Citat:
Men menar du att feminismen inte tycker att det finns ett egenvärde i att damidrott existerar? Eller att det inte finns ett egenvärde i att just mäns våld mot kvinnor uppmärksammas? Eller att sexualbrott inte primärt är ett problem för kvinnor, med primärt män som förövare?
Poängen jag vill lyfta fram är att det är kön (alltså det riktiga könet) snarare än genus som är drivkraften bakom dessa problem som feminismen identifierat och vill lösa/mildra.
Om jag som man skulle börja definiera mig som kvinna imorgon skulle inget av detta förändras. Jag skulle inte bli fysiskt svagare och jag skulle inte plötsligt löpa större risk att utsättas för ett sexualbrott. Jag skulle inte löpa större risk för biverkningar av vissa mediciner pga att för få kvinnor har varit med i testgruppen etc.
En kvinna kommer inte att kunna slingra sig undan en överfallsvåldtäkt genom att informera våldtäktsmannen om att hon ”identifierar sig som man”. Av en väldigt enkel anledning: våldtäktsmannen skiter fullständigt i hur hon definierar sig. Det är hennes kropp han vill åt. Det är väldigt osannolikt att han planerat att ”gå ut och angripa en person som idefinierar sig som kvinna”. Det är inte identifieringen han vill åt.
Men det är väl möjligt att jag missförstår feminismen. Tror man att det är genus snarare än kön som gör att man inte vill att kvinnor män tävlar tillsammans, eller att det är sexuell attraktion till genus och inte till kön som får män att begå övergrepp så kanske könet blir irrelevant?
Poängen jag vill lyfta fram är att det är kön (alltså det riktiga könet) snarare än genus som är drivkraften bakom dessa problem som feminismen identifierat och vill lösa/mildra.
Om jag som man skulle börja definiera mig som kvinna imorgon skulle inget av detta förändras. Jag skulle inte bli fysiskt svagare och jag skulle inte plötsligt löpa större risk att utsättas för ett sexualbrott. Jag skulle inte löpa större risk för biverkningar av vissa mediciner pga att för få kvinnor har varit med i testgruppen etc.
En kvinna kommer inte att kunna slingra sig undan en överfallsvåldtäkt genom att informera våldtäktsmannen om att hon ”identifierar sig som man”. Av en väldigt enkel anledning: våldtäktsmannen skiter fullständigt i hur hon definierar sig. Det är hennes kropp han vill åt. Det är väldigt osannolikt att han planerat att ”gå ut och angripa en person som idefinierar sig som kvinna”. Det är inte identifieringen han vill åt.
Men det är väl möjligt att jag missförstår feminismen. Tror man att det är genus snarare än kön som gör att man inte vill att kvinnor män tävlar tillsammans, eller att det är sexuell attraktion till genus och inte till kön som får män att begå övergrepp så kanske könet blir irrelevant?
egenvärde?
RedX tycker DU at det finns ett egenvärde i att manssport existerar?
Om du som man skulle börja identifiera dig som kvinna så skulle du högst troligt även börja klä dig och se ut som en kvinna, och chanserna för att du skulle utsättas för sexuellt våld eller sexuella trakasserier ökar lavinartat. Har tom för mig jag läst nånstans att transkvinnor är MER utsatta för sexuellt våld än vanliga kvinnor, men orkar inte kolla det nu.
Hur stämmer detta med din syn att det enkom handlar om vad du föds med mellan benen om du ska ägna dig åt att trakassera andra sexuellt och ignorera andra människors sexuella integritet eller inte?
Och kan du förklara för mig....OM nu sexuellt våld enkom hade handlat om biologi.....varför är så många män inte våldtäktsmän, ägnar sig inte åt att kontrollera sin fru med hjälp av våld, tycker sig inte ha rätt att tafsa på kivnnor på krogen etc etc?
är dessa inte "riktiga" män då? utan kanske trans hela högen?
Tänk om, tänk rätt.
Feminister anser att kvinnor och män ska ha samma möjligheter och rättigheter att ex. bedriva sport.
Kvinnor och män är dock generellt fysiskt olika grupper, PRECIS! som vuxna, barn och ungdomar, olika viktklasser, olika handikapp, eller andra generella grupperingar är fysiskt olika och därför bör delas upp och tävla i egna klasser i de sporter där fysik är avgörande. Liksom inte mer konstigt än så.
men vissa vill nu blurra bort korten så mycket som möjligt och göra detta till ett enormt problem för att det passar deras agenda.
Våldtäkt handlar om maktutövning främst, och inte om sexuell attraktion, det är också ett VILJEbaserad beteende alltså ingen jävla biologisk reflex, som en man inte kan styra över.
Jag ex. går inte och våldtar någon enkom för att jag känner sexuell attraktion till vederbörande, tror inte du gör det heller, alltså är det något ytterligare drivkraft än enkom biologi eller sexuell attraktion bakom detta beteende, eller hur?
Och feminister problematiserar nu knappast kvinnor, vare sig deras kön, könsidentifikation eller deras genus, när det kommer till våldtäkter.
Utan det man problematiserar är manligt traditionellt genus. dvs negativa maskulinitetsnormer.