2022-11-23, 18:26
Medlem
EiraThunbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det blir säkert en kortare vapenvila över julhelgen.
Som ryssarna givetvis kommer att bryta. Djur firar ju inte jul.

Officielt eller inofficiellt? Tänker du på något likt den tillfälliga julfreden under första världskriget?
Citera
2022-11-23, 18:29
Medlem
EiraThunbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är en rysstrollad individ.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vatnik_(slang)

Typ denna komentar kvalade nog in dig (rätt eller fel?)

(FB) Ryssland erbjuder vapenvila inför vintern. Ukraina avböjer.

iden att ukraina behöver "bygga försvar" när de nyligen framgångsrikt genomfört motofensiv i kherson och kharkiv är ju... märklig.

Enligt dig. Du verkar vara paranoid och tror att alla du pratar med är rysstroll. Det kan inte vara hälsosamt att vara så paranoid. Jag skrev inget emot varken Ukraina eller Ryssland. Jag påpekade endast att en tillfällig vapenvila kan vara gynnsam för båda sidor, samt att båda sidorna hade förmodligen uppskattat att fira jul i lugn och ro. Efter julfirandet är det ingen som hindrar dessa två arméer från att döda varandra.
Citera
2022-11-23, 18:30
Medlem
EiraThunbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slavaswe
Och medans soldaterna åker hem för att fira jul attackerar ju Ryssland såklart, hur blåögd är du?

Vem är det som säger att soldaterna måste åka hem för att fira jul? Man kan väl fira jul vid fronten också?
Citera
2022-11-23, 18:48
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EiraThunberg
Jag skrev inget mot varken Ukraina eller Ryssland. Jag påpekade endast att en tillfällig vapenvila kan vara gynnsam för båda sidor, samt att båda sidorna hade förmodligen uppskattat att fira jul i lugn och ro. Efter julfirandet är det ingen som hindrar dessa två arméer från att döda varandra.

Ryssland gynnas mest av en vapenvila eftersom de kan använda denna tid till att träna upp sina 300 000 nymobiliserade soldater och införa andra förstärkningar - utan att riskera att råka ut ukrainsk moteld. Just därför kommer Ukraina att avböja alla sådana planer.

Det här att Ryssland vill ha en vapenvila i just detta syfte har Ukraina varit medvetna om i månader, då det redan tidigare i höst framförts dessa argument. Ukrainarna är dock inte lättlurade. De har inga problem att genomskåda ryssarna.

Citat:
It’s very important that Putin now does not get a halt in hostilities in Ukraine under the disguise of “negotiations” and “ceasefire.” Even if he suggests that Ukraine gets Kherson for that. He will use the pause to regroup, regain the lost strength and attack again in March.

https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1581019367529099264
Citera
2022-11-23, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Mja, de kunde ju t.ex. ha låtit bli att skjuta robotar mot bostadshus, köpcentrum och förskolor också.

Ja det har ukraina gjort sen 2014
Citera
2022-11-23, 18:56
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne_00
Men fakta från vem då? Från Aftonbladet? Vi pratar inte samma språk jag och du. I mina ögon så har Ryssland vunnit detta, dom har förstört hela Ukrainas ekonomi, deras elförsörjning. Hela landet har kollapsat. Hela EU håller på att kollapsa och många av er sitter och skriver att Ryssland håller på att förlora. Det är bullshit! (Även fast jag själv önskar att Putin dör och vi kan skapa fred igen).
Du har kanske missat att i princip hela världen kritiserar Ryssland för övergreppen de begår och har begått, att EU-parlamentet har terroriststämplat landet idag och att ALLA medier som inte är ryska eller tillhör obskyra alternativa inriktningar är mer eller mindre eniga?

Hela landet har inte kollapsat, men ekonomin är skadad, det är sant. Men landet går inte under och det gör knappast EU heller. Att Ryssland förlorar ärm uppenbart för de flesta, men inte för insnöade och diktaturkramare, som klänger fast vid fantasin att Ryssland är omöjligt att besegra och är så stort och starkt.

Varför har du, som ändå inte verkar vara rysstroll eller insnöad, fått för dig att Ryssland har något att sätta emot? Ett land med en ekonomi som motsvarar Italiens som står emot hela västvärldens ekonomi och militär om det behövs?
Citera
2022-11-23, 18:57
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Fast hur vet du att ukrainska soldater inte vill fira jul i lugn och ro?
Det vill de säkert, men inte på bekostnad att ge Ryssland några fördelar.
Citera
2022-11-23, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Humor på hög nivå! Ryssarna fattar att dom ligger illa till och vill ha en paus för att ladda om. Putin kan välja att dra tillbaka alla trupper helt och hållet och då avslutas kriget.

Och nu är hela ukraina strömlöst hoppas kylan kommer nu
Citera
2022-11-23, 19:15
Avstängd
Citat:
Enligt dig. Du verkar vara paranoid och tror att alla du pratar med är rysstroll.
inte ett rysstroll, en vatnik (dvs någon som blivit lurad av ett rystroll (eller ja, rysk propganda, men same=same)

Citat:
Det kan inte vara hälsosamt att vara så paranoid.
Det vet jag inget om. det är ju ett felaktigt antagande du gjorde , se ovan, du kanske har mycket erfarnhet av att göra sådana , dvs felaktiga antaganden?

Citat:
Jag skrev inget emot varken Ukraina eller Ryssland.
vad får dig att tro att ukraina skulle må bra av att "bygga försvar", istället för att sikta på militärstrategiskt relvanta mål?
Citat:
Jag påpekade endast att en tillfällig vapenvila kan vara gynnsam för båda sidor, samt att båda sidorna hade förmodligen uppskattat att fira jul i lugn och ro.

Då får du hoppas att ryssland drar ut alla sina soldater och tunga militär utrustning ur ukraina, även putin (minsk-avtalen) har gjort klart att det inte kan bli någon fred innan han har gjort det.

Citat:
Efter julfirandet är det ingen som hindrar dessa två arméer från att döda varandra.
nu hindrade ju inga avtal ryssland från att döda i ukraina innan, men du tänker att det blir annorlunda den här gången?
Citera
2022-11-23, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensk90
Och nu är hela ukraina strömlöst hoppas kylan kommer nu
Hur eländigt det än är så borde strömlöst på hemmaplan vara något bättre än på bortaplan utan tillräckliga förnödenheter. Fruktansvärt att önska mer död i vilket fall som helst.
Citera
2022-11-23, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danne_00
Men fakta från vem då? Från Aftonbladet? Vi pratar inte samma språk jag och du. I mina ögon så har Ryssland vunnit detta, dom har förstört hela Ukrainas ekonomi, deras elförsörjning. Hela landet har kollapsat. Hela EU håller på att kollapsa och många av er sitter och skriver att Ryssland håller på att förlora. Det är bullshit! (Även fast jag själv önskar att Putin dör och vi kan skapa fred igen).
Ryssland har inte vunnit någonting. Båda sidor är förlorare, men ryssarna har ju skulden.
Citera
2022-11-23, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slavaswe
Nej, för Ryssland visar ju verkligen framsteg just nu? Och vintern kommer inte va tills Rysslands fördel då dom inte har tillräcklig utrustning till soldaterna så alla kommer gnälla och stridsmoralen går ner, Ukraiana däremot får top utrustning av väst och deras krigsmoral är högre.

Men Utveckla gärna hur Ryssland gör framsteg just nu jävla putin älskare.

Din brist på kunskap och argumentation är enormt uppenbar bara att du avslutar med att kalla mig för saker jag inte är.

Men idag är en härlig dag i detta, så många superexakta missiler och så få döda, och jag hade uppfattat via vår "fria" media att dom hade slut på vapen för ett halvår sedan samt att dom var så kassa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in