Citat:
Ursprungligen postat av
Tomblands
Klasskillnad? Knappast billigt att rida och ha hästar, där har vi en tjej som kommer från pengar, då har man tid/råd med läxhjälp och liknande.
Kan även ha att göra med att den ena är adopterad, adopterade barn är ofta vilsna och mår dåligt, sånär det svårt att klara skolan.
Man kan ligga på hög intelligensnivå även om man har låg utbildning, och man kan få ut mycket av personer som inte ligger på samma intelligensnivå, speciellt om man är manipulativ.
LOL...
"kommer ifrån pengar"? I vilken värld lever du?
Ett av mina ex hade häst under sin barndom med ensamstående mamma. Hennes mamma jobbade på ICA i kassan (dvs ingen hög lön) och hade två barn. De bodde i ett hus. Ändå hade de råd med häst. Det är knappast en direkt klasskillnadsfråga... Vill man ha en häst så löser man det även med låg inkomst. Särskilt ute på vischan där boendet är billigt. Uppväxten mellan J och mitt ex är ganska snarlika om man ser till de faktiska omständigheterna i leverne/miljö etc och förmodad inkomst.
Att däremot ha flera hästar och tävla och hålla på kostar mer pengar, eftersom de hästarna är dyrare i drift och inköp (hästar med bra stamtavla är inte billiga). Men såvitt jag läst mig till så finns det inget som säger att J haft en särskilt dyr häst. Det hade inte mitt ex heller, tror den hästen kostade omkring 15K i inköp. Det var dock förvisso många år sedan. Googlade nyss på det och man kan ju köpa hästar än idag för samma summa ser jag. Så att du vill göra det till en pengafråga (klassfråga) saknar verklighetsförankring. Särskilt eftersom du också antyder att J skulle ha fått råd av dyr läxhjälp (läxhjälp ges ideellt också btw om du inte visste det).
"Kan även ha att göra med att den ena är adopterad, adopterade barn är ofta vilsna och mår dåligt, sånär det svårt att klara skolan."
Nej, det är inte adopterade barn ofta. Och ja, jag råkar veta mer än dig om detta. Att en högre andel adopterade har haft större behov av psykolog/kuratorhjälp etc innebär inte att de "ofta" har det. Ofta indikerar en större mängd. Dvs, över 50%. Så är inte fallet.