2022-11-22, 22:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Yes. Och båda hann bli delgivna dom nya misstänkta rubriceringarna.

Vilket är synd. Dom båda nekar till samtliga punkter och har, teoretiskt, haft möjlighet att ändra sin version till vad som framkommit.

Fast det här handlar om den rättspsykiatriska undersökningen och inte förundersökningen.

I förhör har de ju fått ge sina första versioner av vad de menar har hänt.
Citera
2022-11-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Lokala rykten? Om flera pekat ut JJ som möjlig GM till mordbrand så har polis utrett det och då finns den utredningen med i en P7, det gör den inte, så stryk mordbrand från listan.
Inte min lista, förklarade bara för någon som undrade vad som åsyftades.
Citera
2022-11-22, 22:33
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malificent
Är det möjligt att JJ kan ha mördat henne själv och kört iväg med henne samtidigt som kompisen låg däckad?

Knappast. MH var vaken "när TT gick" enligt henne själv. Dessutom har polisen spår på båda MGM till plats TT hittades. Sedan är det möjligt, men svårt och riskfyllt, att ensam bära TT till och från bil. Det är också
logiskt att JJ skulle säga ngt till MH när hon sprang in innan mcd-färd.

Ö h t är det svårt för en person med hela efterspelet.
Citera
2022-11-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Om observationerna som gjorts på Illharjen Naturreservat stämmer, där man sett J och M sitta i den röda bilen i över en timme tidig söndag morgon, så ser jag verkligen framför mig hur J har ”förhört” M om och om igen så hon uppger den uppdiktade historien som J har kommit på de ska säga om de blir förhörda av polisen.

Jag har innan trott M hade starka romantiska känslor för J, men är lite tveksam nu efter hennes P7. Tänker mig mer hon ser J som en storasyster, och hon skulle göra allt för sin storasyster.

Även om det nu skulle vara så som du säger så skulle knappast en person med M:s egenskaper klara av att återge den lögnen som J fått i henne att säga i bilen särskilt bra. En del i det är att det sannolikt vore för komplext för M att kunna minnas och återge på ett trovärdigt vis med tanke på att M trots allt måste ha varit både under trauma och press/stress själv dels pga intrycken efter det eventuella dådet men också av vistelsen i häktet som är mer psykiskt påfrestande än man kan tro.

Förmodligen är symbiosen isf mer syskonlik ja. M har väl ingen syster såvitt jag vet (en bror?) dessutom så J kanske fyllde den funktionen i hennes liv. Det framkommer inte riktigt när de båda MGM lärde känna varann heller?
Citera
2022-11-22, 22:34
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Rent spontant tänker jag att enda anledningen till att klampa in hos mamma mitt i natten, från att man redan är hemma i sin en egen lägenhet, är för att man inte klarar av att vara hemma…. kanske för att man inte får ro, eller för att man får kalla kårar över något som nyss skett där hemma….

Annars känns det ju helt otroligt bakvänt.

Men får jag tippa så tror jag att ”sovit hos mamma” är en lögn. Får inte heller ihop tidsramen.

Hjälp mamma jag kan inte sova hemma för MH snarkar spyr å går i sömnen, kan jag sova hos dig inatt ???

Menar hon att hon sovit hemma så måste ju mamma (om hon nu var hemma) intyga detta, och riskerar mened om hon ljuger !!!
Citera
2022-11-22, 22:36
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast det här handlar om den rättspsykiatriska undersökningen och inte förundersökningen.

I förhör har de ju fått ge sina första versioner av vad de menar har hänt.

Ja och som jag skrev i ett annat svar, jag väntar på FUP där jag kan läsa deras initiala versioner.

Men nu finns endast dessa dokument, och jag gör mina antaganden via det enda som har sipprat ut från utredningen.

Jag tror att deras "lilla, ytliga" historia om den aktuella natten, hade varit annorlunda om inte TT hade hittats. Även om detta bara var en p7:a.
Citera
2022-11-22, 22:37
Medlem
GatlingGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Min personliga erfarenhet av personer med den problematiken är att de är dåliga på att underhålla lögner. Dvs att återupprepat konstant kunna återge dem på samma vis på ett trovärdigt sätt. Det talar antingen för att utredarna vet vad M ljuger om, ELLER, så behöver M inte ljuga alls för att hon helt enkelt inte varit med eller bär ansvar i viss mån.

J:s P7 är helt klart en ganska rak sådan där hon har valt att framhäva sig själv på ett visst vis. Det är en fasad. Det är så jag tolkar det lilla som framgår i infon här i tråden iaf. Det enda man egentligen kan utgå från är det faktiska som tex utbildning etc och försöka tolka in något i det. Allt annat är blott hennes egna ord och de kan vi inte sätta särskilt stor tillit till.

En person med bristfällig objektskonstans ljuger inte även om det kan förefalla så, en person med bristfällig objektskonstans hänger sig åt konfabulation.
Citera
2022-11-22, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, polisen förefaller ha gott om bevis, MEN det räcker inte. De måste även kunna utesluta alternativa gm.

Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Hjälp mamma jag kan inte sova hemma för MH snarkar spyr å går i sömnen, kan jag sova hos dig inatt ???

Menar hon att hon sovit hemma så måste ju mamma (om hon nu var hemma) intyga detta, och riskerar mened om hon ljuger !!!

Däremot verkar de haft på mobilerna så det står nog klart om hon varit där eller ej. Samt att hon kanske kört hem MH innan. Bor mamman närmre MH än hon själv?
Citera
2022-11-22, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den-Randiga-Zebran
Håller med dig. Tror det blir väldigt svårt. Och har de bra Advokater så kan de få fram alternativa gärningsmän.

Minns ett fall där en person sköt en person på en busshålplats.
Bevisningen var väldigt bra. DNA på kulor och hylsor från mördaren.
Mördarens jacka som filmats fanns i GMs lägenhet.
Elscootern hittades också hos GM

Tingsrätten dömde till livstid.
Hovrätten friade
I HD nu, domen där väntas bli vägledande för hur kombinationen av indicier och teknisk bevisning ska värderas.
Citera
2022-11-22, 22:42
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Jag skriver ju att JAG har uppfattat det så.

I flera veckor skrev medier att flickorna inte pratade. Där av min uppfattning/tolkning.
Då har jag uppfattat det annorlunda.
Jag har heller inte läst att medier sagt att de inte pratade? Däremot har de skrivit att de förnekar brott och all inblandning. Huruvida de pratat mycket eller lite vet vi ju inte?
Citera
2022-11-22, 22:42
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Fast det stämmer inte att de sagt ingen kommentar. Tyckte det var någon artikel häromdan där åklagaren sa att de var samarbetsvilliga? Det har jag väl inte drömt?
Nej, det stämmer bra det. 👍
Citera
2022-11-22, 22:43
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Däremot verkar de haft på mobilerna så det står nog klart om hon varit där eller ej. Samt att hon kanske kört hem MH innan. Bor mamman närmre MH än hon själv?

Vet ej...

Sen är ju kruckset att man behöver ju inte befinna sig där sin mobilen befinner sig ???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in