2022-11-18, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Men menar du att feminismen inte tycker att det finns ett egenvärde i att damidrott existerar? Eller att det inte finns ett egenvärde i att just mäns våld mot kvinnor uppmärksammas? Eller att sexualbrott inte primärt är ett problem för kvinnor, med primärt män som förövare?

Poängen jag vill lyfta fram är att det är kön (alltså det riktiga könet) snarare än genus som är drivkraften bakom dessa problem som feminismen identifierat och vill lösa/mildra.

Om jag som man skulle börja definiera mig som kvinna imorgon skulle inget av detta förändras. Jag skulle inte bli fysiskt svagare och jag skulle inte plötsligt löpa större risk att utsättas för ett sexualbrott. Jag skulle inte löpa större risk för biverkningar av vissa mediciner pga att för få kvinnor har varit med i testgruppen etc.

En kvinna kommer inte att kunna slingra sig undan en överfallsvåldtäkt genom att informera våldtäktsmannen om att hon ”identifierar sig som man”. Av en väldigt enkel anledning: våldtäktsmannen skiter fullständigt i hur hon definierar sig. Det är hennes kropp han vill åt. Det är väldigt osannolikt att han planerat att ”gå ut och angripa en person som idefinierar sig som kvinna”. Det är inte identifieringen han vill åt.

Men det är väl möjligt att jag missförstår feminismen. Tror man att det är genus snarare än kön som gör att man inte vill att kvinnor män tävlar tillsammans, eller att det är sexuell attraktion till genus och inte till kön som får män att begå övergrepp så kanske könet blir irrelevant?

egenvärde?

RedX tycker DU at det finns ett egenvärde i att manssport existerar?

Om du som man skulle börja identifiera dig som kvinna så skulle du högst troligt även börja klä dig och se ut som en kvinna, och chanserna för att du skulle utsättas för sexuellt våld eller sexuella trakasserier ökar lavinartat. Har tom för mig jag läst nånstans att transkvinnor är MER utsatta för sexuellt våld än vanliga kvinnor, men orkar inte kolla det nu.

Hur stämmer detta med din syn att det enkom handlar om vad du föds med mellan benen om du ska ägna dig åt att trakassera andra sexuellt och ignorera andra människors sexuella integritet eller inte?

Och kan du förklara för mig....OM nu sexuellt våld enkom hade handlat om biologi.....varför är så många män inte våldtäktsmän, ägnar sig inte åt att kontrollera sin fru med hjälp av våld, tycker sig inte ha rätt att tafsa på kivnnor på krogen etc etc?

är dessa inte "riktiga" män då? utan kanske trans hela högen?

Tänk om, tänk rätt.

Feminister anser att kvinnor och män ska ha samma möjligheter och rättigheter att ex. bedriva sport.
Kvinnor och män är dock generellt fysiskt olika grupper, PRECIS! som vuxna, barn och ungdomar, olika viktklasser, olika handikapp, eller andra generella grupperingar är fysiskt olika och därför bör delas upp och tävla i egna klasser i de sporter där fysik är avgörande. Liksom inte mer konstigt än så.
men vissa vill nu blurra bort korten så mycket som möjligt och göra detta till ett enormt problem för att det passar deras agenda.

Våldtäkt handlar om maktutövning främst, och inte om sexuell attraktion, det är också ett VILJEbaserad beteende alltså ingen jävla biologisk reflex, som en man inte kan styra över.
Jag ex. går inte och våldtar någon enkom för att jag känner sexuell attraktion till vederbörande, tror inte du gör det heller, alltså är det något ytterligare drivkraft än enkom biologi eller sexuell attraktion bakom detta beteende, eller hur?

Och feminister problematiserar nu knappast kvinnor, vare sig deras kön, könsidentifikation eller deras genus, när det kommer till våldtäkter.
Utan det man problematiserar är manligt traditionellt genus. dvs negativa maskulinitetsnormer.
Citera
2022-11-18, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, men HBTQ-rörelsen lyckades ju i princip ta över Fi... där blev enbart identitetsvänster kvar. Redan från början var väl hon med frisyr som Mike Nomad i Seriemagasinet väldigt tongivande?

Så lära sig och lära sig... sammanblandningen är ett reellt faktum.

Det är rimligen feminismens problem? Vi som sitter på läktaren med popcorn kan ju inte beskyllas för den soppan?
FI är FI ett litet politiskt parti i Sverige, och knappast alla feminister eller feminism i världen.
Inte heller torr jag att någon medlem av FI anser sig blivit "övertagna" av HBTQ.
Citera
2022-11-18, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
FI är FI ett litet politiskt parti i Sverige, och knappast alla feminister eller feminism i världen.
Inte heller torr jag att någon medlem av FI anser sig blivit "övertagna" av HBTQ.

Idag är de små, men har suttit i kommunfullmäktige i flera universitetsstäder. De hamnade väl strax under riksdagsspärren när de var som störst under Gudrun?

Den mest kända Fi-politikern idag är väl hon som är rom? Och hon som fick kicken och sparkades i tunnelbanan, en BLM-kvinna?

Citat:
I valet 2022 är Feministiskt initiativ ditt progressiva vänsteralternativ: med omsorg om alla liv och allt levande. Vi utmanar makten med en systemförändrande politik för jämställdhet, jämlikhet, klimaträttvisa, öppna gränser, levande demokrati och ekonomisk nerväxt. Vi kämpar för en värld där alla människors, djurs och naturens rättigheter respekteras. När andra partier glider högerut och förespråkar nationalism, militarism och ohållbar tillväxtpolitik, står vi fast vid en feministisk, antirasistisk och dekolonial politik för fred, rättvisa och omsorg.

Ekonomisk nerväxt??

Jo, det låter ju väldigt seriöst alltsammans... ordet "kvinna" nämns för övrigt inte!
Citera
2022-11-18, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Idag är de små, men har suttit i kommunfullmäktige i flera universitetsstäder. De hamnade väl strax under riksdagsspärren när de var som störst under Gudrun?

Den mest kända Fi-politikern idag är väl hon som är rom? Och hon som fick kicken och sparkades i tunnelbanan, en BLM-kvinna?

Ekonomisk nerväxt??

Jo, det låter ju väldigt seriöst alltsammans... ordet "kvinna" nämns för övrigt inte!

Fi har inget med TS att göra.
Citera
2022-11-18, 18:19
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Fast viljan att vilja upprätta jämställdhet mellan könen är ju INTE nån slags fokus på just kön, eller hur?
utan det är ju fokus på just jämställdhet.

Det är fasen inte feminism som aktivt sökt segrare kön, utan antifeminism av olika slag.
inom sport tom till den grad att man förbjudit ett av könen all deltagelse i vissa sporter.
en vilja som för övrigt fortsatt syns i de sporter där det inte ens finns något behov av att dela upp könen, ex skytte.

Att man inte kan mixa könen inom vissa sporter som bygger på storlek och muskelstyrka handlar om exakt samma sak som att man inte kan låta en flugviktare tävla mot en tungviktare.

Ingen tjatar hål i huvudet om att flukviktare inte skulle vara bra sport, eller inte intressant titta på, eller enkom bestå av en viss sort sexualitet eller allt det strunt som vissa kvinnohatare ständigt tjatar om avseende kvinnliga sportgrenar.

Mäns våld mot kvinnor bör uppmärksammas för att DET FINNS! men tidigare betraktats som något som man skulle stoppa under mattan, och inte betrakta som nån slags "särskild form av våld".
Du är inte riktigt korrekt monterad på fabriken.

Du är inte ett dugg intresserat av jämställdhet.

Du är bara intresserad av kvinnors framsteg, oavsett om det är på bekostnad av män.

Detta har jag sett från dig och andra feminister. Skit samma om det blir sämre för män, feminism är bara att göra det bättre för kvinnor. Om män vill ha de bättre inom de områden där feminismen har ett blint öga får de sköta det självt.

Feminismen är i grunden inget för män. Den har lurat män att tro att det är en rörelse för jämställdhet på riktigt. Att man strävar efter likhet inom alla områden. Men så är det inte. Det sker inte.

Feminismen bryr sig bara om sig själv. Att ordna det bästa för kvinnor, och specifik välutbildade kvinnor.
Citera
2022-11-19, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Du är inte riktigt korrekt monterad på fabriken.

Du är inte ett dugg intresserat av jämställdhet.

Du är bara intresserad av kvinnors framsteg, oavsett om det är på bekostnad av män.

Detta har jag sett från dig och andra feminister. Skit samma om det blir sämre för män, feminism är bara att göra det bättre för kvinnor. Om män vill ha de bättre inom de områden där feminismen har ett blint öga får de sköta det självt.

Feminismen är i grunden inget för män. Den har lurat män att tro att det är en rörelse för jämställdhet på riktigt. Att man strävar efter likhet inom alla områden. Men så är det inte. Det sker inte.

Feminismen bryr sig bara om sig själv. Att ordna det bästa för kvinnor, och specifik välutbildade kvinnor.

Ok då drar vi klassikern 1.

Om två parter står med helt olika summor part X med 4 kr och part Y med 6 kr pga tidigare orättvisa.
är det då jämställdhet/ rättvisa att ge båda parterna 5 kr vardera?
eller är det jämställdhet7 rättvisa att ge part X 6 kr och part Y 4 kr? Så att båda står igen med 10 kr vardera?

Och klassikern 2.

Saker som rättvisa, demokrati, lika rättigheter, yttrandefrihet etc etc är inga nollsummespel.
Ingens rättvisa i samhälles försvinner för att någon annan får del av samma sak.
Get it?

När kvinnor idag alltså får samma möjligheter att ex. säga nej till sex, få frihet att arbeta för lön, rösta, utbilda sig, delta i samhället etc... och därmed kunna bestämma över sina egna liv, har fått den moraliska, sociala och juridiska rätten att kräva att också den andre parten tar sitt ansvar för sina barn etc etc så betyder det alltså INTE att motsvarande rättigheter försvinner för män. Män kan fortsätta
säga nej till sex de inte vill ha, de kan fortsätta lönearbeta och bestämma över sina EGNA liv och de kan fortsatt kräva av kvinnor att de ska ta SIN del av barn.

Det som försvinner för män är PRIVILEGIER, alltså att ensamma få rättigheter som kvinnor inte får, som i sin tur gett män möjligheter som kvinnor inte får.

Och visst detta kan du ju sitta och grina över, men ursäkta det är alltså inte tårar som någon vettig människa behöver bry sig om.
Citera
2022-11-19, 09:10
Medlem
RedXs avatar
Citat:
egenvärde?

RedX tycker DU at det finns ett egenvärde i att manssport existerar?

Om du som man skulle börja identifiera dig som kvinna så skulle du högst troligt även börja klä dig och se ut som en kvinna, och chanserna för att du skulle utsättas för sexuellt våld eller sexuella trakasserier ökar lavinartat. Har tom för mig jag läst nånstans att transkvinnor är MER utsatta för sexuellt våld än vanliga kvinnor, men orkar inte kolla det nu.

Hur stämmer detta med din syn att det enkom handlar om vad du föds med mellan benen om du ska ägna dig åt att trakassera andra sexuellt och ignorera andra människors sexuella integritet eller inte?

Och kan du förklara för mig....OM nu sexuellt våld enkom hade handlat om biologi.....varför är så många män inte våldtäktsmän, ägnar sig inte åt att kontrollera sin fru med hjälp av våld, tycker sig inte ha rätt att tafsa på kivnnor på krogen etc etc?

är dessa inte "riktiga" män då? utan kanske trans hela högen?

Tänk om, tänk rätt.

Feminister anser att kvinnor och män ska ha samma möjligheter och rättigheter att ex. bedriva sport.
Kvinnor och män är dock generellt fysiskt olika grupper, PRECIS! som vuxna, barn och ungdomar, olika viktklasser, olika handikapp, eller andra generella grupperingar är fysiskt olika och därför bör delas upp och tävla i egna klasser i de sporter där fysik är avgörande. Liksom inte mer konstigt än så.
men vissa vill nu blurra bort korten så mycket som möjligt och göra detta till ett enormt problem för att det passar deras agenda.

Våldtäkt handlar om maktutövning främst, och inte om sexuell attraktion, det är också ett VILJEbaserad beteende alltså ingen jävla biologisk reflex, som en man inte kan styra över.
Jag ex. går inte och våldtar någon enkom för att jag känner sexuell attraktion till vederbörande, tror inte du gör det heller, alltså är det något ytterligare drivkraft än enkom biologi eller sexuell attraktion bakom detta beteende, eller hur?

Och feminister problematiserar nu knappast kvinnor, vare sig deras kön, könsidentifikation eller deras genus, när det kommer till våldtäkter.
Utan det man problematiserar är manligt traditionellt genus. dvs negativa maskulinitetsnormer.

Jag får inte riktigt fram mina poänger känner jag. Jag gör ett nytt försök. Jag testar ett resonemang på dig:

Håller du med om nedanstående?

1) Människan är en anisogamisk (dvs tvåkönad) djurart. Dvs, biologiskt har vi två kön. Hane/man och hona/kvinna.

2) Än så länge inga sociala konstruktioner utan enbart ett krasst konstaterande av den biologiska verklighet som mänsklig kultur utvecklats inom.

3) Över tid har mänsklig kultur utvecklat olika förväntningar och roller på män jämfört med kvinnor. Dessa olika förväntningar kan vi benämna könsroller och/eller stereotyper.

4) Feminismen har historiskt kritiserat och sökt motverka könsroller och stereotyper då man menar att dessa är skadliga och/eller felaktiga.

Är vi överens så långt, eller är det något som inte stämmer med denna beskrivning?

Om vi är överens kan vi komma till kärnan i det som är svårt för mig att förstå.

5) När man övergår från att definiera kön som det verkliga, biologiska könet till ”socialt kön” så är det mer eller mindre exakt samma sak som att ersätta punkt 1 med punkt 3. Om det finns någon meningsfull skillnad mellan ”mitt sociala kön” och ”den könsroll/stereotyp som bäst stämmer in på mig” är oklart. Åtminstone när det gäller transpersoner (ex; lycka till att finna en tomboy bland transkvinnor).

6) Om vi förväxlar könsroll med kön, låser vi då inte bara in könsrollerna?

7) Om vi börjar fundera över huruvida pojken som gillar att leka med dockor och ha på sig klänning i själva verket ”kan vara en flicka”, gör vi då inte könsrollerna snävare snarare än vidgar dem?

8) Om vi börjar fundera över huruvida flickan som gillar att klättra i träd och vill ha en kortklippt frisyr i själva verket ”kan vara en pojke”, gör vi då inte könsrollerna snävare snarare än vidgar dem?

9) Min tanke är därför att det ur feministiskt perspektiv (punkterna 3/4) vore betydligt mer rationellt att betrakta en transkvinna som man. Om han gillar att ha på sig kvinnokläder och smink, so what? Kan det inte finnas utrymme för det i den manliga könsrollen? För mig tycks det resonemanget lira bättre med det klassiska feministiska perspektivet.

10) Det är enbart genom att fortsätta att betrakta transkvinnan som man som könsnormer utmanas. Ser man transkvinnan som kvinna förstärker man snarare könsnormerna.

11) Samma sak gäller för övrigt de övriga nymodigheterna som ”icke-binär”, ”genderfluid” etc. Samtliga dessa baserar sig på en lek med könsroller, som hade kunnat vara positiv ur könsnormskritiskt perspektiv - förutsatt att dessa personer inte samtidigt definierar ut sig från sitt riktiga kön.

12) När den könsrollsavvikande personen förkastar sitt biologiska kön blir signalen att könen ”man” och ”kvinna” är reserverade för de personer som matchar könets könsroller/stereotyper. Är inte detta motsatsen till feminismens målbild?

13) Oavsett hur abstrakt man kategoriserar folk, och oavsett vilka ord man hittar på för att beskriva olika fenomen så kvarstår den biologiska verkligheten i Punkt 1. Den kan vi inte göra något åt. Punkt 3 kan vi förändra, men då krävs det att vi fortsätter att betrakta personer som avviker från normerna och stereotyperna som det kön de fötts till.
Senast redigerad av RedX 2022-11-19 kl. 09:16.
Citera
2022-11-19, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag får inte riktigt fram mina poänger känner jag. Jag gör ett nytt försök. Jag testar ett resonemang på dig:

Håller du med om nedanstående?

1) Människan är en anisogamisk (dvs tvåkönad) djurart. Dvs, biologiskt har vi två kön. Hane/man och hona/kvinna.
2) Än så länge inga sociala konstruktioner utan enbart ett krasst konstaterande av den biologiska verklighet som mänsklig kultur utvecklats inom.

japp...biologiskt....inget som hindrar att där kan finnas överlappningar.

Citat:
3) Över tid har mänsklig kultur utvecklat olika förväntningar och roller på män jämfört med kvinnor. Dessa olika förväntningar kan vi benämna könsroller och/eller stereotyper.

Eller genus. Japp håller med.

Citat:
4) Feminismen har historiskt kritiserat och sökt motverka könsroller och stereotyper då man menar att dessa är skadliga och/eller felaktiga.

Japp.

Citat:
Är vi överens så långt, eller är det något som inte stämmer med denna beskrivning?

överens.

Citat:
Om vi är överens kan vi komma till kärnan i det som är svårt för mig att förstå.

5) När man övergår från att definiera kön som det verkliga, biologiska könet till ”socialt kön” så är det mer eller mindre exakt samma sak som att ersätta punkt 1 med punkt 3. Om det finns någon meningsfull skillnad mellan ”mitt sociala kön” och ”den könsroll/stereotyp som bäst stämmer in på mig” är oklart. Åtminstone när det gäller transpersoner (ex; lycka till att finna en tomboy bland transkvinnor).

Ingen har ersatt biologiskt kön med socialt kön. Detta är enkom en retorik (samt praktiska försök) som anti HBTQ eller antifeminism sysslar med.
det som skett/ sker är att man lagt massa saker i biologiskt kön som faktiskt inte finns där.
ex. man hävdar att män är biologiskt SI och kvinnor biologiskt SÅ. När i själva verket dessa SI och SÅ faktiskt överlappar varandra mest hela tiden. Båda könen har bevisligen BÅDA könshormonerna, båda könen har båda XX men....män har inte ett av sitt andra X ben så att det har blivit ett Y. men detta Y är ju alltså fortsatt ett X och alltså inget totalt eget som skiljer sig diametralt från X.
Biologiska kön är alltså inte varandras motsatser eller diamentralt åtskilda enheter, utan de är överlappande. Och detta ständiga överlpannde går att se överallt, i hjärnan, i underlivet, i personligheter etc etc
Du kan urskilja vissa överrepresentationer som utmärker könen, vissa väldigt starka, som ex. existensen av olika underliv, men alltså inte gäller till 100% i alla fall, eftersom du har människor som föds med lite oklara könsdelar och människor som fötts med andra könsdelar än den identitet hen känner i skallen.
och du kan ha mindre starka som ex verbal eller spatial förmåga som är överrepresenterade hos vardera kön med definitivt återfinns hos det andra även i form av individer som är extremt bra på just detta.

Eftersom det förhåller sig så....så är det no Wonder! att du får individer som ligger mitt i mellan....på en radda områden och som inte alls platsar i gamla traditioners tappra försök att dela upp könen i SI och SÅ.

Citat:
6) Om vi förväxlar könsroll med kön, låser vi då inte bara in könsrollerna?

Låser man inte fast människor MEST om man försöker pracka på dem svart och vitt tänket avseende kön och roller, än om man förhåller sig mer öppen och nyanserad?

Citat:
7) Om vi börjar fundera över huruvida pojken som gillar att leka med dockor och ha på sig klänning i själva verket kan ”vara en flicka”, gör vi då inte könsrollerna snävare snarare än vidgar dem?
8) Om vi börjar fundera över huruvida flickan som gillar att klättra i träd och vill ha en kortklippt frisyr i själva verket kan ”vara en pojke”, gör vi då inte könsrollerna snävare snarare än vidgar dem?

Absolut! men tror ingen idag gör något av dessa "funderingar". utan man utgår från pojkens egen identifiering, alltså hens könsidentitet som alltså verkar vara något som sitter i våra hjärnor som man idag inte har så mycket kunskap om.
Den där killen som gillar leka med dockor och bära rosa tyllklänningar för att han tycker det är fint, får alltså fortsätta vara pojke. Precis, som alla de män idag som upptäckt att det är kul med smink får lov att experimentera med nackellack, make-up och stå och pilla i burkar framför badrumsspegeln bäst han vill, är en lika manlig drift som den är kvinnlig att smycka och vårda sin kropp.
Så det som hänt, via feminism, genusteorier etc är just att våra sociala inrutade, ofta direkt påhittade roller vidgat sig så att fler känner att de får plats i dem.

om jag hade levt som den person och kvinna jag upplever mig vara idag, för 200 år sen så hade jag högst troligt ramlat utanför mitt sociala kön och betraktats som nått slags ufo...eller jag hade mått väldigt dåligt, eftersom jag inte fått lov syssla med något av allt det jag nu faktiskt gillar att syssla med utan pressats in i något jag inte känner mig som alls.

Citat:
9) Min tanke är därför att det ur feministiskt perspektiv (punkterna 3/4) vore betydligt mer rationellt att betrakta en transkvinna som man. Om han gillar att ha på sig kvinnokläder och smink, so what? Kan det inte finnas utrymme för det i den manliga könsrollen? Ur feministiskt perspektiv; vad vinner man genom att kategorisera honom som kvinna?

fast då tror jag du missuppfattat vad en trans faktiskt är.
Det är INTE enkom att en man känner sig som en man, men gillar bära kvinnokläder ex.
Den personen kan ingå under begreppet trans absolut.
men det man kanske främst tänker på är personer som identifierar sig som det andra könet än det kön som samhället omkring hen identifierar hen som.

En pojke som alltså identifierar sig som en flicka, och uttrycker det med att ex vilja bära klänningar
är inte samma sak som en pojke som gillar bära klänningar för han tycker klänningar är fint, eller bekvämt eller bara råkar leva i en tid eller kultur där män SKA bära klänningar, eller gör pappa så irriterad och osäker och det är ju jättekul! men definitivt känner att han är just en ...han.

Citat:
10) Det är enbart genom att fortsätta att betrakta transkvinnan som man som könsnormer utmanas. Ser man transkvinnan som kvinna förstärker man i stället könsnormerna.

Möjligt att vi går mot ett samhälle där kön blir en så oviktig detalj att det försvinner helt som socialt fenomen. men jag tror inte det, tror fortsatt att vår sexualitet kommer att göra någon form av avtryck på det sociala i någon form, jag vill bara som feminist att de formerna ska ha samma värde och möjligheter.

Citat:
11) Samma sak gäller för övrigt de övriga nymodigheterna som ”icke-binär”, ”genderfluid” etc. Samtliga dessa baserar sig på en lek med könsroller, som hade kunnat vara positiv ur könsnormskritiskt perspektiv - förutsatt att dessa personer inte samtidigt definierar ut sig från sitt riktiga kön.

Det får vi däremot hoppas på kommer bli det fullt normala i en framtid. det tjänar båda könen på, samt alla individer där ute, så till vida att även icke-binära kan få lov ha sin egen könsidentifikation i fred.

Citat:
12) När den könsrollsavvikande personen förkastar sitt biologiska kön blir signalen att könen ”man” och ”kvinna” är reserverade för de personer som matchar könets könsroller/stereotyper. Är inte detta motsatsen till feminismens målbild?

Du verkar tro att människor liksom kan välja helt frivilligt vad de ska identifiera sig som i sin hjärna...
det tror inte jag, jag tror att könsidentifikation är något som faktiskt är mer eller mindre biologiskt, det är ett område djupt i hjärnan som faktiskt avgör detta utanför vårt frontal cortex.
Det går alltså inte att "förkasta sin könsidentitet" det går däremot att förkasta den kropp, och de associationer just den kroppen ger, man fötts med.

Citat:
13) Oavsett hur abstrakt man kategoriserar folk, och oavsett vilka ord man hittar på för att beskriva olika fenomen så kvarstår den biologiska verkligheten i Punkt 1. Den kan vi inte göra något åt. Punkt 3 kan vi förändra, men då krävs det att vi fortsätter att betrakta personer som avviker från normerna och stereotyperna som det kön de fötts till.

jepp vår könsidentitet eller sexuella läggning ex kan vi inte göra något åt, vad än vissa "kyrkor" tror sig kunna åstadkomma i saken. Och idag kan vi heller inte andra våra reproduktiva funktioner, men möjligt vi kommer kunna det i en framtid.

Men vi kan ändra kroppsdelar och vi kan ändra vår könsmognad och vi kan definitivt ändra våra könsrollsmönster och påhittat nonsens om vad våra kön ska innebära.
och tyvärr fel kommer begås vad vi än gör, men vi bör sträva efter att anpassa samhället efter flest möjliga former av människor som faktiskt nu existerar i det.
Senast redigerad av Merapi 2022-11-19 kl. 10:29.
Citera
2022-11-19, 20:12
Avstängd
Jag tycker inte att man ska politisera frågan om vilket kön man vill identifiera sig med.
Feminism är politik
Alla (nästan) är födda med ett biologiskt kön men en del av oss känner att det inte stämmer överens psykologiskt och/eller sexuellt.
Citera
2022-11-19, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Jag tycker inte att man ska politisera frågan om vilket kön man vill identifiera sig med.
Feminism är politik
Alla (nästan) är födda med ett biologiskt kön men en del av oss känner att det inte stämmer överens psykologiskt och/eller sexuellt.
Älskade mary99.....
Jag förstår verkligen ingenting. Du är för första gången ute och kommenterar saker som inte rör Ukraina kriget där du hejar på Ryssland.
Du har ju aspbergers har du ju erkänt nu, men har du glömt du stöttar Putin och hans anti feminism?
Är du nu för HBTQ?

Annars så ska såklart inte feminism vara politik. Det är en självklarhet
Citera
2022-11-19, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Det finns en dokumentär från 2022 som heter What is a woman.

(Sevärd) Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=42ivIRd9N8E

Jag tycker att frågeställningen förtjänar en egen tråd.

Inleder själv med några tankar...

Vad måste jag, (som biologisk man) göra för att få identifiera mig som en kvinna?
Det tycks inte vara någonting alls... jag behöver inte genomgå fysiskt könsbyte, jag behöver inte börja attraheras av män, inte byta klädstil och jag behöver inte förändra mina intressen och livsstil.

För det är ju OK för en kvinna att ha penis, älska andra kvinnor, köpa mina kläder från herrmode avdelningen, dricka öl, älska motorer och bröla på fotbollsmatcher.

Så vad är egentligen skillnaden på före och efter min ändring av identifiering - mer än att jag ska byta om inne på damernas, samt delta i kvinnornas idrott?

Du behöver inte göra någonting för att identifiera dig själv som kvinna/man, du kan däremot aldrig biologiskt bli en kvinna och heller inte kräva att andra ska se dig som en.
Ett mutilerat hål i buken är inte en fitta, och en mutilerad "penis" gjord av fittdelar är inte en penis.

Vad man är då är en transa och det är vad jag kommer se dig som. Sen att säga hon eller han är bara en respekt grej, inte ett medhåll.
Senast redigerad av glennglock 2022-11-19 kl. 21:27.
Citera
2022-11-19, 21:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av glennglock
Du behöver inte göra någonting för att identifiera dig själv som kvinna/man, du kan däremot aldrig biologiskt bli en kvinna och heller inte kräva att andra ska se dig som en.
Ett mutilerat hål i buken är inte en fitta, och en mutilerad "penis" gjord av fittdelar är inte en penis.

Vad man är då är en transa och det är vad jag kommer se dig som.

De påstår ju inte heller att de är biologiska män/kvinnor. Därav prefixet "trans".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in