2022-11-22, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Den ryska ledningen har just sagt att de längre inte vill avsätta den ukrainska ledningen. Menar du att den ryska ledningen ljuger?

Den Ryska ledningen verkar kunna vräka ur sig precis vilka dumheter som helst för att försöka
verka vara något annat än dom är.
Idag uppmanade exempelvis Putin Turkiet att inte använda onödigt mycket våld mot dom
Syriska kurderna.
Det skall alltså komma från någon som använt extremt mycket onödigt våld i 9 månader nu.
Vem tror dom att dom skall lyckas lura med ett sådant uttalande ?
Om dom samtidigt gett sina trupper order om tillbakadragande från Ukrainskt territorium
kanske dom i alla fall kunnat få lite trovärdighet , men nu låter det bara hjärndött.
Citera
2022-11-22, 11:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Mrsharpangel2 skrev att han tänker att ryssarna kommer försöka tvinga Ukraina till förhandlingar för att få ett slut på kriget. Det var det jag svarade på, men det är klart att jag kan ha missuppfattat.

Ja och jag ifrågasatte det. De vill tvinga fram ett eldupphör inte förhandlingar. Förhandlingar i olika former förekommer garanterat. Slut på kriget kan de få när som helat, det är bara att retirera till baka till Ryssland. Det tog ju slut snabbt i Kharkiv och västra Kherson helt utan förhandlingar. Det finns ingen koppling mellan förhandlingar och ett krigsslut; bara mellan förhandlingar och att Ryssland skall vinna. Förhandlingar krävs inte för att Ryssland skall förlora. Det är bara att åka hem.

"Slut på kriget" för Ryssland betyder bara att Ukraina skall avträda mer territorium så att Ryssland kan frysa och planera för nästa angrepp. Som Putin alltid har gjort.
Citera
2022-11-22, 12:00
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ännu ett genidrag av drogmissbrukaren Zelensky. Först en avsiktligt avfyrad missil mot Polen och nu detta:

Med sådana "vänner" så behöver Polen inga fiender...

Minns jag fel, eller var det extremisten som var ambassadör innan?
Citera
2022-11-22, 12:01
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja och jag ifrågasatte det. De vill tvinga fram ett eldupphör inte förhandlingar. Förhandlingar i olika former förekommer garanterat. Slut på kriget kan de få när som helat, det är bara att retirera till baka till Ryssland. Det tog ju slut snabbt i Kharkiv och västra Kherson helt utan förhandlingar. Det finns ingen koppling mellan förhandlingar och ett krigsslut; bara mellan förhandlingar och att Ryssland skall vinna. Förhandlingar krävs inte för att Ryssland skall förlora. Det är bara att åka hem.

"Slut på kriget" för Ryssland betyder bara att Ukraina skall avträda mer territorium så att Ryssland kan frysa och planera för nästa angrepp. Som Putin alltid har gjort.
Även jag ifrågasatte det. Ryssland har mycket riktigt föreslagit eldupphör, men jag tror inte att en förhandlingslösning är aktuell på kriget som helhet. Som jag skrev tidigare tänker Ryssland nöta ut Ukraina, och Ukraina hoppas på att kunna dela ut ett så hårt slag att det skickar Ryssland tillbaka över gränsen. Jag tror att bägge parter är väl medvetna om att en framförhandlad fred skjuter ett nödvändigt avgörande på framtiden. Ingen av parterna har ställt krav som motparten accepterar (nu upprepar jag mig). Det enda alternativet till ett möjligt dödläge är en total seger och ett totalt nederlag.
Citera
2022-11-22, 12:02
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ukraina ligger i östeuropa:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ukraina

Väldigt komplex fråga. Oavsett hur denna konflikt avslutas så tror jag omvärlden är väldigt rädd för att ett land som Ryssland skall kollapsa okontrollerat eller hamna i ett inbördeskrig. Jag tror man kommer göra allt för att hitta diplomatiska vägar innan ett sådant scenario.
Citera
2022-11-22, 12:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Väldigt komplex fråga. Oavsett hur denna konflikt avslutas så tror jag omvärlden är väldigt rädd för att ett land som Ryssland skall kollapsa okontrollerat eller hamna i ett inbördeskrig. Jag tror man kommer göra allt för att hitta diplomatiska vägar innan ett sådant scenario.

Detta tror jag också. Inbördeskrig med kärnvapen på bordet vill ingen ha.
Citera
2022-11-22, 12:14
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa

Ett inbördeskrig kräver att det finns ett alternativ till Putin vilket det inte gör.... Det troligaste scenariot är att Ryzzland är påväg mot att bli Nordkorea 2.0.
Citera
2022-11-22, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Detta tror jag också. Inbördeskrig med kärnvapen på bordet vill ingen ha.

Putin måste inse att imperiebyggande är NO
NO.
Huvudsaken nu är att Putin återvänder med sina trupper till sitt eget land.
Citera
2022-11-22, 12:17
Medlem
Se där! Nu bekräftar Peskov att man inte tänker avsätta "ondskan själv" Zelensky.
Man påstod att Azov är de värsta människor man kan tänka sig och att de skulle neutraliseras - Man släppte tillbaka Azov-fångar till Ukraina.
Man tänker nu heller inte avsätta deras "maktgalne" ledare. Vad hände med "befrielse" av det Ukrainska folket?

Som i allt annat, se till handlingar och inte till orden.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-nato-poland-missile-article-4-article-5-putin-12541713
https://apnews.com/article/russia-ukraine-zelenskyy-kyiv-black-sea-arab-league-b5c583e8d057897cfdef6b407e113339
Citera
2022-11-22, 12:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Ukraina är inget jävla europeiskt land lika lite som Turkiet är.
Dåligt att ta upp andra världskriget som exempel. England gick till krig för att garantera Polens självständighet. Hur slutade det?

Självklart är Ukraina Europa. Turkiet har ju bara en liten del av Europa men Ukraina är helt i Europa. Ryska Federationen har ju både en del i Europa och en väldigt stor del till ytan i Asien. Sedan vet jag inte exakt var gränsen går i Kaukasus.
Citera
2022-11-22, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Det tycker jag låter bra farbrorn. Vad tycker farbror om att den politiska eliten skickar miljarder till Ukraina för att sedan skicka tillbaka pengarna i egen ficka? FTX-skandalen har ju visat att det som sker just nu är korruption på hög nivå.

Så visst, låt de bestämma själva men vi ska inte lägga oss i konflikten genom att skicka vapen och ofantliga pengar som försvinner i ett svart hål. Vi i Sverige har inget med denna konflikten att göra men det har vissa svårt att förstå.

Sverige bestämmer vad som ligger i landets intresse eller inte. Ytterst visar det sig genom riksdag och regerings beslut. Dessa väljer vi vart fjärde år. Frågor på det?
Citera
2022-11-22, 12:52
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Ett inbördeskrig kräver att det finns ett alternativ till Putin vilket det inte gör.... Det troligaste scenariot är att Ryzzland är påväg mot att bli Nordkorea 2.0.

Ja ingen aning vad som kommer hända men redan i början på 90 talet sköt stridsvagnar skarpt in i regeringsbyggnader i Moskva innan Putin kom till makten. Så det är en skrämmande situation hela denna konflikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in