2022-11-17, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Månlandningarna går (som påpekats ett antal ggr) inte att motbevisa.
Så det är du som troende.
Jag är månlandningsateist.

Visst är månlandningarna falsifierbara. Man hade kunnat spåra raketerna och konstatera att de inte åker till månen om detta var fallet. Om de landat i havet hade man kunnat bärga dom. Man hade kunnat titta på landningsplatserna för att konstatera om månlandarna finns där. Man kan analysera de medtagna proverna.
Citera
2022-11-17, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Visst är månlandningarna falsifierbara. Man hade kunnat spåra raketerna och konstatera att de inte åker till månen om detta var fallet. Om de landat i havet hade man kunnat bärga dom. Man hade kunnat titta på landningsplatserna för att konstatera om månlandarna finns där. Man kan analysera de medtagna proverna.
Nope.
Raketerna åkte säkerligen till månen. Så där finns inget att motbevisa.

Och landningsplaserna kan ingen titta på.
Citera
2022-11-17, 17:41
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Än en gång...
Hur då??

Alla hade givetvis bara skrattat åt ryssarna ifall dom hade sagt "Det är fejk!".

Gapskrattat.

Man kunde avläsa Apollo 11s telemetri. Just vid Apollo 11 så hade Sovjet Luna 15 på väg till månen samtidigt. Sovjet visste var Apollo 11 var men NASA visste inte var Luna 15 var. Och de var lite oroliga. Men Sovjet var ok med låta NASA veta att det inte fanns någon risk för kollision.
Citera
2022-11-17, 17:45
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Alla hade givetvis bara skrattat åt ryssarna ifall dom hade sagt "Det är fejk!".

Gapskrattat.

Halva världen var sympatisk eller allierad med Sovjet vid tidpunkten. Att kunna bevisa USA som lögnare hade gett Sovjet en enorm PR seger vilket kunnat breddat deras inflytande i världen. Man hade kunnat ingripa i Vietnam och fått hela världen att vända sig mot USA. Vietnam hade inte varit slutet för kommunistisk expansion i Asien.
Citera
2022-11-17, 17:47
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Hade Sovjet haft skäl till det så hade de kunnat landa en sond rakt på Apollo 11s landningsplats och bevisa att inget landat där tidigare.
Citera
2022-11-18, 09:02
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Nope.
Raketerna åkte säkerligen till månen. Så där finns inget att motbevisa.

Förstår jag dig rätt om vad du tror?

Man åkte till månen obemannat. Man landade på månen och placerade ut reflektorerna. Man tog ett antal stenprover från ytan som man lyckades transportera tillbaka till jorden. Detta skedde obemannat utan missöden. Allt detta hade man fungerande teknik för.

Samtidigt lade man ner enorma resurser (massor av människor inblandade som har hållit tyst) på att fejka en bemannad månlandning i en studio på Jorden.

Stämmer det man vad du tror hände?

Förslag till svar: "Jag vet inte vad som skedde, jag bara vet att månlandningarna inte har skett".
Citera
2022-11-18, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Förstår jag dig rätt om vad du tror?

Man åkte till månen obemannat. Man landade på månen och placerade ut reflektorerna. Man tog ett antal stenprover från ytan som man lyckades transportera tillbaka till jorden. Detta skedde obemannat utan missöden. Allt detta hade man fungerande teknik för.

Samtidigt lade man ner enorma resurser (massor av människor inblandade som har hållit tyst) på att fejka en bemannad månlandning i en studio på Jorden.

Stämmer det man vad du tror hände?

Förslag till svar: "Jag vet inte vad som skedde, jag bara vet att månlandningarna inte har skett".
Jag tror det är hyfsat troligt att man skickade obemannade farkoster till månen, men jag tvivlar på att man lyckats landa nånting och sedan återvända.
Citera
2022-11-18, 09:24
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag tror det är hyfsat troligt att man skickade obemannade farkoster till månen, men jag tvivlar på att man lyckats landa nånting och sedan återvända.
Men då måste du ju hitta på en förklaring till att reflektorerna dök upp precis där man sade sig landa och att man bevisligen har fått med sig månstenar hem.
Alternativt får du förklara vad månstenarna egentligen är och ta fram exempel på egna "månstenar" som har samma egenskaper som dessa.
Citera
2022-11-18, 09:33
Bannlyst
Citat:
Men då måste du ju hitta på en förklaring till att reflektorerna dök upp precis där man sade sig landa och att man bevisligen har fått med sig månstenar hem.
Alternativt får du förklara vad månstenarna egentligen är och ta fram exempel på egna "månstenar" som har samma egenskaper som dessa.
Man hade redan hittat platser på månen som reflekterade lite extra bra.

Månstenarna är bl a månmeteoriter hittade på jorden.
Citera
2022-11-18, 09:49
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Man hade redan hittat platser på månen som reflekterade lite extra bra.

Månstenarna är bl a månmeteoriter hittade på jorden.
Då är du inne på total vetenskapsförnekelse för att upprätthålla din bild av vad som skedde.

Finns mängder med oberoende institut och forskare som bekräftar att det finns reflektorer på månen. Inget naturligt förekommande material reflekterar i närheten lika bra.

Så ge mig ett exempel på en månmeteorit som bevisligen har hittats på jorden som har samma egenskaper som de äkta månstenarna. Det finns inte. Om det du säger stämmer borde det vara en relativt enkel sak att ta fram.
Citera
2022-11-18, 09:54
Bannlyst
Citat:
Då är du inne på total vetenskapsförnekelse för att upprätthålla din bild av vad som skedde.

Finns mängder med oberoende institut och forskare som bekräftar att det finns reflektorer på månen. Inget naturligt förekommande material reflekterar i närheten lika bra.

Så ge mig ett exempel på en månmeteorit som bevisligen har hittats på jorden som har samma egenskaper som de äkta månstenarna. Det finns inte. Om det du säger stämmer borde det vara en relativt enkel sak att ta fram.
Månmeteoriter
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5nmeteorit
Citera
2022-11-18, 09:58
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Månmeteoriter
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5nmeteorit
Relevans?

Man ser på dessa att de har slagit ner på jorden och att de inte kommer direkt från månytan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in