2022-11-22, 04:13
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Funderade faktiskt över denna dialektik för bara en stund sedan. Jag kan lätt se en form av deal mellan Ukraina och NATO, men den tog form långt innan Zelensky var påtänkt som president. Han är dock den perfekte mannen för att göra jobbet.

Som jag ser det utkämpar Ukraina primärt ett försenat självständighetskrig, där västvärlden — eller Nato — satsar på den häst man tror kan vinna loppet. I potten ligger "Putin kaputt".

För den ukrainska statsmakten tror jag att autonomi är det huvudsakliga målet med kriget. Jag är osäker på vad man vill uppnå i ett längre perspektiv, eftersom landet brottats med politiska problem kopplade till extremism (radikal ukrainsk nationalism, = ukrainsk chauvinism). Som jag ser det handlar det kanske inte direkt om något vägval, där man på förhand valt en europeisk gemenskap, demokrati, korruptionsbekämpning eller HBTQ framför den ryska modellen.

Jag tror att det är ukrainisering som står överst på dagordningen vid en seger, och nu flexar man musklerna. Ukraine stronkk.

Man tar emot stöd från USA, enligt samma inarbetade modell som vi känner igen från länder i Sydamerika, i Nordafrika, i Europa — egentligen på alla ställen där Washington ser sin chans att störta någon "tyrann" som vägrar rätta in sig i ledet, eller som har felaktiga politiska ideal. Det kan faktiskt straffa sig för Ukraina.

Så ligger landet. Nato vill att Ukraina ska vinna kriget med små medel, och Ukraina/Zelensky vill locka med Nato i en direkt konfrontation med Ryssland. Det är Ukraina som blöder, och inte Storbritannien eller Norge.

Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Mycket surr nu!

Hela surret spricker i konfrontation med verkligheten.

Det var Putin och Ryzzland som annekterade Krim 2014.
Det var Putin och Ryzzland som invaderade Ukraina.

Precis!
Och glöm inte att det är ryssarna som står för HBTQ:andet! Röda Armén måste ju vara den bögigaste armén i världen, det saknas ju inte direkt film- och fotobevis om man säger så.
Så undrar varför alla snöflingerysstroll påstår att Ukrainasidan står för HBTQ:andet? Bara för att man får vara som man är i väst, inklusive homo kanske? Påtvingat bögeri kanske är att föredra enligt dem?
Blir fan inte klok på detta
Citera
2022-11-22, 04:50
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Mötte en ryss på CS precis som var så jävla hjärntvättad. Allt jag skrev om kriget i Ukraina sa han var fake news. Han sa att jag borde söka efter riktiga källor xD

Låter ju precis som rysstrollen här
Citera
2022-11-22, 04:57
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp

Alltså, det är nonsens, alla länder har sina hbtqare. Om du tror att Ryssland är homofober så har du helt fel, finns gayklubbar extremt utbrett i hela landet, många kändisar är det t.ex. Bara för någon hbtqare fick stryk av någon smyghomo som inte ville komma ur garderoben betyder det inte ett skvatt, vet homosexuella som blivit grovt misshandlade för sin läggning i Sverige också.

Det är propaganda att man inte kan vara homo i Ryssland. Utåt sett kanske man visar sig att vara konservativ och för kärnfamiljen, men sedan visar de flesta förstånd och acceptans utav hbtqare och oliktänkande.

På vissa ställen I Sverige sprider man falska rykten, förföljer och trakassrar hbtqare i vissa fall, känner offer som fått sina liv förstörda bara för de varit öppet homosexuella (och inget udda eller så, utan bara att dom dras till samkönade förhållanden vilket är helt normalt och naturligt i mina ögon samt enligt vetenskap och även om man tror på Gud, då Gud skapade homosexuella) därav känns det som hyckleri att försöka göra Ryssland till homofober, när landet utvecklats en hel del i den frågan.
Kan dock tänka mig att Ukraina är lite mer liberala i den frågan vilket är ett pluspoäng. Homofober tänker inte logiskt, ens läggning är inget val och homos skadar ingen.

Ja, vad motsäger det vad jag skrev som du citerade?
Det är ju rysstrollen som hävdar att Ryssland är emot HBTQ och att väst promotar detsamma, samtidigt som vi får mängder av filmer och bilder på ryska soldater som bögar i fält. Det är det jag inte får ihop.
Men du hävdar alltså att dessa rysstroll har totalfel och att Ryssland inte alls är emot HBTQ? Intressant.
Citera
2022-11-22, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant dokumentär! Kul att det var en ukrainare som försökte utveckla den första elektroniska datorn i Sovjetunionen, som dessutom skulle varit helt överlägsen!

Jag tror nog att en hel del kreativt tänkande kom just ifrån Ukraina, och när de väl slängt ut de rySSka styrkorna så kan de utveckla sin kreativitet helt fritt!

Slava Ukraini!

Problemet för Ryssland är att först var de ett envälde under tsaren, sedan en diktatur under kommunismen. Så de har aldrig lärt sig kapitalism och demokrati. Därför blir deras produktion drabbad. Det syns väl i detta krig.

Kapitalism och demokrati är inte perfekt och vissa fall dåligt men det är det bästa vi har.

Under den här vintern så kan vi ses allt från den ryska armen faller ihop till att den byggs upp och går till offensiv i vår. Mest troligt är väl något i mitten där Ryssarna stärker sitt försvar och förlänger kriget. Som i slutändan kommer troligen sluta med en slags Ukrainsk seger.

Ett problem för ryssarna är deras nationalistiska bloggers kräver offensiv nu. Det kommer innebära fler döda än nödvändigt.
Citera
2022-11-22, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Ryssarna är inte så smarta. Glöm inte hur Hitler lurade Stalin, som i det sista vägrade tro på att tyskarna invaderade.

1 Nu var Stalin Georgier

2 Jag tror inte man ska dra alla ryssar över en kant beroende på att en diktator blev lurad 1941.

Ryssarnas problem i detta krig härstammar mer att först var deras samhälle ett envälde under tsaren och sedan en diktatur under Kommunismen. De fick aldrig lära sig Kapitalism och Demokrati.
Citera
2022-11-22, 06:51
Avslutad
Ukraina väntas gå ur kriget som segrare inom en nära framtid. Homofederationens bögpresident kommer störtas och inbördeskrig utbryter i homofederationen ryZZland. Ett stålbad väntar de underutvecklade och gravt störda ryZZarna.

Ryssland satsar nu allt på att stabilisera frontlinjen i Ukraina. Om de ukrainska trupperna bryter igenom, kan det bli början på slutet på kriget, säger experter SvD talat med.

https://www.svd.se/a/APr1kx/experter-om-rysslands-strategi-kan-oka-forsvarsviljan

Omfattande missilattacker mot civila mål har historiskt inte påverkat motståndarens militära förmåga, om de inte kombineras med militära motgångar för motståndaren, säger Joakim Paasikivi, överstelöjtnant och lärare vid Försvarshögskolan.

Avgörande för Ryssland är därmed att man under vintern lyckas hejda den ukrainska framryckningen. För Ukraina gäller det motsatta.

– Ryssarna vill cementera frontlinjen och etablera ett slags ställningskrig över vintern, men jag tror inte Ukraina kommer nöja sig med det. De kommer att fortsätta trycka på, säger Joakim Paasikivi.
Citera
2022-11-22, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Och när inte det längre funkar så ... "Ryssland har även delvis lyckats motarbeta västvärldens narrativ och upprätthållit stödet för sin retorik hos länder i Afrika, Asien och Sydamerika, som är mer benägna att köpa ryska lögner om att kriget är något Ryssland tvingats till för att skydda sina legitima säkerhetsintressen från västvärldens hotfulla agerande", Hugo von Essen via Expressen.
Vilket är enligt min erfarenhet mindre konstigt, då det är vanligt med den retoriken i de delarna av världen under det senaste århundradet.
Citera
2022-11-22, 06:55
Avslutad
Inbördeskriget närmar sig i snabb takt i homofederationen ryZZland. Efter bögpresident putains sorti väntar ett nytt helvete för ryZZen, ett renande stålbad.

”Ett inbördeskrig väntar i Ryssland”

https://www.svd.se/a/O8k1rE/bokaktuelle-valerij-panjusjkin-inbordeskrig-vantar-ryssland

Den ryske författaren Valerij Panjusjkin reste till Ukraina för att skildra hur kriget drabbar människor där. Nu lever han i exil och räknar med att hans hemland kommer att falla samman: ”När Putin förlorat blir det inbördeskrig i Ryssland.”
Citera
2022-11-22, 07:01
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssland vill inte ha fredsförhandlingar, de vill ha eld upphör, vapenstillestånd. Ukraina ställer till extrem skada med ryska logistiken, luftvärnet, alla ledningscentraler och kommunikationer. Nu skjuter sönder järnvägarna in i Donbas också, som Ryssland använt sedan 2014. Ryssland har helt enkelt tappat kontrollen. De kan inte inta en defensiv position för Ukraina kommer fortsätta att döda ryska soldater och underhållet med sitt artilleri. Därför måste Ryssland få till ett eldupphör.

Och ryssen försöker skjuta sönder civilsamhället i brist på andra möjligheter. Inte omöjligt att de skjuter sönder Kherson, en stad stor som Göteborg som är nästan tom på folk, tack och lov.
Surovikin och hans likar mår bra av detta. Samtidigt gör de av med Amo som kunde användas bättre.
Citera
2022-11-22, 07:10
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Djurfarmen av Orwell är ännu bättre
Båda är bra och tyvärr än idag högaktuella böcker,
Citera
2022-11-22, 07:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Och ryssen försöker skjuta sönder civilsamhället i brist på andra möjligheter. Inte omöjligt att de skjuter sönder Kherson, en stad stor som Göteborg som är nästan tom på folk, tack och lov.
Surovikin och hans likar mår bra av detta. Samtidigt gör de av med Amo som kunde användas bättre.

Homofederationen kommer inte vinna kriget. Det står klart enligt all tillgänglig expertis värd namnet. Sen får surovikin må hur bra han vill när civila mål terrorbombas. Måhända en spicy rapport till bögpresidenten putain känns bra 'kherson är lagd i aska' - men kriget vinner de inte.

Den civiliserade delen av jordens invånare bör fråga sig vad det är för fel på ryZZland? Egentligen?
Citera
2022-11-22, 07:53
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Låter ju precis som rysstrollen här
Ja lever man sitt liv i en bubbla och bara hämtar sin kunskap från Bitchute och ryska propagandakanaler kombinerat med svagbegåvning blir det ju så…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in