2022-11-22, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yodawgimbad
Är det något Ryssland någonsin lyckas med? Säger en sak sen blir det alltid något annat, börjar ju smått tro att hela Ryssland är en gigantisk daglig verksamhet.

Dom tvingar alltså värnpliktiga att prostituera sig och officerarna är pimpsen.

Säger inte det allt?
Citera
2022-11-22, 14:27
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Vi får väl sen men de analyser jag läst säger att Putin sitter säkert trots misslyckandet i Ukraina...

For all the speculation about Putin losing power, neither of these eventualities seems particularly likely in Russia — even after the disastrous initial invasion of Ukraine. This is in no small part because Putin has done about as good a job preparing for them as any dictator could.

Over the past two decades, the Russian leader and his allies have structured nearly every core element of the Russian state with an eye toward limiting threats to the regime. Putin has arrested or killed leading dissidents, instilled fear in the general public, and made the country’s leadership class dependent on his goodwill for their continued prosperity. His ability to rapidly ramp up repression during the current crisis in response to antiwar protests — using tactics ranging from mass arrests at protests to shutting down opposition media to cutting off social media platforms — is a demonstration of the regime’s strengths.

“Putin has prepared for this eventuality for a long time, and has taken a lot of concerted actions to make sure he’s not vulnerable,” says Adam Casey, a postdoctoral fellow at the University of Michigan who studies the history of coups in Russia and the former communist bloc.

Jag har dessvärre ingen insideinformation utan sitter bara och spånar, m.a.o. precis som alla andra i tråden. Adam Casey har jag aldrig hört talas om förut, men han kan ju vara kunnig för det, sannolikt vet han åtminstone mer än jag.

Precis, Putin har garanterat gjort allt i sin makt för att garantera maximal säkerhet, och hitintills har han ju suttit säkert. Men det samma kan ju även sägas om alla de diktatorer som störtats genom historien. Så helt säker kan man nog aldrig vara. Och en smärtgräns för när någon störtas finns det för alla oavsett hur väl de än skyddat sig. Än är vi uppenbarligen inte där, frågan är nog snarare var den ligger och om vi når dit. Men som sagt var, jag vet inte heller vad som kommer ske i framtiden.
Citera
2022-11-22, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
USA är fullständigt trygga med de THAAD system som idag finns 'uppfällda' runt jorden.
Annars hade de aldrig provocerat Ryssland och China på detta sätt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Terminal_High_Altitude_Area_Defense

Sedan ska man inte glömma att i prinsip alla natofartyg har sm2 som ochså är mycket effektiva mot ballistiska robotar. I ett kärnvapen krig är ryssland i ett gigantiskt underläge
Citera
2022-11-22, 14:38
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja men väst gör bedömningen att det är mer skrämmande att tillåta rysk annektering av andra länder under kärnvapenhot.
-Dels så sätter det hela efterkrigstidens regler ur spel om att inga länder skall ändra sina gränser med militärt våld och utan FN-mandat. Säkerhetsrådet och FN som helhet tappar också betydelse för att värna världsfreden.
-Dels sätter det hela kärnvapenbalansen ur spel om kärnvapen används för att tvinga till sig territorier eller eftergifter från andra länder. Då är de inte avskräckande längre utan tvärtom så blir de triggande.

Ryskt inbördeskrig är det minst dåliga alternativet i detta fall.

Fast utgångspunkten diplomatisk är ju att undgå båda alternativen på bästa vis. Tappa kontrollen över tusentals stridsspetsar i ett land i kolapps med ett lika miliser är nog alla parters mardröm.
Citera
2022-11-22, 14:38
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Sedan ska man inte glömma att i prinsip alla natofartyg har sm2 som ochså är mycket effektiva mot ballistiska robotar. I ett kärnvapen krig är ryssland i ett gigantiskt underläge
Helt rätt. Och vem vet hur många procent av Rysslanda kärnvapenarsenal som överhuvudtaget är i bruksskick..
Citera
2022-11-22, 14:39
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag har dessvärre ingen insideinformation utan sitter bara och spånar, m.a.o. precis som alla andra i tråden. Adam Casey har jag aldrig hört talas om förut, men han kan ju vara kunnig för det, sannolikt vet han åtminstone mer än jag.

Precis, Putin har garanterat gjort allt i sin makt för att garantera maximal säkerhet, och hitintills har han ju suttit säkert. Men det samma kan ju även sägas om alla de diktatorer som störtats genom historien. Så helt säker kan man nog aldrig vara. Och en smärtgräns för när någon störtas finns det för alla oavsett hur väl de än skyddat sig. Än är vi uppenbarligen inte där, frågan är nog snarare var den ligger och om vi når dit. Men som sagt var, jag vet inte heller vad som kommer ske i framtiden.

Putin sitter tyvärr rätt säkert eftersom han haft makten före kriget, och själv valt att starta kriget. Det var han som tryckte på knappen. Vid många andra diktator-fall så har där varit externa eller interna händelser som diktatorn inte haft kontroll över. Där var ett litet window of opportunity precis i starten av kriget bara för att det säkert var en stor chock i Ryssland att man gick i krig.

Sen ska man komma ihåg att Putin inte riktigt är en diktator i klassisk mening. Han är trots allt folkvald, och har stort stöd i opinionen. Att Ryssland är så lågt ner i demokrati-index är lite missvisande. De är t ex 20 platser under Kuwait i Democracy Index. Kuwait är en ren diktatur i min bok.
Citera
2022-11-22, 14:41
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2

Ryssland skulle i totalt krig skjuta icke-ballistiska missiler (Kinzhal) med kärnvapenbestyckning som inte ens behöver träffa fartyget. Vilket USA så klart skulle besvara. Där blir inga vinnare i en sådan konfrontation, bara massdöd.
Citera
2022-11-22, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Se där! Nu bekräftar Peskov att man inte tänker avsätta "ondskan själv" Zelensky.
Man påstod att Azov är de värsta människor man kan tänka sig och att de skulle neutraliseras - Man släppte tillbaka Azov-fångar till Ukraina.
Man tänker nu heller inte avsätta deras "maktgalne" ledare. Vad hände med "befrielse" av det Ukrainska folket?

Som i allt annat, se till handlingar och inte till orden.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-nato-poland-missile-article-4-article-5-putin-12541713
https://apnews.com/article/russia-ukraine-zelenskyy-kyiv-black-sea-arab-league-b5c583e8d057897cfdef6b407e113339

Man kanske insåg faktumet att i jämförelse med ryska armén är Azov good guys!?
Citera
2022-11-22, 14:47
Medlem
Taggads avatar
Den upphöjde massmördaren stiger ned från himlen.
Citat:
Putin ska träffa dödade soldaters mammor
Sedan den ryska invasionen inleddes har hundratusentals ryssar skickats för att strida i Ukraina, och tiotusentals uppges ha dödats och skadats. Nu ska president Vladimir Putin träffa flera av de dödade soldaternas mammor, skriver Reuters.

– Ja, ett sånt möte planeras, säger Kremls talesperson Dmitrij Peskov, med hänvisning till rapporter från den ryska tidningen Vedomosti.
https://omni.se/t/ryska-reaktioner/10029e67-3a4c-4f29-8930-95026041532f
Citera
2022-11-22, 15:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Fel, om vi ponerar att Ryssland fick ut något av Ukraina så skulle dom ändå inte ha något kvar mer att hämta. Finland och Sverige är redan med i NATO, beslutet förhalas bara lite av Putins polare i Ungern och Turkiet. Resterande Ukraina skulle självklart bli NATO medlemmar, eller åtminstone Sub-NATO, säkerhetsgarantier som innefattar trupp. Där finns ingenting för Ryssland att hämta i Europa efter kriget då alla skulle vara med i NATO. Där är ditt första fel. Det finns inte heller något i Asien att hämta typ Kazakstan p.g.a av Kina, det skulle Kina aldrig tillåta. Fel 2: Tesen om att Ryssland ska falla ihop är aggressiv amerikansk propaganda. Då skulle man snabbt in och ta dom västra regionerna, inte militärt men politiskt, fixa EU samarbete och ta vara på Rysslands alla naturresurser för det Amerikanska imperiet. Man kan välkommna ett maktskifte i Ryssland utan att säga att de ska "falla ihop". Det är Amerikansk krigsföring man basunerar ut. Visst begick Ryssland en aggresiv handling i Ukraina, men från Amerikanskt håll försöker man sig på en ännu aggressivare handling, d.v.s total kollaps av Ryssland och att flytta NATO gränsen och missilerna närmre och närmre

Men jag satte de 2 historiska utfallen politisk oro/inbördeskrig i Ryssland kontra att Ryssland skall tillåtas kärnvapenhota sig till territorium från andra länder (För om de inte hotade med kärnvapen så hade ju NATO krossat hela det offensiva ryska krigsmakten på några veckor. Då hade det flugit några tusen kryssningsrobotar och satts in hundratals moderna västerländska stridsflygplan, det är ju en helt annan division än vad Ryssland spelar i, det vet ju Ryssland också det är därför de är så NATO-fixerade)

Mellan de 2 utfallen så föredrar den fria demokratiska världen alternativet med ryskt inbördeskrig. Det kan ju finnas andra utfall; historien är inte skriven (T.ex. maktskifte men politisk stabilitet i Ryssland). Men det var inte de jag prioriterade emellan. Ryska nationalister, många serber och araber, kommunister, vaccinmotståndare och Sovjetnostalgiker tycker ju som du. Men ni är inte den demokratiska västvärlden. Ni är antidemokratiska och auktoritära.

Vi vill inte att Ryssland skall "få ut" något av Ukraina. Vi vill att de skall förlora allt. Och det kämpar vi för. Varför är det en mer aggressiv handling att vilja få Ryssland att kollapsa än att få Ukraina att kollapsa; vilket var Putins uttalade mål? Jag skall svara åt dig: För att du vill att Ryssland skall ha rätt att kollapsa andra länder men att andra länder inte skall få kollapsa Ryssland. Men för oss är det just denna syn i Ryssland att de har rättigheter som går ut över andra länders rättigheter som gör att vi bekämpar Ryssland.

Är missilerna närmare än Estland och Litauen? Att Ryssland får med Finland i NATO, gör inte det missilerna närmare? Invasionen av Ukraina motverkar ju helt den gamla Putinpropagandan, har du inte fått något nytt manus?
Citera
2022-11-22, 15:18
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Putin sitter tyvärr rätt säkert eftersom han haft makten före kriget, och själv valt att starta kriget. Det var han som tryckte på knappen. Vid många andra diktator-fall så har där varit externa eller interna händelser som diktatorn inte haft kontroll över. Där var ett litet window of opportunity precis i starten av kriget bara för att det säkert var en stor chock i Ryssland att man gick i krig.

Sen ska man komma ihåg att Putin inte riktigt är en diktator i klassisk mening. Han är trots allt folkvald, och har stort stöd i opinionen. Att Ryssland är så lågt ner i demokrati-index är lite missvisande. De är t ex 20 platser under Kuwait i Democracy Index. Kuwait är en ren diktatur i min bok.

Ja, du har onekligen en poäng i det du skriver, förutsättningarna har oftast sett annorlunda ut.

Fast exakt hur stort stödet är för Putin är svårt att säkert veta, liksom hur många ryssar som stödjer kriget. De opinionsundersökningar som genomförts har vad jag förstått väldigt låga svarsfrekvenser, och många ryssar är nog även oroliga att ge "fel svar" när någon okänd människa ringer upp dem och frågar. Så jag tror man skall ta dem med en stor nypa salt.

Men likväl är nog dessvärre stödet ganska starkt tror jag. Däremot har det garanterat sjunkit på sistone, ett utdraget och misslyckat krig är knappast populärt, ingen gillar att riskera att dö, eller se sina närmsta göra det, eller få en försvagad ekonomi osv.

Det har bl.a. i denna tråd länkats till ryska TV-program där man på senare tid fått höra fler och fler kritiska röster. Inte kritik av Putin direkt, men åtminstone om kriget, så stödet är åtminstone är på klar nedgång.

Men det behöver inte ju vara via folkliga protester som han störtas. Det kan ju även ske genom ett internt missnöje bland ledande politiker, militärer eller oligarker etc. T.ex. har ju många "begått självmord" eller "råkat ut för olyckor". Så t.ex. en kupp från de som känner en oro för att de själva står närmst på kö är också ett tänkbart scenario.
Citera
2022-11-22, 15:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Fast utgångspunkten diplomatisk är ju att undgå båda alternativen på bästa vis. Tappa kontrollen över tusentals stridsspetsar i ett land i kolapps med ett lika miliser är nog alla parters mardröm.

Ja kan vi få Ryssland att lämna Ukraina samt få en demokratisk och harmonisk utveckling i Ryssland så är ju det bra. Men mellan de två alternativen rysk seger och totalt kaotiskt inbördeskrig i Ryssland så väljer jag det sistnämnda. Jag står och väger mot att faktiskt föredra kärnvapenkrig framför en rysk seger. Gränsfall men en rysk seger är i alla fall bland de absolut sämsta alternativen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in