Citat:
Ursprungligen postat av
Dumdryg
Ryssland sträcker ut en hand och har erbjudit vapenvila nu inför vintern med en månad kvar till julafton. Det skulle innebära att Ukraina kan reparera elnätet innan kylan slår till och att civila får en lugn vinter i fred. Men Ukraina avböjer. Varför offrar Zelensky den egna befolkningen? Även USA uppmuntrar till fredsförhandlingar. Kommer vi att se ett stigande missnöje mot Zelensky från den egna befolkningen?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4o3KGe/zelenskyj-avfardar-vapenvila-med-ryssland
Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Varför erbjuder Ryssland vapenvila tror du? Vad är ditt bästa var på den?
Citat:
Ursprungligen postat av
Orcinus-orca
Frågan är vem som kommer klara vintern bäst, det kanske till och med kan avgöra kriget. Som vanlig lekman tror jag faktiskt Ukraina har ett övertag här och det är därför Ryssland erbjuder vapenvilan. Ryssarna har visats ha undermåligt materiell och problem med försörjningslinjer. Ukraina får mycket stöd från väst och nu lär fokus vara på att förse Ukraina med matriell för att klara vintern. Moralen i de ryska leden kommer försämras drastiskt när det blir minusgrader och det är brist på värme och mat. Något Ukraina kommer utnyttja och segrar kommer stärka moralen i de egna leden.
TS är duktig på att spela dum. Såklart fattar även han att det är ett spel för gallerierna. Ryssland vill ha vapenvila för att återhämta sig och att slippa kriga i vinterförhållanden.Ryssland har just skjutit sönder och samman hela elnätet med mera i Ukraina och nu bryr de sig om fred och Ukrainarna?
Nej, såklart gör de inte det, det visar de om och om igen genom handling och i media.
De är däremot skitskraja vad som väntar de kommande månaderna. Nu när vintern är här kommer marken att frysa och ukrainarna kunna genomföra offensiv. Vad som är värre för ryssarna är att Ukraina är överlägset vad gäller spaningsdrönare och mörkerseendekapacitet. Mörkerseende fungerar även dagtid eftersom det ju baseras på värme. På vintern kommer de dåligt isolerade kläderna att lysa upp ryssarna som julbelysning. Vi kommer att se ukrainska specialtrupper som med några få kommer att slå ut ryska infanteriförband som sitter isolerade i ganska stora samlingar i försvarsställningarna, huttrandes runt en lägereld. Prickskyttevideorna kommer att komma i stadig ström.
Ryssarna kommer även att behöva hålla igång sina (pansar)fordon. Även dessa kommer Ukrainarna då lätt kunna lokalisera och vi vet vilken artilleri-kapacitet de har. Ett skott räcker oftast.
Jag förväntar mig inte några större offensiv från Ukraina de första vintermånderna. Istället kommer man köra små, välplanerade infiltrationsoperationer varvad med pricksäkra artilleriträffar och det kommer att bli ett helvete för de dåligt utrustade ryssarna. Men jag kanske har fel och Ukraina kör igång en offensiv redan innan julen.
Ingen vila ska ryssarna ha om de inte drar hem och firar jul där.