2022-11-22, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Ja depression är ju en allvarlig omständighet som visserligen kan gå hand i hand med det jag tänkte på men jag reflekterade på korrelationen mellan lång arbetslöshet och attraktionen från arbetsgivarens riktning. Visserligen tänker jag att en arbetsgivare borde ha mer förståelse för ett antal månader om man ändå har A-kassa jämfört med någon som inte alls har A-kassa och således borde varit mer desperat under samma tidsintervall men det kanske bara är önsketänkande från mig?

Aha du tänkte så. Det stämmer att lång arbetslöshet och låg attraktion från AG korrelerar. A-kassa eller ej tror jag dock kvittar. Det viktiga måste vara att inte verka passiviserad.

Jag har varit arbetslös ett par gånger och styrkeförhållandena på arbetsintervjun är då verkligen INTE lika mellan sökande och AG ens om arbetslösheten varit kort.

Jag söker faktiskt jobb nu när jag har ett OK jobb och intervjuerna blir verkligen bra när styrkeförhållandena är jämna. "Jag erbjuder detta och vill ha detta, vad erbjuder ni?"
Citera
2022-11-22, 20:15
Medlem
Arbetsförmedlingen kan göra stickprovskontroll på inlämnade aktivitetsrapporter. Däremot utsträckningen på kontrollerna är oklart. Det är då upp till den arbetssökande att spara underlag för att kunna styrka ett sökt arbete.

De flesta aktivitetsrapporter granskas av en robot. Efter ett visst antal granskningar av robot så flaggas rapporten för manuell kontroll av en handläggare som jobbar med det. Så det är inte arbetsförmedlare som kontrollerar.

Jag har hört att det däremot blir vanligare att arbetsgivare hör av sig till Arbetsförmedlingen för att informera om oseriösa ansökningar eller oseriösa kandidater som dyker upp på intervjuer. När dom hör av sig så behöver Arbetsförmedlingen underrätta a-kassan eller deras egna ersättningsenhet med en negativ signal, i värsta fall då en avstängning av ersättning.

På kort sikt är det ganska enkelt att lura systemet. Tveksamt om det är moraliskt rätt att lyfta bidrag/arbetslöshetsförsäkring utan motprestation dock, men hör nog inte hemma i den här diskussionen.

I övrigt så kanske det kan vara skönt att köra lite arbetslöshet en kortare period. Men ju längre tiden går desto svårare kommer det bli att hitta anställning. Arbetsgivarna matchar in kandidater som inte varit i vattnet för länge, och långtidsarbetslösa sjunker bara djupare ner.
Senast redigerad av sq21041 2022-11-22 kl. 20:17.
Citera
2022-11-23, 10:05
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Aha du tänkte så. Det stämmer att lång arbetslöshet och låg attraktion från AG korrelerar. A-kassa eller ej tror jag dock kvittar. Det viktiga måste vara att inte verka passiviserad.

Jag har varit arbetslös ett par gånger och styrkeförhållandena på arbetsintervjun är då verkligen INTE lika mellan sökande och AG ens om arbetslösheten varit kort.

Jag söker faktiskt jobb nu när jag har ett OK jobb och intervjuerna blir verkligen bra när styrkeförhållandena är jämna. "Jag erbjuder detta och vill ha detta, vad erbjuder ni?"
Men du söker alltså jobb nu trotts att du redan har ett el hänvisade du till hur det var förut när du ville byta upp dig o dyl?
Citat:
Ursprungligen postat av sq21041
Arbetsförmedlingen kan göra stickprovskontroll på inlämnade aktivitetsrapporter. Däremot utsträckningen på kontrollerna är oklart. Det är då upp till den arbetssökande att spara underlag för att kunna styrka ett sökt arbete.

De flesta aktivitetsrapporter granskas av en robot. Efter ett visst antal granskningar av robot så flaggas rapporten för manuell kontroll av en handläggare som jobbar med det. Så det är inte arbetsförmedlare som kontrollerar.

Jag har hört att det däremot blir vanligare att arbetsgivare hör av sig till Arbetsförmedlingen för att informera om oseriösa ansökningar eller oseriösa kandidater som dyker upp på intervjuer. När dom hör av sig så behöver Arbetsförmedlingen underrätta a-kassan eller deras egna ersättningsenhet med en negativ signal, i värsta fall då en avstängning av ersättning.

På kort sikt är det ganska enkelt att lura systemet. Tveksamt om det är moraliskt rätt att lyfta bidrag/arbetslöshetsförsäkring utan motprestation dock, men hör nog inte hemma i den här diskussionen.

I övrigt så kanske det kan vara skönt att köra lite arbetslöshet en kortare period. Men ju längre tiden går desto svårare kommer det bli att hitta anställning. Arbetsgivarna matchar in kandidater som inte varit i vattnet för länge, och långtidsarbetslösa sjunker bara djupare ner.
Ja men precis det var ju det jag var inne på i inläget ovan. Hur definierar du "en kortare period” (kanske är olika kinkigt med tanke på sektor men ändå)?
Citera
2022-11-23, 10:08
Medlem
mr-mystics avatar
Blev uppringd av en sån där AF handläggare (el vad nu titeln är) härom dan. Skall inte hävda att han var direkt otrevlig men man märkte att han gick in för att vara hardcore och upplevdes närmare som en kontrollant än någon som ville hjälpa till att coacha o dyl.
Senast redigerad av mr-mystic 2022-11-23 kl. 10:30.
Citera
2022-11-23, 17:29
Medlem
Citat:
Men du söker alltså jobb nu trotts att du redan har ett el hänvisade du till hur det var förut när du ville byta upp dig o dyl?
Ja men precis det var ju det jag var inne på i inläget ovan. Hur definierar du "en kortare period” (kanske är olika kinkigt med tanke på sektor men ändå)?

Det beror väl på bransch och utvecklingen inom den branschen.

För några år sen var snittet på arbetslöshet 33 veckor, och det känns ändå som en ganska rimlig tid. Under 33 veckor skulle jag själv säga är en kortare period.

Däremot om man ska följa det som är per definition risk för långtidsarbetslöshet (SCB):
1. För ungdomar under 25 år, 90 dagar till 6 månder då man hamnar bland risk för lågntidsarbetslöshet.
2. För vuxna över 25 så är 6 månader - 12 månader risk för långtidsarbetslöshet.

Men man får givetvis ta det med en nypa salt när det är arbetsgivaren som bedömer om man är anställningsbar oavsett tid i arbetslöshet.

Edit: angående ovan, det verkar som SCB justerar AKU efter internationell standard för jämförelse, och utifrån det är 27 veckor och uppåt är långtidsarbetslöshet för statistikens skull.
Senast redigerad av sq21041 2022-11-23 kl. 17:35.
Citera
2022-11-24, 11:49
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Blev uppringd av en sån där AF handläggare (el vad nu titeln är) härom dan. Skall inte hävda att han var direkt otrevlig men man märkte att han gick in för att vara hardcore och upplevdes närmare som en kontrollant än någon som ville hjälpa till att coacha o dyl.

Men vad ville han då, kolla att du sökt dom jobb du skickat in eller ?
Citera
2022-11-24, 13:12
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:

Du hade kunnat meddela att du saknar apparatur för mottagande av telefoniska samtal när du skrev in dig hos Arbetsförmedlingen. Då hade du sluppit sådana samtal.
Citera
2022-11-24, 14:22
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Men vad ville han då, kolla att du sökt dom jobb du skickat in eller ?

Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Du hade kunnat meddela att du saknar apparatur för mottagande av telefoniska samtal när du skrev in dig hos Arbetsförmedlingen. Då hade du sluppit sådana samtal.

Nä men d var rätt lungt ändå pga att d handlade om att jag skrivit in mig för tidigt för att jag inte ville stressa aktuell första arbetslösa dag men så får man tydligen inte göra så individen skrev ut mig.
Citera
2022-11-24, 14:28
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sq21041
Det beror väl på bransch och utvecklingen inom den branschen.

För några år sen var snittet på arbetslöshet 33 veckor, och det känns ändå som en ganska rimlig tid. Under 33 veckor skulle jag själv säga är en kortare period.

Däremot om man ska följa det som är per definition risk för långtidsarbetslöshet (SCB):
1. För ungdomar under 25 år, 90 dagar till 6 månder då man hamnar bland risk för lågntidsarbetslöshet.
2. För vuxna över 25 så är 6 månader - 12 månader risk för långtidsarbetslöshet.

Men man får givetvis ta det med en nypa salt när det är arbetsgivaren som bedömer om man är anställningsbar oavsett tid i arbetslöshet.

Edit: angående ovan, det verkar som SCB justerar AKU efter internationell standard för jämförelse, och utifrån det är 27 veckor och uppåt är långtidsarbetslöshet för statistikens skull.

Aha typ 8 månader isf. Känns ju ganska länge ändå. Har redan blivit kallad på intervju men är mest besvärad av aktuell referenstagning (har lite och diggar även ej att be om tjänster o dyl).
Amgående ”kortaretid” tänker jag annars att en kritisk gräns är när A-kassan tar slut men redan tidigare kanske arbetsgivare rynkar på näsan beroende på söktryck?
Citera
2022-11-26, 12:11
Medlem
mr-mystics avatar
Tycker ändå att det är ett spel för galleriet o även en hel del nonsens att låsas om att man ska tacka ja till första jävla existerande jobb o dyl. Nog fan blir det väl pissigt för en om man hoppar av A-kassan för att ta ett halv-ok jobb i en annan stad och tvingas resa långt med kapad fritid som följd (för inte fan får man kostnad el bostad fixad för det)? Då blir det väl dessutom rätt knepigt för en att dra sig ur för att få tid och kraft att söka ett bra jobb nära sitt hem typ inom ramen för A-kassa?
Citera
2022-12-03, 17:34
Medlem
Citat:
Tycker ändå att det är ett spel för galleriet o även en hel del nonsens att låsas om att man ska tacka ja till första jävla existerande jobb o dyl. Nog fan blir det väl pissigt för en om man hoppar av A-kassan för att ta ett halv-ok jobb i en annan stad och tvingas resa långt med kapad fritid som följd (för inte fan får man kostnad el bostad fixad för det)? Då blir det väl dessutom rätt knepigt för en att dra sig ur för att få tid och kraft att söka ett bra jobb nära sitt hem typ inom ramen för A-kassa?

Ja, det är ju tråkigt att man ska behöva tacka ja till ett arbete som inte betalar tillräckligt.
Men där finns det föreskrifter om lämpligt arbete som styr vad som är lämpligt att tacka ja till.

Vad gäller arbetsinkomsten så ska den vara minst 90% av dagpenningen från a-kassan.

Sen ska det finnas möjlighet att inom skälig tid kunna ordna med bostad vid flytt till en ny ort. Vad som är skäligt, det vet jag inte riktigt. Men faktumet som styr är att man har en egenmakt att undanröja sina egna hinder till att lösa sin situation.

Länkar till föreskrifterna som kan vara bra att känna till https://www.iaf.se/lag-ratt/foreskrifter/iaffs-20153/
Citera
2022-12-03, 21:21
Medlem
godboys avatar
Detta var rätt länge sen men då jobbade jag som tillförordnad chef och blev uppringd av AF, eller så sa de att de var från AF, och ville veta vilka som sökt ett jobb vi haft på annons. Jag sa att jag inte på något sätt kommer lämna ut den typen av information på telefon och att de får inkomma med en skriftlig anmodan med hänvisning till gällande lagstiftning om de önskar sådan information. Kom aldrig någon förfrågan.

Detta var ett tag sen, men det måste ju ändå varit så att de som var arbetssökande på något sätt var tvingade att aningen aktivitetsrapporterna eller kanske söka jobb de blivit anvisade.

Tror kanske inte man gör på detta sätt idag, utan att man snarare tvingar den arbetssökande påvisa att de sökt via mailbekräftelser eller utdrag ur digitala rekryteringssystem så som Varbi m fl (eller vad nu namnet kan vara.

Jag säger inte att man inte ska kolla, men jag personligen anser att kontrollen bör ske på helt andra sätt, genom att t ex inställa sig personligen till någon avläsningsautomat som registrerar t ex irisavläsning eller fingeravtryck, detta bara för att påvisa att man faktiskt befinner sig i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in