2022-11-22, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det sistnämnda kan ju diskuteras men 33,2K (medianlön 2021) med 2% årlig tillväxt från och med nu blir runt 60K till 2050 Close enough och vi får väl anta några reallöneökningar ovanpå inflationen.

Balders VD tror däremot bara på cirka 400K/kvm i Stockholms innerstad. https://cornucopia.se/2021/05/balders-erik-selin-fyra-ganger-sa-hoga/

Jag har svårt att se att vi kommer nämnvärt högre i pris kontra lön i framtiden (jmf med 2021/22) - detta i större städer.
I innerstaden var det ca 3,33 kvadratmeter per årslön på toppen.

Att områden som har kvadratmeterpris på 500 eller 2500 SEK/m2 tiodubblas på 20-30 år kan absolut ske.
Citera
2022-11-22, 15:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
En otrolig resa, men det kommer aldrig hända igen (undantag hyperinflation och möjligtvis små hålor med obefintligt kvadrameterpris).

Finns ingen chans att månadslönerna om 25-30 år är 75-100K och bostadspriserna i riket är 500K/m2.
Så är det nog, bostadsprisernas ökning 1994-2022 kommer aldrig (under vår levnad) att hända igen. En villa kan ju inte kosta 100 mkr, redan mina 15mkr blir svettigt med 5% i låneränta och kanske bara gällde när räntorna var 1%, kanske har den rasat 10-20%.

Jag bor i Linköping nu. Det finns 100-tals lägenheter 1-3 rum till salu just nu, troligen den värsta bubblan någonsin och jag kan bara inte se hur alla ska säljas. Halverade priser? Ofta studenter som köpt och bott 2-3 pers i, priserna har ständigt gått upp så de har bott gratis men i höst var det slut med det nöjet. Dessutom finns hyresrätter direkt att flytta in i, ganska centralt, hög hyra men inte orimlig. Linköping har alltså bostadsbalans nu.

Priserna har börjat rasa enligt diagrammet, ändå finns 100-tals osålda kvar.
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/ostergotlands-lan/linkoping/
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-11-22 kl. 15:31.
Citera
2022-11-22, 15:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfarbror
Du har inte tjänat någonting - du har dragit nytta av ett riggat system på bekostnad av dina egna barn och barnbarn som nu är mer eller mindre helt utestängda från ett anständigt liv.

Men det är väl ett pris värt att betala för att känna sig rik, antar jag, för en av skatter utblottad Gordon Gekås utan egentlig kompetens och lön på u-landsnivå.
Jag har gett/ska ge dem en BR-lägenhet var, min bostad har ju gjort mig stenrik. Frågor på det?

Självklart delar jag med mig till nästa generation av de pengar jag fått gratis genom att bara bo.
Citera
2022-11-22, 15:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Så dina bostäder har gått upp i värde medans dom du inte ägde inte gick upp i värde tills du köpte då gick dom upp i värde? Är inte det otroligt?

Sen är det väl till att beklaga att du varit på bostadsmarknaden i 30 år.. ålder är inget att skryta om
Du menar att jag inte kan casha hem utan måste fortsätta bo? Bara det att jag nu köpte en liten penthouse i Linköping eftersom barnen (ska) flytta hemifrån. Villan som jag fått gratis eftersom jag råkade födas på 1960-talet motsvarar 5 lyxlägenheter i Linköping, som jag alltså fått gratis.
Citera
2022-11-22, 16:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Pratade precis med en mäklare. Andelen nya villor som kommit upp de senaste veckorna i de områden jag tittar är MYCKET lägre än normalt. Det finns dock ett stort utbud men det beror på att mycket skit inte sålts på månader.

På sistone har utbudet av nya objekt dött ut nästan helt. Detta då folk nu bara säljer om det är absolut kris.

Detta är ju en naturlig effekt av nedgångarna.

De som tror sig kunna hitta ett perfekt objekt på botten måste ha osannolik tur.
Pratade med en mäklare i en mellanstor stad nyligen, då jag skall sälja ett billigare ärvt hus. Då fick jag svaret att dyrare objekt hade backat i pris. Men billigare objekt stod sig bra.
Kan tänka mig att en del backat ned i prisläge. Folk som är i livssituationen att det är dags för villa, vill inte vänta, utan köper något "skabbigare" och tänker sig fixa upp det successivt. Och det är ganska rationellt resonerat.

När räntan backar ned igen så frigörs pengar till att lyfta bostaden. Det som gäller är förstås att bostaden har potential.
Citera
2022-11-22, 16:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c3E1RkUADAZ2Ewu
Byggloven för lägenheter i flerbostadshus störtdyker i storstäderna.

Kvartal 3 2022:
Storstockholm 1869 (4404st 2021), lägsta sedan 2013
Storgöteborg 621 (1215st 2021 och 1762st 2019), lägsta sedan 2015
Stormalmö 482 (1081st 2021 och 1708dt 2020), lägsta sedan 2016.

Riket i övrigt och Småhus är mindre skillnader men ner där med. Siffrorna brukar behöva räknas upp med ca 10%.

Börjar även gnys på arkitekten.se
Både om varsel och nyexade som gnäller om låg ingångslön (lol, ska va glada om de kan få ett jobb ens).

Detta är lite som att se en bilkrasch i slow motion. Man vet vad som kommer, men alla kör på in i kaklet.
Ja, det är rimligt att det dyker.

Finns ingen anledning att söka bygglov när kunderna inte vill betala vad det kostar.

Byggsektorn kommer stanna av då köparna inte vill betala. Det som kommer rulla på är statliga byggprojekt.

Småfirmor som skiter i facken kan klara sig genom att offerera renoveringsjobb till hushållen för rabatterade priser.

Resten blir arbetslösa.
Citera
2022-11-22, 16:25
Medlem
Några åsikter på lägenhetsköp i dagsläget?

Hittat en liten lägenhet i Malmö jag tänkt köpa i syfte om att hyra ut (inte för att gå plus utan bara pengarna tillbaka för ammortering, ränta, avgift osv)

Efter ett tag (allt från 6 mån till 5 år) så kan jag sälja och förhoppningsvis ha pengarna tillbaka alternativt även plussa lite.

Anledningen är egentligen att jag har kapital jag inte vill ska fortsätta ätas upp utav inflationen.
Att ge mig in i fonder eller aktier vill jag inte just nu, så frågan gäller enbart bostadsrätterna i dagsläget och era åsikter.
Citera
2022-11-22, 16:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
En otrolig resa, men det kommer aldrig hända igen (undantag hyperinflation och möjligtvis små hålor med obefintligt kvadrameterpris).

Finns ingen chans att månadslönerna om 25-30 år är 75-100K och bostadspriserna i riket är 500K/m2.
I NY (kanske mer centrala delar då) är hyrorna högre än medellön. Hur det kan vara så kan man fråga sig. Men det verkar vara så att ordinära höginkomsttagare delar bostad.

Viljan att bo där är så hög att folk backar på väldigt mycket annat.

Det blir lite som det var i London redan på 90-talet. Ungdomar (från hela världen) hyrde del i rum bara för att kunna bo där.

Man behöver förstå att människor har olika preferenser. Och helst acceptera att de kan ha andra än vad man själv har. Det är lite tunt med den acceptansen i den här tråden.
Citera
2022-11-22, 16:38
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Pratade med en mäklare i en mellanstor stad nyligen, då jag skall sälja ett billigare ärvt hus. Då fick jag svaret att dyrare objekt hade backat i pris. Men billigare objekt stod sig bra.
Kan tänka mig att en del backat ned i prisläge. Folk som är i livssituationen att det är dags för villa, vill inte vänta, utan köper något "skabbigare" och tänker sig fixa upp det successivt. Och det är ganska rationellt resonerat.

När räntan backar ned igen så frigörs pengar till att lyfta bostaden. Det som gäller är förstås att bostaden har potential.
Nu vet jag inte hur diskussionen såg ut, men vad tror du mäklaren skulle sagt annars? Hade du blivit sugen på att sälja via mäklaren som sagt "tyvärr har fastigheter i din prisklass har backat mycket". Förstår inte varför man ska snacka med mäklare när man har statistik via Hemnet, Booli eller husmask.
Citera
2022-11-22, 16:52
Medlem
Citat:
I NY (kanske mer centrala delar då) är hyrorna högre än medellön. Hur det kan vara så kan man fråga sig. Men det verkar vara så att ordinära höginkomsttagare delar bostad.

Det blir lite som det var i London redan på 90-talet. Ungdomar (från hela världen) hyrde del i rum bara för att kunna bo där.

Man behöver förstå att människor har olika preferenser. Och helst acceptera att de kan ha andra än vad man själv har. Det är lite tunt med den acceptansen i den här tråden.
Svårt att jämföra statistik i centrala delarna av världsmetropoler. Finns en stor del som bor, men själva inte jobbar eller betalar hyran där. Kan vara allt från rika föräldrar (har en granne som när hon var student i Paris bodde på Av Montaigne), lägenheter åt en älskarinna eller bara att de bor utomlands men hyr som övernattning eller gamla pengar.
Citera
2022-11-22, 16:57
Medlem
Citat:

Så är det. Att ha en roomate är en självklarhet i dessa städer. I Sverige är allt annat än 70 kvm per skalle på Östermalm för 5000 i mån omänskligt
Citera
2022-11-22, 17:15
Medlem
Citat:

Om 25-30 år är Stockholm (och London) mer likt Rio de Janeiro 2022 än vad det är likt New York 2022. Det är däremot möjligt att Beijing, Shanghai och Shenzhen blir städer som många personer från hela världen vill leva i
Senast redigerad av Fraktkostnad 2022-11-22 kl. 17:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in