2022-11-21, 11:59
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
... helt utan källkritik.
Likt valfri svensk pissmedia, som okritiskt vidareförmedlar desinformation från Lars Wilderängs blogg, SBU:s twitterkonton osv?

Det är därför man själv står för källkritiken, istället för att lita på att andra gör det åt dig.
Citera
2022-11-21, 12:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Likt valfri svensk pissmedia, som okritiskt vidareförmedlar desinformation från Lars Wilderängs blogg, SBU:s twitterkonton osv?

Det är därför man själv står för källkritiken, istället för att lita på att andra gör det åt dig.
Jag tänker inte gå in i polemik gällande vilken media som är mest sanningsenlig, svensk "pissmedia" eller alternativet på Odyssee.

Min ståndpunkt är att ingen vettig människa följer Odyssee medan vi har båda sidor representerade under "pissmedia".
Senast redigerad av Conception 2022-11-21 kl. 12:26.
Citera
2022-11-21, 12:26
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensk90
Ja då har Ryssland gjort allt i sin makt att skona civila, allt blod hamnar nu på zalenskys händer.

Mja, de kunde ju t.ex. ha låtit bli att skjuta robotar mot bostadshus, köpcentrum och förskolor också.
Citera
2022-11-21, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
"På tv i Ryssland är experter och inbjudna gäster betydligt mer frispråkiga.
”Kan frysa och ruttna”

– Dessa hämndattacker, och de utförs som hämnd, är ett uttryck för vårt hat, vårt heliga hat, säger parlamentsledamoten Boris Chernyshov i ett politiskt debattprogram på rysk tv, enligt ett videoklipp översatt och publicerat av journalisten Julia Davis, skriver Newsweek.

– De sitter utan gas, utan belysning och utan allt annat. Om regimen i Kiev fortsätter att agera som krigsbrottslingar kan de frysa och ruttna där borta.

– Vanligt folk måste ge sig ut på gatan och sätta stopp för nazistregimen."

Det säger ministern i Rysslands regering Boris Chernyshov och darrar av ilska och hat. Törs man gissa att han inbegriper både EU, Britterna och USA i sitt hat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Azov_Regiment

Ryssarna anklagar alltid andra för sina egna brott. Det är ryssarna som behöver ge sig ut på gatorna och lyncha poliser, tjänstemän och politiker. Han som körde över sitt befäl med en stridsvagn och han som sköt ner en mönstringsförrättare i Sibirien tillhör den pyttelilla minoritet av ryssar som gör det moraliskt rätta.
Citera
2022-11-21, 13:00
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Antagligen för att visa att man är öppen för förhandlingar och att avsluta kriget nu när man annekterat Krim, Donetsk, Luhansk, Zaporizjzja och Kherson.
Snarare eftersom man inte klarar av att få fram tillräckligt kompetenta förband för att förhindra det ukrainska återtagandet av de ockuperade områdena och hoppas på att få en andhämtningspaus så att man sedan kan gå till förnyade anfall under, för dem, mer gynnsamma förutsättningar.

Ukraina å sin sida ser ingen som helst vinst med att ge ryssarna möjlighet till återhämtning, de vinner på slagfältet och kommer självklart fortsätta anfalla ockupanterna fram till dess de lämnat hela Ukraina.
Citera
2022-11-21, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
En vapenvila gör att ryssarna kan mobilisera fler till fronten under en ganska lång och ostressad tid.
Samt att de hinner producera vinterutrustning till sina trupper.

Jag kan tänka mig att Ukrainarna är bra mycket mer förberedda på kylan än ryssarna.

Ukraina har allt att vinna på att inte ta någon vapenvila.

Helt rätt!

Och ryssarna vill laga/bygga upp Krimbron igen. Utan den ligger Krim risigt till.
Citera
2022-11-21, 14:20
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Ryssarna anklagar alltid andra för sina egna brott. Det är ryssarna som behöver ge sig ut på gatorna och lyncha poliser, tjänstemän och politiker. Han som körde över sitt befäl med en stridsvagn och han som sköt ner en mönstringsförrättare i Sibirien tillhör den pyttelilla minoritet av ryssar som gör det moraliskt rätta.

Och det ligger i linje med hur våra vänsterflummare beter sig här hemma.

Ryssland har inget materiel för att klara kallare och sämre väder. Jag misstänker att pansarvagnar, apc inte ens har fungerande värme. Blir det en köldknäpp så kan det bli tufft om Ryska soldaterna måste elda på som galningar, kommer regna artilleri över dem.

Vet själv hur det var att ligga i fält i -25. Var mycket att tänka på och då var vi inte ens i krig.
Citera
2022-11-21, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Och det ligger i linje med hur våra vänsterflummare beter sig här hemma.

Ryssland har inget materiel för att klara kallare och sämre väder. Jag misstänker att pansarvagnar, apc inte ens har fungerande värme. Blir det en köldknäpp så kan det bli tufft om Ryska soldaterna måste elda på som galningar, kommer regna artilleri över dem.

Vet själv hur det var att ligga i fält i -25. Var mycket att tänka på och då var vi inte ens i krig.

Det finns nog bebyggelse att sova i för båda parter, varmare än tält.
Citera
2022-11-21, 16:13
Medlem
C.H.Ts avatar
Det är smått fascinerande att människor trots Rysslands alla lögner och bakhåll, får för sig att diktaturen nu skulle tala sanning.

Varenda gång har mannsagt en sak och gjort en annan.

Att man vill ha vapenvila nu, beror endast på att ryssarna nu avlider i sina skyttevärn till följd av att man varken har tak över huvud eller mat.

Vapenindistrin jobbar allt vad dom mäktar med och man vill ha tid att få klart med robotar snabbare än vad Ukraina hinner få mer luftvärn.

Nä, kör vara kör.
Vill dom vila i Ryssland så är det bara å vinka med den vita flaggan.
Citera
2022-11-21, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Ukraina kommer inte ge sig förens den sista sexuellt avvikande ryssen lämnat Ukraina. Det har dött 77 000 ryssar än så länge och 700 000 har lämnat landet så de måste rekrytera i fängelser. De har slut på folk och materiell.

Ryssland är långt ifrån någon militär stormakt. Polen hade kört över de på en månad.

Ukrainarna slåss inte för någon annan än de själva och sin framtid. Alternativet är att bli en del av en efterbliven diktatur. Så som många öst-europeiska länder fick erfara efter andra världskriget.
Jag vet inte exakt hur många döda ryska soldater det blivit med tiden men knappast 70 000. Har du någon uppskattning av Ukrainska förluster? Det senaste jag hörde var att förhållandet ökat med en faktor på 8-10 ukrainska soldater för varje ryss. Kherson och alla offensiver var ett misstag för Ukraina och det sa jag tidigt. I Kherson evakuerar man nu eftersom det är omöjligt att försörja staden, ryssarna öser på med artilleri från andra sidan floden och helt utan strid dör massor av ukrainska soldater bara för att hålla ett litet territorium i PR-syfte.

Självklart kommer den ekonomiska och militära stormakten Ukraina vinna, man har ju alla förutsättningar. Sarkasm men en gång i tiden hade Ukraina chansen att bli stora. Man ärvde en stor sovjetindustri och infrastruktur, man hade välutbildad arbetskraft och ett stort land med många naturresurser. Själv följde jag landet och hade stora förhoppningar, jag besökte det flera gånger, men efter 2014 insåg jag att drömmen för Ukraina var över. Vägen med hat, nationalism, fascism och nazism slutar alltid på samma ställe. Plundrande oligarker, korrupta politiker och råskin som skrämmer folk till tystnad och sedan slutar det alltid i krig för man får storhetsvansinne i sin ekokammare. Ryssland efter västs härjningar på 90-talet fick Putin som rensade upp och tog tag i Rysslands sovjetarv vad det gäller industri och som vi ser fungerar Rysslands ekonomi självständigt och kommer att växa tillsammans med asien och övriga i BRICS.

Vi får se vad Ryssland hittar på med Ukraina i framtiden men mest troligt söker man ett avtal som gör det neutralt och avmilitariserat och släpper det senare till väst. Vad som kommer att hända då vet vi alla då landet är satt i djup skuld för tro inte att väst kommer att kommer att göra det rikt och välmående utan väst kommer att plundra, utnyttja och köpa upp mark till sina storjordbruk (Blackrock, Bill Gates och alla andra). Vi får se vad Ukrainas nationalister säger om det och om det blir terrorism i Europa i aldrig skådad skala.

Det bästa för Ukraina vore att Ryssland via en ny regim i Kiev tog dom mot BRICS och andra länder där som också utvecklas på ett rättvist sätt (då spar folket i EU mycket pengar). Ukraina har mycket att erbjuda dessa länder i form av industri och jordbruksprodukter. USA och EU har aldrig velat handla med Ukraina i någon större skala utan man har vetat att Ukraina bara har två roller att spela för dom, krigsproxy och penningtvätt.

Vad du än försöker inbilla dig så är Ryssland en militär stormakt med en egen stor militärindustri. Att väst arrogant trodde annat visar väl sig tydligt både ekonomiskt och militärt. Det är bara för Polen att gå in i Ukraina och brösta upp sig om dom vill. Det är många som uppskattar att det finns tiotusentals frivilliga polacker där redan och nu börjar kistorna att smyga tillbaka till Polen.

Det är bara bra om länder kämpar för sin egen framtid och suveränitet och det skulle vårt land också göra men väljer den enkla vägen för makten och sätter sig i knät på EU, NATO och USA, vad dom än kastar till oss. De flesta öst-europeiska länder lärde sig en sak i alla fall, håll nationalister och nazister kort så ordnar det sig. Vi får se hur det går då Polen och baltstaterna nu verkar släppa dessa element lösa.
Citera
2022-11-21, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Bra fråga. Hur länge tänker det alkoholiserade och efterblivna ryska folket låta detta pågå? Bra fråga...
Så du tror inte andra länder som tex. Ukraina eller vårt har ett problem med alkohol och efterblivenhet? Jag tycker jag ser tydliga tecken på det i dessa trådar.

Svara på frågan du fetade istället, hur länge ska Ukraina hålla på innan man inser att man är besegrad och inte har resurser själva att bedriva krig? Du kan även svara på hur man avslutar ett krig.
Citera
2022-11-21, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Så du tror inte andra länder som tex. Ukraina eller vårt har ett problem med alkohol och efterblivenhet? Jag tycker jag ser tydliga tecken på det i dessa trådar.

Svara på frågan du fetade istället, hur länge ska Ukraina hålla på innan man inser att man är besegrad och inte har resurser själva att bedriva krig? Du kan även svara på hur man avslutar ett krig.

Ett anfallskrig avslutas genom att den anfallande homofederationen ryZZland i det här fallet, drar sig tillbaka till sitt land alternativt förintas som militärmakt. Det sistnämnda verkar vara det alternativet med lägst odds.

Du verkar insatt - hur kan det komma sig tror du, att homofederationen har så extrema problem med bögeriet i leden? Tom befälen säljer sina beväringar som sexslavar till andra befäl. Man handplockar tonåringar som skickas till fronten som stjärtmat, hur blev det så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in