2022-11-22, 20:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nä, ju fler som har en gemensam bild, samma information om något.

Vi kan ju inte bilda oss en uppfattning om palmemordet om man inte har all väsentlig information tillgänglig.

Nu tror jag att om jag minns rätt så nämnde Greven dunsarna i taket och vad han trodde att de flesta trodde om dess orsak.

Nu pratar vi om vad vi i tråden vet, alltså bara om den information vi har här. Han trodde att de flesta i tråden trodde att dunsarna hade med mordet att göra ( tror jag??).

Det har att göra med de saker vi vet och de saker vi tror oss veta. Sammantaget.

Det betyder däremot inte att vi har rätt. Det är Isf inte det jag tror.

Utredningen menar att huvudbrottet, som jag tolkar som människorovet och mordet, det har skett mellan den här kritiska tiden 02:00- 02:45.

Helt säkra kan vi inte vara, men jag tror även att de ska ha varit i JJs lgh då.

Grannen beskriver att från JJs lgh har man många gånger hört ljud. Från fester och så. Men inte sådana här ljud. De reagerade på att det var ovanliga ljud. Därför går sonen upp.

Han ringer på.

Ingen pratar, skriker. Ingen öppnar.

De ringer på igen. Det hörs 5- 10 ljud som låter som sparkar på väggen till vänster om dörren.

Några minuter senare öppnas dörren och stängs. Ut kommer JJ.

Vi vet sedan arr Tove som setts lämna Nöjet tillsammans med tjejerna kommer att hittas död. Efter den kvällen kommer hon aldrig hem.

Tycker du att med den informationen, att det är konstigt att många, kanske majoriteten tror att det hände något med Tove därinne då?

Hur kommer det sig att Jj inte öppnar dörren? Och att det kommer ytterligare ljud som låter som sparkar men ändå inte öppnar? JJ är ju hemma?

Skulle det ha varit MH som ramlade upprepade gånger?

Ja det skulle det kanske ha varit. Men varför inte öppna? Iaf vid andra tillfället?

Tidsgränsen har polisen satt av någon anledning till 02:45.

De vet mer om de digitala spår som finns. Resan till McD finns och det är mycket konstigt att JJ har Toves mobil med sig på den resan. Då strax efter att alla höga ovanliga ljud hörs från lägenheten.

JJ, hon bad inte grannen om hjälp att återbörda den till Tove. Är den inte viktigare än en liten burgare? Särskilt som att hon också glömt cykeln??
J visste bevisligen vems cykel det var, eftersom hon sa att det var hennes kompis X cykel.
Om X står för M, skulle det kunna vara sant, såvida grannen inte bekräftat att det var samma cykel som återfanns på Gränsgatan.
Om X står för någon annan är det en lögn som polisen lätt kan kolla.
J verkar inte vara särskilt snabbtänkt. Enklaste vore ju att förneka vetskap om den.
Citera
2022-11-22, 20:27
Medlem
Alba65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Hemska tanke om JJ och MH är oskyldiga och att en alternativ GM är på väg till nästa offer.
Hur förklarar man då att JJ´s bil åkte ut från Vetlanda och återkom på morognen varför Åkte TT mobiltelefon med JJ till McDonalds fram och tillbaka?
Citera
2022-11-22, 20:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Det var en gissning av en person:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
”Vill bara tydliggöra att ~07:00-09:00 på morgonen var min tolkning av ”tidig morgon” för tidslinjen. Vi vet inte exakt när bilen skulle ha setts vid Illharjan”.
Aha! Då var jag inte helt ute och cyklade, bara nästan.
Citera
2022-11-22, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
P7an stärkte ju helt klart bilden av M. Något annat kan man ju inte säga. Frågan är ju dock hur hennes personlighet faller in i det misstänkta dådet.

Man måste ju ändå säga i så fall att det faktum att hon hållit ihop i häktet så pass länge utan att hon angav T:s fyndplats torde indikera att hon inte visste om den. Att en så pass lågbegåvad person då ändå skulle klara av att neka till alla anklagelser och inte bryta samman och ge ut den infon under så pass lång tid ändå i häktet ter sig väl ändå relativt svårt att tänka sig i praktiken. Det kanske trots allt talar för M:s fördel? Dvs att hon inte bär full skuld till den delen i brottet iaf.

Det finns ju en möjlighet att hon faktiskt säger sanningen och att det är så att hon sov i lghn när något hände mellan J och T och att hon sedan blivit tvingad till hanteringen av J till att hantera T i någon form. Eller inte alls.

Med tanke på bilden man får av J så ligger det ju nära till att anta att det här är en symbiosvänskap som gynnat J mer än M. En intelligent tjej som hittar en lågbegåvad yngre tjej hon kan manipulera. Det är trots allt någonstans både en klassisk kombination och en farlig sådan i fel situationer.

Jo, jag undrar samma, men vi vet ju inte hur mycket hon har berättat. Det kan oxå vara kombinationen med ADHD och autism som gör att hon blånekar även som överbevisad. Sånt förekommer inte alltför sällan.

Vänskapen är ju konstig. Men J har kanske använt M för att framhäva sig själv. I J:s p7 uppfattar jag henne som nyanslös och flack. Läkaren skriver att hon ger god formell och emotionell kontakt men som det är utskrivet så tycker jag att det fattas känslouttryck och detaljer i berättandet.
Citera
2022-11-22, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Vad säger mamman ?
Varför lämna kompis i lgh hemma ?
Hur kom hon dit och när ?
Bekräftar MH att hon var själv i lgh ?

Rent spontant tänker jag att enda anledningen till att klampa in hos mamma mitt i natten, från att man redan är hemma i sin en egen lägenhet, är för att man inte klarar av att vara hemma…. kanske för att man inte får ro, eller för att man får kalla kårar över något som nyss skett där hemma….

Annars känns det ju helt otroligt bakvänt.

Men får jag tippa så tror jag att ”sovit hos mamma” är en lögn. Får inte heller ihop tidsramen.
Citera
2022-11-22, 20:31
Medlem
argusmaximuss avatar
Finns det någon information om var MH beger sig efter där TT hittades?

Finns det någon information om vad hon gör resten av söndagen?

Finns det någon datatrafik mellan JJ och MH när JJ, enl uppg, fipplade med telefonen under mcd-färden?

Tiden på mcd-köpet?

Finns det fler kameror likt Gulf-kameran nära Storgatan?

Tänk om vi pratat en tiondel så mkt om det som vilken färg det var på TTs påse.
Senast redigerad av argusmaximus 2022-11-22 kl. 20:37.
Citera
2022-11-22, 20:34
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Argumentum ad numerum.

Logiska felslut lider vi verkligen ingen brist på härinne!

Logiska felslut och argumentationsfel for dummies.
https://www.vof.se/blogg/logiska-felslut-och-argumentationsfel/

Det kan också heta "argumentum ad populum".

Det är ju inte jag som lägger fram ett sådant argument; jag visar ju hur ett sådant ser ut och det orimliga i det.

Ytterligare exempel:
1. En majoritet av folket anser att A är sant
Alltså är A sant
2. En majoritet av Sveriges befolkning anser att monarkin är bra
Alltså är monarkin bra för Sveriges befolkning
3. 2,3 miljarder kristna tror att gud finns - alltså finns gud
Citera
2022-11-22, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Tror du på allvar att det finns en krigisk gen?

Jag antar att vi lever egenskaper från våra föräldrar. Det kanske var elakt sagt. Och det var inte menat att tolkas bokstavligen. En viss genuppsättning ärver vi ju trots allt.
Citera
2022-11-22, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Jämför med domstolarnas indiciekedjor. En indicie är inte värd speciellt mycket, men ju fler de blir desto mer sannolikt är händelseförloppet. Inte alltid, men oftast.
.

Det är exakt det domstolar *inte* gör idag vilket är orsaken till den pågående debatten om problematiken med domstolarna bevisvärdering.

Förfallet började då man slutade att se bakgrund och indicier i ett sammanhang och bedömde varje indicium separat.
https://www.dagensjuridik.se/debatt/domstolarnas-bevisvardering-maste-andras-for-att-stoppa-gangkrigen/

På 1970-talet dominerade den intuitiva bevisbedömningen som du pratar om.
https://www.dagensjuridik.se/debatt/debatt-om-domstolarnas-bevisbedomning-och-vardering/
Citera
2022-11-22, 20:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
J visste bevisligen vems cykel det var, eftersom hon sa att det var hennes kompis X cykel.
Om X står för M, skulle det kunna vara sant, såvida grannen inte bekräftat att det var samma cykel som återfanns på Gränsgatan.
Om X står för någon annan är det en lögn som polisen lätt kan kolla.
J verkar inte vara särskilt snabbtänkt. Enklaste vore ju att förneka vetskap om den.

Hon svarade grannen med ett namn vems cykeln var? Var det inte så. Men det namnet var inte den som spytt o ramlat enligt grannen.

Inte Toves heller?

Grannen verkar ändå ha ett bra minne för detaljer.

Jag tror att JJ påbörjar sin lögnresa redan när hon kommer utanför sin ytterdörr.

Hon sägs vara manipulativ. Kanske även van att ljuga?

Alltså, visst. Man blir tagen på sängen i en väldigt pressad situation.

Varför ör jag ute i trapphuset och rännet när kompisen spyr. Och själv full och borde inte köra. Kanske inte det lättaste att hitta på en story som är rimlig då?

Men varför berätta mer detaljer när man inte behöver? Namn och sagor som lätt kan kollas upp?
Tror att det har att göra med hennes personlighet.

Och press. Att verka som vanligt. Och att inget är något konstigt alls.

Cykeln kanske hon redan har tänkt flytta, eller så kommer hon på det då. Tänker hon att man aldrig kommer att reda ut det här med cykeln oc vad som hänt Tove om cykeln hittas på annat ställe?

Mest tror jag att JJ i den där situationen är uppskruvad och tankarna är mest på hur hon ska få ut kroppen ur lgh.

Och de andra detaljerna kanske hon inte förstår hur allvarlga de kan bli.

Men det är väl just detaljerna, de små detaljerna som kan bli så enormt viktiga.
Citera
2022-11-22, 20:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Tack för info, visste inte att polis är skyldiga att utreda alternativa GM. Hur kunde de avskriva alternativa GM inom så kort tid?
Om polisen inte utreder alternativa gm, kommer advokaterna att skjuta in sig på det under rättegången och hävda att de nu misstänkta gm ska gå fria eftersom det skulle kunna finnas andra gm, dvs det kan inte bevisas bortom alla tvivel att de nu misstänkta är de verkliga gm.
Polisen har utrett och avfärdat samtliga tänkbara/otänkbara gm för att de haft vattentäta alibin.
Citera
2022-11-22, 20:49
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Som det ser ut, så ljuger JJ lite hit och dit. Det redan innan de blir gripna. Sen fortsätter det.

Det gör att jag tycker att hon ser skyldig ut.

Senaste veckorna har, enligt mig, visat att hon självklart är skyldig. Men till hur många av de tre häktningsskälen? Det är frågan. Vetefan om vi någonsin kommer veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in