2022-11-22, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Gruppboendet där kvinnan dödades är så nystartat att Hedvik Madsen, som är regionalt skyddsombud, inte hade hunnit åka dit och inspektera arbetsmiljön för personalen. Hon vet inte hur händelsen gick till eller vilka övriga rutiner som fanns kring den nu mordmisstänkte mannen.

Det fetade. Man kanske ska ta ett snack med verksamhetschefen innan man ger tillstånd att öppna boendet överhuvudtaget.

https://www.expressen.se/nyheter/larmar-om-hoten-pa-boenden-i-hela-landet/

De flesta chefer eller ägare inom kommun eller inom det privata har ingen koll på rutiner. Och inom vård omsorg åtgärdas brister först efter något har hänt. Och då mest för att det ska se bra ut. Det enda viktiga är att spara pengar (inom kommun) eller tjäna pengar (inom det privata). De skiter fullständigt i verksamheten.
Citera
2022-11-22, 06:32
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Vill klargöra ett par saker.

Bor man på LSS-boende så är man inte högfungerande. De flesta högfungerande autister bor själva utan problem. Kraven för att få tillgång till LSS-boende är väldigt höga. Antingen ska man ha svår autism eller autism med tilläggsdiagnoser som gör att man inte kan bo på egen hand.

Personer med mild asperger bor inte på LSS-boenden.

Källa: jag har flera tjejkompisar med aspergerdiagnos. Diagnosen syns INTE utåt utan framstår som excentriska personlighetsdrag. De fungerar i princip lika bra som "neurotypiska" med jobb, sambo, utbildning och i vissa fall egna barn.

Förvirringen bland allmänheten har bara blivit större sedan aspergerdiagnosen togs bort och man lindade in allt inom "autimspektrum". Någon med mild asperger har ingenting gemensamt med en autist som bor på LSS. Det är två helt olika nivåer.
Nej det är en "spektrum" så det är liksom ett spektrum så att säga.
Fungerar man lika bra som andra ska man inte ha en diagnos och det är inte alls så stor skillnad på autister på LSS boenden och de som har en diagnos och bor själva.
Har man "mild" asperger har någon lagt energi i onödan på en utredning.
Citera
2022-11-22, 07:12
Medlem
Oerhört tragiskt och tyvärr inte första fallet där en ung thej drabbas på jobbet. Vet inte hur det var i detta fallet men om ni minns knivmordet på ett boende i Mlöndal för några år sedan så kunde det undvikits med rätt tänk hos ägarna. Livsfarligt när okunniga startar företag inom vård/omsorg och vill tjäna pengar. Dessutom vanligare att unga o oerfarna drabbas av hot- och våld i arbetet, har själv studerat detta vs SiS-hem. Kanske dags att detta tas på allvar så vi slipper fler sådana här tragiska fall framöver. Kanske också dags för arbetsgivare att sluta anställa unga tjejer på boenden med ubga män som har olika problematik, häkten, SiS-hem o dylikt men blir det väl ett ramaskri bland de som är pk i Sverige?!
Citera
2022-11-22, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Nej det är en "spektrum" så det är liksom ett spektrum så att säga.
Fungerar man lika bra som andra ska man inte ha en diagnos och det är inte alls så stor skillnad på autister på LSS boenden och de som har en diagnos och bor själva.
Har man "mild" asperger har någon lagt energi i onödan på en utredning.

Det är enorm skillnad på autister på LSS-boende och autister som bor själva, har jobb och familj. Den som bor på LSS har så stora svårigheter att den inte kan sköta eget boende och jobb på egen hand.
Citera
2022-11-22, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det kanske dock är svårt att hitta specifik information bara genom att söka på exempelvis "Erik, Stockholm".

Min erfarenhet är inte att personal slutar efter en allvarlig incident, vanligare är att de omplaceras för att de vill det, eller att GM flyttas. Oftast till rättspsyk inom det område jag arbetade.

Jag kan bara tala för de jag diskuterat saken med, de flesta jag känt genom åren har inte velat anmäla pga det jag skrev ovan.

De behöver inte läsa FUP, polisen har skyldighet att informera GM om vem som anmält när det gäller grova brott.

Nej, är det Stockholm eller någon annan storstad så är det ju betydligt svårare. Men nu ligger ju inte alla gruppbostäder i storstäder. Många kommuner är ju rent av så små så att "alla känner alla". Det är heller inte helt ovanligt att brukarna kan efternamn på personalen, då detta står på tjänstelegitimation (som många arbetsgivare kräver att personalen skall ha på sig). Det är också så att om en personal skriver en genomförandeplan eller ett mötesprotokoll i dokumentationssystemet, och sedan skriver ut och ger till brukaren, så kommer personalens för- och efternamn stå på detta dokument.

Det är egentligen inte dig jag diskuterar med, utan replikerade mest på att det var ett märkligt och naivt resonemang av dessa personer. Men nästa gång du pratar med dom personerna kan du ju upplysa dom om detta ;-)
Citera
2022-11-22, 11:43
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, är det Stockholm eller någon annan storstad så är det ju betydligt svårare. Men nu ligger ju inte alla gruppbostäder i storstäder. Många kommuner är ju rent av så små så att "alla känner alla". Det är heller inte helt ovanligt att brukarna kan efternamn på personalen, då detta står på tjänstelegitimation (som många arbetsgivare kräver att personalen skall ha på sig). Det är också så att om en personal skriver en genomförandeplan eller ett mötesprotokoll i dokumentationssystemet, och sedan skriver ut och ger till brukaren, så kommer personalens för- och efternamn stå på detta dokument.

Det är egentligen inte dig jag diskuterar med, utan replikerade mest på att det var ett märkligt och naivt resonemang av dessa personer. Men nästa gång du pratar med dom personerna kan du ju upplysa dom om detta ;-)

Fast man har väl inte tjänste-id på LSS. Har jag aldrig sett på 10 år, möjligen på privata ställen, fast jag tvivlar på att man har det på ställen med våldsamma boende. På de genomförandeplaner jag sett står inte personalens namn.

D.v.s. namnet står i datasystemet men inte när man skriver ut på papper.
Senast redigerad av f30malmo 2022-11-22 kl. 11:53.
Citera
2022-11-22, 11:46
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalen444
Oerhört tragiskt och tyvärr inte första fallet där en ung thej drabbas på jobbet. Vet inte hur det var i detta fallet men om ni minns knivmordet på ett boende i Mlöndal för några år sedan så kunde det undvikits med rätt tänk hos ägarna. Livsfarligt när okunniga startar företag inom vård/omsorg och vill tjäna pengar. Dessutom vanligare att unga o oerfarna drabbas av hot- och våld i arbetet, har själv studerat detta vs SiS-hem. Kanske dags att detta tas på allvar så vi slipper fler sådana här tragiska fall framöver. Kanske också dags för arbetsgivare att sluta anställa unga tjejer på boenden med ubga män som har olika problematik, häkten, SiS-hem o dylikt men blir det väl ett ramaskri bland de som är pk i Sverige?!

Många ställen har ju satt egna åldersgränser för vem de anställer, typ 23 år. Också ungt, men något bättre än 18-19.
Citera
2022-11-22, 13:16
Medlem
Citat:
Fast man har väl inte tjänste-id på LSS. Har jag aldrig sett på 10 år, möjligen på privata ställen, fast jag tvivlar på att man har det på ställen med våldsamma boende. På de genomförandeplaner jag sett står inte personalens namn.

D.v.s. namnet står i datasystemet men inte när man skriver ut på papper.

OK. Men jag har helt motsatta erfarenheter. Jag googlade dessutom på "tjänstelegitimation omsorg" och fick upp detta direkt: "All personal har tjänstelegitimation som visar att de arbetar på omsorgsförvaltningen". Så mer ovanligt än så är det iallafall inte...
https://nybro.se/wp-content/uploads/2020/06/Bilaga-arende-7-Tjanstegarantier.pdf

Gällande att namn syns vid utskrift av genomförandeplaner eller journalanteckningar så handlar ju det om rättssäkerhet, dvs brukaren skall veta vem som har skrivit om denne i dennes journal. Så alla seriösa dokumentationssystem skall/borde ha denna funktionen.
Senast redigerad av Haaaaag 2022-11-22 kl. 13:22.
Citera
2022-11-22, 14:49
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
OK. Men jag har helt motsatta erfarenheter. Jag googlade dessutom på "tjänstelegitimation omsorg" och fick upp detta direkt: "All personal har tjänstelegitimation som visar att de arbetar på omsorgsförvaltningen". Så mer ovanligt än så är det iallafall inte...
https://nybro.se/wp-content/uploads/2020/06/Bilaga-arende-7-Tjanstegarantier.pdf

Gällande att namn syns vid utskrift av genomförandeplaner eller journalanteckningar så handlar ju det om rättssäkerhet, dvs brukaren skall veta vem som har skrivit om denne i dennes journal. Så alla seriösa dokumentationssystem skall/borde ha denna funktionen.

Nu är du på fel förvaltning och googlar.

Tillägger att det är även skillnad på förvaltning och personal där och på underliggande verksamheter.
Senast redigerad av f30malmo 2022-11-22 kl. 14:52.
Citera
2022-11-22, 14:53
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Det är enorm skillnad på autister på LSS-boende och autister som bor själva, har jobb och familj. Den som bor på LSS har så stora svårigheter att den inte kan sköta eget boende och jobb på egen hand.
Nej det är det inte.
och kan någon ha både hem. familj och jobb samtidigt så ska de inte ha en diagnos.
Asberger är ett funktionshinder och ska du ha en funktionshindersdiagnos ska du tamiggfan vara funktionshindrad.
Så antingen känner du inte dina kompisar så väl som du tror eller så är de personer som aldrig borde ha fått en diagnos.
Jag som vet vad jag pratar om vet att skillnaden inte är så stor mellan dem som bor på gruppboende med diagnosen asperger eller det nya sättet att beskriva diagnosen som inte direkt förändrar någonting.
Citera
2022-11-22, 15:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Inte ovanligt men det är ändå fel. Finns det utåtagerande brukare ska det egentligen finnas 2 på natten. Men det pågår tyvärr en kapplöpning i alla svenska kommuner om vem som snåla in mest på vård och omsorg vilket betyder underbemanning för de flesta boenden. De enda LSS-boenden som brukar ha ordentlig bemanning är dem där det är så farliga brukare att det inte går för kommunen att slingra sig.
Det borde alltid finnas ett minimikrav på två - och aldrig ensamarbete. Skall undantag göras skall det vara på dispens.
Alla kan bli farliga - och i allmänhet vet man inte på förhand vem som kan få ett tokutbrott eller får för sig att skada/attackera av andra skäl.

Det är sjukt att man tillåter ensamarbete - både för brukarnas och personalens skull. Brukarna kan ju också var väldigt utsatta för en idiot till personal
Citera
2022-11-22, 15:44
Medlem
Citat:
Nu är du på fel förvaltning och googlar.

Tillägger att det är även skillnad på förvaltning och personal där och på underliggande verksamheter.

Ehh "fel förvaltning"? Alla kommuner/nämnder får ju själva välja hur man strukturer upp sina förvaltningar och vart man placerar vad. I vissa kommuner ligger LSS under "Resursförvaltningen", i andra kommuner ligger det under "Socialförvaltningen", i vissa kommuner ligger LSS under "Omsorgsförvaltningen" osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in