Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Fällan bestod i att USA/Nato och EU vid ett eventuellt angrepp skulle backa upp Ukraina med vapen. Putin utgick från att omvärlden skulle lämna Ukraina åt sitt öde, och mer eller mindre acceptera rysk överhöghet över området. Den andra delen av fällan var omvärldens sanktioner, som avser att beröva Ryssland inkomsterna från olja och gas likväl som från utländska investeringar. Hur många utländska intressen har lämnat Ryssland? IKEA, McDonalds, ....?
Ett militärt och ekonomiskt försvagat Ryssland blir ett lätt byte för deras fiender.
Jag svarar en gång till på ditt svar till mig.., men då på det fetade.., som jag inte tog upp på mitt förra svar.
En konsekvens utav detta krig, som jag anser att Putin inte längre kan vinna.., kan bli det fetade du skriver. En återgång till början utav -90 talet. Fast då på steroider. För man slår ju till när fienden är svagast. Man kommer även att göra det som Kina gör det, inte militärt.., utan med krediter och jobbig återbetalningsplan. Där ser du även vad
jag anser vara Rysslands
egentliga hot.
"Om" man skulle se på det konspiratoriskt.., du talar ju om en "väst-fälla". Så skulle jag nog se hellre på : Cui Bono ?
-Väst, med skuldproblem och post covid..
-Eller Kina.., med en välfylld kista och auktoritärt system..