2022-11-23, 13:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Idag är det fler som vill bo innanför tullarna än det finns bostäder där.
Då krävs ett sätt att avgöra VEM som bor där.
För BR avgörs det med betalvilja och betalförmåga. (För HR med kötid).

Detta gör att bubbelpratarna börjar gagga om bostadsbubbla. (Dock inte om kö-bubbla).
Dom kan inte acceptera att andra vill betala för att bo där. Men själva är dom väldigt sugna på att bo där. Konsekvenstänket är obefintligt.
Du kan verkligen tjata om någon som är helt självklart i det oändliga. Du har åtminstone 100 inlägg om detta sedan åratal tillbaka, FBs lilla papegoja.

Priserna i Stockholm är dubbelt så höga som Göteborg och ännu större skillnad mot i Malmö. Exakt så mycket mer är människor villiga att betala för att bo i Stockholm som är Sveriges finaste stad (jag är ex-Stockholmare).

När nu räntekostnaderna 3-dubblas så kommer priserna att rasa i Stockholm och sannolikt minskar skillnaden mot Göteborg och Malmö. För en lägenhet har ett inneboende värde, utöver läget, som är nybyggnadspriset ca 30k per kvm. Och utan en lägesfaktor skulle allting i Sverige kosta exakt så mycket.

I Linköping där jag bor kostar alla bra lägenheter i innerstan i princip nybyggnadspriset 30-40k. I Stockholm 100k. Dvs Linköping har nära Noll i lägesfaktor. När Stockholm blir ute att bo i så kommer priserna att bli samma, och raset blir enormt medans Linköping kommer att ligga stilla.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-11-23 kl. 13:15.
Citera
2022-11-23, 13:09
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Alla vet att den här nedgången är inte skälig men framtiden är fortfarande ovis och när marknaden tycker något är osäkert så går det alltid ner.
Vad menar du med inte skälig? Det är väl snarare så att 0-ränta, QE in absurdum som konstgjord andning och prisökningarna på bostäder inte varit skäliga senaste åren?
Citera
2022-11-23, 13:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Slemhog är hyresgäst och mångmiljonär, hyra på 1600 kr/mån efter årsskiftet.

Du är en fet boomer, nästan 60 bast, och bara haft tur med timingen som kunde köpa i mitten på 90-talet för kaffepengar. 15 miljoners kåk i Lund låter helt osannolikt.
Din kåk har rasat över 20-25% på 7 mån och är snart inte ens värd hälften, sen ska du betala reavinstskatt på vinsterna du skjutit upp. Blir inte mycket stålar kvar.

Faktum kvarstår, det är riktigt gött va hyresgäst nu när hyreshöjningen blir så låg och att man inte köpt bostadsrätt/villa senaste 6-7 åren som många i min generation gjort och åker på rejäla kostnadsökningar och -45% i värdeminskning samtidigt.
Mitt penthouse mitt i Linköping med utsikt över kyrkorna och så tyst att jag hör vattenfontänen på gården 6 våningar ner porla när jag sitter i min inglasade balkong höjde månadsavgiften med 3% dvs 150 kr. Det är riktigt gött va BR-gäst i en bra förening nu.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-11-23 kl. 13:15.
Citera
2022-11-23, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är i kommunen det. Men Stockholm omfattar många kommuner. Och i det Stockholm ryms det 2 miljoner för närvarande.

Hur gick du tillväga för att missa det när du kollade???
Borde vara omöjligt.
Men du är ju helt fel ute när det gäller Stockholm län också.
Där bor det 2 434 398 enligt samma rapport från SCB.
Citera
2022-11-23, 13:46
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Vad menar du med inte skälig? Det är väl snarare så att 0-ränta, QE in absurdum som konstgjord andning och prisökningarna på bostäder inte varit skäliga senaste åren?
Uppgången har varit skälig pga markanden visste vad räntorna låg på flera år framåt.
Citera
2022-11-23, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
I Linköping där jag bor kostar alla bra lägenheter i innerstan i princip nybyggnadspriset 30-40k. I Stockholm 100k. Dvs Linköping har nära Noll i lägesfaktor. När Stockholm blir ute att bo i så kommer priserna att bli samma, och raset blir enormt medans Linköping kommer att ligga stilla

Nja. När det gäller nya föreningar har man ju skulden på 15k/kvm att ta hänsyn till också. Men visst är många nybyggen där ute i landet rätt ”prisvärda” om man ser det på så sätt.

Det går dock alldeles utmärkt att bygga nytt för under 20k/kvm också vad det verkar? https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-alvesta-kommun-hogalundsvagen-85-19276756?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_ca mpaign=tipsa&utm_content=iphone

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-5rum-rosenberg-tidaholms-kommun-abborrsvangen-21-19279057?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_ca mpaign=tipsa&utm_content=iphone
Senast redigerad av Born1995 2022-11-23 kl. 13:57.
Citera
2022-11-23, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Nja. När det gäller nya föreningar har man ju skulden på 15k/kvm att ta hänsyn till också. Men visst är många nybyggen där ute i landet rätt ”prisvärda” om man ser det på så sätt.

Det går dock alldeles utmärkt att bygga nytt för under 20k/kvm också vad det verkar? https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-alvesta-kommun-hogalundsvagen-85-19276756?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_ca mpaign=tipsa&utm_content=iphone

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-5rum-rosenberg-tidaholms-kommun-abborrsvangen-21-19279057?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_ca mpaign=tipsa&utm_content=iphone

Man får inte glömma bort att båda dessa objekt är BRF så det har bakat in lån i föreningen.
I den första annonsen finns ingen ekonimsk plan så det går inte att reda ut hur stort det lånet är.

För den andra annonsen är andra våningen INTE inredd man köper alltså 85kvm färdig lägenhet.

Citat:
Bostaden är på totalt 129 kvm, 85 kvm är färdigt på entréplan samt 44 kvm på ovanvåningen som inte är färdigställd utan lämnas till köparen att själv inreda efter tycke och smak

Om jag tolkar ekonomiska planen rätt så är det "lägenhet" 14 eller 15 i som säljs. Så lägenheten är belånad med 809 025sek.
Totalt pris är 2 454 025 eller 28 870 / kvm färdigställt plus att man får 44kvm oinredd vind på köpet.
Senast redigerad av trickget 2022-11-23 kl. 14:44.
Citera
2022-11-23, 15:26
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Alla vet att den här nedgången är inte skälig men framtiden är fortfarande ovis och när marknaden tycker något är osäkert så går det alltid ner. Marknaden hatar osäkra tider.

När väl Rb har bestämt sig för att 3% eller 4% styrränta är max så get detta lugnande besked till markanden och vi ser en uppgång på nytt.
De osäkra tiderna lär fortsätta i ett kvartal till iaf. Mötet i februari kommer nog vara lugnande besked och mötet imorgon blir på nytt mörker i tunneln och slå på djungeltrumman. Allt för att sänka handeln från Black friday, julklappar och mellandagsrea. Och det är helt rätt, det är fortfarande en stark efterfrågan på varor som måste bort.
Haha dina analyser är ju på dagisnivå, rena rama önsketänkandet!
"Nedgången är inte skälig" nähe och vem har kommit fram till det?
När bostadspriserna har dubblats med tio års intervall eller snabbare,
då är det ingen av din sort som tycker att det är orimligt, när priserna på bostäder går upp hejdlöst mycket under en pandemi så är det enligt er inget konstigt med det.
Men nu när det har börjat gå ner så är det helt ologiskt och inte "skäligt".

"När Rb har bestämt sig för 3 eller 4% ränta"
🤣
Citera
2022-11-23, 15:32
Medlem
Citat:
Alla vet att den här nedgången är inte skälig men framtiden är fortfarande ovis och när marknaden tycker något är osäkert så går det alltid ner. Marknaden hatar osäkra tider.

När väl Rb har bestämt sig för att 3% eller 4% styrränta är max så get detta lugnande besked till markanden och vi ser en uppgång på nytt.
De osäkra tiderna lär fortsätta i ett kvartal till iaf. Mötet i februari kommer nog vara lugnande besked och mötet imorgon blir på nytt mörker i tunneln och slå på djungeltrumman. Allt för att sänka handeln från Black friday, julklappar och mellandagsrea. Och det är helt rätt, det är fortfarande en stark efterfrågan på varor som måste bort.
Haha är detta ett sarkastisk inlägg som hånar/imiterar någon skribent eller är det seriöst menat?
Citera
2022-11-23, 15:43
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Det hade jag gärna sett. Som sagt en enkel tvåa på ca +40m2.

Det finns fler människor som vill bo i en tvåa på Södermalm än det finns tvåor på Södermalm. Därför blir priserna högre än vad en vanlig medelinkomsttagare har råd med.
Citera
2022-11-23, 15:49
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Haha är detta ett sarkastisk inlägg som hånar/imiterar någon skribent eller är det seriöst menat?
Jag tror att det är på fullt allvar.

Foxxi har tagit en stadig överdos copium igen.
Citera
2022-11-23, 15:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Men du är ju helt fel ute när det gäller Stockholm län också.
Där bor det 2 434 398 enligt samma rapport från SCB.
Och vad blir det korrekt avrundat till en siffra?

Eller har du inte kommit till avrundning i skolan än. Det är ju allt annat än helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in