2022-11-22, 19:46
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Jag är inte så säker på att de utreder hotbilder men kommer det in hot så kan det säkert bli fråga om något slags beskydd eller flytt till en hemlig adress om hoten ses som riktigt hotfulla.

Däremot är jag helt säker på att de har utrett eventuellt andra gärningsmän. Det är de skyldiga att göra. Gör de det inte så spelar de advokaterna i fatet och ger dem möjlighet att anföra tvivel mot utredningen. Du vet hur det brukar heta: det ska vara ställt bortom allt rimligt tvivel.

I det här fallet kan det mycket väl vara så att de släppt (alla) eventuella andra spår nu eftersom det sagts att de har en rätt klar bild av vad som har hänt. Men som jag skrev här tidigare i ett inlägg: det är när allt känns så självklart som det är viktigt att vända på stenen.

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Någon form av hotbildsbedömningar görs säkerligen av polis/åkl avseende de häktade; tex inför varje typ av transport inför förhandling, vallning, sjukhus osv.
Tveksamt om de direkt engagerar sig i de anhöriga, givetvis om de själva anmäler att de känner sig/blivit hotade. Men då utreds det nog av andra poliser.

Men på vilket vis menar du att sådan analys skulle göras för att avskriva alternativa GM?

Jag undrar om polis har utrett att JJ, MH eller någon anhörig haft en hotbild mot sig där det kan finnas annan möjlig GM i fallet T? Har förstått att polis i princip måste utreda annan GM och det verkar som de gjort det.
Senast redigerad av Pythia_88 2022-11-22 kl. 19:54.
Citera
2022-11-22, 19:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Ju fler som tror att Palme mördades av Stig Engström, desto troligare blir det att Stig E är mördaren?
Ju fler som tror att Estonia blev utsatt för ett attentat, desto troligare är det att det var så det gick till?
Ju fler som tror att ICA har de billigaste priserna, desto troligare är det att de faktiskt har det?

Jag tvivlar.
"En miljard flugor kan inte ha fel - ät koskit"

Nä, ju fler som har en gemensam bild, samma information om något.

Vi kan ju inte bilda oss en uppfattning om palmemordet om man inte har all väsentlig information tillgänglig.

Nu tror jag att om jag minns rätt så nämnde Greven dunsarna i taket och vad han trodde att de flesta trodde om dess orsak.

Nu pratar vi om vad vi i tråden vet, alltså bara om den information vi har här. Han trodde att de flesta i tråden trodde att dunsarna hade med mordet att göra ( tror jag??).

Det har att göra med de saker vi vet och de saker vi tror oss veta. Sammantaget.

Det betyder däremot inte att vi har rätt. Det är Isf inte det jag tror.

Utredningen menar att huvudbrottet, som jag tolkar som människorovet och mordet, det har skett mellan den här kritiska tiden 02:00- 02:45.

Helt säkra kan vi inte vara, men jag tror även att de ska ha varit i JJs lgh då.

Grannen beskriver att från JJs lgh har man många gånger hört ljud. Från fester och så. Men inte sådana här ljud. De reagerade på att det var ovanliga ljud. Därför går sonen upp.

Han ringer på.

Ingen pratar, skriker. Ingen öppnar.

De ringer på igen. Det hörs 5- 10 ljud som låter som sparkar på väggen till vänster om dörren.

Några minuter senare öppnas dörren och stängs. Ut kommer JJ.

Vi vet sedan arr Tove som setts lämna Nöjet tillsammans med tjejerna kommer att hittas död. Efter den kvällen kommer hon aldrig hem.

Tycker du att med den informationen, att det är konstigt att många, kanske majoriteten tror att det hände något med Tove därinne då?

Hur kommer det sig att Jj inte öppnar dörren? Och att det kommer ytterligare ljud som låter som sparkar men ändå inte öppnar? JJ är ju hemma?

Skulle det ha varit MH som ramlade upprepade gånger?

Ja det skulle det kanske ha varit. Men varför inte öppna? Iaf vid andra tillfället?

Tidsgränsen har polisen satt av någon anledning till 02:45.

De vet mer om de digitala spår som finns. Resan till McD finns och det är mycket konstigt att JJ har Toves mobil med sig på den resan. Då strax efter att alla höga ovanliga ljud hörs från lägenheten.

JJ, hon bad inte grannen om hjälp att återbörda den till Tove. Är den inte viktigare än en liten burgare? Särskilt som att hon också glömt cykeln??
Citera
2022-11-22, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Tack för info, visste inte att polis är skyldiga att utreda alternativa GM. Hur kunde de avskriva alternativa GM inom så kort tid?

Som jag har tolkat det så har de väl inte ”avskrivit alternativa gärningsmän”, men just i nuläget finns ingen annan.
Alltså kan de, om det dyker upp något nytt faktiskt misstänka någon annan också.
Citera
2022-11-22, 19:58
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
JJ säger i sin p7:a att hon sover hos mamma.

MH däremot säger sig vara på platsen, dock sovandes och/eller illamående av alkohol.

Min fundering var när skulle en sovstund hos mor ens rymmas i tidslinjen?

Och när och hur kom MH hem till sig?

Vad säger mamman ?
Varför lämna kompis i lgh hemma ?
Hur kom hon dit och när ?
Bekräftar MH att hon var själv i lgh ?
Citera
2022-11-22, 20:00
Medlem
Citat:
Kan man göra en samlad bedömning om en företeelse eller händelse, och mena att den blir mer sannolik ju fler som tror på den?

Nej. Och det var heller inte vad jag påstod.

Vad jag menar är att de flesta härinne gör en samlad bedömning av all tillgänglig info. De flesta väger in fler parametrar än en enda. Du skrev ju att folk härinne tolkar grannens prat (okritiskt) om 50-100 kg dunsar som att Tove mördades. Som att det vore den enda anledningen till att vi tror att Tove mördades i lägenheten. Jag skrev att de flesta härinne gör en vidare bedömning än så, väger in fler parametrar- och gör en samlad bedömning.

Vilka parametrar och uppgifter man väljer ska väga tyngst/ingå i ens samlade bedömning - det skiljer sig åt från person till person. Även slutsatsen av ens samlade bedömning.
Citera
2022-11-22, 20:01
Medlem
Chrizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Någon form av hotbildsbedömningar görs säkerligen av polis/åkl avseende de häktade; tex inför varje typ av transport inför förhandling, vallning, sjukhus osv.
Tveksamt om de direkt engagerar sig i de anhöriga, givetvis om de själva anmäler att de känner sig/blivit hotade. Men då utreds det nog av andra poliser.

Men på vilket vis menar du att sådan analys skulle göras för att avskriva alternativa GM?

Antar att personen tänker något i stil med att någon/några andra personer har med mordet att göra och hotar MGM / släkt att inte prata
Citera
2022-11-22, 20:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Håller med om att bluegypsy känns som en pålitlig källa.
Dessvärre är det väl så med vittnen, att de är människor. Och människors minne kan lätt påverkas av flera olika faktorer.

Dels kan förväntningar av något göra att man tycker sig se. Även en sådan sak som att du får höra på nyheterna/ ryktet på byn om att Tove är försvunnen tillsammans med andra uppgifter blanda ihop korten. Det kan vara dagar eller vem du såg. Här var det ju immiga rutor. Hur mycket såg man?

Förutom att minnet kan spela en ett spratt kan ju berättelsen ändras lite om den berättas i flera led.

Det som känns lite konstigt, det är ju den tid man då kan tänka sig att tjejerna satt i bilen. Inte att de satt där, men att någon skulle promenera den tiden? Bilen ska enligt uppgift rulla in förbi guld vid 05:45 väl?

Och uppgiften ska ha varit att bilen stod där en god stund, från det att promenaden påbörjades till det att de återkom med hunden till din bil. Det betyder att den som var ute på promenad var ute på en lång men mycket tidig morgonpromenad där.

Kan stämma, men låter väldigt ambitiöst.

Det jag tänker är dock att MH är mörk, vilket gör att den som observerar tjejerna borde noterat detta? Kanske känner dom? Då tar man inte fel så lätt. Inte lika lätt i varje fall.

Vet inget om parkeringen vid illharjen. Förekommer det drogförsäljning där?

Dessvärre förekommer det sådant vid flera av de friluftsanläggningardär jag brukar jogga. Då ofta där bilar lätt kan ansluta. Man kan lätt mötas ostört, lätt ta sig dit och därifrån. Inga poliser som ser en.

Kan vittnet sett fel? Liknande bil?

Sedan tänker jag att om det ändå var tjejerna som satt där, kan det ha berott på att de var helt utsjasade, ville snacka ihop sig innan JJ släppte av MH hos sig.

Just nu tänker jag faktiskt, att kan JJ ha utfört allt på egen hand? MH sover kvar i lgh eller går hem till sig?

Men om MH nu berättar att JJ var konstig dagen efter, när sågs de då? Kanske sov MH kvar och de typ ”vaknade” tillsammans?

JJ ska sedan vara hos sin pappa och rida??

Jj har iaf inte sovit många minuter. Om några alls.
Jag har för mig att jag läst tiden 7-9någonting som tiden för observationen i Illharjen, men jag kan inte återfinna den i Grevens sammanfattning, så ta det ned en nypa salt. Jag minns dock att jag reflekterade över vad tjejerna då pysslat med under dryga timman innan de tog sig dit.
Citera
2022-11-22, 20:10
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsnosse
Som jag har tolkat det så har de väl inte ”avskrivit alternativa gärningsmän”, men just i nuläget finns ingen annan.
Alltså kan de, om det dyker upp något nytt faktiskt misstänka någon annan också.

Hemska tanke om JJ och MH är oskyldiga och att en alternativ GM är på väg till nästa offer.
Citera
2022-11-22, 20:12
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ja, det är spännande. Vilken riktning hade diskussionen tagit om grannen hade sagt att dunsarna motsvarade 25 kg? Då hade de flesta här inne kanske ansett att hon togs av daga på en annan plats?

Ta upp en 25 kgs hantel och släpp den i golvet från 10 cm så tror jag halva trappuppgången vaknar. Allra helst på kvällen natten när det är tyst. Duns är ett mer ett högre ljud i sammanhanget och det kan vara att någon tappar något tyngre eller kastar något tyngre
Citera
2022-11-22, 20:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har för mig att jag läst tiden 7-9någonting som tiden för observationen i Illharjen, men jag kan inte återfinna den i Grevens sammanfattning, så ta det ned en nypa salt. Jag minns dock att jag reflekterade över vad tjejerna då pysslat med under dryga timman innan de tog sig dit.

Ok, få skulle det vara efter att de varit hem.
Städat?
Men varför sitta där och inte hemma? Snacka ihop sig? Tänka igenom allt?

Men platsen känns udda om inte MH ska med ut tio Nye. Det är visserligen inte långt hem till MH, men ändå fel plats.

Vi får se vad som kommer ur det här.
Citera
2022-11-22, 20:19
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Det var en gissning av en person:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
”Vill bara tydliggöra att ~07:00-09:00 på morgonen var min tolkning av ”tidig morgon” för tidslinjen. Vi vet inte exakt när bilen skulle ha setts vid Illharjan”.
Citera
2022-11-22, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
P7an stärkte ju helt klart bilden av M. Något annat kan man ju inte säga. Frågan är ju dock hur hennes personlighet faller in i det misstänkta dådet.

Man måste ju ändå säga i så fall att det faktum att hon hållit ihop i häktet så pass länge utan att hon angav T:s fyndplats torde indikera att hon inte visste om den. Att en så pass lågbegåvad person då ändå skulle klara av att neka till alla anklagelser och inte bryta samman och ge ut den infon under så pass lång tid ändå i häktet ter sig väl ändå relativt svårt att tänka sig i praktiken. Det kanske trots allt talar för M:s fördel? Dvs att hon inte bär full skuld till den delen i brottet iaf.

Det finns ju en möjlighet att hon faktiskt säger sanningen och att det är så att hon sov i lghn när något hände mellan J och T och att hon sedan blivit tvingad till hanteringen av J till att hantera T i någon form. Eller inte alls.

Med tanke på bilden man får av J så ligger det ju nära till att anta att det här är en symbiosvänskap som gynnat J mer än M. En intelligent tjej som hittar en lågbegåvad yngre tjej hon kan manipulera. Det är trots allt någonstans både en klassisk kombination och en farlig sådan i fel situationer.

Om observationerna som gjorts på Illharjen Naturreservat stämmer, där man sett J och M sitta i den röda bilen i över en timme tidig söndag morgon, så ser jag verkligen framför mig hur J har ”förhört” M om och om igen så hon uppger den uppdiktade historien som J har kommit på de ska säga om de blir förhörda av polisen.

Jag har innan trott M hade starka romantiska känslor för J, men är lite tveksam nu efter hennes P7. Tänker mig mer hon ser J som en storasyster, och hon skulle göra allt för sin storasyster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in