2022-11-21, 23:00
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Fällan bestod i att USA/Nato och EU vid ett eventuellt angrepp skulle backa upp Ukraina med vapen. Putin utgick från att omvärlden skulle lämna Ukraina åt sitt öde, och mer eller mindre acceptera rysk överhöghet över området. Den andra delen av fällan var omvärldens sanktioner, som avser att beröva Ryssland inkomsterna från olja och gas likväl som från utländska investeringar. Hur många utländska intressen har lämnat Ryssland? IKEA, McDonalds, ....?
Ett militärt och ekonomiskt försvagat Ryssland blir ett lätt byte för deras fiender.

Jag svarar en gång till på ditt svar till mig.., men då på det fetade.., som jag inte tog upp på mitt förra svar.

En konsekvens utav detta krig, som jag anser att Putin inte längre kan vinna.., kan bli det fetade du skriver. En återgång till början utav -90 talet. Fast då på steroider. För man slår ju till när fienden är svagast. Man kommer även att göra det som Kina gör det, inte militärt.., utan med krediter och jobbig återbetalningsplan. Där ser du även vad jag anser vara Rysslands egentliga hot.

"Om" man skulle se på det konspiratoriskt.., du talar ju om en "väst-fälla". Så skulle jag nog se hellre på : Cui Bono ?

-Väst, med skuldproblem och post covid..
-Eller Kina.., med en välfylld kista och auktoritärt system..
Senast redigerad av Snapcount 2022-11-21 kl. 23:03.
Citera
2022-11-21, 23:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tvärtomspråket som ryzztrollen använder betyder att man måste negera påståendena för att vi icke-orcher ska förstå.

I det aktuella fallet med ditt påstående så blir översättningen att det blir fred först när Zelensky sparkat ut orcherna.

De ska sparkas ut, finns inget alternativ. Sen är det inte Zelensky som sparkar ut dem utan det Ukrainska folket. Det faktumet kommer att bli ett wakeup call för oss. All heder åt Zelensky, men han är bara "folkets tjänare". Blir nog ett par statyer på det. Vi är bara en myrstack, sen kan du vara mer eller mindre myra.
Citera
2022-11-21, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Du kan ju fundera över denna verklighet;
” 10 000 ukrainska barn har försvunnit från landet” (kidnappade av ryssarna). Nazistryssar!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ukrainska-barn-forsvinner-i-kriget

Ja man baxnar över vidrigheterna!
Folkrättsbrott grande
Citera
2022-11-21, 23:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Ännu en gång bekräftar rysk stats-tv det de flesta har förstått, förutom kanske några nyttiga idioter i väst:
Ett eventuellt vapenstillestånd och förhandlingarär bara en paus i en rysk strävan att störta Ukrainas folkvalda "neo-nazi" regim och säkra de annekterade provinserna:
https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1594408064337301504?t=kjPL7W8wWuhBttfvYbZOQg&s=19
Citera
2022-11-21, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Du kan ju fundera över denna verklighet;
” 10 000 ukrainska barn har försvunnit från landet” (kidnappade av ryssarna). Nazistryssar!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ukrainska-barn-forsvinner-i-kriget

1. Med hänsyn till att Ryssland själva i olika källor uppger dels att de har upp till 2 miljoner Ukrainska medborgare eller tidigare Ukrainska medborgare som gästarbetare och dessutom uppger att 2 miljoner till flytt till Ryssland från Ukraina, kan siffran 10.000 nog anses mycket låg ifall den härrör från Ukraina.

2. Bye-bye
Citera
2022-11-21, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det kan vara värt att förstå att du hänvisar till en galnings utsaga i ett dårhus. Mr. Melnyk skulle behöva mer vapen än vad USA totalt besitter både avseende konventionella och påstådda nukleära vapen för att orsaka "stunde null" i Ryssland. Vad är Ukraina uppe i, låt mig se, 5 av 200 skepp. 1 tiondels promille av Rysslands energiinfrastruktur. mindre än 1% av dess försvarsmakt, 3 av tiotusentals fabriker. (det är Ukrainas version som avses, enligt många Ryska källor röks det för mycket i förråden m.m.).

2. Dårhuset som låtit galningen komma till tals har investerat hela sin prestige i en massa saker som gått åt helvete. Demilitariseringen av Sverige exempelvis (som de nu försöker putsa under mattan). Ukraina-kriget. Problemen i Brasilien. Tidigare och nuvarande regeringar. Västvärldens ekonomiska undergång, avkolonialiseringen och avskaffandet av USA som världspolis.

3. Visserligen sägs det att vägen till helvetet är kantad av de godaste avsikter. Men det där låter mest som, om inte ett totalt förnekande av verkligheten - ett seriöst försök att skapa en ny eller alternativ verklighet.

4. Bye-bye

Verkligheten är att Ryssland tvingas till reträtt efter reträtt.
Citera
2022-11-21, 23:28
Medlem
Sgt.Blands avatar
Pro-rysk källa rapporterar att Röda Armén har retirerat från Synkivka. Inte så mycket för UAF kvar att befria av Kharkiv region nu.

https://twitter.com/patriot_singles/status/1594816714608447488
Citera
2022-11-21, 23:36
Medlem
Rumpkorvens avatar
Mötte en ryss på CS precis som var så jävla hjärntvättad. Allt jag skrev om kriget i Ukraina sa han var fake news. Han sa att jag borde söka efter riktiga källor xD
Citera
2022-11-21, 23:43
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Mötte en ryss på CS precis som var så jävla hjärntvättad. Allt jag skrev om kriget i Ukraina sa han var fake news. Han sa att jag borde söka efter riktiga källor xD

Bara att komma ihåg : Han pratar för sig själv, och ingen annan.

Desto längre detta krig håller på, desto längre kommer krigströttheten in i den ryska själen. Det är vad Putin även satsar på : Att det går snabbare in i den västerländska själen med sitt stöd till Ukraina, än att det börjar gå åt pipsvängen med den ryska själen.

P.s

Det eftersöks med ljus och lykta efter frivilliga i de ryska linjerna. Påpeka i all vänlighet om de risker det innebär innan han anmäler sig som frivillig i detta "bullshitwar".
Senast redigerad av Snapcount 2022-11-21 kl. 23:49.
Citera
2022-11-21, 23:50
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Fällan bestod i att USA/Nato och EU vid ett eventuellt angrepp skulle backa upp Ukraina med vapen. Putin utgick från att omvärlden skulle lämna Ukraina åt sitt öde, och mer eller mindre acceptera rysk överhöghet över området. Den andra delen av fällan var omvärldens sanktioner, som avser att beröva Ryssland inkomsterna från olja och gas likväl som från utländska investeringar. Hur många utländska intressen har lämnat Ryssland? IKEA, McDonalds, ....?
Ett militärt och ekonomiskt försvagat Ryssland blir ett lätt byte för deras fiender.
Ett inlägg populärt att citera, så jag gör väl samma sak. För det första är jag säker på att det ingick i Putins kalkyl att flera länder skulle stötta Ukraina, inte minst som den processen påbörjats långt tidigare med anledning av kriget i Donbass. Jag skulle tro att det är bl.a. detta som ligger bakom det ryska "mantrat" att man egentligen ligger i konflikt med Nato, vilket inte är felaktigt. Många medlemsstater i Nato skriver nog under på det — kanske att man talar tyst om saken. När Putin hotade med konsekvenser som ingen någonsin upplevt syftade han på en direkt intervention. Om det tog skruv ska jag låta vara osagt; det kan ju också hända att det kort och gott är billigare att låta Ukraina ta fajten.

Förutom detta bör Ryssland ha förberett sig på nya sanktioner. Den 22/2 meddelade t.ex. Putin att rysk trupp var på väg in i de nyligen utropade folkrepublikerna i Donetsk och Luhansk, och vilket blev svaret på det? Ingenting, förutom "ytterligare sanktioner" (USA). Ryssland är sanktionerat flera gånger om sedan 2014 och framåt. De har haft tid att förbereda sig. Vad hände den 24/2, när kriget började? Ännu fler sanktioner.

Sedan är det väl så att sanktioner, krigsskadestånd, avbetalningar och annat skoj är ett bra recept på revanschism och omvärldshat, men jag gissar att tanken är att försöka mula ned Ryssland så djupt i geggan den här gången att det inte blir något nytt Versaillesfördrag. Vad har Putin då för alternativ?
Citera
2022-11-21, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ett inlägg populärt att citera, så jag gör väl samma sak. För det första är jag säker på att det ingick i Putins kalkyl att flera länder skulle stötta Ukraina, inte minst som den processen påbörjats långt tidigare med anledning av kriget i Donbass. Jag skulle tro att det är bl.a. detta som ligger bakom det ryska "mantrat" att man egentligen ligger i konflikt med Nato, vilket inte är felaktigt. Många medlemsstater i Nato skriver nog under på det — kanske att man talar tyst om saken. När Putin hotade med konsekvenser som ingen någonsin upplevt syftade han på en direkt intervention. Om det tog skruv ska jag låta vara osagt; det kan ju också hända att det kort och gott är billigare att låta Ukraina ta fajten.

Förutom detta bör Ryssland ha förberett sig på nya sanktioner. Den 22/2 meddelade t.ex. Putin att rysk trupp var på väg in i de nyligen utropade folkrepublikerna i Donetsk och Luhansk, och vilket blev svaret på det? Ingenting, förutom "ytterligare sanktioner" (USA). Ryssland är sanktionerat flera gånger om sedan 2014 och framåt. De har haft tid att förbereda sig. Vad hände den 24/2, när kriget började? Ännu fler sanktioner.

Sedan är det väl så att sanktioner, krigsskadestånd, avbetalningar och annat skoj är ett bra recept på revanschism och omvärldshat, men jag gissar att tanken är att försöka mula ned Ryssland så djupt i geggan den här gången att det inte blir något nytt Versaillesfördrag. Vad har Putin då för alternativ?

Delar lite av din bild men man ska dock komma ihåg att väst har satt väldigt lite sanktioner mot ryssland mot vad man kan göra. Mot iran tex så sa man att dom länder som handlar med iran handlar inte vi med. Skulle man göra det mot Ryssland så är dom körda då skulle ingen ta i dom med tång. Inte kina inte Nordkorea ens.

Jag tror att man delvis gjort en miss kalkyl i ukraina deta som Ryssland nu sitter fast i är en katastrof för dom. Deta kommer dom aldrig vinna och det vet dom om. Antagligen kommer man försöka tvinga Ukraina och förhandla vilket det i och för sig finns chans till men ingen kommer någonsin lita på Ryssland igen dom ljög om Ukraina dom har brutit alla avtal osv varför förhandla fram något dom alla fall inte kommer hålla.

Jag tror att nato kommer sätta hårt mot hårt i vinter mot Ryssland när folk fryser och svälter då måste europa gå in man kommer inte han något val.
Citera
2022-11-22, 00:19
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Delar lite av din bild men man ska dock komma ihåg att väst har satt väldigt lite sanktioner mot ryssland mot vad man kan göra. Mot iran tex så sa man att dom länder som handlar med iran handlar inte vi med. Skulle man göra det mot Ryssland så är dom körda då skulle ingen ta i dom med tång. Inte kina inte Nordkorea ens.

Jag tror att man delvis gjort en miss kalkyl i ukraina deta som Ryssland nu sitter fast i är en katastrof för dom. Deta kommer dom aldrig vinna och det vet dom om. Antagligen kommer man försöka tvinga Ukraina och förhandla vilket det i och för sig finns chans till men ingen kommer någonsin lita på Ryssland igen dom ljög om Ukraina dom har brutit alla avtal osv varför förhandla fram något dom alla fall inte kommer hålla.

Jag tror att nato kommer sätta hårt mot hårt i vinter mot Ryssland när folk fryser och svälter då måste europa gå in man kommer inte han något val.
Sanktionerna har inte varit helt 100, så är det ju. En del stater som egentligen deltar har tom. gjort det halvhjärtat.

Det du skriver i sista stycket är ändå mest intressant, tycker jag. Trodde länge att det skulle avgöras i vinter, nu när det skulle visa sig om EU är enat eller om vissa viktiga länder vacklar i sitt stöd. Det verkar dock ha ordnat upp sig någorlunda. Ryssland har också försökt visa upp någon sorts goodwill stundtals — det är inte lika konfrontativt brutalt som tidigare i år. Grejen är trots det att jag har svårt att se att Ryssland genuint skulle söka en förhandlingslösning på kriget, i detta skede. Och Ukraina skulle inte heller nappa. De trevare man gör syftar nog till att besvära motparten.

Som jag skrev tidigare har ingen av parterna ställt några krav som den andra kan acceptera. Än så länge. Det blir inte lättare ju längre tiden går, och det har väl Putin sagt själv. Min uppfattning är att både Kiev och Moskva vill besegra motståndaren. Då måste kriget avgöras på slagfältet.
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-11-22 kl. 00:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in