2022-11-22, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, få skulle det vara efter att de varit hem.
Städat?
Men varför sitta där och inte hemma? Snacka ihop sig? Tänka igenom allt?

Men platsen känns udda om inte MH ska med ut tio Nye. Det är visserligen inte långt hem till MH, men ändå fel plats.

Vi får se vad som kommer ur det här.

De kanske är nojjiga att polisen får reda på allt fort och hinner komma redan på natten och att de måste ha pratat ordentligt innan de är hemma så de inte blir överraskade mitt i? Enda jag kan komma på.
Citera
2022-11-22, 20:51
Medlem
Citat:
Nä, ju fler som har en gemensam bild, samma information om något.

Vi kan ju inte bilda oss en uppfattning om palmemordet om man inte har all väsentlig information tillgänglig.

Nu tror jag att om jag minns rätt så nämnde Greven dunsarna i taket och vad han trodde att de flesta trodde om dess orsak.

Nu pratar vi om vad vi i tråden vet, alltså bara om den information vi har här. Han trodde att de flesta i tråden trodde att dunsarna hade med mordet att göra ( tror jag??).

Det har att göra med de saker vi vet och de saker vi tror oss veta. Sammantaget.

Det betyder däremot inte att vi har rätt. Det är Isf inte det jag tror.

Utredningen menar att huvudbrottet, som jag tolkar som människorovet och mordet, det har skett mellan den här kritiska tiden 02:00- 02:45.

Helt säkra kan vi inte vara, men jag tror även att de ska ha varit i JJs lgh då.

Grannen beskriver att från JJs lgh har man många gånger hört ljud. Från fester och så. Men inte sådana här ljud. De reagerade på att det var ovanliga ljud. Därför går sonen upp.

Han ringer på.

Ingen pratar, skriker. Ingen öppnar.

De ringer på igen. Det hörs 5- 10 ljud som låter som sparkar på väggen till vänster om dörren.

Några minuter senare öppnas dörren och stängs. Ut kommer JJ.

Vi vet sedan arr Tove som setts lämna Nöjet tillsammans med tjejerna kommer att hittas död. Efter den kvällen kommer hon aldrig hem.

Tycker du att med den informationen, att det är konstigt att många, kanske majoriteten tror att det hände något med Tove därinne då?

Hur kommer det sig att Jj inte öppnar dörren? Och att det kommer ytterligare ljud som låter som sparkar men ändå inte öppnar? JJ är ju hemma?

Skulle det ha varit MH som ramlade upprepade gånger?

Ja det skulle det kanske ha varit. Men varför inte öppna? Iaf vid andra tillfället?

Tidsgränsen har polisen satt av någon anledning till 02:45.

De vet mer om de digitala spår som finns. Resan till McD finns och det är mycket konstigt att JJ har Toves mobil med sig på den resan. Då strax efter att alla höga ovanliga ljud hörs från lägenheten.

JJ, hon bad inte grannen om hjälp att återbörda den till Tove. Är den inte viktigare än en liten burgare? Särskilt som att hon också glömt cykeln??

Bra sammanfattning.
Bara det att Johanna hade Toves telefon med sig på resan till MacDonalds och tillbaka är väldigt misstänkt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 404filenotfound
Bara att vänta på FUP nu då för vi kommer nog inte längre härinne.

Eventuellt att vi får ett halmstrå när obduktionen är klar...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om polisen inte utreder alternativa gm, kommer advokaterna att skjuta in sig på det under rättegången och hävda att de nu misstänkta gm ska gå fria eftersom det skulle kunna finnas andra gm, dvs det kan inte bevisas bortom alla tvivel att de nu misstänkta är de verkliga gm.
Polisen har utrett och avfärdat samtliga tänkbara/otänkbara gm för att de haft vattentäta alibin.

Eller så har de så mycket mer bevisningen än vi vet om. Misstankarna har ju inte gått ner för dom utan stärkts efter att de varit i lägenheten vilket borde tyda på att de kan se att det hänt något där. De har kollat mobiler, vittnen kameror, ja de har nog en hel del detaljer som vi inte vet om.
Citera
2022-11-22, 20:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Hon svarade grannen med ett namn vems cykeln var? Var det inte så. Men det namnet var inte den som spytt o ramlat enligt grannen.

Inte Toves heller?

Grannen verkar ändå ha ett bra minne för detaljer.

Jag tror att JJ påbörjar sin lögnresa redan när hon kommer utanför sin ytterdörr.

Hon sägs vara manipulativ. Kanske även van att ljuga?

Alltså, visst. Man blir tagen på sängen i en väldigt pressad situation.

Varför ör jag ute i trapphuset och rännet när kompisen spyr. Och själv full och borde inte köra. Kanske inte det lättaste att hitta på en story som är rimlig då?

Men varför berätta mer detaljer när man inte behöver? Namn och sagor som lätt kan kollas upp?
Tror att det har att göra med hennes personlighet.

Och press. Att verka som vanligt. Och att inget är något konstigt alls.

Cykeln kanske hon redan har tänkt flytta, eller så kommer hon på det då. Tänker hon att man aldrig kommer att reda ut det här med cykeln oc vad som hänt Tove om cykeln hittas på annat ställe?

Mest tror jag att JJ i den där situationen är uppskruvad och tankarna är mest på hur hon ska få ut kroppen ur lgh.

Och de andra detaljerna kanske hon inte förstår hur allvarlga de kan bli.

Men det är väl just detaljerna, de små detaljerna som kan bli så enormt viktiga.
Att grannen sagt att det inte var M som J angav som cykelägare hade jag tappat bort.
Hade J ljugit om så banala, lättkollade uppgifter om hon inte vore vanelögnare?
Att hon ens kom på idén att ljuga om sådana saker. Det tror jag inte att jag skulle gjort.
Citera
2022-11-22, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Hemska tanke om JJ och MH är oskyldiga och att en alternativ GM är på väg till nästa offer.

Ja verkligen!
Men jag litar på polisen i detta fallet, och tror de har gott om bevis osv
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det kan också heta "argumentum ad populum".

Det är ju inte jag som lägger fram ett sådant argument; jag visar ju hur ett sådant ser ut och det orimliga i det.

Ytterligare exempel:
1. En majoritet av folket anser att A är sant
Alltså är A sant
2. En majoritet av Sveriges befolkning anser att monarkin är bra
Alltså är monarkin bra för Sveriges befolkning
3. 2,3 miljarder kristna tror att gud finns - alltså finns gud

Men sant har väl inte greven påstått.

Många bildar sig en uppfattning utifrån det som vi fått till oss via media och tråd. Det är här vi är nu.

Närmare sanningen kan man komma via utredningen. Dom uppgifterna har vi inte.

Vi kan alls bli vilseledda. Det är bara att se på historien.

Jag tycker ändå att det är ett sannolikt antagande att dunsarna kan ha med Toves död att göra. Det utifrån den tidslinje som vi fått till oss i tråden.

Vi får väl se vad som framkommer via FUP och om det var MH som hoppade upp och ner på golvet eller vad nu de alternativa förklaringarna är till dunsarna här i tråden.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Eller så har de så mycket mer bevisningen än vi vet om. Misstankarna har ju inte gått ner för dom utan stärkts efter att de varit i lägenheten vilket borde tyda på att de kan se att det hänt något där. De har kollat mobiler, vittnen kameror, ja de har nog en hel del detaljer som vi inte vet om.
Jo, polisen förefaller ha gott om bevis, MEN det räcker inte. De måste även kunna utesluta alternativa gm.
Citera
2022-11-22, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Argumentum ad numerum.

Logiska felslut lider vi verkligen ingen brist på härinne!

Logiska felslut och argumentationsfel for dummies.
https://www.vof.se/blogg/logiska-felslut-och-argumentationsfel/

Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Det är exakt det domstolar *inte* gör idag vilket är orsaken till den pågående debatten om problematiken med domstolarna bevisvärdering.

Förfallet började då man slutade att se bakgrund och indicier i ett sammanhang och bedömde varje indicium separat.
https://www.dagensjuridik.se/debatt/domstolarnas-bevisvardering-maste-andras-for-att-stoppa-gangkrigen/

På 1970-talet dominerade den intuitiva bevisbedömningen som du pratar om.
https://www.dagensjuridik.se/debatt/debatt-om-domstolarnas-bevisbedomning-och-vardering/
2014 kom en vägledande dom i HD där det slogs fast att rätten ska göra en sammantagen bedömning av bevisning i ett mål och inte värdera varje del i en indiciekedja individuellt. Målet som då var uppe i HD var en uppmärksammad balkongflygning i Södertälje.

Ämnet är åter aktuellt då det finns ett pågående mål i HD där åklagaren drivit det vidare efter en friande dom i Hovrätten angående ett gängmord i Stockholmstrakten. Åklagaren menar att beviskraven höjts över tid och nu blivit orimligt höga.
Citera
2022-11-22, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vladimir-Suckmeoff
Känner till sökfunktionen, och skrev "p7a" och sökte, men fann inget. Men jag får väl söka vidare

Sidan 1 i sammanfattningen.
Citera
2022-11-22, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ja. Det är ju utrett att även han ligger på lågt IQ och att han har begåvning klart under genomsnittet.

MH kan inte ha haft en lätt uppväxt. Låg IQ, -svårigheter inom autismområdet, inlärningssvårigheter, ADHD.... m.m. Tråkigt att hon inte fick hjälp förrän i högstadiet.

"Klart under genomsnittet" är en term som används vid begåvningsbedömningar och betyder IK mellan 70 och 80. Alltså svagbegåvning, inte IF.

Abushi har (såvitt framkommit i den tråden) en måttlig IF vilket betyder IK mellan 45 och 60. "Betydligt under genomsnittet" är termen som säger IK under 70 och alltså IF.

Jag tycker det är viktigt att förstå lite om skillnaderna.

M är en person som inte blivit ordentligt undersökt i tid och det kan ha att göra med hennes verbala förmågor. Hon är inte ensam.
Citera
2022-11-22, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Sammanfattning av JJ:s P7-undersökning
Uppdaterad: 21 november.

Kom gärna med förslag på ändringar, rättelser eller info att lägga till.

Observera: När det står att en uppgift är osäker/obekräftad så är den just det: osäker och obekräftad. Uppgiften kommer då oftast från någon skribent i tråden. Uppgiften kan vara sann eller falsk.[/indent]

P7-undersökning MH
Plats: Rättspsykiatriska undersökningsenheten Göteborg
Datum: 11 nov
Slutsats: "Sammanfattningsvis framkommer inga hållpunkter om att JJ vare sig vid undersökning eller gärningar haft psykiska sjukdomstecken förenliga med någon allvarlig psykisk störning. Skäl för rättspsykiatrisk undersökning föreligger inte."

Uppväxt och allmänt:
- Ensamstående
- Född i Helsingborg. De första åren bodde familjen på olika platser i Skåne
- Föräldrarna skilde sig när JJ var 7 år. Bodde därefter växelvis hos dem.
- Beskriver goda relationer i familjen och uppväxten som mycket bra
- Egen häst sedan 7 års ålder
- Pianolektioner sedan 11 års ålder
- Engagerad i Svenska kyrkan, med bland annat kördeltagande och pianospelande.

Skoltiden:
- JJ uppger att hon genomfört grundskola och gymnasium utan inlärningsproblem och med goda betyg.
- Läste naturprogrammet på gymnasiet.
- Därefter arbete inom hemtjänsten några månader och därefter i ett städbolag
- Sedan början av 2022: heltidsanställning vid en skola som lärare och elevassistent.
- Har haft planer på att bli arkitekt. Sökt arkitektutbildning men skrinlade dessa planer och sköt dem på framtiden eftersom hon trivdes så gott med sitt arbete och med sitt liv i övrigt.

Alkohol och droger:
- JJ förnekar bestämt missbruk av något slag.
- Uppger cannabisbruk en gång under början av sommaren. Hon ska da ha känt sig "konstig" och känt att cannabis inte var något för henne.
- Drack alkohol första gången sommaren innan hon fyllde 18 år
- Uppger att hon alltid varit försiktig med alkohol. Är oftast den som kör till olika tillställningar med vännerna.
- Aldrig rökt vanliga cigaretter. Använt nikotinfritt snus.

Psykisk hälsa:
- Ingen tidigare kontakt med någon barn- och ungdomspsykiatrisk eller vuxenpsykiatrisk vårdgivare.
- Aldrig haft någon egentlig psykisk ohälsa.
- Beskriver sig själv som social och har alltid haft lätt att få kamrater.
- Tog körkort vid 18 års ålder och köpte nyss en egen bil
- Vid undersökningen framkommer inga psykiska sjukdomstecken förenliga med psykossjukdom, depressionssjukdom med självmordsrisk eller handikappande tvångssyndrom. Ej heller uppvisar hon några tecken på funktionsnedsättande neuropsykiatrisk problematik.

Händelser under den aktuella natten:
- JJ förnekar bestämt all inblandning i aktuella händelser.
- JJ medger visst alkoholintag vid tiden för gärningen men det finns inga hållpunkter om att hon skulle ha varit påtagligt berusad.
- JJ var ute på lokal tillsammans med en väninna och där träffat målsäganden.
- JJ menar att Tove slagit henne och att man därför gått hem till JJ:s lägenhet för att prata ut.
- Konflikten löste sig och efter detta ska Tove ha lämnat lägenheten
- JJ tog därefter hand om MH som mådde dåligt efter utekvällen.
- JJ åkte därefter hem till sin mamma för att sova

JJ:s mående i häktet:

Psykiskt mående i häktet:
- Inga uttalade psykiska sjukdomstecken.

Psykiskt tillstånd vid tiden för P7-undersökningen, 11 nov:
- Ger vid samtalet god formell och emotionell kontakt.
- Stämningsläget är genomgående neutralt
- Förnekar bestämt självmordstankar eller planer om att ta sitt liv. Hon har ingen dödsönskan.

- Inga tecken på någon grandiositet eller antisociala attityder.
- Inga tecken till någon beteendepåverkande, neuropsykiatrisk eller begåvningsmässig funktionsnedsättning.
- Berättar att hon sörjer sin vän som är död och att hon också tänker mycket om att hennes eget liv framstår som förstört på grund av aktuellt frihetsberövande.

Detta är så tragiskt.
Alla tre tjejer hade livet framför sig.
Johanna verkar inte vara den narcissistiska sociopat hon här utmålats som.
Jag har svårt att tänka att någon annan kan ligga bakom mordet. Men har också svårt att tro att det var avsiktligt om nu Johanna och/eller Maja är GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in