Citat:
Ursprungligen postat av
.Hellraiser.
Okej. Du säger att Jahve har skapat världen.
Bevisa det.
Det säger jag
inte. Däremot finns det en källa som belägger påståendet att han skulle ha gjort det (Bibeln), och även om jag hävdar att den är orimlig på många punkter så är det ändå den som är den källa som alla i tråden har tillgång till och kan relatera till.
Eftersom du väntar dig att jag ska ha belägg för alla mina påståenden, är det inte mer än rimligt att jag väntar mig att du ska ha det för dina. Om du skriver att Lucifer har sagt till dig att han har skapat världen, eller att det står i någon medeltida bok skriven av någon som hade kontakt med någon av dina "crown princes", så är det en lika godtagbar källa som Bibeln. Men det har du inte gjort.
Jag tror inte att någon enskild gud, som Jahve eller Lucifer, med rätta kan ta på sig att ha skapat världen. Jag hävdar snarare att de är framfödda tillsammans med den, utvecklas i växelverkan med den och lever och härskar i dess andliga dimensioner.
Men ju färre tillräckligt gamla gudar det finns, och ju större del de har i världens skapelse (jämfört med om den har skapat sig själv eftersom tomrum funkar så, med hawkinsstrålning o.dyl.), desto större del i världens skapelse har varje tillräckligt gammal gud i genomsnitt. Hur gamla Jahve och Lucifer är går naturligtvis inte att veta, men om Jahve är Lucifers far är han rimligen äldre än Lucifer.
Det innebär naturligtvis inte automatiskt att Jahve har genomfört någon större del av världsskapelsen. Han kan ju ha suttit och sett på hur världen formade sig själv, och i sitt storhetsvansinne
tänkt att det var han som formade den, fastän helt andra krafter var verksamma.
Exempelvis svalnade tomrummet i universum sakta från nära plancktemperaturen till nära den absoluta nollpunkten, varvid nytt kallt tomrum mötte hett gammalt tomrum, varvid en blå superjättestjärna skapades, besjälad av Ymer, Audhumbla och deras barn och barnbarn, varefter energin tog slut varvid Oden och hans bröder dödade Ymer och smällde stjärnan i en gigantisk supernova, varvid det blev material till det här solsystemet.