2022-11-22, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Läs "Wagging the Moondoggie", en essä där författaren tar upp alla orimligheter kring månfärderna. Det finns mycket annat än smådetaljer som att flaggan inte vajar och såna grejer.

Andra saker är de magiska måndräkterna som kunde klara temperaturväxlingar på flera hundra grader inom någon sekund. I solljuset på månen var det flera hundra grader varmt och i skuggan intill månlandaren var det flera hundra grader kallt. Astronauterna rörde sig mellan dessa ytterligheter när de gick omkring på månytan.

Och hur kunde raketbränslet räcka både till och från månen, hur kunde bränslet få plats i den lilla command module? Författaren skojar och säger att det behövdes inte så mycket bränsle, det var bara att glida genom rymden. Det enda bränslet som behövdes var i den stora Saturn-raketen för att komma ut ur jordatmosfären, men efter det behövdes inte mycket bränsle resten av färden fram och tillbaka.

Eftersom det inte finns någon nämnvärd atmosfär finns heller ingen temperatur i vanlig bemärkelse. All värme som tillförs/avges från rymddräkterna är i form av strålning. Ett långsamt och ineffektivt sätt att överföra värme.

Och vad är problemet med raketbränslet menar du? Tycker du att resonemanget haltar?
Citera
2022-11-22, 10:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Förenklat finns två olika aktörer.

Dels människor som tjänar pengar på konspirationsteorier, det finns helt enkelt en nisch inom underhållningsindustrin där man kränger fiction och påhitt till de som efterfrågar det. Det finns helt enkelt pengar att tjäna.

Dels så finns det samhällsomstörtande element vars syfte är att så misstro mot samhälle, strukturer, politiker, beslutsfattare och vetenskap. Inom den här nischen finns allt från främmande makt till strömningar inom accelerationismen.
Och så finns den tredje kategorin, dom som vill att vetenskapen ska vara äkta och INTE styras av politik.

Jag hör till den tredje kategorin, en desillusionerad vetenskapsnörd som slukade alla böcker om vetenskap jag kom över när jag var ung
Citera
2022-11-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Och så finns den tredje kategorin, dom som vill att vetenskapen ska vara äkta och INTE styras av politik.

Jag hör till den tredje kategorin, en desillusionerad vetenskapsnörd som slukade alla böcker om vetenskap jag kom över när jag var ung

Sorry grabben, men det finns inget som helst vetenskapligt hos dig, du är 100% foliehatt.

Det är bara att kolla in din posthistorik... helt faktaresistent, avvisar allt andra skriver utan vetenskaplig bemötning, söker desperat efter halmstrån som kan stärka din tro hur löjliga argumenten än är, hoppar omedelbart till en ny tuva när du får slut på argument.

Ingen källkritik alls, sväljer direkt något påstående din foliekompis felaktigt citerat NASA.
Citera
2022-11-22, 13:42
Medlem
Citat:

Nja... du lägger lite för lite tid på att försöka falsifiera dina egna påståenden för att vara en anhängare av vetenskapliga metoder.

Citat:
Man hade redan hittat platser på månen som reflekterade lite extra bra.

Vad talar emot den tesen och hur falsifierar man påståendet?
Vad har du själv gjort för försök för att falsifiera det?
Citera
2022-11-22, 14:28
Medlem
Citat:
Förenklat finns två olika aktörer.

Dels människor som tjänar pengar på konspirationsteorier, det finns helt enkelt en nisch inom underhållningsindustrin där man kränger fiction och påhitt till de som efterfrågar det. Det finns helt enkelt pengar att tjäna.

Dels så finns det samhällsomstörtande element vars syfte är att så misstro mot samhälle, strukturer, politiker, beslutsfattare och vetenskap. Inom den här nischen finns allt från främmande makt till strömningar inom accelerationismen.
Kan då Hollywood-juden Peter Hyams sägas tillhöra bägge kategorierna? Han tjänade pengar på samhällsomstörtande film

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Capricorn_One
Citat:
He later reflected regarding the Apollo 11 Moon landing, "There was one event of really enormous importance that had almost no witnesses. And the only verification we have ... came from a TV camera."

He later elaborated:
Whenever there was something on the news about a [space flight], they would cut to a studio in St. Louis where there was a simulation of what was going on. I grew up in the generation where my parents basically believed if it was in the newspaper it was true. That turned out to be bullshit. My generation was brought up to believe television was true, and that was bullshit too. So I was watching these simulations and I wondered what would happen if someone faked a whole story.
Citera
2022-11-22, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramss
Kan då Hollywood-juden Peter Hyams sägas tillhöra bägge kategorierna? Han tjänade pengar på samhällsomstörtande film

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Capricorn_One

Det är en spelfilm som inte utger sig för att vara mer än en spelfilm, inte mer samhällsomstörtande än James Bond eller Jason Bourne. Eller Wag the Dog. I så fall är Da Vincikoden minst lika samhällsomstörtande.
Citera
2022-11-22, 18:14
Bannlyst
Citat:
Nja... du lägger lite för lite tid på att försöka falsifiera dina egna påståenden för att vara en anhängare av vetenskapliga metoder.

Vad talar emot den tesen och hur falsifierar man påståendet?
Vad har du själv gjort för försök för att falsifiera det?
Jag gör inte anspråk på att ha utfört något exceptionellt.
Ett exceptionellt vetenskapligt påstående måste gå att falsifiera, men jag kommer inte med något vetenskapligt påstående.
Jag anser att det är NASA:s uppgift att bevisa att månlandningarna var äkta (och det har dom ju helt klart försökt).
Att bevisa att dom INTE var äkta är omöjligt.

Så jag följer bara den naturvetenskapliga metoden, och tror helt enkelt inte på just det exceptionella påståendet att USA landade astronauter på månen.
Men jag kan ALDRIG bevisa att jag har rätt.
Månlandningarna är icke falsifierbara.
Citera
2022-11-22, 22:05
Medlem
Citat:
Jag gör inte anspråk på att ha utfört något exceptionellt.
Ett exceptionellt vetenskapligt påstående måste gå att falsifiera, men jag kommer inte med något vetenskapligt påstående.
Jag anser att det är NASA:s uppgift att bevisa att månlandningarna var äkta (och det har dom ju helt klart försökt).
Att bevisa att dom INTE var äkta är omöjligt.

Så jag följer bara den naturvetenskapliga metoden, och tror helt enkelt inte på just det exceptionella påståendet att USA landade astronauter på månen.
Men jag kan ALDRIG bevisa att jag har rätt.
Månlandningarna är icke falsifierbara.

Det är den som påstår att något inte är sant som ska komma med bevisen på varför det inte är sant. Du som läst så mycket vetenskapliga böcker i din ungdom borde veta det.
Forskare som inte håller med en annan forskare lägger fram sina grundliga teser om varför kollegans påstående är fel. Klarar de då att bevisa att de själva har rätt så är det det som gäller tills någon motbevisar dem osv osv. MEN du vill inte bevisa varför du påstår NASA har fel, du vill lägga det på dem istället. Hur vetenskapligt är det? De har ju all information du kan tänka dig för att bevisa att de ljuger och far med osanning. Hittills har ingen bevisat detta, du kan bli den första...
Citera
2022-11-22, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Det är den som påstår att något inte är sant som ska komma med bevisen på varför det inte är sant. Du som läst så mycket vetenskapliga böcker i din ungdom borde veta det.
Forskare som inte håller med en annan forskare lägger fram sina grundliga teser om varför kollegans påstående är fel. Klarar de då att bevisa att de själva har rätt så är det det som gäller tills någon motbevisar dem osv osv. MEN du vill inte bevisa varför du påstår NASA har fel, du vill lägga det på dem istället. Hur vetenskapligt är det? De har ju all information du kan tänka dig för att bevisa att de ljuger och far med osanning. Hittills har ingen bevisat detta, du kan bli den första...
Menar du alltså att det är ateisten som ska bevisa att gud inte finns?
Hur ska det gå till?

Nej bevisbördan ligger inte hos mig, den ligger helt och hållet hos NASA.
Russells teapot behandlar just detta.
Citera
2022-11-22, 23:30
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Menar du alltså att det är ateisten som ska bevisa att gud inte finns?
Hur ska det gå till?

Nej bevisbördan ligger inte hos mig, den ligger helt och hållet hos NASA.
Russells teapot behandlar just detta.

Javisst - och det är ju toppen att Nasa har gjort det också, och på så många olika vis dessutom. Foton, filmer, radiosändningar som gick att spåra, utplacerade speglar, annat kvarlämnat materiel och spår som kan användas för att verifiera besöken i efterhand, tillbakaflugen regolit etc etc.

Så då är det ju bara för de som tvivlar på bevisen att falsifiera dessa (vilket förstås ingen har lyckats med).
Citera
2022-11-23, 08:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Javisst - och det är ju toppen att Nasa har gjort det också, och på så många olika vis dessutom. Foton, filmer, radiosändningar som gick att spåra, utplacerade speglar, annat kvarlämnat materiel och spår som kan användas för att verifiera besöken i efterhand, tillbakaflugen regolit etc etc.

Så då är det ju bara för de som tvivlar på bevisen att falsifiera dessa (vilket förstås ingen har lyckats med).
Och som du vet så anser jag att alla "bevisen" du nämner är falska.
Men det geniala med månlandningsbluffen är att det inte går att BEVISA att dom är falska, och då står vi där igen..............månlandningarna är icke falsifierbara.

Vilket gör dom till en tro.
Citera
2022-11-23, 08:32
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Och som du vet så anser jag att alla "bevisen" du nämner är falska.
Men det geniala med månlandningsbluffen är att det inte går att BEVISA att dom är falska, och då står vi där igen..............månlandningarna är icke falsifierbara.

Vilket gör dom till en tro.
Varför går det inte att bevisa? Är du inkompetent eller är det kanske helt enkelt så att de inte är falska??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in