Helena bärs. Det är när hon lyfts som risken är som störst. Risken är allra störst vid bilen eftersom de som bär måste stuva om henne så att hon faktiskt kommer in i bilen. Ett bra sätt att lägga in en kropp är förmodligen att lägga in huvud till rumpa först och sedan trycka in benen. För att åstadkomma detta behöver greppet ändras.

Konkret måste en av bärarna skifta över till att försöka lyfta Helena vid låren. Kanske hade den ene Helenas knän över axlarna samtidigt som han klämde åt över låren. Ett sådant grepp gör att ryggsäcken kan börja luta och saker trilla ut. Det är särskilt sannolikt om förövarna är av olika längd eftersom den längre av dem lämpligen tar hand om ben och rumpa. Om de är av olika längd så är det också lämpligast att den korte bär fötterna medan den långe, som kan antas vara starkare, bär under armarna. Men de två får byta plats innan själva inlastningen, vilket kan förklara legan, såvida den inte är gjord av bambi. Givetvis kan andra lyftssätt och inlastningsmetoder ha varit på tapeten.

Hur som helst är det vid lyftmoment som risken att något skall tappas är som störst. Lyftmomenten vid inlastning i bil är krångligast och förövaren eller förövarna kan ha prövat mer än en grepp. Att ringar och cerat hamnar på backen är därför sannolikare vid själva inlastningen. En bra ring på en hand trillar inte av av sig själv om den inte är för stor och är den för stor så är sannolikheten stor att Helena placerat den i ryggsäcken under promenaden.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2022-11-23 kl. 17:54.
Citera
2022-11-23, 17:39
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Mycket intressant artikel där BW säger:" att Helena sade till honom att Ulrika hade sagt att hon skulle ta taxi, men att hon ville ha luft och beslöt att gå hem". Han säger också att han fick till och med en kram. Jag tycker nog inte att han känns lögnaktig i här. Det är mitt fösta intryck i alla fall. Jag finner det inte heller så konstigt att hon just ville ha luft och gå hem, rent spontant.

Det är även mycket intressant att han vill att Polisen skall leta vid Sandviken och Leksberg. Sandviken där just denna grop fanns...och även bilen som Viking711 såg i krogarna strax nedanför vid Sjöängen. Det finns indikationer på misstänkt aktivitet i det området kring Golfbanan.

Om han är inblandad skulle det var tokigt av honom att vilja rikta Polisen mot det området. PeVas föräldrahem ligger för övrigt alldeles i anslutning till Leksbergs skogsområde. Bara en notering.
Lite konstigt är det väl allt, då hon några minuter tidigare frågade om skjuts av någon som skulle åt hennes håll, så där tycker vi olika.
Citera
2022-11-23, 17:47
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03

Varför skulle Helena tala om för Björn att Ulrika hade sagt att hon skulle ta taxi? Det låter inte troligt. Med mycket större sannolikhet har han fått höra det senare av Ulrika då dom träffats vid letandet. Jag gissar att byreportern slagit ihop två saker Björn berättat.
Citera
2022-11-23, 17:57
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Varför skulle Helena tala om för Björn att Ulrika hade sagt att hon skulle ta taxi? Det låter inte troligt. Med mycket större sannolikhet har han fått höra det senare av Ulrika då dom träffats vid letandet. Jag gissar att byreportern slagit ihop två saker Björn berättat.
Det tror jag också, låter som en efterhandskonstruktion.
Ingen annan mig veterligen som hört att hon sagt att hon ville gå hem för att få frisk luft.
Hon sa det inte ens till Ulrika.
Citera
2022-11-23, 17:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Vi kan vara överens om att mördaren eller eventuell medhjälpare har kastat ut skon som en aktiv handling. Det vi är oense om är graden av eftertanke kring det hela. Du antar dessutom att den som kastade skon har gått österut från lekplatsen. Förmodligen bygger du det på antagandet att Helena skall ha blivit mördad eller åtminstone neutraliserats på lekplatsen och därvid förlorat ringar mm. Om det antagandet är korrekt så följer att skorna måste ha burits österut vilket helt korrekt indikerar en högre grad av medveten handling och reflexion.

Den alternativa teorin är att förloppet börjat på Ekuddenvägen och rört sig västerut. Platsen där hon dödas kan i så fall vara i anslutning till där skorna hittades. En eller båda skorna kan ha fallit av under tumultet. Det kan även vara så att skorna börjat glida av eller stört den som bar henne vid fotändan så att skorna fallit av eller aktivt tagits av någon bit väster om platsen där hon dödades eller fångades.

Jag håller med dig om att det är dumt att kasta skorna åt sidorna, men mördare under stress begår misstag. Eftersom många mördare fälls just på grund av sina misstag så blir det mycket dumt att dissa varje teori som inte innebär att mördare varit 100% logiska.

Men varför bära henne västerut om bilen står på Ekuddenvägen? Jo, därför att cykelvägen är inramad i lövverk medan bilar hastigt kan anlända på Ekuddenvägen. https://imgbb.com/tsWJwCL Att få bort bilen från Ekuddenvägen är därför prioriterat.

Beträffande sättet för hennes död, om hon nu dödades på platsen, så tänker jag på en allvarligare nackskada t.ex. genom hastigt fall mot en vassare sten där all kraft absorberas på liten yta eller kanske genom att mördaren vridit tag i hennes huvud på ett olyckligt sätt.

Leif GW menar att Helenas tillhörigheter återfunnits genom att de trillat ur ryggsäcken. Varför vid lekplatsen och i så fall inte tidigare, kan någon invända mot min teori. Ja, det är nog inte så svårt att förklara. Om två bär Helena så kommer rumpan att hänga lägst och inget trillar ur ryggsäcken på en mycket lång sträcka. Men innan Helena lastast in i en bil skall hon lyftas och saker kan behöva läggas till rätta osv. Risken att något skall falla ur ryggsäcken är därför mycket låg medan Helena bärs. Det är när hon lyfts som risken är som störst. Risken är allra störst vid bilen eftersom de som bär måste stuva om henne så att hon faktiskt kommer in i bilen. Ett bra sätt att lägga in en kropp är förmodligen att lägga in huvud till rumpa först och sedan trycka in benen. För att åstadkomma detta behöver greppet ändras.

Konkret måste en av bärarna skifta över till att försöka lyfta Helena vid låren. Kanske hade den ene Helenas knän över axlarna samtidigt som han klämde åt över låren. Ett sådant grepp gör att ryggsäcken kan börja luta och saker trilla ut. Det är särskilt sannolikt om förövarna är av olika längd eftersom den längre av dem lämpligen tar hand om ben och rumpa. Om de är av olika längd så är det också lämpligast att den korte bär fötterna medan den långe, som kan antas vara starkare, bär under armarna. Men de två får byta plats innan själva inlastningen, vilket kan förklara legan, såvida den inte är gjord av bambi.

Hur som helst är det vid lyftmoment som risken att något skall tappas är som störst. Lyftmomenten vid inlastning i bil är krångligast och förövaren eller förövarna kan ha prövat mer än en grepp. Att ringar och cerat hamnar på backen är därför sannolikare vid själva inlastningen. En bra ring på en hand trillar inte av av sig själv om den inte är för stor och är den för stor så är sannolikheten stor att Helena placerat den i ryggsäcken under promenaden.
Om HA har dött utanför bilen så är det märkligt att bära in henne i bilen och riskera blodspår, eller att någon ser kroppen vid lastning eller senare. Men det ligger förstås inom själva grund-mysteriet: varför tar GM med sig en fullvuxen kvinnokropp med allt vad det för med sig?

Att GM skulle få för sig att bära 55-60 kg drygt 100 m genom en kohage för att få vara i fred… nej, den köper inte jag. I synnerhet som GM tar sig mot upplyst bebyggelse och en cykelbana som användes även nattetid.

Vad gäller dödsorsak så menar jag att vi kan utesluta annan olycka än skallskada vid fall,’och då borde det finnas blod. Dödlig nackskada på plan mark…? Nja.

Hur ringarna och ceratet fallit ut ser jag inga problem med. Det finns många tänkbara sätt, och vi vet ju inte ens om och var de låg i ryggsäcken.
Citera
2022-11-23, 18:02
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Tack Thord!
Onekligen ett helt gäng med mycket uppseende väckande uttalanden från BW o HM/HJ.
1. Helena var nykter. Det är något som passar in i ”gravidmotivet”.
2. Killarna påstår att Helena ville promenera hem. Ingen förutom brovittnet (som kan ha uppmanats att vittna av just dessa killar för att rikta misstankarna mot KM) observerar dock Helena på väg hem. Jag tänker att det är smart om man nu är inblandad att säga att hon gick medan man själv i själva verket stod för skjutsen.
3. De talar om huruvida en GM skulle köra runt med kroppen i bilen. var det vid det här laget ens allmänt känt att en bil var inblandat? Det var definitivt inte känt att kroppen skulle ha förts bort i bil, väl?
4. Märkligt att peka ut ställen där polisen ska leta. I det här laget var det väl bäst att leta på vägen hem för att se om hon hade ramlat i vattnet eller dylikt.
HM/HJ har jag alltid tyckt av intresse pga hans lokalkännedom samt vatten/seglingsvana. BW är onekligen intressant.
Jag tror att de menar nykter som att hon inte var berusad, dåligt utgivet av journalisten kanske?
Att hon druckit alkohol under kvällen har väl framkommit?
Tror inte alls på någon graviditet, som tidigare skrivits åt de flesta p-piller under 80 och 90-tal.
Även innan sexdebut.
Citera
2022-11-23, 18:04
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Om HA har dött utanför bilen så är det märkligt att bära in henne i bilen och riskera blodspår, eller att någon ser kroppen vid lastning eller senare. Men det ligger förstås inom själva grund-mysteriet: varför tar GM med sig en fullvuxen kvinnokropp med allt vad det för med sig?

Att GM skulle få för sig att bära 55-60 kg drygt 100 m genom en kohage för att få vara i fred… nej, den köper inte jag. I synnerhet som GM tar sig mot upplyst bebyggelse och en cykelbana som användes även nattetid.

Vad gäller dödsorsak så menar jag att vi kan utesluta annan olycka än skallskada vid fall,’och då borde det finnas blod. Dödlig nackskada på plan mark…? Nja.

Hur ringarna och ceratet fallit ut ser jag inga problem med. Det finns många tänkbara sätt, och vi vet ju inte ens om och var de låg i ryggsäcken.
Kvävning, strypning låter mest troligt?
Citera
2022-11-23, 18:07
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Det fetade 1: om Helena mördats där skorna återfanns så blir det något närmare att frakta henne till lekplatsen. Såväl cykelbana som väg användes nattetid. Ekuddenvägen sväljer givetvis 99,99% av alla bilar (som inte kör cykelbanor) och majoriteten av cyklister bör föredra Ekuddenvägen som ju är närmare större delen av stan. Att GM skulle se den lövinhöljda cykelvägen som ett säkrare alternativ är därför fullt tänkbart.

Det fetade 2: Om Helena mördades där skorna återfanns så är marken inte plan. Det finns stenar att tillgå.
Citera
2022-11-23, 18:08
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:

Ang hennes skor så finns det inte många logiska förklaringar, rättare sagt två.

1. HA tar av sej skorna självmant för att ha sex, alternativt att GM tar av henne skorna om sexet inte var frivilligt, dvs byxorna måste av därav bort med skor.

2. Ditplacerade i efterhand för att vilseleda, om alternativ 2 så har GM lyckats mycket bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in