2022-11-23, 03:39
Medlem
Han tog inte makten utan anställdes av svenskarna och erbjöds därav tronen. Man rekryterade alltså en kung till Sverige i Frankrike.
Citera
2022-11-23, 03:41
Medlem
Autismpowers avatar
Var väl frimurarna som satte frimuraren Bernadotte på tronen?
Citera
2022-11-23, 03:48
Medlem
Jean Batist Bernadotte var väll andra eller tredje valet som Kronprins till Karl XIII.
Han var förmodlingen en av Sveriges bästa Kungar ( om inte den bästa)
Fins mycket att läsa på Wikipedia
Citera
2022-11-23, 06:10
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det var det faktum att han var Jude och fransk som ogillades. Tror det står i ett av kungens brev till en viss markis, men jag har glömt detaljerna då det var över tio år sedan jag läste detta. Det var då lättare att hitta på nätet, är som sagt korrupt och andra sökmotorer orkar jag inte kolla igenom just nu.

Det är intressant om det du påstår, stämmer!

Men testa att söka efter det, genom sökmotorn duckduckgo istället.
Jag har för mig att dom står utanför googles algoritmer, om jag inte är helt ute och cyklar

duckduckgo.com
Citera
2022-11-23, 09:35
Medlem
Ja, det är helt sjukt att våran kung, hur skön han än är, är ättling till Frankrike,
och vår drottning har tyska rötter?

Inget ont personligen,
Men principen?

Det är väl vad det är.

Har jag fel?
Citera
2022-11-23, 09:43
Medlem
Karl XIII av Sverige-Norge
Regeringstid 1809-06-06 – 1818-02-05

Karl var bror till Gustav III och farbror till Gustav IV Adolf. Efter att Gustav Adolf blivit avsatt blev han kung. Han och hans fru Hedvig Elisabet Charlotta hade inga barn. Tronföljden ordnades genom att de adopterade en vuxen man, Jean Baptiste Bernadotte, som utsågs till tronföljare.

https://livrustkammaren.se/svenska-kungligheter/
Citera
2022-11-23, 10:31
Medlem
Sverige har aldrig varit så illa ute som år 1809 när landet hotades att delas upp mellan sina fiender och upphöra som en självständig stat. I detta läge valde det fattiga landet i Europas periferi ett halmstrå – en i Sverige okänd marskalk från Frankrike som tjänat i Napoleons revolutionära armé – att bli kung i Sverige.

Jean-Baptiste Bernadotte (1763-1844), son till en lägre jurist, utan någon adlig bakgrund, blev kanske Sveriges bästa kung Karl Johan XIV som orienterade Sverige västerut, lade grunden för vår neutralitetspolitik, skapade förutsättningar för den längsta fred landet upplevt samt sanerade Sverige usla finanser.

År 1808 slogs Sverige för sin existens på tre olika fronter: i söder mot Napoleon, i väster mot Danmark och i öster mot Ryssland. Napoleon och tsar Alexander I hade gjort upp om att stycka Sverige utmed Motala ström för att kväsa Sveriges bundsförvant England. I Sverige var den inkompetente Gustav IV enväldig härskare som misslyckats med det mesta och spred en uppgivenhet bland sina underlydande.

Sverige angreps 1807-09 av Danmark, Ryssland och Frankrike. Landet hade förlorat Pommern och Finland. 1809 avsattes den inkompetente Gustav IV Adolf i en statskupp genomförd av missnöjda officerare. Ryska trupper landsteg i Grisslehamn och Umeå och en sjuklig åldring Karl XIII valdes motvilligt till kung.

När läget var som mörkast i augusti 1810 valde Sveriges riksdag under slumpmässiga former en okänd tronföljare: den franske marskalken Jean-Baptiste Bernadotte, en verklig joker i leken. Den franska marskalken tog namnet Karl Johan när han adopterades av kungen Karl XIII och tog redan som kronprins befälet. En ny tid tog sin början.

https://historia.nu/historia-nu/napo...ddade-sverige/
Senast redigerad av daggi112 2022-11-23 kl. 10:34.
Citera
2022-11-23, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komigenngtfinnas
Ja, det är helt sjukt att våran kung, hur skön han än är, är ättling till Frankrike,
och vår drottning har tyska rötter?

Inget ont personligen,
Men principen?

Det är väl vad det är.

Har jag fel?

Varför är det sjukt att vårt kungahus delar blodslinjer med europas kungahus? Skulle säga att det vore konstigt ifall dem inte delade blodslinjer
Citera
2022-11-23, 10:55
Medlem
JagLurarDigs avatar
Det pratas inte om statskuppen som låg bakom och ledde till den kontroversiella fransos importen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Statskuppen_1809
Senast redigerad av JagLurarDig 2022-11-23 kl. 11:30.
Citera
2022-11-23, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Man undrar. Varför Bernadotte och varför inte mer uppror? En främmande en kom och tog Svering tron! Bernadotte har alltså skrivit in i grundlagen. Ingen mera Bernadotte, inget mer kungahus. Det är rätt sjukt om man tänker efter. Eftersom Bernadotte är inte garanten för svenskt kungadöme.

Men de Bernadotte har alltså fått till det att om ingen Bernadotte lever längre som kommer från den kung som finns idag så finns inte längre kungaiket Sverige. Som liksom funnits sedan före jesus föddes...

En jävla tur att vi lyckades övertala Jean Baptiste att komma hit och ta över tronen.

Eller tycker du att alternativet, att Sverige skulle styckats upp och fördelats mellan Ryssland, Danmark och Frankrike är bättre?

Dumfitta.
Citera
2022-11-23, 11:54
Medlem
SoCos avatar
Ja det var frimureriet som satt judefamiljen Bernadotte på svenska tronen och det är frimureriet som styr världen idag.
Citera
2022-11-23, 12:01
Medlem
Tack för informationen du länkade tidigare.

Sjukt och sjukt.
Jag tänker väl dock att svenska ättlingar borde sitta på kungatronen.
Och inte hit adopterade marschalker från andra länder, som givetvis är svenskar idag. Men en gång var det inte så.
Ättlingar, svenska.

Sen kan vi argumentera i evigheter vad svensk är. Definition osv.
Men att en fransos inte ingåri den beskrivningen borde vi väl kunna se.

Så tänker jag.

Om det stämmer att Bernadotte ändrat grundlagen är det väl faktiskt korrupt?

Om de tillkommit via avsättningar, revolutioner osv, men att detta inte ska gälla Bernadotte?

Helt rimligt tycker jag inte det låter.

Oavsett hur bra kung han faktiskt varit och hur svåra tider vi haft, så betyder inte det att vi skulle talat ryska idag.

Mina perspektiv utan att vara historia expert.

Nöden har väl ingen lag..
Desperata tider, desperata åtgärder, något sånt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in