2022-11-23, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motavisgossar
Du vet att hela Ukraina hålls uppe med bistånd. Detta är ett proxykrig väst mot Ryssland. Ryssland accepterar aldrig en västerländsk kontroll av Ukraina. De bombar sönder landet och som sista desperata (om det går så långt) kontaminerar de marken till Tjernobyl-nivån. Men det tillåter nog inte USA och kommer tvinga ut Zelenskij från makten och framtvinga efterträdaren på förhandlingsbordet. Zelenskij parti har bara 17% stöd i Ukraina efter det senaste valet.

Ukrainare vill varken vara ockuperade av ryssar eller mongoler, en sådan omröstning skulle knappast de lögnande ryssarna vinna. Endast när de själva räknar rösterna.

Ukrainarna är fria att välja vem de vill samarbeta med, rika europeer eller fattiga ryssar.

Trots allt så är ukraina en del av europa och samarbete med europa är därför naturligt.

Putin har väl själv haft planer på att gå med i både nato och EU.

Han är avundsjuk på att ukraina ligger närmare en sådan utveckling.

Putin är en antik fossil i sitt tänkade, inte framåt.
Citera
2022-11-23, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om historien har visat något så är det väl att Ryssland klarar vinterkrig rätt bra.

Gick väl SÅDÄR i Finland?
Citera
2022-11-23, 10:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Gick väl SÅDÄR i Finland?
Vilket jag också har kommenterat. Meeen, finnarna vann inte direkt i slutändan.
Citera
2022-11-23, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danne_00
Jag önskar att det var så, jag önskar att Ryssland faller ihop och regionerna bryter sig fria. Men jag är ledsen, det kommer inte hända. Detta är ju deras plan och det har dom ju hela tiden sagt. Deras plan (enligt Putin och Ryssland). Dom har även rustat upp och är väl förberedda mot Ukrania. Vi får prata mer om detta om någon månad. Ukrania är kört i botten, landet har kollapsat. I mina ögon har dom redan förlorat kriget, för läääänge sen.

Intressant perspektiv. Särskilt med tanke på att du bland seriösa, sakkunniga kretsar är ensam om ett sådant perspektiv. Väl förberedda emot Ukraina? Har du ens hängt med? I i ledningsfasen var förvirringen såpass total att det var komedi. De hade ju inte ens utrustning till sina nya rekryter. De fick ju köpa själva. Ukraina är väl fortfarande på offensiven eller har det lugnat ned sig efter att de befriade Cherson?
Citera
2022-11-23, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vilket jag också har kommenterat. Meeen, finnarna vann inte direkt i slutändan.

Nej men röda armén blev ju slaktade i sinnessjuka antal. Men visst, ryssarna fick lite ödemark i utbyte.

Detta är ju OT men har ryssen klarat något vinterkrig bra? Kanske mot Napoleon om man räknar att bränna ned sin egna huvudstad som att klara sig bra. Andra världskriget var ju en katastrof för dom. Även om slutresultatet blev till deras fördel så hade de ändå förlorat över 10 miljoner människor bara till tyskarna.
Citera
2022-11-23, 11:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Eller också beror det på att de har dåligt med resurser och behöva bygga upp sitt försvar igen. En vapenvila som Ryssland kan bryta precis när de vill utan konsekvenser som de gjort tidigare.

Håller med, tror du är något på spåren.
Citera
2022-11-23, 11:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Nej men röda armén blev ju slaktade i sinnessjuka antal. Men visst, ryssarna fick lite ödemark i utbyte.

Detta är ju OT men har ryssen klarat något vinterkrig bra? Kanske mot Napoleon om man räknar att bränna ned sin egna huvudstad som att klara sig bra. Andra världskriget var ju en katastrof för dom. Även om slutresultatet blev till deras fördel så hade de ändå förlorat över 10 miljoner människor bara till tyskarna.
Hitler & Napoleon förlorade just för att ryssarna bättre hanterade de låga temperaturerna. Detta gäller givetvis i viss mån även ukrainarna som ju varit en del av det ryska & sovjetiska imperiet.

Så min poäng är att snacket om att vintern skulle innebära mindre stridigheter & att den ena eller andra sidan skulle ha svårt att klara strider vintertid är rent nonsens.
Citera
2022-11-23, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ryssland sträcker ut en hand och har erbjudit vapenvila nu inför vintern med en månad kvar till julafton. Det skulle innebära att Ukraina kan reparera elnätet innan kylan slår till och att civila får en lugn vinter i fred. Men Ukraina avböjer. Varför offrar Zelensky den egna befolkningen? Även USA uppmuntrar till fredsförhandlingar. Kommer vi att se ett stigande missnöje mot Zelensky från den egna befolkningen?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4o3KGe/zelenskyj-avfardar-vapenvila-med-ryssland

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Varför erbjuder Ryssland vapenvila tror du? Vad är ditt bästa var på den?

Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Frågan är vem som kommer klara vintern bäst, det kanske till och med kan avgöra kriget. Som vanlig lekman tror jag faktiskt Ukraina har ett övertag här och det är därför Ryssland erbjuder vapenvilan. Ryssarna har visats ha undermåligt materiell och problem med försörjningslinjer. Ukraina får mycket stöd från väst och nu lär fokus vara på att förse Ukraina med matriell för att klara vintern. Moralen i de ryska leden kommer försämras drastiskt när det blir minusgrader och det är brist på värme och mat. Något Ukraina kommer utnyttja och segrar kommer stärka moralen i de egna leden.

TS är duktig på att spela dum. Såklart fattar även han att det är ett spel för gallerierna. Ryssland vill ha vapenvila för att återhämta sig och att slippa kriga i vinterförhållanden.Ryssland har just skjutit sönder och samman hela elnätet med mera i Ukraina och nu bryr de sig om fred och Ukrainarna?

Nej, såklart gör de inte det, det visar de om och om igen genom handling och i media.

De är däremot skitskraja vad som väntar de kommande månaderna. Nu när vintern är här kommer marken att frysa och ukrainarna kunna genomföra offensiv. Vad som är värre för ryssarna är att Ukraina är överlägset vad gäller spaningsdrönare och mörkerseendekapacitet. Mörkerseende fungerar även dagtid eftersom det ju baseras på värme. På vintern kommer de dåligt isolerade kläderna att lysa upp ryssarna som julbelysning. Vi kommer att se ukrainska specialtrupper som med några få kommer att slå ut ryska infanteriförband som sitter isolerade i ganska stora samlingar i försvarsställningarna, huttrandes runt en lägereld. Prickskyttevideorna kommer att komma i stadig ström.
Ryssarna kommer även att behöva hålla igång sina (pansar)fordon. Även dessa kommer Ukrainarna då lätt kunna lokalisera och vi vet vilken artilleri-kapacitet de har. Ett skott räcker oftast.

Jag förväntar mig inte några större offensiv från Ukraina de första vintermånderna. Istället kommer man köra små, välplanerade infiltrationsoperationer varvad med pricksäkra artilleriträffar och det kommer att bli ett helvete för de dåligt utrustade ryssarna. Men jag kanske har fel och Ukraina kör igång en offensiv redan innan julen.

Ingen vila ska ryssarna ha om de inte drar hem och firar jul där.
Citera
2022-11-23, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ryssland sträcker ut en hand och har erbjudit vapenvila nu inför vintern med en månad kvar till julafton. Det skulle innebära att Ukraina kan reparera elnätet innan kylan slår till och att civila får en lugn vinter i fred. Men Ukraina avböjer. Varför offrar Zelensky den egna befolkningen? Även USA uppmuntrar till fredsförhandlingar. Kommer vi att se ett stigande missnöje mot Zelensky från den egna befolkningen?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4o3KGe/zelenskyj-avfardar-vapenvila-med-ryssland

Snygg formulering i början av tråden där 👍
Citera
2022-11-23, 12:52
Medlem
danne_00s avatar
Citat:
Intressant perspektiv. Särskilt med tanke på att du bland seriösa, sakkunniga kretsar är ensam om ett sådant perspektiv. Väl förberedda emot Ukraina? Har du ens hängt med? I i ledningsfasen var förvirringen såpass total att det var komedi. De hade ju inte ens utrustning till sina nya rekryter. De fick ju köpa själva. Ukraina är väl fortfarande på offensiven eller har det lugnat ned sig efter att de befriade Cherson?

Man blir ju mörkrädd, du ska alltså tvinga mig att tänka som dig och tycka som dig? Jag väljer att inte tro det våra nyheter sänder. Jag tänker logiskt, enligt mig. Nej i mina ögon så är detta ryska strategin. Men det är mina åsikter och tankar. Nuförtiden är man dum i huvet ifall man inte tycker som alla andra. Men du får tycka det om du mår bättre av det.
Citera
2022-11-23, 12:59
Medlem
EiraThunbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Varför skulle Ukraina gå med på någon vapenvila? De enda som tjänar på en sådan är Ryssland. Det går bra för Ukraina nu och de har återtagit mer än hälften av det territorium Ryssland initialt ockuperade efter den 24:e februari. I denna takt är hela Ukraina befriat under sommaren nästa år. Finns således ingen som helst anledning att låta Ryssland få minsta chans att hämta andan och få fram förstärkningar.

För att fira julafton i lugn och ro?
Citera
2022-11-23, 13:00
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EiraThunberg
För att fira julafton i lugn och ro?
Jag tror nog de kan fira jul och vara glada över framgångarna på slagfältet utan att ge Ryssland möjlighet till återhämtning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in