2022-11-22, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Hm, jag får känsla av att hon ligger ungefär i nivå med Abushi i Skellefteå.
(FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)

Nej. Abushi ligger mycket lägre av vad som framkommit. Måttlig IF är mycket, mycket lägre än MH.
Citera
2022-11-22, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kan mycket väl vara möjligt att de båda ligger på ungefär samma nivå.

Nej, det kan det inte. Abushi har en IF på vad som benämns måttlig nivå. MH har inte en IF.
Citera
2022-11-22, 17:04
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Vill man bara ha 100% verifierad information bör man logga ut från Flashback och invänta FUP.

På Flashback för vi resonemang, presenterar olika teorier och för fram mer eller mindre verifierad information. Allt ska givetvis tas med en nypa salt tills allt mer info/fakta släpps.

Bemöt vad du tycker är sakfel med argument - istället för att kasta ut din bitterhet om Flashback och tråden i tid och otid.

95% av oss här i tråden bidrar till en bra diskussion och för fram rimliga frågor, teorier och tankar. Tillsammans har trådens användare bidragit med mycket information om fallet.

Och missförstå mig inte; jag är själv allergisk mot uppsåtliga medvetna lögner /desinformation. Dessa ska attackeras med full kraft. Men att slänga ut allmän bitterhet mot tråden och mot merparten av de användare härinne som deltar till en konstruktiv diskussion är inte rätt väg att gå. Bitterhet är inget vinnande koncept

Inledningsvis vill jag ge dig credit för det seriösa arbete du lagt ner i den här tråden; du har min fulla respekt.
Bitter? Nej, jag är inte bitter (för att citera en känd komiker).
Men jag tror på sans och förnuft i debatten och diskussionen. '
Låt mig utveckla: underboende granne säger sig ha hört kraftiga "dunsar" motsvarande något med en vikt om 50-100 kg, som skulle, enligt grannen, ha fallit i golvet. Det har spekulerats i att T vägde ca 60 kg. Av detta har det blivit en trådsanning att T befunnit sig i lägenheten och där blivit misshandlad och mördad. Men det är ingen här inne som tänkt på att analysera grannens bedömning av det fallande föremålets vikt. Vad har han för tidigare erfarenheter; preferenser; av ljud som uppstår när något faller i golvet eller slår in i en vägg? Det vet vi inte. En hypotetisk person "A", med andra preferenser kanske skulle bedömt föremålets vikt lägre; en hypotetisk person "B" kanske skulle bedömt det högre. Grannens uttalande blir inte mycket värt, eftersom vi inte känner till hans preferenser. Det blir enligt min mening tveksamt att utifrån grannens utsaga dra slutsatsen att ljuden har sin orsak i misshandel och dödande av T.
Citera
2022-11-22, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Hm, jag får känsla av att hon ligger ungefär i nivå med Abushi i Skellefteå.
(FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)

Ja. Det är ju utrett att även han ligger på lågt IQ och att han har begåvning klart under genomsnittet.

MH kan inte ha haft en lätt uppväxt. Låg IQ, -svårigheter inom autismområdet, inlärningssvårigheter, ADHD.... m.m. Tråkigt att hon inte fick hjälp förrän i högstadiet.
Citera
2022-11-22, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Varför skulle utredningen ta en oväntad vändning? Vilka pusselbitarna är i detta fall vet endast utredningsgruppen och dom verkar ju ha bilden rätt klar för sig, enligt dom själva. Och ingen annan är misstänkt förutom de två som är häktade, men ni är några som envisas med att försöka få in andra personer i händelsen.

Därför att JJ och MH framstår som oskyldiga ju längre vi kommer i tråden. Att de sitter där kan vara för att skydda dem i nuläget. Som jag skrivit tidigare så är det ett podd vittnena som skapar oredan för att leda misstanken bort från sig själv (han som skjutsade JJ till McD). Och troligen flyttade TT så hon hittades åt det hållet JJ och MH åkte.. Kan inte få fram en annan lösning på mordet.
Citera
2022-11-22, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Inledningsvis vill jag ge dig credit för det seriösa arbete du lagt ner i den här tråden; du har min fulla respekt.
Bitter? Nej, jag är inte bitter (för att citera en känd komiker).
Men jag tror på sans och förnuft i debatten och diskussionen. '
Låt mig utveckla: underboende granne säger sig ha hört kraftiga "dunsar" motsvarande något med en vikt om 50-100 kg, som skulle, enligt grannen, ha fallit i golvet. Det har spekulerats i att T vägde ca 60 kg. Av detta har det blivit en trådsanning att T befunnit sig i lägenheten och där blivit misshandlad och mördad. Men det är ingen här inne som tänkt på att analysera grannens bedömning av det fallande föremålets vikt. Vad har han för tidigare erfarenheter; preferenser; av ljud som uppstår när något faller i golvet eller slår in i en vägg? Det vet vi inte. En hypotetisk person "A", med andra preferenser kanske skulle bedömt föremålets vikt lägre; en hypotetisk person "B" kanske skulle bedömt det högre. Grannens uttalande blir inte mycket värt, eftersom vi inte känner till hans preferenser. Det blir enligt min mening tveksamt att utifrån grannens utsaga dra slutsatsen att ljuden har sin orsak i misshandel och dödande av T.

Tack! Och du har också bidragit med en hel del värdefulla inflik.

Att Tove har varit i lägenheten är inte någon "trådsanning". Och absolut inte pga att grannen beskriver dunsar som verkade vara 50-100 kg. Jag tror de flesta härinne gör en samlad bedömning - och att dunsarna förstärker den samlade bedömningen. Att Tove var i lägenheten är jag själv relativt övertygad om. Men inte enbart på grund av grannens vittnesmål - utan pga alla samlade indicier och känd info. Sannolikhetsbedömning.

Men, jag håller helt och hållet med dig om att man ska ta alla overifierade uppgifter med en nypa salt.

Sedan tycker jag personligen att folk härinne missbrukar ordet "trådsanning". Tex; att JJ:s pappa är specialmilitär med fruktad militär bakgrund är ingen trådsanning. Det är något ytterst få personer härinne har fört fram - och absolut inget som är den rådande uppfattningen i tråden.
Senast redigerad av GrevenFB 2022-11-22 kl. 17:16.
Citera
2022-11-22, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Därför att JJ och MH framstår som oskyldiga ju längre vi kommer i tråden.

Polisen och åklagaren har gjort motsatt bedömning än den du gör. Enligt dem har bevisläget stärkts mot i takt med utredningens gång. Finns inget som talar för någon annan GM.

Du skriver att JJ och MH sitter häktade för att polisen kan vilja skydda dem. Kom igen! Inga häktas för att de har ett hot riktat mot sig. Det måste till och med du förstå.
Senast redigerad av GrevenFB 2022-11-22 kl. 17:20.
Citera
2022-11-22, 17:15
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Har skrivit om detta tidigare i tråden, men jag misstänker att JJ:s mamma var borta den natten, och att JJ visste om det. Enligt MrKoll är hon sjuksköterska, kanske jobbade hon nattskift? Kanske dejtade hon någon, och då är det kanske rimligt att sova borta en lördag? Kanske var hon ute och reste?

Om JJ sedan har extranyckel till sin mammas bostad så kan hon ju hävda precis vad hon vill, för vem skall dementera det?

Jag tror att polisen kan se i deras rörelsemönster att det är en lögn.

För om det vi vet stämmer, så finns det ingen tid för "sova hos mamma".
02-02:45 huvuddelen av brottet sker
Ca 03 mcd resan med grannen
Ca 04:00 Bilresa förbi gulf, ut ur stan
Ca 05:45 bilresa förbi gulf, in mot stan

Därtill sker städning (?), cykelkurragömma och ridtur ute hos pappan. Kanske något parkeringsmöte också, med immiga fönster.

När och hur skulle hon varit hos mamma och sovit?
För MH säger att JJ betedde sig märkligt dagen efter, rimligtvis umgicks de då.

Och MH nämner bara att hon vaknar dagen efter, inte att hon väntar på att JJ ska komma tillbaka från mor.

När och hur åker/kommer MH hem till sig?
Senast redigerad av Bollkalle19 2022-11-22 kl. 17:23. Anledning: Tillägg
Citera
2022-11-22, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Var befann sig hon då? Grannen säger ju att JJ sagt att hennes mamma skulle skjutsa henne till McD.
Jag minns inte, jag kanske läste fel, men jag tror att någon här skrev att hon inte var hemma, det kunde bara ha varit ett rykte eller så hittade någon på det åt mig.
Citera
2022-11-22, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Tack! Och du har också bidragit med en hel del värdefulla inflik.

Att Tove har varit i lägenheten är inte någon "trådsanning". Och absolut inte pga att grannen beskriver dunsar som verkade vara 50-100 kg. Jag tror de flesta härinne gör en samlad bedömning - och att dunsarna förstärker den samlade bedömningen. Att Tove var i lägenheten är jag själv relativt övertygad om. Men inte enbart på grund av grannens vittnesmål - utan pga alla samlade indicier och känd info. Sannolikhetsbedömning.

Men, jag håller helt och hållet med dig om att man ska ta alla overifierade uppgifter med en nypa salt.

Sedan tycker jag personligen att folk härinne missbrukar ordet "trådsanning". Tex; att JJ:s pappa är specialmilitär med fruktad militär bakgrund är ingen trådsanning. Det är något ytterst få personer härinne har fört fram - och absolut inget som är den rådande uppfattningen i tråden.

Apropå pappan, kan "den krigiska genen" ha gått i arv?
Citera
2022-11-22, 17:25
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordbaggis
Jag minns inte, jag kanske läste fel, men jag tror att någon här skrev att hon inte var hemma, det kunde bara ha varit ett rykte eller så hittade någon på det åt mig.
Jag kan ju ha missat något. Eller så kanske du tänkte på att nån skrev att hon jobbar natt som sjuksköterska. Eller nånting… Det är lätt att bli förvirrad i en så massiv tråd.
Citera
2022-11-22, 17:26
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Analyserar förundersökningsledaren om det finns en hotbild kring häktade MGM eller deras anhöriga för att avskriva alternativa GM?

Jag är inte så säker på att de utreder hotbilder men kommer det in hot så kan det säkert bli fråga om något slags beskydd eller flytt till en hemlig adress om hoten ses som riktigt hotfulla.

Däremot är jag helt säker på att de har utrett eventuellt andra gärningsmän. Det är de skyldiga att göra. Gör de det inte så spelar de advokaterna i fatet och ger dem möjlighet att anföra tvivel mot utredningen. Du vet hur det brukar heta: det ska vara ställt bortom allt rimligt tvivel.

I det här fallet kan det mycket väl vara så att de släppt (alla) eventuella andra spår nu eftersom det sagts att de har en rätt klar bild av vad som har hänt. Men som jag skrev här tidigare i ett inlägg: det är när allt känns så självklart som det är viktigt att vända på stenen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in