Citat:
Ursprungligen postat av
f30malmo
Det kanske dock är svårt att hitta specifik information bara genom att söka på exempelvis "Erik, Stockholm".
Min erfarenhet är inte att personal slutar efter en allvarlig incident, vanligare är att de omplaceras för att de vill det, eller att GM flyttas. Oftast till rättspsyk inom det område jag arbetade.
Jag kan bara tala för de jag diskuterat saken med, de flesta jag känt genom åren har inte velat anmäla pga det jag skrev ovan.
De behöver inte läsa FUP, polisen har skyldighet att informera GM om vem som anmält när det gäller grova brott.
Nej, är det Stockholm eller någon annan storstad så är det ju betydligt svårare. Men nu ligger ju inte alla gruppbostäder i storstäder. Många kommuner är ju rent av så små så att "alla känner alla". Det är heller inte helt ovanligt att brukarna kan efternamn på personalen, då detta står på tjänstelegitimation (som många arbetsgivare kräver att personalen skall ha på sig). Det är också så att om en personal skriver en genomförandeplan eller ett mötesprotokoll i dokumentationssystemet, och sedan skriver ut och ger till brukaren, så kommer personalens för- och efternamn stå på detta dokument.
Det är egentligen inte dig jag diskuterar med, utan replikerade mest på att det var ett märkligt och naivt resonemang av dessa personer. Men nästa gång du pratar med dom personerna kan du ju upplysa dom om detta ;-)