Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Putin sitter tyvärr rätt säkert eftersom han haft makten före kriget, och själv valt att starta kriget. Det var han som tryckte på knappen. Vid många andra diktator-fall så har där varit externa eller interna händelser som diktatorn inte haft kontroll över. Där var ett litet window of opportunity precis i starten av kriget bara för att det säkert var en stor chock i Ryssland att man gick i krig.
Sen ska man komma ihåg att Putin inte riktigt är en diktator i klassisk mening. Han är trots allt folkvald, och har stort stöd i opinionen. Att Ryssland är så lågt ner i demokrati-index är lite missvisande. De är t ex 20 platser under Kuwait i Democracy Index. Kuwait är en ren diktatur i min bok.
Ja, du har onekligen en poäng i det du skriver, förutsättningarna har oftast sett annorlunda ut.
Fast exakt hur stort stödet är för Putin är svårt att säkert veta, liksom hur många ryssar som stödjer kriget. De opinionsundersökningar som genomförts har vad jag förstått väldigt låga svarsfrekvenser, och många ryssar är nog även oroliga att ge "fel svar" när någon okänd människa ringer upp dem och frågar. Så jag tror man skall ta dem med en stor nypa salt.
Men likväl är nog dessvärre stödet ganska starkt tror jag. Däremot har det garanterat sjunkit på sistone, ett utdraget och misslyckat krig är knappast populärt, ingen gillar att riskera att dö, eller se sina närmsta göra det, eller få en försvagad ekonomi osv.
Det har bl.a. i denna tråd länkats till ryska TV-program där man på senare tid fått höra fler och fler kritiska röster. Inte kritik av Putin direkt, men åtminstone om kriget, så stödet är åtminstone är på klar nedgång.
Men det behöver inte ju vara via folkliga protester som han störtas. Det kan ju även ske genom ett internt missnöje bland ledande politiker, militärer eller oligarker etc. T.ex. har ju många "begått självmord" eller "råkat ut för olyckor". Så t.ex. en kupp från de som känner en oro för att de själva står närmst på kö är också ett tänkbart scenario.