2022-11-22, 15:04
Medlem
Tomblandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
men om man tittar på de rent faktiska detaljerna så ser man ju verkligen extremt stora skillnader i en tjej som inte ens klarade av skolan mot en som gick natur, den tuffaste linjen av alla.

Klasskillnad? Knappast billigt att rida och ha hästar, där har vi en tjej som kommer från pengar, då har man tid/råd med läxhjälp och liknande.

Kan även ha att göra med att den ena är adopterad, adopterade barn är ofta vilsna och mår dåligt, sånär det svårt att klara skolan.

Man kan ligga på hög intelligensnivå även om man har låg utbildning, och man kan få ut mycket av personer som inte ligger på samma intelligensnivå, speciellt om man är manipulativ.
Citera
2022-11-22, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Nej, man ska absolut hålla öppet sinne, men det finns inte heller riktigt något som talar för att J hade de ambitionerna heller såvitt vi vet. Skulle snarare säga att det umgänge hon tycks ha valt inte talar för det.

Det verkar som hon prioriterade egen lägenhet och fester, före att spara pengar, bo kvar hemma och satsa på studierna.

Nu säger jag inte att hon var i en nedåtgående spiral. Men tycker det är värt att titta närmare på. I mordfall som kommer väldigt oväntat, av en till synes en välfungerande gm, så är det inte ovanligt att man hittar tecken långt tidigare. Såsom ouppnådda mål, försämrad ekonomi, en självbild som krackelerar, lögner som avslöjats osv.

I J´s P7 a går det visserligen inte att hitta tecken på dåligt psykiskt mående. Men det är hennes egna ord. Och hon verkar väldigt mån om att måla upp en bra bild av sig själv.
Citera
2022-11-22, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det är bara en omskrivning för att jag inte tar något för helt säkert och givet i den här tråden.

Vill man bara ha 100% verifierad information bör man logga ut från Flashback och invänta FUP.

På Flashback för vi resonemang, presenterar olika teorier och för fram mer eller mindre verifierad information. Allt ska givetvis tas med en nypa salt tills allt mer info/fakta släpps.

Bemöt vad du tycker är sakfel med argument - istället för att kasta ut din bitterhet om Flashback och tråden i tid och otid.

95% av oss här i tråden bidrar till en bra diskussion och för fram rimliga frågor, teorier och tankar. Tillsammans har trådens användare bidragit med mycket information om fallet.

Och missförstå mig inte; jag är själv allergisk mot uppsåtliga medvetna lögner /desinformation. Dessa ska attackeras med full kraft. Men att slänga ut allmän bitterhet mot tråden och mot merparten av de användare härinne som deltar till en konstruktiv diskussion är inte rätt väg att gå. Bitterhet är inget vinnande koncept
Senast redigerad av GrevenFB 2022-11-22 kl. 15:31.
Citera
2022-11-22, 15:13
Medlem
Magictrixs avatar
Nu är ju psykundersökningen inte polisarbete så de ställer inga motfrågor. Men om JJ påstår att hon sovit hos morsan borde väl vara rätt uselt ljugit? Det borde väl JJ också förstå? Men vad händer om morsan skyddar sin dotter och också ljuger? Ingen vet väl vem som satt i bilen?
Citera
2022-11-22, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vi kommer allt för OT här men psykotiker söker så gott som aldrig vård själva, utan de kommer på initiativ av närstående eller polis, etc.

Ja det är till stor del OT, men - de du vet om är de som kommer in, de andra har du absolut ingen aning om. Och om det är första psykosen när brottet sker har ingen hunnit larma, dessutom är det inte alltid anhöriga larmar. Du är sjuksköterska säger du, och har erfarenhet säger du. Men förstår du hur komplex människan är?

Jag hade gärna testat att spela psykotisk för att övertyga dig, men det är inget jag vill riskera. ALLA går att lura.
Citera
2022-11-22, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Men vad har det med fallet att göra? Förklara gärna.
Det får du gärna gå in på om du finner det relevant, det var nämligen ditt inlägg jag svarade på för att korrigera dina felaktiga påståenden. P7 visar att MH är underutvecklad t.om. för att vara negress, så i hennes fall är det enligt min åsikt av mindre betydelse att hon är vad hon är. Hon kan inte hjälpa att hennes adoptivföräldrar hämtade hit henne, så skulden för att hon är här och kunde delta i mordet ligger på dem.
Citera
2022-11-22, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Länkade precis. I och med att §7:an ska vara en fingervisning mot antingen RPU eller inte - ser jag inget värde i att enbart återge JJs egna formuleringar (se utdraget).

Handlar om huruvida hon är orienterad till tid, person och tum. Om hon har tillgång till känsla. Om hon är medveten om det hon anklagas för. Att det är hon som styr och inte röster… finns sådana tecken går det vidare till RPU. I alla andra fall är fängelse relevant även om personen har psykiatriska diagnoser.
Citera
2022-11-22, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Betänk att T var ett år äldre och hade börjat på universitetet men gjort ett studieuppehåll. Om det här inte hade skett och J hade börjat studera höstterminen 2023 (eller kanske redan vårterminen 2023) så hade deras utvecklingskurva varit tämligen likvärdig.

Jag kan tycka att det är viktigt att zooma ut bilden ibland och inte tänka så snävt.
Men tror du att just den parametern tillhör de viktigaste? T hade trots allt avbrutit sina studier. Jag tänker att annat spelar större roll i den här händelsen, t ex att T hade en pojkvän. Det har/hade inte JJ, vilket kan ha stuckit henne i ögonen. Avundsjuka på det tror jag är mer troligt i den ålderskategorin som JJ tillhör. Det, och/eller att T haft egenskaper som JJ helt gått barsärka på, några som stört JJ i hennes framfart. Kanske var T rak och ärlig, sa vad hon tyckte, så även till JJ. Finns människor som absolut inte tål sådant, klarar inte av kritik.
Citera
2022-11-22, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Det får du gärna gå in på om du finner det relevant, det var nämligen ditt inlägg jag svarade på för att korrigera dina felaktiga påståenden. P7 visar att MH är underutvecklad t.om. för att vara negress, så i hennes fall är det enligt min åsikt av mindre betydelse att hon är vad hon är. Hon kan inte hjälpa att hennes adoptivföräldrar hämtade hit henne, så skulden för att hon är här och kunde delta i mordet ligger på dem.

Nej och barn med trasig uppväxt kan inte heller hjälpa det, MEN alla människor ansvarar för sina handlingar oavsett. Även om det finns ”förklaringar” är valet alltid ditt eget. Skulden är inte hennes föräldrars, även om det kunde förklara en del så är det HENNES ansvar och HENNES dåliga val.
HON äger ansvaret.
Citera
2022-11-22, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomblands
Klasskillnad? Knappast billigt att rida och ha hästar, där har vi en tjej som kommer från pengar, då har man tid/råd med läxhjälp och liknande.

Kan även ha att göra med att den ena är adopterad, adopterade barn är ofta vilsna och mår dåligt, sånär det svårt att klara skolan.

Man kan ligga på hög intelligensnivå även om man har låg utbildning, och man kan få ut mycket av personer som inte ligger på samma intelligensnivå, speciellt om man är manipulativ.

LOL... "kommer ifrån pengar"? I vilken värld lever du?
Ett av mina ex hade häst under sin barndom med ensamstående mamma. Hennes mamma jobbade på ICA i kassan (dvs ingen hög lön) och hade två barn. De bodde i ett hus. Ändå hade de råd med häst. Det är knappast en direkt klasskillnadsfråga... Vill man ha en häst så löser man det även med låg inkomst. Särskilt ute på vischan där boendet är billigt. Uppväxten mellan J och mitt ex är ganska snarlika om man ser till de faktiska omständigheterna i leverne/miljö etc och förmodad inkomst.

Att däremot ha flera hästar och tävla och hålla på kostar mer pengar, eftersom de hästarna är dyrare i drift och inköp (hästar med bra stamtavla är inte billiga). Men såvitt jag läst mig till så finns det inget som säger att J haft en särskilt dyr häst. Det hade inte mitt ex heller, tror den hästen kostade omkring 15K i inköp. Det var dock förvisso många år sedan. Googlade nyss på det och man kan ju köpa hästar än idag för samma summa ser jag. Så att du vill göra det till en pengafråga (klassfråga) saknar verklighetsförankring. Särskilt eftersom du också antyder att J skulle ha fått råd av dyr läxhjälp (läxhjälp ges ideellt också btw om du inte visste det).

"Kan även ha att göra med att den ena är adopterad, adopterade barn är ofta vilsna och mår dåligt, sånär det svårt att klara skolan."
Nej, det är inte adopterade barn ofta. Och ja, jag råkar veta mer än dig om detta. Att en högre andel adopterade har haft större behov av psykolog/kuratorhjälp etc innebär inte att de "ofta" har det. Ofta indikerar en större mängd. Dvs, över 50%. Så är inte fallet.
Senast redigerad av linakova 2022-11-22 kl. 16:05.
Citera
2022-11-22, 15:59
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ja

MH enligt P7:an:
- Begåvningsprofil ”klart under genomsnittet”.
- Svårigheter inom autismområdet
- Inlärningssvårigheter
- ADHD
- Svårigheter med processhastighet, visuellt material och arbetsminne.
- Icke-verbala inlärningssvårigheter.
- Ångest och tvångsmässighet, tvångstankar
Vilket jag tror resulterar i att polisen till slut kommer att kunna knäcka henne.

Hm, jag får känsla av att hon ligger ungefär i nivå med Abushi i Skellefteå.
(FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)
Citera
2022-11-22, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Nu är ju psykundersökningen inte polisarbete så de ställer inga motfrågor. Men om JJ påstår att hon sovit hos morsan borde väl vara rätt uselt ljugit? Det borde väl JJ också förstå? Men vad händer om morsan skyddar sin dotter och också ljuger? Ingen vet väl vem som satt i bilen?
Såvitt jag förstår var mamman inte hemma och kan därmed inte bekräfta att JJ sov där. Jag vet inte om detta har bekräftats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in