2022-11-22, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
I NY (kanske mer centrala delar då) är hyrorna högre än medellön. Hur det kan vara så kan man fråga sig. Men det verkar vara så att ordinära höginkomsttagare delar bostad.

Viljan att bo där är så hög att folk backar på väldigt mycket annat.

Det blir lite som det var i London redan på 90-talet. Ungdomar (från hela världen) hyrde del i rum bara för att kunna bo där.

Man behöver förstå att människor har olika preferenser. Och helst acceptera att de kan ha andra än vad man själv har. Det är lite tunt med den acceptansen i den här tråden.

Hyrorna är mycket högre där men priserna är lägre att köpa än Stockholm relativt lönen. Det är klart det finns väldigt många som är beredda att lägga mer pengar på boendet, men lånelöftet säger helt enkelt nej. Hade vi fått låna 8 årsinkomster hade priserna såklart varit högre än vad de är idag.
Citera
2022-11-22, 17:37
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
Spännande lösning med ett kristillägg på 110:- per månad och lägenhet under ett år.
Vi lär få se fler liknande påhitt från andra hyresvärdar.

Inte ens en kebabrulle med läsk.
Balder är i kris, deras aktie har rasat över 55%(mer kommer), så de myglade till sig ett kristillägg av sina hyresgäster.
Andra hyresvärdar kommer få mellan 3-4% och inget kristillägg.
Citera
2022-11-22, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så är det. Att ha en roomate är en självklarhet i dessa städer. I Sverige är allt annat än 70 kvm per skalle på Östermalm för 5000 i mån omänskligt

Haha.. Näe däremot att en arbetare som inte gjort bostadskarriär knappt kan få en etta på 20m2 inom tullarna är fördjävligt. Jag vet att ditt svar är något i stil med; Pendla 35 minuter och köp i X område. Absolut, och så är situationen idag, men jag tycker ändå det var en mycket bättre situation för tio år sedan.
Citera
2022-11-22, 17:50
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Att vara hyresgäst är att göra någon annan till miljonär. Du verkar ha förstått det eftersom du måste pigga upp dig själv med glada tillrop.

Efter 30 år på svensk bostadsmarknad så har jag tjänat ihop till en 11-rumsvilla i Lund värd över 15 mkr, utan lån. Början på den var en lägenhet på Frejgatan i Stockholm för 1mkr 1994. Därefter har priserna 10-15-dubblats. Det här är inga siffror som en hyresgäst känner igen.

Slemhog är hyresgäst och mångmiljonär, hyra på 1600 kr/mån efter årsskiftet.

Du är en fet boomer, nästan 60 bast, och bara haft tur med timingen som kunde köpa i mitten på 90-talet för kaffepengar. 15 miljoners kåk i Lund låter helt osannolikt.
Din kåk har rasat över 20-25% på 7 mån och är snart inte ens värd hälften, sen ska du betala reavinstskatt på vinsterna du skjutit upp. Blir inte mycket stålar kvar.

Faktum kvarstår, det är riktigt gött va hyresgäst nu när hyreshöjningen blir så låg och att man inte köpt bostadsrätt/villa senaste 6-7 åren som många i min generation gjort och åker på rejäla kostnadsökningar och -45% i värdeminskning samtidigt.
Citera
2022-11-22, 17:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Att vara hyresgäst är att göra någon annan till miljonär. Du verkar ha förstått det eftersom du måste pigga upp dig själv med glada tillrop.

Efter 30 år på svensk bostadsmarknad så har jag tjänat ihop till en 11-rumsvilla i Lund värd över 15 mkr, utan lån. Början på den var en lägenhet på Frejgatan i Stockholm för 1mkr 1994. Därefter har priserna 10-15-dubblats. Det här är inga siffror som en hyresgäst känner igen.
Fast nu minskar värdet varje dag istället och kommer så fortsätta att göra åtminstone under år 2023 med. Så vill du förlora pengar, investera i fastigheter.
Vi får se på vilket år tidsmaskinen stannar .
Citera
2022-11-22, 17:57
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
FED har ”alltid” haft en eller två procentenheters högre ränta än oss i modern tid, ska också tilläggas.

De kan mycket väl landa på 5,0 och vi på 2,75-3,00, helt enligt prognoserna.

Observera att RB alltid legat 6-8 mån efter FEDs höjningar, så om räntan toppar på 5% i usa i jan/feb, kommer vår ränta isf toppa på 3-4% i sensommar, och säkerligen ligga kvar där närmare ett år. Bostadspriserna kommer ta storstryk av det, ner -45% på villor.
Räntan kommer dock gå högre 5 resp 3%
Citera
2022-11-22, 18:02
Medlem
"Svenska bolånetagare kan räkna med en rörlig boränta på mellan 4 och 5 procent de närmaste åren, tror riksbankschef Stefan Ingves."

https://www.svd.se/a/nQydJ5/stefan-ingves-raknar-med-rorliga-borantor-pa-4-5-procent-narmaste-aren

frågan är om han gissar rätt den här gången?
Citera
2022-11-22, 18:11
Medlem
Med jämna mellanrum försöker folk jämföra Stockholm med London eller New York i denna tråd. Alla borde väll inse hur absurda sånna jämförelser är, det är inte ens nästan samma kaliber av stad.
Citera
2022-11-22, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Svenska bolånetagare kan räkna med en rörlig boränta på mellan 4 och 5 procent de närmaste åren, tror riksbankschef Stefan Ingves."

https://www.svd.se/a/nQydJ5/stefan-ingves-raknar-med-rorliga-borantor-pa-4-5-procent-narmaste-aren

frågan är om han gissar rätt den här gången?
Det borde vara lätt att gissa när han mer eller mindre sätter bolåneräntan själv?
Citera
2022-11-22, 18:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbzzz
Några åsikter på lägenhetsköp i dagsläget?

Hittat en liten lägenhet i Malmö jag tänkt köpa i syfte om att hyra ut (inte för att gå plus utan bara pengarna tillbaka för ammortering, ränta, avgift osv)

Efter ett tag (allt från 6 mån till 5 år) så kan jag sälja och förhoppningsvis ha pengarna tillbaka alternativt även plussa lite.

Anledningen är egentligen att jag har kapital jag inte vill ska fortsätta ätas upp utav inflationen.
Att ge mig in i fonder eller aktier vill jag inte just nu, så frågan gäller enbart bostadsrätterna i dagsläget och era åsikter.
Ha inte för bråttom bara, priserna är på väg utför och för den som inte har bråttom kan riktigt bra köptillfällen uppstå inom 6-9 månader. Jag skulle personligen aldrig köpa i Malmö, men whatever floats your boat.
Citera
2022-11-22, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Med jämna mellanrum försöker folk jämföra Stockholm med London eller New York i denna tråd. Alla borde väll inse hur absurda sånna jämförelser är, det är inte ens nästan samma kaliber av stad.
https://metroverse.cid.harvard.edu/city/2973/similar-cities
Städerna som är mest lika Stockholm i England och USA är Manchester respektive Milwaukee.
Samt i Ryssland Nizjnij Novgorod.
Senast redigerad av DattMamon666 2022-11-22 kl. 18:45.
Citera
2022-11-22, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbzzz
Några åsikter på lägenhetsköp i dagsläget?

Hittat en liten lägenhet i Malmö jag tänkt köpa i syfte om att hyra ut (inte för att gå plus utan bara pengarna tillbaka för ammortering, ränta, avgift osv)

Efter ett tag (allt från 6 mån till 5 år) så kan jag sälja och förhoppningsvis ha pengarna tillbaka alternativt även plussa lite.

Anledningen är egentligen att jag har kapital jag inte vill ska fortsätta ätas upp utav inflationen.
Att ge mig in i fonder eller aktier vill jag inte just nu, så frågan gäller enbart bostadsrätterna i dagsläget och era åsikter.
Hur stor blir belåningsgraden? Att hyra ut till främlingar är ganska riskfyllt och det är många andrahandshyresobjekt ute nu. Vänta tills Kronofogden börjar kränga lägenheter och om det inte blir så illa för folk så skit i det skulle jag säga.

Du kan ju köpa fonder med tex. amerikanska obligationer istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in