2022-11-22, 11:46
Medlem
Untouchables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Tittar man på Skellefteå som haft urstark utveckling av priserna, verkar dessa falla tillbaka riktigt fort och accelerera nedåt.

Hemnet: Skellefteå kommun bostadsrätter (SEK/m2)

Jul 28 500
Aug 27 600
Sept: 26 300
Okt: 24 100
Nov: 19 414 i snitt hittills.
På den marknaden finns definitivt stora spekulativa inslag. Många som har behållt bostäder de inte använder för att hyra ut dyrt till inflyttade industriarbetare/ingenjörer. Perfekt med låga lån och räntekostnader, men nog många som säljer nu för att säkra vinst från uppgången.
Citera
2022-11-22, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
När USA får ner sin inflation och börjar sänka styrräntan så kommer svensk inflation dyka, förutsatt att vi har en hög styrränta på minst 2,5-3%
Detta är fullt realistiskt till våren.

Enda anledningen till eventuella sänkningar är om man förstört något och utlöser problem tror jag, exempelvis en finanskris. Undviker man en kris tror jag inte vi får se några sänkningar.

Credit Suisse håller tydligen med mig:
https://www.di.se/live/credit-suisse-inga-rantesankningar-nasta-ar/
Citera
2022-11-22, 12:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Balder och hyresfacket har nått överenskommelse om hyreshöjning på 3.25% för 2023 haha, precis som slemhogs prognos blir det inte över 3.5%, en pizza extra per månad medans villaägaren torskat 2-3 millar och kostnad som ökar från 6000-10 000 till 20-35000 kr mån. Fint att va hyresgäst nu 🙂
Att vara hyresgäst är att göra någon annan till miljonär. Du verkar ha förstått det eftersom du måste pigga upp dig själv med glada tillrop.

Efter 30 år på svensk bostadsmarknad så har jag tjänat ihop till en 11-rumsvilla i Lund värd över 15 mkr, utan lån. Början på den var en lägenhet på Frejgatan i Stockholm för 1mkr 1994. Därefter har priserna 10-15-dubblats. Det här är inga siffror som en hyresgäst känner igen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-11-22 kl. 12:24.
Citera
2022-11-22, 12:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Får fram detta från alla villor sålda Skellefteå kommun

https://www.hemnet.se/salda/bostader?location_ids%5B%5D=17860&item_types%5B%5D =villa

Topp April 2022: 3,31M

Okt 2022: 2,49M (-25 %)
Jag baserade det på den graf man ser som anger K/T 2.75 i Maj-Juni. Och som nu minskat ned till 2.37.

Man kan naturligtvis beräkna prisfallet från K/T i Februari om man hellre vill det. Då är prisfallet från 2.37 till 2.37. Någon kan ju räkna ut hur många % det är.
Citera
2022-11-22, 13:04
Medlem
Pratade precis med en mäklare. Andelen nya villor som kommit upp de senaste veckorna i de områden jag tittar är MYCKET lägre än normalt. Det finns dock ett stort utbud men det beror på att mycket skit inte sålts på månader.

På sistone har utbudet av nya objekt dött ut nästan helt. Detta då folk nu bara säljer om det är absolut kris.

Detta är ju en naturlig effekt av nedgångarna.

De som tror sig kunna hitta ett perfekt objekt på botten måste ha osannolik tur.
Senast redigerad av flanders 2022-11-22 kl. 13:12.
Citera
2022-11-22, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Balder och hyresfacket har nått överenskommelse om hyreshöjning på 3.25% för 2023 haha, precis som slemhogs prognos blir det inte över 3.5%, en pizza extra per månad medans villaägaren torskat 2-3 millar och kostnad som ökar från 6000-10 000 till 20-35000 kr mån. Fint att va hyresgäst nu 🙂

Mmm, inte så saftigt med en hyreshöjning på några hundra.

---

Till bolånetorskarna.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-11-21/sweden-s-housing-market-rout-deepens-in-showcase-for-world?leadSource=uverify%20wall
Citera
2022-11-22, 13:37
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Att vara hyresgäst är att göra någon annan till miljonär. Du verkar ha förstått det eftersom du måste pigga upp dig själv med glada tillrop.

Efter 30 år på svensk bostadsmarknad så har jag tjänat ihop till en 11-rumsvilla i Lund värd över 15 mkr, utan lån. Början på den var en lägenhet på Frejgatan i Stockholm för 1mkr 1994. Därefter har priserna 10-15-dubblats. Det här är inga siffror som en hyresgäst känner igen.

Så dina bostäder har gått upp i värde medans dom du inte ägde inte gick upp i värde tills du köpte då gick dom upp i värde? Är inte det otroligt?

Sen är det väl till att beklaga att du varit på bostadsmarknaden i 30 år.. ålder är inget att skryta om
Citera
2022-11-22, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Pratade precis med en mäklare. Andelen nya villor som kommit upp de senaste veckorna i de områden jag tittar är MYCKET lägre än normalt. Det finns dock ett stort utbud men det beror på att mycket skit inte sålts på månader.

På sistone har utbudet av nya objekt dött ut nästan helt. Detta då folk nu bara säljer om det är absolut kris.

De som tror sig kunna hitta ett perfekt objekt på botten måste ha osannolik tur.
Fördelen imo med en svagare marknad är att man slipper stressade och galna budgivningar på bättre objekt. Ser du ett hus du gillar kan du ju alltid kontakta ägaren direkt och fråga om han kan vara intresserad av att sälja. Detta gäller om du är mer intresserad av rätt objekt än billigt pris.
Citera
2022-11-22, 14:04
Medlem
Citat:

Du har inte tjänat någonting - du har dragit nytta av ett riggat system på bekostnad av dina egna barn och barnbarn som nu är mer eller mindre helt utestängda från ett anständigt liv.

Men det är väl ett pris värt att betala för att känna sig rik, antar jag, för en av skatter utblottad Gordon Gekås utan egentlig kompetens och lön på u-landsnivå.
Citera
2022-11-22, 14:16
Medlem
Citat:

En otrolig resa, men det kommer aldrig hända igen (undantag hyperinflation och möjligtvis små hålor med obefintligt kvadrameterpris).

Finns ingen chans att månadslönerna om 25-30 år är 75-100K och bostadspriserna i riket är 500K/m2.
Citera
2022-11-22, 14:42
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Finns ingen chans att månadslönerna om 25-30 år är 75-100K och bostadspriserna i riket är 500K/m2.

Det sistnämnda kan ju diskuteras men 33,2K (medianlön 2021) med 2% årlig tillväxt från och med nu blir runt 60K till 2050 Close enough och vi får väl anta några reallöneökningar ovanpå inflationen.

Balders VD tror däremot bara på cirka 400K/kvm i Stockholms innerstad. https://cornucopia.se/2021/05/balders-erik-selin-fyra-ganger-sa-hoga/
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-11-22 kl. 14:46.
Citera
2022-11-22, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Precis det är nästa fas vi nu snart går in i. Ett typiskt kännetecken för en bostadsbubbla är när till slut utbudet krymper. Så var det på 90-talet och nu är vi där igen. Nominellt ska villor ned 40% sen toppen för att få ekonomin att stämma mot det variabler som numera gäller d v s kalkylränta och upphottat KALP, sen behöver driften justeras upp utifrån det nya läget. Men FI tar väl en rakning i taget mot bankföreningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in