• 1
  • 2
2022-11-23, 01:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Man undrar. Varför Bernadotte och varför inte mer uppror? En främmande en kom och tog Svering tron! Bernadotte har alltså skrivit in i grundlagen. Ingen mera Bernadotte, inget mer kungahus. Det är rätt sjukt om man tänker efter. Eftersom Bernadotte är inte garanten för svenskt kungadöme.

Men de Bernadotte har alltså fått till det att om ingen Bernadotte lever längre som kommer från den kung som finns idag så finns inte längre kungaiket Sverige. Som liksom funnits sedan före jesus föddes...
Citera
2022-11-23, 01:24
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Man undrar. Varför Bernadotte och varför inte mer uppror? En främmande en kom och tog Svering tron! Bernadotte har alltså skrivit in i grundlagen. Ingen mera Bernadotte, inget mer kungahus. Det är rätt sjukt om man tänker efter. Eftersom Bernadotte är inte garanten för svenskt kungadöme.

Men de Bernadotte har alltså fått till det att om ingen Bernadotte lever längre som kommer från den kung som finns idag så finns inte längre kungaiket Sverige. Som liksom funnits sedan före jesus föddes...
Att ens ha en kung är väl rejält bisarrt. Och en prinsessa på ärten.
Citera
2022-11-23, 01:30
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Att ens ha en kung är väl rejält bisarrt. Och en prinsessa på ärten.
Vi har många Svenska sagokungar, apropå din pik om prinsessa på ärten.
Citera
2022-11-23, 01:32
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Tror nog att Västgötalagens "Sveær egho konong at taka ok sva vrækæ" kan återkomma om det skulle visa sig att tex kronprinsessan Viktoria är en WEF-YGL med avsikt att förstöra Sverige. I det läget kan en övertygad rojalist som jag svänga på en femöring.
Citera
2022-11-23, 01:40
Medlem
Ganonitos avatar
Hur lyder den exakta ordföljen i grundlagen?
Citera
2022-11-23, 01:51
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Du får gärna belägga detta med en källhänvisning för det här har jag faktiskt aldrig hört talats om.
Jag påstår inte att du ljuger, det kan lika gärna vara jag som helt missat denna detalj.

Häpnadsväckande om det stämmer.
Kanske kan det ha någonting att göra med att den första Bernadotten på Sveriges tron var revolutionär republikan (anti-rojalist)?
Han sägs ha haft en tatuering på överarmen som löd "Mort aux rois!", dvs "Död åt kungarna!"
Citera
2022-11-23, 01:54
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:

För att Bernadotte var en frimurare och jude vilket påpekades av dåtidens kung som inte gillade läget alls. De hade alltför stor makt redan då. Detta har de försökt sudda bort ifrån historien, men Kungens brev är bevarade och det går därför att hitta än idag.
Citera
2022-11-23, 01:55
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Han sägs ha haft en tatuering på överarmen som löd "Mort aux rois!", dvs "Död åt kungarna!"
Kan det ha varit vår förste gängkriminella?
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
För att Bernadotte var en frimurare och jude vilket påpekades av dåtidens kung som inte gillade läget alls. De hade alltför stor makt redan då. Detta har de försökt sudda bort ifrån historien, men Kungens brev är bevarade och det går därför att hitta än idag.
Du får gärna referera, och såklart citera.
Citera
2022-11-23, 02:29
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Låter väldigt besynnerligt, med tanke på att Jean Babtiste Bernadotte adopterades av "dåtidens kung" och således var kronprins och adoptivson till "dåtidens kung".

Dessutom var "dåtidens kung" själv frimurare så det låter ju ännu märkligare att han skulle ogilla att hans adoptivson och efterträdare också var frimurare.

Svenska Frimurare Orden är ett kungligt ordenssällskap.
De var ett kungligt ordenssällskap redan innan Bernadottedynastin.
Citera
2022-11-23, 02:32
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Låter väldigt besynnerligt, med tanke på att Jean Babtiste Bernadotte adopterades av "dåtidens kung" och således var kronprins och adoptivson till "dåtidens kung".

Dessutom var "dåtidens kung" själv frimurare så det låter ju ännu märkligare att han skulle ogilla att hans adoptivson och efterträdare också var frimurare.

Svenska Frimurare Orden är ett kungligt ordenssällskap.
De var ett kungligt ordenssällskap redan innan Bernadottedynastin.

Det var det faktum att han var Jude och fransk som ogillades. Tror det står i ett av kungens brev till en viss markis, men jag har glömt detaljerna då det var över tio år sedan jag läste detta. Det var då lättare att hitta på nätet, men Google är som sagt korrupt och andra sökmotorer orkar jag inte kolla igenom just nu.
Citera
2022-11-23, 02:38
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Det var det faktum att han var Jude och fransk som ogillades. Tror det står i ett av kungens brev till en viss markis, men jag har glömt detaljerna då det var över tio år sedan jag läste detta. Det var då lättare att hitta på nätet, men Google är som sagt korrupt och andra sökmotorer orkar jag inte kolla igenom just nu.
Fast om du inte orkar ta fram en källa så kanske du inte ens ska påstå något.
Citat:
Tror...glömt...tio år sedan jag läste detta...Google är som sagt korrupt......orkar jag inte kolla igenom...
Typiskt konspirationsteoretiker.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-11-23 kl. 02:41.
Citera
2022-11-23, 03:02
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Fast om du inte orkar ta fram en källa så kanske du inte ens ska påstå något.
Typiskt konspirationsteoretiker.

Men för helvete, är du så oduglig så jag ska behöva anstränga mig? Här kan man tydligt se hur lätt ni idioter kallar någon med bättre vetande "konspirationsteoretiker"

Betecknande för frimureriets maktställning i Sverige redan kring 1800-talets början, var det faktum, att Bernadottes val till tronföljare kunde genomdrivas i strid mot konung Carl XIII:s vilja. I det bekanta Örebrobrevet av 1810 till överståthållaren Skjöldebrand i Stockholm skrev han, enligt ”Genealogia Gothica”, häfte 1, 1930 bl. a. följande:

Citat:
”För tusan djävlar! On veut mettre ā ma coté (man vill sätta vid min sida) … le nommé Bernadotte, juif de naissance etjacobin ā bonnet rouge (den där som kallar sig Bernadotte, jude av födelsen och jakobin i röd mössa) … Au diable tous les jacobins! (åt helvete med alla jakobinerna).”
Senast redigerad av Idiotsverige 2022-11-23 kl. 03:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in